vytisknout velikost písma Simca 1307/1308 (1975): skvelé auto od zlého výrobcu

Titul Auto roku 1976 získala modelová rada Simca 1307/1308 plným právom: bolo to moderné a dobre vybavené auto.
Simca 1307/1308 (1975): skvelé auto od zlého výrobcu
Zoznam kapitol
  1. V prievane dejín, Všetko vpredu
  2. Bez pomocného rámu, OHV pre všetkých, Technické údaje

V prievane dejín

Na úvod k možno až príliš radikálne znejúcemu titulku. Francúzska automobilka Simca patrila v sedemdesiatych rokoch do skupiny Chrysler Europe pozostávajúcej predovšetkým z podnikov Simca vo Francúzsku (Chrysler France) a Chrysler vo Veľkej Británii (predtým Rootes Group). Chrysler Europe bol samozrejme divíziou najmenšieho koncernu z americkej "veľkej trojky", ktorý na tom v tejto dobe nebol vôbec dobre. Vo svojej domovine Chrysler prešľapoval na mieste s ponukou modelov Mitsubishi a vo Veľkej Británii sa pohyboval na pokraji bankrotu len vďaka výdatnej podpore tamojšej vlády.

Simca 1307 (2).jpgSimca 1307 (11).jpgSimca 1307 (13).jpg
Simca 1307/1308 v podobe z roku 1975

Francúzska časť Chrysleru na tom tak bola zrejme vôbec najlepšie. Moderný závod v Poissy vyrábal v dostatočných počtoch veľmi populárne vozidlá Simca 1100, konvenčné Chryslery 160/180, ale aj malý typ Simca 1000 pôvodom z roku 1961. V priebehu roku 1975 tam bola nahradená rada 1301/1501 progresívne pojatým modelom Simca 1307/1308. Výkonnejší model bol na niektorých trhoch predávaný ako 1508, ale to by bolo to najmenšie...

Vplyvom rôznych stratégií koncernu Chrysler boli autá Simca 1307/1308 predávané v rôznych miestach pod rôznymi menami. Napríklad vo Veľkej Británii alebo na Novom Zélande boli k dispozícii ako Chrysler Alpine, ale tým to ešte len začínalo. Hoci si typ 1307/1308 viedol veľmi dobre, celú divíziu Chrysler Europe kúpil v auguste roku 1978 francúzsky koncern PSA. Okamžitý zákaz používania niektorých známok vrátane mena Chrysler viedol k obnoveniu značky Talbot, ktorej práva PSA vlastnil.

Simca 1307 (6).jpgSimca 1307 (3).jpgSimca 1307 (1).jpg
V priebehu rokov sa tento model dočkal celej rady mien a označení, na prvý pohľad sa ale od seba jendotlivé verzie príliš nelíšili

K tomuto kroku viedli úsmevné výsledky výskumu, ktoré ukazovali, že 80% Francúzov považuje Talbot za francúzsku a 80% Angličanov za britskú značku. V skutočnosti ťažko rozhodnúť, kto mal pravdu! Vtedy už takmer zabudnutý Talbot bol síce založený v roku 1903 vo Veľkej Británii, ale len ako distribútor francúzskych vozidiel Clément-Bayard, pričom dejiny tohto mena bežali v oboch krajinách prakticky súbežne (spomeňme napríklad francúzsku spoločnosť Talbot-Lago).

Všetko vpredu

Simca 1307/1308 sa stala jedným z prvých európskych vozidiel strednej triedy s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies a jej príprava prebiehala čiastočne vo Francúzsku a čiastočne v Anglicku. Jej konštruktérom bol Roy Axe, ktorého kúpil Chrysler Europe v rámci prevzatia britskej skupiny Rootes Group v roku 1966. Štvordverová karoséria so splývavou zadnou časťou a výklopným vekom batožinového priestoru vynikala jednoduchou, nadčasovo štylizovanou a navýsosť účelnou konštrukciou zameranou na maximálnu ponuku vnútorného priestoru a bezpečnosť.

Simca 1307 (7).jpgSimca 1307 (8).jpgSimca 1307 (9).jpg
Výrazne sklonený motor aj nápravy radu 1307/1308 vychádzali v princípe z typu 1100

Priložený pohľad na konštrukciu náprav dokazuje, že väčšina prvkov závesov kolies vychádza zo staršieho modelu Simca 1100. Predné kolesá spočívalai na lichobežníkových závesoch a pružené boli dlhými, pozdĺžne uloženými torznými tyčami, zadné potom na trojuholníkových vlečných ramenách so spoločnou osou kývania, avšak na rozdiel do radu 1100 sa tu namiesto zakrivenia tyčí objavili vinuté pružiny. Na oboch nápravách boli skrutné stabilizátory a hydraulické tlmiče.

Hrebeňové riadenie s trojdielnym bezpečnostným stĺpikom a pružným členom tlmiacim prenos vibrácií do volantu mohlo byť u neskorších verzií na želanie doplnené posilňovačom. Dvojokruhové kvapalinové brzdy so štandardným podtlakovým posilňovačom Mastervac a obmedzovačom brzdného účinku na zadnej náprave pôsobili na prednej kotúče s priemerom 240 mm a zadné bubny s priemerom 229 mm.

Simca 1307 (5).jpgSimca 1307 (23).jpg
Karosérie vynikali jednoduchými, rýdzo technicistickými krivkami

Celá predná časť karosérie vozov Simca 1307/1308 je vrátane čelnej steny, prvkov závesov kolies, podbehov a pozdĺžnikov jedným, do značnej miery samostatným konštrukčným celkom, ktorý slúži aj ako deformačná zóna. Pri čelnom náraze sa energia rozdeľuje nielen do nosných prvkov, ale tiež do blatníkov a zdvojenej kapoty a pri menších kolíziách nemal byť poškodený skelet karosérie.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY