vytisknout velikost písma Škandál s emisiami motorov TDI môže nadobro pochovať diesely v USA

Aj ostatní výrobcovia teraz budú čeliť tlaku a prísnejším kontrolám. Na scénu sa zrejme vo veľkom vrátia drahé a ťažké hybridy.
Škandál s emisiami motorov TDI môže nadobro pochovať diesely v USA

Už ste to určite počuli. Volkswagen podvádzal s meraním emisií dieselov TDI v USA, aby dostal ekologickú nálepku "clean diesel". Výsledkom môže byť aj rekordná pokuta 18 miliárd dolárov. V reakcii na škandál spadli voľne obchodovateľné akcie Volkswagenu o 23% a cez noc stratili na hodnote vyše 15 miliárd dolárov.

Aféra ale môže poškodiť aj ostatné automobilky, ktoré sa snažia na americkom trhu presadiť s čistými dieselmi v osobných autách ako s alternatívou k hybridom.

Volkswagen spolu s Audi predal už 482 000 naftových modelov s inkriminovaným "čistým" dieselom. Jedná sa o štvorvalec 2.0 TDI, ktorý nebol v menších modeloch vybavený selektívnou katalytickou redukciou, teda vstrekovaním močoviny AdBlue do výfuku. Všetci sa čudovali, ako Volkswagen dokáže plniť prísne americkej limity aj bez neho. Teraz už je to jasné...

Iní výrobcovia vstrekovanie močoviny používajú (už aj v Európe kvôli norme Euro 6), ale zákazník skrátka vidí diesel ako diesel. Marketingové oddelenie automobiliek teraz bude musieť pracovať na plné obrátky, aby aspoň zmenšioi pošramotené povesti naftových motorov v očiach amerických spotrebiteľov.

Aj výrobcovia, ktorí sú v tom úplne nevinne, budú čeliť tlaku a prísnejším kontrolám, takže nakoniec môže snaha o presadenie dieselov v USA vyšumieť do prázdna a na scénu sa vo veľkom vrátia drahé a ťažké hybridy.

Výroba dieselového motora, ktorý splní prísnejšie regulácie, bude čoskoro príliš drahá a neoplatí sa. Bez vstrekovania močoviny (AdBlue), ktorá odlúči diskutované oxidy dusíka, sa nezaobídu. Vo výsledku bude výhodnejší hybridný pohon.

Koncový zákazník z toho síce asi príliš veľký prínos mať nebude, pretože spotreba hybridov je v reálnej prevádzke tiež dosť odlišná od tej normovanej, ale to je rovnaká rozprávka ako s emisiami dieselov.

Teraz zostáva počkať, ako z toho Volkswagen vykorčuľuje (alebo aj nie). Reputácia dieselov je však v USA značne otrasená, to je isté už dnes. A otrasené sú tiež existujúce metodiky merania spotreby a emisií. Ostatne proti dieselom začína bojovať aj EÚ, ktorá ešte nedávno ľudí nútila si ich kupovať.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY