vytisknout velikost písma Škoda 105/120 model M (1984): posledná veľká inovácia (1/3)

Pred tridsiatimi rokmi prešla škodovka s motorom vzadu (v podobe vtedajšieho typu 742) svojou poslednou rozsiahlou modernizáciou, s ktorou vo výrobe vydržala až do prekrytia s nábehom produkcie Favoritu (781)...
Škoda 105/120 model M (1984): posledná veľká inovácia (1/3)
Zoznam kapitol
  1. Československý facelift, Nová na prvý pohľad, Videá
  2. Bezpečnosť aj aerodynamika, Modernizácia, Predpisy útočia
  3. Výkony, Technické údaje

Československý facelift

V čase, keď v Európe žiarili medzi dostupnými kompaktnými rodinnými vozidlami moderné novinky v podobe Peugeotu 205, Opelu Kadett E alebo Fiatu Regata, na východ od Železnej opony spravidla len faceliftovali svoje dlhoročné konštrukcie. Rok 1984 sa tak stal rokom premiéry poslednej fázy vývoja východonemeckého Wartburgu W353 s konštrukčným základom siahajúcim cez W311 až k DKW F9 z roku 1940 či modifikácie radu Škoda 105/120 (typ 742), postupne vyvíjané od verzie Škoda 1000 MB (typ 990), do podoby modelu M.

742 120 L.jpg742 120 LS 2.jpg742 120 LS.jpg
Škoda typ 742 vo verzii A a modeloch 120 L a 120 LS

Modernizácia typovej rady Š 742 pre modelový rok 1984 (vozidlá do výroby nabiehali od augusta 1983) bola najvýraznejšou modifikáciou modelu 105/120 od začiatku výroby v roku 1976. Zahŕňala škálu čiastkových úprav, ktoré automobilky väčšinou do produkcie zavádzajú postupne a v tichosti, no vylepšenie podvozku a karosérie znamenalo skutočný facelift, ktorý významne ovplyvňoval ako vzhľad vozidiel, tak aj ich prevádzkové vlastnosti.

Väčšina z úprav reagovala na nové európske a československé normy a ich novelizácie, najmä potom na sprísnenie predpisov EHK v článkoch 10 až 51 a očakávanou novelizáciu vyhlášky Federálneho ministerstva dopravy č. 90/75 Zb.

Nová na prvý pohľad

Najvýraznejšou technickou zmenou sa stalo rozšírenie rozchodu kolies o 70 mm vpredu a o 60 mm vzadu. Vpredu ho konštruktéri dosiahli predĺžením koncov priečnych ramien lichobežníkových závesov, vzadu potom jednoduchým predĺžením hnacích hriadeľov a trubiek poloosí. Laboratórne skúšky preukázali citeľné zlepšenie stability nárastom medzného dostredivého zrýchlenia o 10% (merané pri ustálenej jazde v kruhu).

105 1.jpg105 2.jpg120 LS.jpg
Škodovka mala do strán vytiahnuté blinkre, ale stále bola bez otvorov pre chladenie bŕzd a bočných smeroviek; to bol modelový rok 1984 v Mladej Boleslavi

Tieto prosté vylepšenia navyše priniesli aj výrazné zvýšenie komfortu jazdy vďaka obmedzeniu vlastnej frekvencie pruženia, a to predovšetkým na prednej náprave. V súlade s rozšírením rozchodu, ktoré bolo naozaj nezvyčajne výrazné, pozmenili konštruktéri aj tvarovanie povrchových dielov karosérie. Predok bol úplne nový, niesol sklonenú plastovú mriežku a spodný spojler, ktorý bol na rozdiel od modelu A pevný (upravený mechanizmus vyvesovania rezervného kolesa pod podlahou batožinového priestoru sa tentoraz sklopil bez jeho strednej časti).

Všetky blatníky boli rozšírené, do tých predných zasahovali nové veľkoplošné blikače, pravý zadný potom niesol zapustené hrdlo palivovej nádrže podľa požiadaviek predpisu EHK č. 34. Úplne nové boli dvojdielne nárazníky z polypropylénu obohateného kaučukom EPDM (zaisťoval materiálu konštantné parametre v teplotách od - 30 do + 90°C) s oceľovými výstuhami pevne pripevnenými k pozdĺžnikom skeletu karosérie, ktorých funkčnosť overilo testovanie podľa metodiky EHK č. 42 (viď. ďalej).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY