vytisknout velikost písma Škandál VW s emisiami motorov TDI pripomenul slabinu emisných noriem

[Komentár] Kým sa budú emisie merať tak, ako sa merajú dnes, budú mať výrobcovia áut priestor aj motiváciu na predpísanú metodiku vyzrieť.
Škandál VW s emisiami motorov TDI pripomenul slabinu emisných noriem

Určite ste to už čítali: Volkswagen v Amerike podvádzal s emisiami "čistých" dieselov TDI. Autá rozpoznali merací cyklus a ich motory v ňom pracovali inak ako v prevádzke. Akcie padajú, šéf Martin Winterkorn sa nedôveryhodne ospravedlňuje (Tušíte, že to bude jeho hlava, ktorá padne za obeť) a médiá majú o čom písať.

Je ľahké uzavrieť kauzu s tým, že Volkswagen švindloval alebo že sa snažil neférovým spôsobom využiť dier, ktoré jeho právnici a inžinieri našli (lepšie povedané domnievali sa, že našli) v americkej emisnej legislatíve. Škandál má ale širší rozmer, ktorý sa týka aj Európy. Tu máme síce iné požiadavky na zloženie výfukových plynov a ich dodržiavanie kontrolujeme inú metodiku, ale podstata zostáva rovnaká: motory pri meraní pracujú len v neúplnej časti celého pracovného rozsahu otáčok a zaťaženia. Tým sa otvára obrovský priestor pre "invenciu" konštruktérov.

Ich motivácia nemusí byť vyložene podlá. Snahu obchádzať emisné predpisy možno dokonca interpretovať aj tak, aby slúžila automobilkám ku cti, teda ak nejde o vyložený podvod (ako pravdepodobne v tomto prípade). Primárne ide o to, aby sa splnili očakávania zákazníkov v otázkach dynamiky a spotreby pri dodržaní všetkých legislatívnych mantinelov.

Výsledkom "kreatívnej" intepretácie noriem tak nemusí byť práve tajný softvér v riadiacej jednotke, ale napríklad aj Porsche 918 Spyder. Tento super výkonný model s tabuľkovou spotrebou tri litre na sto je svojím spôsobom výsmech homologaizčnej skúške emisií CO2. Rovnako ako napríklad Range Rover Hybrid alebo veľa podobných áut.

Ale keď sú mantinely nastavené príliš voľne, potom je možné všeličo: supermoderné priamovstrekové motory s výfukmi čiernymi od sadzí sú toho dôkazom. Alebo vysoká spotreba niektorých turbobenzínov na diaľnici, prameniaca z toho, že výrobca si pomáhal k ochladzovaniu katalyzátora extrémne bohatou zmesou. Prečo by nie, keď počas certifikačného merania stav zodpovedajúci rýchlemu diaľničnému presunu nikdy nenastane...

Ako z toho von? Teoreticky jednoducho. Merať emisie v celom pracovnom rozsahu motora a v rôznych režimoch zaťaženia. Prakticky sa ale takejto metodiky nikdy nedočkáme. Automobilky sa budú brániť zubami nechtami v (správnom) tušení, že násobné zvýšenie dnes publikovaných čísel by rozpútalo vlnu nevôle ekologických i "ekologických" organizácií, negatívne PR, možný odliv zákazníkov a ďalšie neblahé dôsledky. Zákonodarcovia to vedia rovnako dobre. Členky podkopávajú automobilovému priemyslu radi, ale kopnúť ho zozadu do kolena by mohlo mať nedozerné národohospodárske následky. V Amerike rovnako ako v Európe.

Radikálnu zmenu merania emisií teda nemožno čakať. Ani zmenu prístupu automobiliek. Tie budú ďalej korčuľovať okolo mantinelov a občas pritom predvedú zakázané uvoľnenie. A keď si rozhodca práve všimne, ako sa to stalo teraz v Amerike, budú sa robiť, že k tomu došlo nejakým nedorozumením alebo omylom. Každá búrka sa predsa raz preženie...

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY