vytisknout velikost písma Sériové Subaru WRX vyzradené, je oveľa škaredšie ako koncept

Pred výstavnou premiérou v Los Angeles unikli do sveta prvé fotografie nového športového sedanu z Japonska. Tí, ktorí dúfali, že Subaru konečne príde so sympatickým autom, budú možno sklamaní.

Už pred mesiacom prezradil šéf austrálskeho Subaru, že produkčná verzia nového Subaru WRX bude mať premiéru v Los Angeles. Nick Senior sľúbil, že novinka ponúkne zážitok z jazdy, ktorý bude korešpondovať s odkazom doterajších rýchlych Subaru - ale pridá niečo navyše.

"Už som mal šancu sa s ním prejsť a myslím, že nesklame žiadneho z našich doterajších zákazníkov," povedal. "Myslím ale, že osloví aj nových zákazníkov."

Ak sa tak stane, vďaka dizajnu to zrejme nebude. Je fér priznať, že nevieme s úplnou istotou, či dve uniknuté fotografie skutočne ukazujú definitívnu podobu sériového Subaru WRX. Oficiálne zverejnené snímky prednej časti ale napovedajú, že áno. A v tom prípade prišiel nový model o väčšinu toho, čo robilo koncept tak pôsobivým.

subaru wrx 76.jpgUnknown.jpegsubaru wrx 766.jpg707536228.jpg
Údajná sériová podoba Subaru WRX a rovnomenný koncept

Všetko je v proporciách. Zatiaľ čo koncept mal nízke presklenie, posadené na širokom, atleticky mohutnom pontóne, sériové auto vyzerá vysoké a úzke. Príliš veľa materiálu nad malými kolesami pôsobí dojmom, ako by nové WRX vynechávalo v posilňovni tréning nôh, svetlomety sú vzhľadom k veľkosti kolies nadrozmerné.

Väčšie či menšie "scivilnenie" vo fáze prechodu od koncepčnej štúdie k produkčnému vzhľadu je samozrejme úplne obvyklé. "Nepovedal by som, že sa v WRX v zásade dramaticky líši od celkom pohľadného konceptu, ale je tu skvele vidieť, že stačí na jednej strane pridať a inde naopak ubrať pár centimetrov a výsledok je úplne iný," hovorí Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign & styling.

Práca dizajnéra podľa neho spočíva v ladení podobných detailov, ktoré ostatní ľudia vnímajú väčšinou skôr len podprahovo. "Tu sa toho ale veľa, stratilo v preklade," dodáva.

2015-WRX_628opt.jpg
Oficiálny prvý snímok produkčného WRX

Design dlhodobo nepatrí k najsilnejším stránkam značky Subaru, prinajmenšom v európskom kultúrno-estetickom kontexte. Nešťastná éra gréckeho dizajnéra Andreasa Zapatinase je už zabudnutá, ale len máloktorý Európan by označil väčšinu súčasnej produkcie Subaru za vizuálne príťažlivú.

"V prípade Subaru sa postupom času zo štylistickej neobratnosti už vyvinula skoro vlastná identita," hovorí Laube. "Myslím, že ani fanúšikovia neočakávajú nejaké objektívne, krásne auto a nové WRX je toho len ďalším dôkazom."

Priaznivcom značky ostatne nezostáva než sa s vizážou Subaru WRX zmieriť. Novinka je totiž prvou lastovičkou nového dizajnového smeru značky, ktorý vyvinul šéfdizajnér Osamu Namba. Šesťuholníková maska, svetlomety symbolizujúce oči dravého vtáka aj výrazne rozšírené blatníky v rely štýle budeme podľa všetkého vídať na autách so súhvezdím plejád na kapote po zvyšok tejto dekády.

Nové Subaru WRX sa začne predávať v priebehu prvej polovice roku 2014. Onedlho po uvedení východzej verzie bude nasledovať aj radikálna športová WRX STi. O technike a motorizáciách pre Európu nie je zatiaľ nič známe.

Zdroj fotografií sériového vozu: AutoBlog.rs

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY