vytisknout velikost písma Škandál s emisiami motorov TDI môže nadobro pochovať diesely v USA

Aj ostatní výrobcovia teraz budú čeliť tlaku a prísnejším kontrolám. Na scénu sa zrejme vo veľkom vrátia drahé a ťažké hybridy.
Škandál s emisiami motorov TDI môže nadobro pochovať diesely v USA

Už ste to určite počuli. Volkswagen podvádzal s meraním emisií dieselov TDI v USA, aby dostal ekologickú nálepku "clean diesel". Výsledkom môže byť aj rekordná pokuta 18 miliárd dolárov. V reakcii na škandál spadli voľne obchodovateľné akcie Volkswagenu o 23% a cez noc stratili na hodnote vyše 15 miliárd dolárov.

Aféra ale môže poškodiť aj ostatné automobilky, ktoré sa snažia na americkom trhu presadiť s čistými dieselmi v osobných autách ako s alternatívou k hybridom.

Volkswagen spolu s Audi predal už 482 000 naftových modelov s inkriminovaným "čistým" dieselom. Jedná sa o štvorvalec 2.0 TDI, ktorý nebol v menších modeloch vybavený selektívnou katalytickou redukciou, teda vstrekovaním močoviny AdBlue do výfuku. Všetci sa čudovali, ako Volkswagen dokáže plniť prísne americkej limity aj bez neho. Teraz už je to jasné...

Iní výrobcovia vstrekovanie močoviny používajú (už aj v Európe kvôli norme Euro 6), ale zákazník skrátka vidí diesel ako diesel. Marketingové oddelenie automobiliek teraz bude musieť pracovať na plné obrátky, aby aspoň zmenšioi pošramotené povesti naftových motorov v očiach amerických spotrebiteľov.

Aj výrobcovia, ktorí sú v tom úplne nevinne, budú čeliť tlaku a prísnejším kontrolám, takže nakoniec môže snaha o presadenie dieselov v USA vyšumieť do prázdna a na scénu sa vo veľkom vrátia drahé a ťažké hybridy.

Výroba dieselového motora, ktorý splní prísnejšie regulácie, bude čoskoro príliš drahá a neoplatí sa. Bez vstrekovania močoviny (AdBlue), ktorá odlúči diskutované oxidy dusíka, sa nezaobídu. Vo výsledku bude výhodnejší hybridný pohon.

Koncový zákazník z toho síce asi príliš veľký prínos mať nebude, pretože spotreba hybridov je v reálnej prevádzke tiež dosť odlišná od tej normovanej, ale to je rovnaká rozprávka ako s emisiami dieselov.

Teraz zostáva počkať, ako z toho Volkswagen vykorčuľuje (alebo aj nie). Reputácia dieselov je však v USA značne otrasená, to je isté už dnes. A otrasené sú tiež existujúce metodiky merania spotreby a emisií. Ostatne proti dieselom začína bojovať aj EÚ, ktorá ešte nedávno ľudí nútila si ich kupovať.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY