vytisknout velikost písma Šéf Fiatu Marchionne: Skúšali sme liek, ale ten bohužiaľ zabíja pacienta

Výrok talianskeho biznismena, prednesený pred niekoľkými dňami, snáď najlepšie ilustruje situáciu automobilového priemyslu v Európe a najväčšej talianskej automobilky. Tá sa v prvom štvrťročí prepadla do čistej straty 83 miliónov eur. Pritom pred rokom hospodárila so ziskom 35 miliónov eur.
Šéf Fiatu Marchionne: Skúšali sme liek, ale ten bohužiaľ zabíja pacienta

Marchionne sa svojimi slovami oprel hlavne do európskych úsporných opatrení a do nepriaznivého kurzu eura. Európska mena je podľa neho nadhodnotená, sťažuje výrobu a predaj áut v Európe. A to tvrdo dopadá na Fiat.

Voľný pád Fiatu…

Celkové tržby Fiatu klesli medziročne za prvý štvrťrok roku 2013 o dve percentá na 19,85 miliardy eur. V Európe sa prepadli o štyri percentá na 4,4 miliardy eur, v Severnej Amerike klesli o tri percentá na desať miliard eur. Zvýšili sa naopak v Latinskej Amerike a Ázii.

Strata Fiatu v Európe, na Strednom východe a v Afrike sa znížila na 111 miliónov eur zo 170 miliónov eur pred rokom. Predaj masovo predávaných vozov Fiatu na európskom trhu spadol o osem percent, kvôli slabším predajom a cenovému tlaku.

Ešte hlbší pokles odvrátilo uvedenie modelu Fiat 500L a zníženie administratívnych nákladov na vedenie automobilky.

… klesá aj Chrysler

Čistý zisk Chrysleru sa v prvom štvrťroku medziročne prepadol o 65 percent na 166 miliónov dolárov (asi 3,3 miliardy korún) a znížili sa aj jeho tržby o šesť percent na 15,4 miliardy dolárov.

Čo stálo za horším výsledkom? Úpravy súčasných modelov a náklady na výrobu nových (Ram, Jeep Grand Cherokee) a zastavenie produkciu Jeepu Liberty.

Šéf aliancie Sergio Marchionne to tušil už v januári, keď varoval, že prvý štvrťrok Chrysleru bude slabší v porovnaní s rokom predchádzajúcim kvôli nákladom spojeným s výrobou Jeepu Cherokee v závode v Ohiu. Do predajní sa tento voz dostane v priebehu tohto roku.

Dodávky nových vozidiel americkej automobilky preto tento rok v prvom štvrťroku klesly z 607 000 na 574 000.

Stúpajúca závislosť Fiatu

"Vedeli sme, že v tomto štvrtroku sa nám príliš dariť nebude, ale nemyslel som si, že to bude tak vážne," komentoval výsledky Sergio Marchionne.

Z jeho slov je cítiť obava, pretože Fiat sa spolieha najmä na Chrysler, ktorému v uplynulých 36 mesiacoch v USA predaje príliš nerástli. Zisky amerického partnera tak kompenzovali stratu Fiatu v Európe.

Minulý rok zisk Chrysleru vzrástol na 1,7 miliardy dolárov, čo bol desaťnásobok výsledku z roku 2011. Skvelý výsledok spoločnosti, ktorá sa v dobe finančnej krízy musela uchýliť pod ochranu pred veriteľmi. i.

Kúpa Chrysleru, čaká sa na súd

Fiat vstúpil do Chrysleru v roku 2009, v čase, keď sa americká firma vymanila z dočasnej bankrotovej ochrany. Získal pätinový podiel a kontrolu nad riadením Chrysleru. Od tej doby talianska automobilka svoj podiel zvýšila až na súčasných 58,5 percent.

Marchionne pred niekoľkými dňami odhadol, že s 50% pravdepodobnosťou Fiat odkúpi zbytok akcií Chrysleru do júna 2014. (V tom čase by mal totiž o všetkom rozhodnúť americký súd.)

Jednanie o odkúpení zostávajúceho podielu sa zaseklo kvôli nezhodám o cene, ktorú by mal Fiat zaplatiť menšinovému vlastníkovi, zdravotnému fondu VEBA, za 3,3 percenta akcií v Chrysleri.

Podľa predpovedi USB je Fiat pripravený zaplatiť celkovo za zbytok Chrysleru 3,5 miliardy dolárov.

Nezvyčajny optimizmus

Generálny riaditeľ talianskej automobilky Fiat Sergio Marchionne aj cez to všetko očakáva, že firma a jej americký parnter Chrysler tento rok dohramady predajú 4,2 až 4,5 miliónov vozidiel. To by bol mierny nárast oproti minulému roku, kedy firmy predali 4,2 miliónov vozov a spoločne sa tak stali siedmym najväčším výrobcom automobilov na svete.

Partnerské automobilky tento rok očakávajú rast v Severnej a Južnej Amerike a v Ázii. Na trhu v Európe Fiat očakáva prepad tržieb o päť percent. Predaje v Európe tak budú podľa odhadov klesať už šiestym rokom v rade.

Tržby celej skupiny Fiat-Chrysler by mali dosiahnúť 88 až 92 miliard eur, prevádzkový zisk má skončiť v rozmedzí 4,0 až 4,5 miliardy eur.

Talianská automobilka plánuje, že v roku 2015 otočí nepriaznivý trend predajov svojich vozidiel. Chystá sa osloviť náročnejších zákazníkov. Chce im ponúknuť až 16 nových vozidiel, vrátane SUV Alfa Romeo, malého SUV Jeepu a šesť modelov luxusnej značky Maserati. Nové vozidlá budú schádzať z nie príliš vyťažených liniek závodov v Taliansku.

Pro rok 2013 sú však predstavitelia Fiatu s prognózami opatrnejší. Podľa nich európsky trh spadne o 3 až 5 percent, pri svojej predpovedi vychádzali z výsledkov prvého štvrťroku. Očakávajú, že predajú 1,3 milióny svojich vozidiel.

Aj Chrysler uistil, že svoje celoročné finančné ciele - zisk 2,2 miliardy dolárov, tržby v rozmedzí od 72 miliárd do 75 miliárd dolárov - určite naplní.

Foto: Profimedia.cz


 

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY