vytisknout velikost písma Škandál VW s emisiami motorov TDI pripomenul slabinu emisných noriem

[Komentár] Kým sa budú emisie merať tak, ako sa merajú dnes, budú mať výrobcovia áut priestor aj motiváciu na predpísanú metodiku vyzrieť.
Škandál VW s emisiami motorov TDI pripomenul slabinu emisných noriem

Určite ste to už čítali: Volkswagen v Amerike podvádzal s emisiami "čistých" dieselov TDI. Autá rozpoznali merací cyklus a ich motory v ňom pracovali inak ako v prevádzke. Akcie padajú, šéf Martin Winterkorn sa nedôveryhodne ospravedlňuje (Tušíte, že to bude jeho hlava, ktorá padne za obeť) a médiá majú o čom písať.

Je ľahké uzavrieť kauzu s tým, že Volkswagen švindloval alebo že sa snažil neférovým spôsobom využiť dier, ktoré jeho právnici a inžinieri našli (lepšie povedané domnievali sa, že našli) v americkej emisnej legislatíve. Škandál má ale širší rozmer, ktorý sa týka aj Európy. Tu máme síce iné požiadavky na zloženie výfukových plynov a ich dodržiavanie kontrolujeme inú metodiku, ale podstata zostáva rovnaká: motory pri meraní pracujú len v neúplnej časti celého pracovného rozsahu otáčok a zaťaženia. Tým sa otvára obrovský priestor pre "invenciu" konštruktérov.

Ich motivácia nemusí byť vyložene podlá. Snahu obchádzať emisné predpisy možno dokonca interpretovať aj tak, aby slúžila automobilkám ku cti, teda ak nejde o vyložený podvod (ako pravdepodobne v tomto prípade). Primárne ide o to, aby sa splnili očakávania zákazníkov v otázkach dynamiky a spotreby pri dodržaní všetkých legislatívnych mantinelov.

Výsledkom "kreatívnej" intepretácie noriem tak nemusí byť práve tajný softvér v riadiacej jednotke, ale napríklad aj Porsche 918 Spyder. Tento super výkonný model s tabuľkovou spotrebou tri litre na sto je svojím spôsobom výsmech homologaizčnej skúške emisií CO2. Rovnako ako napríklad Range Rover Hybrid alebo veľa podobných áut.

Ale keď sú mantinely nastavené príliš voľne, potom je možné všeličo: supermoderné priamovstrekové motory s výfukmi čiernymi od sadzí sú toho dôkazom. Alebo vysoká spotreba niektorých turbobenzínov na diaľnici, prameniaca z toho, že výrobca si pomáhal k ochladzovaniu katalyzátora extrémne bohatou zmesou. Prečo by nie, keď počas certifikačného merania stav zodpovedajúci rýchlemu diaľničnému presunu nikdy nenastane...

Ako z toho von? Teoreticky jednoducho. Merať emisie v celom pracovnom rozsahu motora a v rôznych režimoch zaťaženia. Prakticky sa ale takejto metodiky nikdy nedočkáme. Automobilky sa budú brániť zubami nechtami v (správnom) tušení, že násobné zvýšenie dnes publikovaných čísel by rozpútalo vlnu nevôle ekologických i "ekologických" organizácií, negatívne PR, možný odliv zákazníkov a ďalšie neblahé dôsledky. Zákonodarcovia to vedia rovnako dobre. Členky podkopávajú automobilovému priemyslu radi, ale kopnúť ho zozadu do kolena by mohlo mať nedozerné národohospodárske následky. V Amerike rovnako ako v Európe.

Radikálnu zmenu merania emisií teda nemožno čakať. Ani zmenu prístupu automobiliek. Tie budú ďalej korčuľovať okolo mantinelov a občas pritom predvedú zakázané uvoľnenie. A keď si rozhodca práve všimne, ako sa to stalo teraz v Amerike, budú sa robiť, že k tomu došlo nejakým nedorozumením alebo omylom. Každá búrka sa predsa raz preženie...

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY