vytisknout velikost písma Sériové Subaru WRX vyzradené, je oveľa škaredšie ako koncept

Pred výstavnou premiérou v Los Angeles unikli do sveta prvé fotografie nového športového sedanu z Japonska. Tí, ktorí dúfali, že Subaru konečne príde so sympatickým autom, budú možno sklamaní.

Už pred mesiacom prezradil šéf austrálskeho Subaru, že produkčná verzia nového Subaru WRX bude mať premiéru v Los Angeles. Nick Senior sľúbil, že novinka ponúkne zážitok z jazdy, ktorý bude korešpondovať s odkazom doterajších rýchlych Subaru - ale pridá niečo navyše.

"Už som mal šancu sa s ním prejsť a myslím, že nesklame žiadneho z našich doterajších zákazníkov," povedal. "Myslím ale, že osloví aj nových zákazníkov."

Ak sa tak stane, vďaka dizajnu to zrejme nebude. Je fér priznať, že nevieme s úplnou istotou, či dve uniknuté fotografie skutočne ukazujú definitívnu podobu sériového Subaru WRX. Oficiálne zverejnené snímky prednej časti ale napovedajú, že áno. A v tom prípade prišiel nový model o väčšinu toho, čo robilo koncept tak pôsobivým.

subaru wrx 76.jpgUnknown.jpegsubaru wrx 766.jpg707536228.jpg
Údajná sériová podoba Subaru WRX a rovnomenný koncept

Všetko je v proporciách. Zatiaľ čo koncept mal nízke presklenie, posadené na širokom, atleticky mohutnom pontóne, sériové auto vyzerá vysoké a úzke. Príliš veľa materiálu nad malými kolesami pôsobí dojmom, ako by nové WRX vynechávalo v posilňovni tréning nôh, svetlomety sú vzhľadom k veľkosti kolies nadrozmerné.

Väčšie či menšie "scivilnenie" vo fáze prechodu od koncepčnej štúdie k produkčnému vzhľadu je samozrejme úplne obvyklé. "Nepovedal by som, že sa v WRX v zásade dramaticky líši od celkom pohľadného konceptu, ale je tu skvele vidieť, že stačí na jednej strane pridať a inde naopak ubrať pár centimetrov a výsledok je úplne iný," hovorí Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign & styling.

Práca dizajnéra podľa neho spočíva v ladení podobných detailov, ktoré ostatní ľudia vnímajú väčšinou skôr len podprahovo. "Tu sa toho ale veľa, stratilo v preklade," dodáva.

2015-WRX_628opt.jpg
Oficiálny prvý snímok produkčného WRX

Design dlhodobo nepatrí k najsilnejším stránkam značky Subaru, prinajmenšom v európskom kultúrno-estetickom kontexte. Nešťastná éra gréckeho dizajnéra Andreasa Zapatinase je už zabudnutá, ale len máloktorý Európan by označil väčšinu súčasnej produkcie Subaru za vizuálne príťažlivú.

"V prípade Subaru sa postupom času zo štylistickej neobratnosti už vyvinula skoro vlastná identita," hovorí Laube. "Myslím, že ani fanúšikovia neočakávajú nejaké objektívne, krásne auto a nové WRX je toho len ďalším dôkazom."

Priaznivcom značky ostatne nezostáva než sa s vizážou Subaru WRX zmieriť. Novinka je totiž prvou lastovičkou nového dizajnového smeru značky, ktorý vyvinul šéfdizajnér Osamu Namba. Šesťuholníková maska, svetlomety symbolizujúce oči dravého vtáka aj výrazne rozšírené blatníky v rely štýle budeme podľa všetkého vídať na autách so súhvezdím plejád na kapote po zvyšok tejto dekády.

Nové Subaru WRX sa začne predávať v priebehu prvej polovice roku 2014. Onedlho po uvedení východzej verzie bude nasledovať aj radikálna športová WRX STi. O technike a motorizáciách pre Európu nie je zatiaľ nič známe.

Zdroj fotografií sériového vozu: AutoBlog.rs

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY