vytisknout velikost písma Šéf Fiatu Marchionne: Skúšali sme liek, ale ten bohužiaľ zabíja pacienta

Výrok talianskeho biznismena, prednesený pred niekoľkými dňami, snáď najlepšie ilustruje situáciu automobilového priemyslu v Európe a najväčšej talianskej automobilky. Tá sa v prvom štvrťročí prepadla do čistej straty 83 miliónov eur. Pritom pred rokom hospodárila so ziskom 35 miliónov eur.
Šéf Fiatu Marchionne: Skúšali sme liek, ale ten bohužiaľ zabíja pacienta

Marchionne sa svojimi slovami oprel hlavne do európskych úsporných opatrení a do nepriaznivého kurzu eura. Európska mena je podľa neho nadhodnotená, sťažuje výrobu a predaj áut v Európe. A to tvrdo dopadá na Fiat.

Voľný pád Fiatu…

Celkové tržby Fiatu klesli medziročne za prvý štvrťrok roku 2013 o dve percentá na 19,85 miliardy eur. V Európe sa prepadli o štyri percentá na 4,4 miliardy eur, v Severnej Amerike klesli o tri percentá na desať miliard eur. Zvýšili sa naopak v Latinskej Amerike a Ázii.

Strata Fiatu v Európe, na Strednom východe a v Afrike sa znížila na 111 miliónov eur zo 170 miliónov eur pred rokom. Predaj masovo predávaných vozov Fiatu na európskom trhu spadol o osem percent, kvôli slabším predajom a cenovému tlaku.

Ešte hlbší pokles odvrátilo uvedenie modelu Fiat 500L a zníženie administratívnych nákladov na vedenie automobilky.

… klesá aj Chrysler

Čistý zisk Chrysleru sa v prvom štvrťroku medziročne prepadol o 65 percent na 166 miliónov dolárov (asi 3,3 miliardy korún) a znížili sa aj jeho tržby o šesť percent na 15,4 miliardy dolárov.

Čo stálo za horším výsledkom? Úpravy súčasných modelov a náklady na výrobu nových (Ram, Jeep Grand Cherokee) a zastavenie produkciu Jeepu Liberty.

Šéf aliancie Sergio Marchionne to tušil už v januári, keď varoval, že prvý štvrťrok Chrysleru bude slabší v porovnaní s rokom predchádzajúcim kvôli nákladom spojeným s výrobou Jeepu Cherokee v závode v Ohiu. Do predajní sa tento voz dostane v priebehu tohto roku.

Dodávky nových vozidiel americkej automobilky preto tento rok v prvom štvrťroku klesly z 607 000 na 574 000.

Stúpajúca závislosť Fiatu

"Vedeli sme, že v tomto štvrtroku sa nám príliš dariť nebude, ale nemyslel som si, že to bude tak vážne," komentoval výsledky Sergio Marchionne.

Z jeho slov je cítiť obava, pretože Fiat sa spolieha najmä na Chrysler, ktorému v uplynulých 36 mesiacoch v USA predaje príliš nerástli. Zisky amerického partnera tak kompenzovali stratu Fiatu v Európe.

Minulý rok zisk Chrysleru vzrástol na 1,7 miliardy dolárov, čo bol desaťnásobok výsledku z roku 2011. Skvelý výsledok spoločnosti, ktorá sa v dobe finančnej krízy musela uchýliť pod ochranu pred veriteľmi. i.

Kúpa Chrysleru, čaká sa na súd

Fiat vstúpil do Chrysleru v roku 2009, v čase, keď sa americká firma vymanila z dočasnej bankrotovej ochrany. Získal pätinový podiel a kontrolu nad riadením Chrysleru. Od tej doby talianska automobilka svoj podiel zvýšila až na súčasných 58,5 percent.

Marchionne pred niekoľkými dňami odhadol, že s 50% pravdepodobnosťou Fiat odkúpi zbytok akcií Chrysleru do júna 2014. (V tom čase by mal totiž o všetkom rozhodnúť americký súd.)

Jednanie o odkúpení zostávajúceho podielu sa zaseklo kvôli nezhodám o cene, ktorú by mal Fiat zaplatiť menšinovému vlastníkovi, zdravotnému fondu VEBA, za 3,3 percenta akcií v Chrysleri.

Podľa predpovedi USB je Fiat pripravený zaplatiť celkovo za zbytok Chrysleru 3,5 miliardy dolárov.

Nezvyčajny optimizmus

Generálny riaditeľ talianskej automobilky Fiat Sergio Marchionne aj cez to všetko očakáva, že firma a jej americký parnter Chrysler tento rok dohramady predajú 4,2 až 4,5 miliónov vozidiel. To by bol mierny nárast oproti minulému roku, kedy firmy predali 4,2 miliónov vozov a spoločne sa tak stali siedmym najväčším výrobcom automobilov na svete.

Partnerské automobilky tento rok očakávajú rast v Severnej a Južnej Amerike a v Ázii. Na trhu v Európe Fiat očakáva prepad tržieb o päť percent. Predaje v Európe tak budú podľa odhadov klesať už šiestym rokom v rade.

Tržby celej skupiny Fiat-Chrysler by mali dosiahnúť 88 až 92 miliard eur, prevádzkový zisk má skončiť v rozmedzí 4,0 až 4,5 miliardy eur.

Talianská automobilka plánuje, že v roku 2015 otočí nepriaznivý trend predajov svojich vozidiel. Chystá sa osloviť náročnejších zákazníkov. Chce im ponúknuť až 16 nových vozidiel, vrátane SUV Alfa Romeo, malého SUV Jeepu a šesť modelov luxusnej značky Maserati. Nové vozidlá budú schádzať z nie príliš vyťažených liniek závodov v Taliansku.

Pro rok 2013 sú však predstavitelia Fiatu s prognózami opatrnejší. Podľa nich európsky trh spadne o 3 až 5 percent, pri svojej predpovedi vychádzali z výsledkov prvého štvrťroku. Očakávajú, že predajú 1,3 milióny svojich vozidiel.

Aj Chrysler uistil, že svoje celoročné finančné ciele - zisk 2,2 miliardy dolárov, tržby v rozmedzí od 72 miliárd do 75 miliárd dolárov - určite naplní.

Foto: Profimedia.cz


 

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY