vytisknout velikost písma Škoda 1000 MB (1964): zázrak československého strojárstva

Nič také československý automobilový priemysel nezažil. V Mladej Boleslavi presne pred päťdesiatimi rokmi začali vyrábať úplne nový automobil. Novinka mala motorizovať Československo, ale jej tvorcovia nemali načo nadväzovať a museli začať na čistom papieri...
Škoda 1000 MB (1964): zázrak československého strojárstva
Zoznam kapitol
  1. Prológ, Koncepcia stále neistá, Náročné testovanie, Videá
  2. Moderná pohonná jednotka, Nezávislé závesy kolies, Prvá samonosná karoséria, Technické údaje
  3. Fotogaléria

Prológ

Po uvoľnení oficiálnej tlačovej správy Škody Auto dňa 20. marca nás väčšina médií zahrnula spomienkovými článkami o "embéčke", takže snáď každý z vás vie, že Škoda 1000 MB tento rok oslavuje 50. výročie. Či už si o "tisícke malých bolestí" myslíte čokoľvek, išlo rozhodne o jeden z najvýznamnejších československých automobilov druhej polovice dvadsiateho storočia, takže sa ho patrí pripomenúť.

Skoda 1000MB (1).JPGSkoda 1000MB (10).JPGSkoda 1000MB (11).JPG
Škoda 1000 MB tento rok oslavuje 50. výročie svojho uvedenia na trh 

Vezmeme to ale trochu inak. Nebudeme sa ani tak zaoberať druhmi a variantmi, ale zameriame sa na podmienky, za ktorých Škoda 1000 MB vznikala, a na pôvodnú verziu, v ktorej sa roku 1964 predstavila. O potrebe hromadnej výroby "ľudového vozidla" sa hovorilo už od konca druhej svetovej vojny, ale bolo jasné, že v ére centrálne plánovaného priemyslu nič nebude také ľahké, a nasledujúce roky a udalosti to len potvrdili.

Hoci sa verejnosť na vozidlo tešila, AZNP (Automobilové závody, národný podnik) v roku 1955 prišla len s "medzitypom ľudového vozidla" v podobe Škody 440 Spark, resp. v neskorších verziách legendárnej Octavie/Felicie. K vozidlu pre masy mala Octavia veľmi ďaleko, napriek tomu si tento fortieľne postavený automobil získal značnú popularitu ako u nás, tak aj v zahraničí najmä pre svoju spoľahlivosť a jednoduchú obsluhu. A to vychádzal z Popularov z hĺbky tridsiatych rokov ...

1964 SKODA 1000MB Machac.JPG1964 SKODA 1000MB.JPG1968 Skoda 1000 MB De Luxe u vody.JPGSkoda 1000MB (5).jpg
V apríli roku 1964 vznikalo len 10 vozidiel denne, už nasledujúce týždne ale priniesli zásadné rozšírenie výroby

Vo chvíli slávnostného nábehu Spartaka už ale začínali práce na úplne novom automobile. V tej dobe ešte nemal nikto z aktérov potuchy ani o základnej koncepcii novinky. Isté tak bolo vlastne len to, že musia byť moderné v konštrukcii aj výrobe, lebo všetkým zúčastneným bolo jasné, že s tým, čo postavia, si budú musieť vystačiť ďalšie desiatky rokov.

Koncepcia stále neistá

Niekoľko konštruktérskych tímov pracovalo paralelne na rôznych projektoch, podľa ktorých sa stavali a jazdným skúškam podstupovali zvláštne prototypy s koncepciou motor vpredu pohon vzad, motor vpredu pohon predných kolies a motor vzadu a pohon zadných kolies, skúšali sa zážihové motory s chladením kvapalinou aj vzduchom. V roku 1957 bolo jasné, že karoséria bude samonosná, pričom o rok neskôr sa tendencia klonila k štvordverovej karosérii (vozidlá Spartak/Octavia boli len dvojdverové) a ku koncepcii "všetko vzadu".

1968 Skoda 1100 MB De Luxe Konopiste.jpgIMG_3364.JPG
Už pri prvom pohľade na mladoboleslavskú novinku a jej proporcie bolo jasné, že ide o zásadný odklon od doterajšej praxe

Podľa výpočtov a praktických jazdných skúšok všetkých prototypov sa totiž práve toto riešenie javilo ako výrobne najjednoduchšie a najlacnejšie (vďaka možnosti zlúčiť prvky pohonného ústrojenstva bez nutnosti vývoja zložitej prednej hnanej nápravy), výrobca hovoril aj o dosiahnutí nízkej hmotnosti a dobrých jazdných vlastností. Do kariet tejto koncepcii hrala aj skutočnosť, že v Európe sa vtedy s motorom vzadu vyrábalo viac ako 50% vozidiel litrovej kategórie (dnes by sme jej mohli hovoriť nižšia trieda).

Bohužiaľ keď výsledný produkt nabiehal do sériovej výroby, motor vzadu bol za zenitom a trendy smerovali ku koncepcii "všetko vpredu", ale to by sme predbiehali. Čo sa motora týka, rozhodnuté bolo o kvapalinovom chladení s ohľadom na tichší chod, možnosti dosiahnutia vyššieho špecifického výkonu a lepšieho kúrenia.

Nová škodovka mala patriť k najväčším autám svojej triedy, čo sa nakoniec podarilo a tento rys sprevádzal vozidlá Škoda vlastne až k novodobým Feliciam z deväťdesiatych rokov. Oproti dobovej Octavii bola Škoda 1000 MB priestrannejšia (podbehy zadných kolies neobmedzovali šírku na zadných sedadlách), hospodárnejšia a asi o 20% ľahšia. Batožinový priestor bol rozdelený do dvoch celkov, pod prednou kapotou a za zadnými operadlami, ktorých spoločný objem predstavoval 340 l. Len niekoľko týždňov pred premiérou boli predné svetlomety posunuté o 120 mm dozadu, čo výrazne prospelo obzvlášť vzhľadu vozidla, ale malo to údajne tiež vplyv na obmedzenie reakcií na bočný vietor.

Náročné testovanie

V priebehu rokov 1959 a 1960 vzniklo niekoľko desiatok prototypov pripravovaného radu Škoda typ 990 s pracovným označením Favorit. Tie slúžili ako testom v rámci AZNP, tak skúškam u dodávateľov príslušenstva. Budúce embéčky hoblovali diaľnice v NDR, zdolávali extrémne stúpania v značných nadmorských výškach a jazdili v rozmanitých podmienkach od sibírskych mrazov po horúčavy púšťe Azerbajdžanskej SSR.

IMG_3365.JPGIMG_3366.JPG
Základné usporiadanie karosérie modelu 1000 MB a jeho dominanta v podobe pohonnej jednotky

Zároveň bežali laboratórne skúšky jednotlivých komponentov, kedy za použitia najmodernejšej meracej techniky na špeciálnych stoliciach skúšali automatizované spúšťanie a zhášanie motora, vypínanie spojky, zatváranie a otváranie dverí alebo trvanlivosť prvkov závesov kolies. Vývoj úplne nového vozidla Škoda skrátka nemal v moderných dejinách československého automobilu obdobu, a to ani v konštrukcii, ani v testovaní, ani v technológii výroby.

Vtip

Kvôli prvotným technickým nedostatkom, oproti subtílnej konštitúcii Octavie a nezvyku verejnosti na nové tvary bola embéčka terčom mnohých vtipov. Spomeňme jeden. Na londýnskej Oxford Street v rámci propagačnej jazdy zaparkuje vodič AZNP s novou Škodou 1000 MB. Voz rýchlo obklopí zvedavý dav. Jeden z nadšených pozorovateľov skúma auto z každého pohľadu a nakoniec sa obráti k vodičovi: "Krásne auto, nádherná práca! To ste robil sám, alebo vám niekto pomáhal...?"

 

Prevažne pod prísľubom obmedzenia výrobných nákladov a prílivu tvrdej meny z exportu sa mladoboleslavským podarilo čosi neuveriteľné: získali dostatok prostriedkov a politickej podpory k vývoju nových materiálov a technológiám. V čele týchto noviniek stálo vybudovanie novej zlievárne produkujúcej pozoruhodný motor. Pozoruhodným prvkom nového agregátu bol totiž hlavne jeho rozmerný a komplikovaný hliníkový blok vyrábaný technológiou tlakového liatia.

Skoda 1000MB (6).JPGSkoda 1000MB (7).JPGSkoda 1000MB (8).JPGSkoda 1000MB (9).JPGSkoda 1000MB (2).JPGSkoda 1000MB (15).JPG
Rada 1000 MB prechádzala priebežnými modernizáciami

Pripomeňme, že túto technológiu, pôvodne určenú pre liatie mosadze, si nechal už v dvadsiatych rokoch patentovať pražský továrnik ing Josef Polák najprv v Československu a čoskoro aj v Nemecku a USA. Pri riešení technologických problémov v Mladej Boleslavi významne pomáhal Jindřich Valecký z ČZ Strakonice, kde s tlakovým liatím mali už dlhoročné skúsenosti. Tento výrobný spôsob má celý rad predností a hodil sa pre výrobu komplikovaných tenkostenných odliatkov, proces bol navyše hospodárny energeticky aj materiálovo.

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY