vytisknout velikost písma Sériové Subaru WRX vyzradené, je oveľa škaredšie ako koncept

Pred výstavnou premiérou v Los Angeles unikli do sveta prvé fotografie nového športového sedanu z Japonska. Tí, ktorí dúfali, že Subaru konečne príde so sympatickým autom, budú možno sklamaní.

Už pred mesiacom prezradil šéf austrálskeho Subaru, že produkčná verzia nového Subaru WRX bude mať premiéru v Los Angeles. Nick Senior sľúbil, že novinka ponúkne zážitok z jazdy, ktorý bude korešpondovať s odkazom doterajších rýchlych Subaru - ale pridá niečo navyše.

"Už som mal šancu sa s ním prejsť a myslím, že nesklame žiadneho z našich doterajších zákazníkov," povedal. "Myslím ale, že osloví aj nových zákazníkov."

Ak sa tak stane, vďaka dizajnu to zrejme nebude. Je fér priznať, že nevieme s úplnou istotou, či dve uniknuté fotografie skutočne ukazujú definitívnu podobu sériového Subaru WRX. Oficiálne zverejnené snímky prednej časti ale napovedajú, že áno. A v tom prípade prišiel nový model o väčšinu toho, čo robilo koncept tak pôsobivým.

subaru wrx 76.jpgUnknown.jpegsubaru wrx 766.jpg707536228.jpg
Údajná sériová podoba Subaru WRX a rovnomenný koncept

Všetko je v proporciách. Zatiaľ čo koncept mal nízke presklenie, posadené na širokom, atleticky mohutnom pontóne, sériové auto vyzerá vysoké a úzke. Príliš veľa materiálu nad malými kolesami pôsobí dojmom, ako by nové WRX vynechávalo v posilňovni tréning nôh, svetlomety sú vzhľadom k veľkosti kolies nadrozmerné.

Väčšie či menšie "scivilnenie" vo fáze prechodu od koncepčnej štúdie k produkčnému vzhľadu je samozrejme úplne obvyklé. "Nepovedal by som, že sa v WRX v zásade dramaticky líši od celkom pohľadného konceptu, ale je tu skvele vidieť, že stačí na jednej strane pridať a inde naopak ubrať pár centimetrov a výsledok je úplne iný," hovorí Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign & styling.

Práca dizajnéra podľa neho spočíva v ladení podobných detailov, ktoré ostatní ľudia vnímajú väčšinou skôr len podprahovo. "Tu sa toho ale veľa, stratilo v preklade," dodáva.

2015-WRX_628opt.jpg
Oficiálny prvý snímok produkčného WRX

Design dlhodobo nepatrí k najsilnejším stránkam značky Subaru, prinajmenšom v európskom kultúrno-estetickom kontexte. Nešťastná éra gréckeho dizajnéra Andreasa Zapatinase je už zabudnutá, ale len máloktorý Európan by označil väčšinu súčasnej produkcie Subaru za vizuálne príťažlivú.

"V prípade Subaru sa postupom času zo štylistickej neobratnosti už vyvinula skoro vlastná identita," hovorí Laube. "Myslím, že ani fanúšikovia neočakávajú nejaké objektívne, krásne auto a nové WRX je toho len ďalším dôkazom."

Priaznivcom značky ostatne nezostáva než sa s vizážou Subaru WRX zmieriť. Novinka je totiž prvou lastovičkou nového dizajnového smeru značky, ktorý vyvinul šéfdizajnér Osamu Namba. Šesťuholníková maska, svetlomety symbolizujúce oči dravého vtáka aj výrazne rozšírené blatníky v rely štýle budeme podľa všetkého vídať na autách so súhvezdím plejád na kapote po zvyšok tejto dekády.

Nové Subaru WRX sa začne predávať v priebehu prvej polovice roku 2014. Onedlho po uvedení východzej verzie bude nasledovať aj radikálna športová WRX STi. O technike a motorizáciách pre Európu nie je zatiaľ nič známe.

Zdroj fotografií sériového vozu: AutoBlog.rs

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY