vytisknout velikost písma Škoda 105/120 model M (1984): posledná veľká inovácia (1/3)

Pred tridsiatimi rokmi prešla škodovka s motorom vzadu (v podobe vtedajšieho typu 742) svojou poslednou rozsiahlou modernizáciou, s ktorou vo výrobe vydržala až do prekrytia s nábehom produkcie Favoritu (781)...
Škoda 105/120 model M (1984): posledná veľká inovácia (1/3)
Zoznam kapitol
  1. Československý facelift, Nová na prvý pohľad, Videá
  2. Bezpečnosť aj aerodynamika, Modernizácia, Predpisy útočia
  3. Výkony, Technické údaje

Československý facelift

V čase, keď v Európe žiarili medzi dostupnými kompaktnými rodinnými vozidlami moderné novinky v podobe Peugeotu 205, Opelu Kadett E alebo Fiatu Regata, na východ od Železnej opony spravidla len faceliftovali svoje dlhoročné konštrukcie. Rok 1984 sa tak stal rokom premiéry poslednej fázy vývoja východonemeckého Wartburgu W353 s konštrukčným základom siahajúcim cez W311 až k DKW F9 z roku 1940 či modifikácie radu Škoda 105/120 (typ 742), postupne vyvíjané od verzie Škoda 1000 MB (typ 990), do podoby modelu M.

742 120 L.jpg742 120 LS 2.jpg742 120 LS.jpg
Škoda typ 742 vo verzii A a modeloch 120 L a 120 LS

Modernizácia typovej rady Š 742 pre modelový rok 1984 (vozidlá do výroby nabiehali od augusta 1983) bola najvýraznejšou modifikáciou modelu 105/120 od začiatku výroby v roku 1976. Zahŕňala škálu čiastkových úprav, ktoré automobilky väčšinou do produkcie zavádzajú postupne a v tichosti, no vylepšenie podvozku a karosérie znamenalo skutočný facelift, ktorý významne ovplyvňoval ako vzhľad vozidiel, tak aj ich prevádzkové vlastnosti.

Väčšina z úprav reagovala na nové európske a československé normy a ich novelizácie, najmä potom na sprísnenie predpisov EHK v článkoch 10 až 51 a očakávanou novelizáciu vyhlášky Federálneho ministerstva dopravy č. 90/75 Zb.

Nová na prvý pohľad

Najvýraznejšou technickou zmenou sa stalo rozšírenie rozchodu kolies o 70 mm vpredu a o 60 mm vzadu. Vpredu ho konštruktéri dosiahli predĺžením koncov priečnych ramien lichobežníkových závesov, vzadu potom jednoduchým predĺžením hnacích hriadeľov a trubiek poloosí. Laboratórne skúšky preukázali citeľné zlepšenie stability nárastom medzného dostredivého zrýchlenia o 10% (merané pri ustálenej jazde v kruhu).

105 1.jpg105 2.jpg120 LS.jpg
Škodovka mala do strán vytiahnuté blinkre, ale stále bola bez otvorov pre chladenie bŕzd a bočných smeroviek; to bol modelový rok 1984 v Mladej Boleslavi

Tieto prosté vylepšenia navyše priniesli aj výrazné zvýšenie komfortu jazdy vďaka obmedzeniu vlastnej frekvencie pruženia, a to predovšetkým na prednej náprave. V súlade s rozšírením rozchodu, ktoré bolo naozaj nezvyčajne výrazné, pozmenili konštruktéri aj tvarovanie povrchových dielov karosérie. Predok bol úplne nový, niesol sklonenú plastovú mriežku a spodný spojler, ktorý bol na rozdiel od modelu A pevný (upravený mechanizmus vyvesovania rezervného kolesa pod podlahou batožinového priestoru sa tentoraz sklopil bez jeho strednej časti).

Všetky blatníky boli rozšírené, do tých predných zasahovali nové veľkoplošné blikače, pravý zadný potom niesol zapustené hrdlo palivovej nádrže podľa požiadaviek predpisu EHK č. 34. Úplne nové boli dvojdielne nárazníky z polypropylénu obohateného kaučukom EPDM (zaisťoval materiálu konštantné parametre v teplotách od - 30 do + 90°C) s oceľovými výstuhami pevne pripevnenými k pozdĺžnikom skeletu karosérie, ktorých funkčnosť overilo testovanie podľa metodiky EHK č. 42 (viď. ďalej).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY