vytisknout velikost písma Simca 1307/1308 (1975): skvelé auto od zlého výrobcu

Titul Auto roku 1976 získala modelová rada Simca 1307/1308 plným právom: bolo to moderné a dobre vybavené auto.
Simca 1307/1308 (1975): skvelé auto od zlého výrobcu
Zoznam kapitol
  1. V prievane dejín, Všetko vpredu
  2. Bez pomocného rámu, OHV pre všetkých, Technické údaje

V prievane dejín

Na úvod k možno až príliš radikálne znejúcemu titulku. Francúzska automobilka Simca patrila v sedemdesiatych rokoch do skupiny Chrysler Europe pozostávajúcej predovšetkým z podnikov Simca vo Francúzsku (Chrysler France) a Chrysler vo Veľkej Británii (predtým Rootes Group). Chrysler Europe bol samozrejme divíziou najmenšieho koncernu z americkej "veľkej trojky", ktorý na tom v tejto dobe nebol vôbec dobre. Vo svojej domovine Chrysler prešľapoval na mieste s ponukou modelov Mitsubishi a vo Veľkej Británii sa pohyboval na pokraji bankrotu len vďaka výdatnej podpore tamojšej vlády.

Simca 1307 (2).jpgSimca 1307 (11).jpgSimca 1307 (13).jpg
Simca 1307/1308 v podobe z roku 1975

Francúzska časť Chrysleru na tom tak bola zrejme vôbec najlepšie. Moderný závod v Poissy vyrábal v dostatočných počtoch veľmi populárne vozidlá Simca 1100, konvenčné Chryslery 160/180, ale aj malý typ Simca 1000 pôvodom z roku 1961. V priebehu roku 1975 tam bola nahradená rada 1301/1501 progresívne pojatým modelom Simca 1307/1308. Výkonnejší model bol na niektorých trhoch predávaný ako 1508, ale to by bolo to najmenšie...

Vplyvom rôznych stratégií koncernu Chrysler boli autá Simca 1307/1308 predávané v rôznych miestach pod rôznymi menami. Napríklad vo Veľkej Británii alebo na Novom Zélande boli k dispozícii ako Chrysler Alpine, ale tým to ešte len začínalo. Hoci si typ 1307/1308 viedol veľmi dobre, celú divíziu Chrysler Europe kúpil v auguste roku 1978 francúzsky koncern PSA. Okamžitý zákaz používania niektorých známok vrátane mena Chrysler viedol k obnoveniu značky Talbot, ktorej práva PSA vlastnil.

Simca 1307 (6).jpgSimca 1307 (3).jpgSimca 1307 (1).jpg
V priebehu rokov sa tento model dočkal celej rady mien a označení, na prvý pohľad sa ale od seba jendotlivé verzie príliš nelíšili

K tomuto kroku viedli úsmevné výsledky výskumu, ktoré ukazovali, že 80% Francúzov považuje Talbot za francúzsku a 80% Angličanov za britskú značku. V skutočnosti ťažko rozhodnúť, kto mal pravdu! Vtedy už takmer zabudnutý Talbot bol síce založený v roku 1903 vo Veľkej Británii, ale len ako distribútor francúzskych vozidiel Clément-Bayard, pričom dejiny tohto mena bežali v oboch krajinách prakticky súbežne (spomeňme napríklad francúzsku spoločnosť Talbot-Lago).

Všetko vpredu

Simca 1307/1308 sa stala jedným z prvých európskych vozidiel strednej triedy s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies a jej príprava prebiehala čiastočne vo Francúzsku a čiastočne v Anglicku. Jej konštruktérom bol Roy Axe, ktorého kúpil Chrysler Europe v rámci prevzatia britskej skupiny Rootes Group v roku 1966. Štvordverová karoséria so splývavou zadnou časťou a výklopným vekom batožinového priestoru vynikala jednoduchou, nadčasovo štylizovanou a navýsosť účelnou konštrukciou zameranou na maximálnu ponuku vnútorného priestoru a bezpečnosť.

Simca 1307 (7).jpgSimca 1307 (8).jpgSimca 1307 (9).jpg
Výrazne sklonený motor aj nápravy radu 1307/1308 vychádzali v princípe z typu 1100

Priložený pohľad na konštrukciu náprav dokazuje, že väčšina prvkov závesov kolies vychádza zo staršieho modelu Simca 1100. Predné kolesá spočívalai na lichobežníkových závesoch a pružené boli dlhými, pozdĺžne uloženými torznými tyčami, zadné potom na trojuholníkových vlečných ramenách so spoločnou osou kývania, avšak na rozdiel do radu 1100 sa tu namiesto zakrivenia tyčí objavili vinuté pružiny. Na oboch nápravách boli skrutné stabilizátory a hydraulické tlmiče.

Hrebeňové riadenie s trojdielnym bezpečnostným stĺpikom a pružným členom tlmiacim prenos vibrácií do volantu mohlo byť u neskorších verzií na želanie doplnené posilňovačom. Dvojokruhové kvapalinové brzdy so štandardným podtlakovým posilňovačom Mastervac a obmedzovačom brzdného účinku na zadnej náprave pôsobili na prednej kotúče s priemerom 240 mm a zadné bubny s priemerom 229 mm.

Simca 1307 (5).jpgSimca 1307 (23).jpg
Karosérie vynikali jednoduchými, rýdzo technicistickými krivkami

Celá predná časť karosérie vozov Simca 1307/1308 je vrátane čelnej steny, prvkov závesov kolies, podbehov a pozdĺžnikov jedným, do značnej miery samostatným konštrukčným celkom, ktorý slúži aj ako deformačná zóna. Pri čelnom náraze sa energia rozdeľuje nielen do nosných prvkov, ale tiež do blatníkov a zdvojenej kapoty a pri menších kolíziách nemal byť poškodený skelet karosérie.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY