vytisknout velikost písma Šéf Mazdy: "Žiadny nový športový model RX-8 nebude"

Šéf Mazdy: "Žiadny nový športový model RX-8 nebude"

O návrate Mazdy RX s motorom Wankel sa už nejakú dobu hovorí. Posledné správy dokonca hovorili o koncepte pre rok 2015 a úplne novej generácii tohto športového auta na rok 2017, teda k oslave päťdesiatich rokov existencie legendárneho modelu Mazda Cosmo s motorom Wankel.

Lenže súčasný šéf Mazdy Masamichi Koga, ktorý nastúpil do funkcie v roku 2013, pre taký model nevidí v súčasných plánoch miesto. V rozhovore pre magazín Automotive News uviedol hneď niekoľko dôvodov, prečo nevidí v nástupcovi modelu RX-8 zmysel.

Koga chce smerovať sily automobilky do klasických modelov. Chce upevniť ich pozíciu na trhu, udržať Mazdu v čiernych číslach a obhájiť existenciu technológií Skyactiv, ktoré idú trochu proti prúdu súčasného vývoja spaľovacích motorov. Koga ale verí, že zákazníci výhody Skyactivu pochopia až časom.

Šéf Mazdy sa obáva, že by úplne nový špecifický model zbytočne čerpal zdroje automobilky. Tie sa teraz musia maximálne sústrediť na zdokonalenie súčasných produktov. Len pripomenieme, že Mazda teraz uviedla na trh nový hatchback Mazda2 a príde aj facelift modelov Mazda6 a CX-5. Bude aj malý crossover Mazda CX-3, od ktorého si automobilka sľubuje najviac.

Nástupca Mazdy RX-7 a RX-8 mal pôvodne dostať úplne novú generáciu rotačného motora Wankel. Mazda údajne na motore stále pracuje, ale nie je úplne jasné, že sa niekedy v športovom aute objaví. Odborníci jeho budúcnosť očakávajú skôr v hybridoch ako priamu súčasť elektromotora.

Wankel je totiž kompaktný a hodí sa ako pomocný motor. Mazda údajne pomerne úspešne vyriešila problém s tesnosťou spaľovacích komôr, spotrebou oleja a spoľahlivosťou. Nový tvar spaľovacích komôr a doteraz tajné riešenie priameho vstrekovania paliva vraj pomohlo k nárastu efektivity spaľovania.

Práve tvar a pohyb spaľovacej komory motora Wankel totiž znižoval účinnosť pomalým horením paliva a spôsoboval, že sa časť nespáleného paliva dostala do výfuku. To bol jeden z dôvodov, prečo Mazda RX-8 neplnila emisie. Uvidíme, ako to nakoniec s Wankelom a Mazdou bude. Akokoľvek sa nedajú od takého modelu čakať rekordné predaje, automobilka by vždy jeden prestížny model potrebovala. Roadster MX-5 predsa len stojí trochu bokom.

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY