vytisknout velikost písma Šéf VW Matthias Müller sa obul do Tesly: "Vyhadzujú stovky miliónov z okna"

Matthias Müller kritizuje Teslu a Elona Muska. Podľa VW sa Tesla nespráva "spoločensky zodpovedne". Každý kvartál Tesla vyhodí stovky miliónov dolárov od daňových poplatníkov z okna. Celý biznis Tesly je postavený na dotáciách.

Na šéfovi automobilky Tesla, Elonovi Muskovi, nenechávajú jeho protivníci z iných automobiliek niť suchú. Pred niekoľkými týždňami vyhlásil vysoko postavený manažér koncernu General Motors o sľubovanom autonómnom riadení Tesly Model 3, že "sú to len kydy" (slušne povedané) a spochybnil, že vôbec bude vozidlo v dohľadnej dobe schopné plne autonómnyéj jazdy.

Teraz sa do Tesly obul šéf koncernu VW Matthias Müller. Na fóre v nemeckom Passove si vôbec nebral servítky:

"Teraz ale musím povedať niekolko slov o Tesle. S kompletným rešpektom, sú tu niektorí majstri sveta vo veľkých vyhláseniach a ja nechcem nikoho menovať. Sú tu tiež automobilky, ktoré predajú sotva 80 000 áut ročne. A potom sú tu automobilky ako Volkswagen, ktoré predajú 11 miliónov áut ročne a vygenerujú zisk 13 až 14 miliárd eur. Ak som správne informovaný, Tesla každý kvartál vyhodí z okna stovky miliónov dolárov a neľútostne prepúšťa stovky zamestnancov. Spoločenská zodpovednosť? Ale prosím vás! Nemali by sme sa nechávať uniesť a porovnávať jablká a hrušky."

Záznam v nemčine si môžete pustiť na videu:

Ortodoxní uctievači génia Elona Muska budú určite nesúhlasiť a vyzývať šéfa Volkswagenu, aby si pri slovách o spoločenskej zodpovednosti najprv pozametal pred vlastným prahom. Na druhej strane je potrebné pripomenúť, že Muskovo impérium vyrástlo len vďaka mimoriadne štedrým dotáciám, ktoré napríklad podľa skorších informácií LA Times dosahujú takmer 5 miliárd dolárov ročne.

Ono sa ten biznis automobilkám s elektromobilmi robí o niečo jednoduchšie, keď máte proti konkurenčným výrobcom a výrobkom výhodu vo veľmi štedrých dotáciách. V USA dosahujú až 7500 dolárov na každé auto. K tomu sa ešte pridávajú dotácie v jednotlivých štátoch. Akonáhle ale úrady zatiahnu dotáciám brzdu, zrazu elektromobily na odbyt nejdú, ako ukázal tohtoročný príklad z Hongkongu.

V Kalifornii, domovskom štáte Tesly, chcú zavádzať ďalšie zvýhodňovanie elektromobilov, ktoré zaplatia daňoví poplatníci. Keďže čoskoro federálne dotácie pre Teslu skončia, štát chce dorovnávať vyššiu cenu elektromobilu "zo svojho", teda presnejšie z vreciek daňovníkov. V prípade menších elektromobilov môže ísť o dotáciu vo výške niekoľko tisíc dolárov, ale v prípade Tesly môže dosahovať 30 až 40 000 dolárov.

Kalifornské návrhy otvorene kritizuje napríklad aj republikánsky senátor Andy Vidak. Serveru Business Insider povedal, že štát Kalifornia chce dotovať miliardárovú spoločnosť (Teslu) a milionára, ktorí si chcú kupovať tieto elektromobily ako módny doplnok. Na dotácie sa im ale skladajú všetci vrátane ľudí z nízkopríjmových skupín, ktorí by po novom platili v prepočte o pár centov vyššiu cenu za liter benzínu (práve vyššie zdanenie benzínu má slúžiť ako dodatočný zdroj príjmov), aby si mohol niekto bohatý kúpiť luxusný elektromobil ako hračku, zatiaľ čo oni nikdy na auto za 70 000 dolárov mať nebudú.

Matthias Müller sa na najvyššiu pozíciu v rámci koncernu dostal po rezignácii Martina Winterkorna v nadväznosti na prepuknutie emisného škandálu. Müllerovi sa pripisuje podiel na rýchlo a stabilne prebiehajúcej reštrukturalizácii koncernu.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY