vytisknout velikost písma Šéf Mazdy: "Žiadny nový športový model RX-8 nebude"

Šéf Mazdy: "Žiadny nový športový model RX-8 nebude"

O návrate Mazdy RX s motorom Wankel sa už nejakú dobu hovorí. Posledné správy dokonca hovorili o koncepte pre rok 2015 a úplne novej generácii tohto športového auta na rok 2017, teda k oslave päťdesiatich rokov existencie legendárneho modelu Mazda Cosmo s motorom Wankel.

Lenže súčasný šéf Mazdy Masamichi Koga, ktorý nastúpil do funkcie v roku 2013, pre taký model nevidí v súčasných plánoch miesto. V rozhovore pre magazín Automotive News uviedol hneď niekoľko dôvodov, prečo nevidí v nástupcovi modelu RX-8 zmysel.

Koga chce smerovať sily automobilky do klasických modelov. Chce upevniť ich pozíciu na trhu, udržať Mazdu v čiernych číslach a obhájiť existenciu technológií Skyactiv, ktoré idú trochu proti prúdu súčasného vývoja spaľovacích motorov. Koga ale verí, že zákazníci výhody Skyactivu pochopia až časom.

Šéf Mazdy sa obáva, že by úplne nový špecifický model zbytočne čerpal zdroje automobilky. Tie sa teraz musia maximálne sústrediť na zdokonalenie súčasných produktov. Len pripomenieme, že Mazda teraz uviedla na trh nový hatchback Mazda2 a príde aj facelift modelov Mazda6 a CX-5. Bude aj malý crossover Mazda CX-3, od ktorého si automobilka sľubuje najviac.

Nástupca Mazdy RX-7 a RX-8 mal pôvodne dostať úplne novú generáciu rotačného motora Wankel. Mazda údajne na motore stále pracuje, ale nie je úplne jasné, že sa niekedy v športovom aute objaví. Odborníci jeho budúcnosť očakávajú skôr v hybridoch ako priamu súčasť elektromotora.

Wankel je totiž kompaktný a hodí sa ako pomocný motor. Mazda údajne pomerne úspešne vyriešila problém s tesnosťou spaľovacích komôr, spotrebou oleja a spoľahlivosťou. Nový tvar spaľovacích komôr a doteraz tajné riešenie priameho vstrekovania paliva vraj pomohlo k nárastu efektivity spaľovania.

Práve tvar a pohyb spaľovacej komory motora Wankel totiž znižoval účinnosť pomalým horením paliva a spôsoboval, že sa časť nespáleného paliva dostala do výfuku. To bol jeden z dôvodov, prečo Mazda RX-8 neplnila emisie. Uvidíme, ako to nakoniec s Wankelom a Mazdou bude. Akokoľvek sa nedajú od takého modelu čakať rekordné predaje, automobilka by vždy jeden prestížny model potrebovala. Roadster MX-5 predsa len stojí trochu bokom.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY