vytisknout velikost písma Škoda 105/120 model M (1984): posledná veľká inovácia (1/3)

Pred tridsiatimi rokmi prešla škodovka s motorom vzadu (v podobe vtedajšieho typu 742) svojou poslednou rozsiahlou modernizáciou, s ktorou vo výrobe vydržala až do prekrytia s nábehom produkcie Favoritu (781)...
Škoda 105/120 model M (1984): posledná veľká inovácia (1/3)
Zoznam kapitol
  1. Československý facelift, Nová na prvý pohľad, Videá
  2. Bezpečnosť aj aerodynamika, Modernizácia, Predpisy útočia
  3. Výkony, Technické údaje

Československý facelift

V čase, keď v Európe žiarili medzi dostupnými kompaktnými rodinnými vozidlami moderné novinky v podobe Peugeotu 205, Opelu Kadett E alebo Fiatu Regata, na východ od Železnej opony spravidla len faceliftovali svoje dlhoročné konštrukcie. Rok 1984 sa tak stal rokom premiéry poslednej fázy vývoja východonemeckého Wartburgu W353 s konštrukčným základom siahajúcim cez W311 až k DKW F9 z roku 1940 či modifikácie radu Škoda 105/120 (typ 742), postupne vyvíjané od verzie Škoda 1000 MB (typ 990), do podoby modelu M.

742 120 L.jpg742 120 LS 2.jpg742 120 LS.jpg
Škoda typ 742 vo verzii A a modeloch 120 L a 120 LS

Modernizácia typovej rady Š 742 pre modelový rok 1984 (vozidlá do výroby nabiehali od augusta 1983) bola najvýraznejšou modifikáciou modelu 105/120 od začiatku výroby v roku 1976. Zahŕňala škálu čiastkových úprav, ktoré automobilky väčšinou do produkcie zavádzajú postupne a v tichosti, no vylepšenie podvozku a karosérie znamenalo skutočný facelift, ktorý významne ovplyvňoval ako vzhľad vozidiel, tak aj ich prevádzkové vlastnosti.

Väčšina z úprav reagovala na nové európske a československé normy a ich novelizácie, najmä potom na sprísnenie predpisov EHK v článkoch 10 až 51 a očakávanou novelizáciu vyhlášky Federálneho ministerstva dopravy č. 90/75 Zb.

Nová na prvý pohľad

Najvýraznejšou technickou zmenou sa stalo rozšírenie rozchodu kolies o 70 mm vpredu a o 60 mm vzadu. Vpredu ho konštruktéri dosiahli predĺžením koncov priečnych ramien lichobežníkových závesov, vzadu potom jednoduchým predĺžením hnacích hriadeľov a trubiek poloosí. Laboratórne skúšky preukázali citeľné zlepšenie stability nárastom medzného dostredivého zrýchlenia o 10% (merané pri ustálenej jazde v kruhu).

105 1.jpg105 2.jpg120 LS.jpg
Škodovka mala do strán vytiahnuté blinkre, ale stále bola bez otvorov pre chladenie bŕzd a bočných smeroviek; to bol modelový rok 1984 v Mladej Boleslavi

Tieto prosté vylepšenia navyše priniesli aj výrazné zvýšenie komfortu jazdy vďaka obmedzeniu vlastnej frekvencie pruženia, a to predovšetkým na prednej náprave. V súlade s rozšírením rozchodu, ktoré bolo naozaj nezvyčajne výrazné, pozmenili konštruktéri aj tvarovanie povrchových dielov karosérie. Predok bol úplne nový, niesol sklonenú plastovú mriežku a spodný spojler, ktorý bol na rozdiel od modelu A pevný (upravený mechanizmus vyvesovania rezervného kolesa pod podlahou batožinového priestoru sa tentoraz sklopil bez jeho strednej časti).

Všetky blatníky boli rozšírené, do tých predných zasahovali nové veľkoplošné blikače, pravý zadný potom niesol zapustené hrdlo palivovej nádrže podľa požiadaviek predpisu EHK č. 34. Úplne nové boli dvojdielne nárazníky z polypropylénu obohateného kaučukom EPDM (zaisťoval materiálu konštantné parametre v teplotách od - 30 do + 90°C) s oceľovými výstuhami pevne pripevnenými k pozdĺžnikom skeletu karosérie, ktorých funkčnosť overilo testovanie podľa metodiky EHK č. 42 (viď. ďalej).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY