vytisknout velikost písma Škandál s emisiami motorov TDI môže nadobro pochovať diesely v USA

Aj ostatní výrobcovia teraz budú čeliť tlaku a prísnejším kontrolám. Na scénu sa zrejme vo veľkom vrátia drahé a ťažké hybridy.
Škandál s emisiami motorov TDI môže nadobro pochovať diesely v USA

Už ste to určite počuli. Volkswagen podvádzal s meraním emisií dieselov TDI v USA, aby dostal ekologickú nálepku "clean diesel". Výsledkom môže byť aj rekordná pokuta 18 miliárd dolárov. V reakcii na škandál spadli voľne obchodovateľné akcie Volkswagenu o 23% a cez noc stratili na hodnote vyše 15 miliárd dolárov.

Aféra ale môže poškodiť aj ostatné automobilky, ktoré sa snažia na americkom trhu presadiť s čistými dieselmi v osobných autách ako s alternatívou k hybridom.

Volkswagen spolu s Audi predal už 482 000 naftových modelov s inkriminovaným "čistým" dieselom. Jedná sa o štvorvalec 2.0 TDI, ktorý nebol v menších modeloch vybavený selektívnou katalytickou redukciou, teda vstrekovaním močoviny AdBlue do výfuku. Všetci sa čudovali, ako Volkswagen dokáže plniť prísne americkej limity aj bez neho. Teraz už je to jasné...

Iní výrobcovia vstrekovanie močoviny používajú (už aj v Európe kvôli norme Euro 6), ale zákazník skrátka vidí diesel ako diesel. Marketingové oddelenie automobiliek teraz bude musieť pracovať na plné obrátky, aby aspoň zmenšioi pošramotené povesti naftových motorov v očiach amerických spotrebiteľov.

Aj výrobcovia, ktorí sú v tom úplne nevinne, budú čeliť tlaku a prísnejším kontrolám, takže nakoniec môže snaha o presadenie dieselov v USA vyšumieť do prázdna a na scénu sa vo veľkom vrátia drahé a ťažké hybridy.

Výroba dieselového motora, ktorý splní prísnejšie regulácie, bude čoskoro príliš drahá a neoplatí sa. Bez vstrekovania močoviny (AdBlue), ktorá odlúči diskutované oxidy dusíka, sa nezaobídu. Vo výsledku bude výhodnejší hybridný pohon.

Koncový zákazník z toho síce asi príliš veľký prínos mať nebude, pretože spotreba hybridov je v reálnej prevádzke tiež dosť odlišná od tej normovanej, ale to je rovnaká rozprávka ako s emisiami dieselov.

Teraz zostáva počkať, ako z toho Volkswagen vykorčuľuje (alebo aj nie). Reputácia dieselov je však v USA značne otrasená, to je isté už dnes. A otrasené sú tiež existujúce metodiky merania spotreby a emisií. Ostatne proti dieselom začína bojovať aj EÚ, ktorá ešte nedávno ľudí nútila si ich kupovať.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY