vytisknout velikost písma Škoda 105/120 model M (1984): posledná veľká inovácia (2/3)

Presne pred 30 rokmi prešla Škoda s motorom vzadu (v podobe vtedajšieho typu 742) prvou a poslednou zásadnou modernizáciou. Podrobne sme sa jej venovali už pred týždňom, no skutočným zavŕšením sa stal iba modelový rok 1985, na ktorý sa zameriame tentoraz.
Škoda 105/120 model M (1984): posledná veľká inovácia (2/3)
Zoznam kapitol
  1. Ústrety exportným trhom, Pre rok 1985, Motor 1,3 l nastupuje!, Videá
  2. Rapid ešte s motorom 120, Jedenásť modelov!, Ďalšie zmeny a úpravy
  3. Technické údaje, Prospekt z roku 1985

Ústrety exportným trhom

Modelový rok 1984 bol pre značku Škoda zlomovým. Typový rad Š 742 bola evolúcia modelov Škoda 1000 MB (typ 990) a Škoda 100 (typ 722) a siahala až do roku 1964, predstavená bola v roku 1976. Prestavba do podoby modelu M bola pre typ 742 jedinou výraznou modernizáciou, ktorá sa už ale odohrávala na pozadí vývoja vozidla s úplne odlišnou koncepciou pohonu. Všetkým, ktorí poznali podmienok a limity plánovaného hospodárstva však bolo jasné, že jeho zavedenie do výroby je hudbou vzdialenej budúcnosti.

120 L 1984.jpg1984 105 LUX UK.jpg1984 120L ad 1.jpg
Vozidlám Škoda modelového roku 1984 ešte chýbali ventilačné otvory v prednom spojleri a blikače, oválne svetlomety mali vtedy aj niektoré vozidlá Š 120

Export osobných vozidiel značky Škoda bol však jedným z pilierov exportu n.p. Motokov na Západ, a tak bolo potrebné archaickú konštrukciu Š 742 udržať na trhoch ešte niekoľko rokov. Modernizácia pre modelový rok 1984 sa tak pokúsila zohľadniť aktuálne požiadavky na jazdné vlastnosti a hospodárnosť prevádzky aj legislatívu ovplyvňujúcu bezpečnosť.

V modelovom roku 1984 tak vyšlo už spomínané prevedenie M, ktoré dalo spätne vzniknúť prezývke "užovka" pre pôvodnú, očividne užšiu verziu Š 742. Vynikal totiž citeľne rozšíreným rozchodom kolies na oboch nápravách a upravenou karosériou. Čiastkových zmien sa ale odohrala celá rada (napríklad motor dostal plnoprietokový čistič oleja) a my sme sa im podrobne venovali v prvom diele nášho miniseriálu.

Pre rok 1985

Medzinárodný strojársky veľtrh v Brne sa roku 1984 stal miestom premiéry novej podoby škodovky s motorom vzadu, ktorý zavŕšila sada modernizačných procesov z predchádzajúceho kalendárneho roka. Vo verzii pre modelový rok 1985 tu stála výrazne rozšírená plejáda modelov, ktoré automobilku Škoda (resp. AZNP) nakoniec odprevadila až k premiére radu Favorit o niekoľko rokov neskôr.

Skoda 120 3.jpgSkoda 120 2.jpgSkoda 120 1.jpg
Vozidlá Škoda vo verzii pre modelový rok 1985

Do novej palety modelov bola vtedy včlenené aj dvojdverová, štylisticky spriaznená verzia Rapid (nahradila doterajšiu Garde), zavedená bola päťstupňová prevodovka a zadná uhlová náprava (pôvodne vyvinutá pre kupé Garde) sa rozšírila aj do niektorých štvordverových sedanov. Zrejme najvýznamnejšou novinkou modelového roka 1985 sa však stala premiéra upraveného motora s objemom zvýšeným na 1,3 l.

Novinkou sa stal model Škoda 120 LX s motorom aj výbavou zo 120 LS, no tiež s uhlovou zadnou nápravou (výroba n.p. BAZ Bratislava). Modely 120 GLS a 120 LX mali štandardne päťstupňové prevodovky, prevedenie 105 GL nahradila Škoda 120 GL s najvyššou úrovňou výbavy, no so základným motorom 120 L spaľujúcim benzín Special.

Motor 1,3 l nastupuje!

Jednou z najvýznamnejších noviniek roku 1985 sa stalo zavedenie upraveného motora, u ktorého pri zachovaní zdvihu 72 mm prevrtaním zo 72 mm (Š 105 mala vŕtanie 68 mm) narástol objem na 1 289 ccm. Z dlhozdvihového motora Š 105 a štvorcového Š 120 tak vznikol agregát krátkozdvihový, no neobišlo sa to bez problémov. Pôvodne litrový blok by totiž prevŕtaný na objem 1,3 l s ohľadom na hrúbku stien valcov a vodné kanály nezniesol, preto bol vyvinutý nový tlakový odliatok, v ktorom sa rozteč valcov z pôvodných 83/90/83 zmenila na rovnomerných 86/86/86 mm.

P3210056.JPGint GL GLS.jpgint rapid.jpg
Modelový rok 1985 v interiéri. Vľavo volant základných verzií, uprostred iná palubná doska s volantom s nezmeneným priemerom 380 mm (ale väčším stredom) pre Š 120 GL, Š 120 GLS a Š 130 L z Vrchlabia, vpravo volant pre Rapid s priemerom zmenšeným na 360 mm.

To umožnilo nielen vstavanie väčších vložiek valcov, ale aj zväčšenie prierezu kanálov pre účinnejšie chladenie. Hlavné dôvody pre zavedenie tohto agregátu boli dva: s motorom sa počítalo pre úplne nový automobil s pohonom predných kolies a ešte na sezónu 1985 sa počítalo aj s výrobou homologizačnej série súťažných sedanov na základe Š 742, ktoré by nahradili už roky zastavené stroje Škoda 130 RS (nakoniec sa dočkali označenia 130 LR). U všetkých vozidiel Škoda modelového roku 1985 bol pôvodný karburátor Jikov 32 EDSR nahradený úplne novú sústavou Jikov 32 SEDR z dielní n.p. Motor České Budějovice, ktorá okrem iného znižovala spotrebu paliva a zaisťovala vyrovnanejší voľnobeh.

karburator.jpgmot 3.jpg
Karburátor Jikov 32 SEDR sa stal štandardnou výbavou všetkých verzií vozidiel Škoda modelového roku 1985; päťstupňová prevodovka bola určená len vybraným verziám a od tej štvorstupňovej sa v skutočnosti líšila prakticky len medzikusom na svojej prednej strane

Koncepcia s trojicou hlavných ložísk zostala zachovaná, no blok sa dočkal masívnejších výstužných rebier v rovine osi kľukového hriadeľa. Obidva bloky (pre Š 105/120 a Š 130) však bolo možné opracovávať na spoločnej linke. Hlava valcov zostala päťkanálová, no priemer sacích ventilov bol zväčšený z 32,2 na 34 mm a tých výfukových z 27,2 na 29 mm, čo zlepšilo plnenie aj vyplachovanie valcov. O niečo málo bol pozmenený tvar spaľovacieho priestoru a sacie kanály; vačkový hriadeľ mal rovnaký výkovok ako v menších verziách, ale vačky dostali ešte ostrejší nábeh než v typoch 120 LS / GLS. Pre motor Š 130 boli upravené aj ojnice, piesty a kľukový hriadeľ.

 

 

 

 

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY