vytisknout velikost písma Seat Leon X-Perience je španielske dvojča Octavie Scout [jazdné dojmy]

S "dobrodružnými" kombíkmi na platforme MQB sa v koncerne naraz roztrhlo vrece. Po Octavii Scout prichádza rovnako koncipovaný Leon a onedlho aj zvýšená verzia Golfu Variant. Na prvé zoznámenie s Leonom X-Perience sme vyrazili do okolia katalánskej Barcelony.
Seat Leon X-Perience je španielske dvojča Octavie Scout [jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Seat Leon X-Perience: Prvé jazdné dojmy
  2. Seat Leon X-Perience: Fotogaléria

Zvýšené kombi s pohonom všetkých kolies Seat ešte nikdy v ponuke nemal. Minimálne slovenskej klientele ale netreba koncepciu a zacielenie nového modelu Leon X-Perience siahodlho vysvetľovať. Stačí povedať, že ide o španielskeho bratranca nám všetkým dobre známej Škody Octavia Scout. 

Z toho vyplýva v podstate všetko dôležité. Rovnako ako všetky ostatné varianty nového Leonu stojí aj model X-Perience na modulárnej platforme MQB, čo Seatu zabezpečilo prístup k najmodernejšej technike skupiny Volkswagen. Od predtým predstavených verzií Leonu s pohonom všetkých kolies sa X-Perience líši najmä "dobrodružnejším" vzhľadom, ktorý mu dodávajú čierne plasty okolo spodných častí karosérie a imitácie ochranných plechov na nárazníkoch. Podvozok zvýšený o 27 mm znamená lepšiu priechodnosť terénom.

Seat Leon X-Perience 18.jpgSeat Leon X-Perience 19.jpgSeat Leon X-Perience 26.jpgSeat Leon X-Perience 1.jpgSeat Leon X-Perience 21.jpgSeat Leon X-Perience 17.jpg
Seat Leon X-Perience sa od kombíku ST líši čiernymi plastovými dielmi a vyšším postojom – má navýšený podvozok o 27 mm

Ako ťažkým? Tak, ako dovolí absencia redukčnej prevodovky a prítomnosť bežných cestných pneumatík. Rovnako ako Octavia Scout alebo prichádzajúci Golf Allltrack je Seat Leon X-Perience autom "na všetky cesty", nie do ozajstného terénu. 

Pohyb po prašných a kamenistých komunikáciách mu uľahčí pohon všetkých kolies. Seat používa označenie 4Drive, pod tým sa ale neukrýva nič iné ako medzinápravová spojka Haldex 5. generácie, známa z iných "štvorkoliek" na platforme MQB. 

Ponuka motorov pre Seat Leon X-Perience v podstate kopíruje tú z Octavie Scout. Je tu ale jeden dôležitý rozdiel - Seat môžete mať aj s malým dieselom 1.6 TDI, zatiaľ čo Scout je v ponuke výhradne s väčšími (a drahšími) motormi. 

Základné technické údaje jednotlivých motorizácií sme zoradili do tabuľky:

Seat Leon X-Perience: Technické údaje
  1.6 TDI 110 kW 4WD 2.0 TDI 110 kW 4WD 2.0 TDI 135 kW DSG 4WD 1.8 TSI DSG 4WD
Max. výkon kW (k)
min-1
81 (110)
3200-4000
110 (150)
3500-4000
135 (184)
3500-4000
132 (180)
4500-6200
Max. krútiaci moment Nm min-1

250 
1500-3000

320
1750-3000
380
1750-3000
280
1350-4500
0-100 km/h s 11,6 8,7 7,1 6,5
Max. rýchlosť km/h 187 208 224 221
Prevádzková hmotnosť kg 1472 1492 1529 1486
Komb. spotreba
l/100 km
4,7 4,9 4,9 6,5

K uvedeným motorizáciam pribudnú v roku 2015 ešte 1.4 TSI a 1.6 TDI s pohonom iba predných kolies pre zákazníkov, ktorí chcú, aby ich Leon kombi vyzeral, že vie jazdiť po klzkom povrchu, aj keď nevie. (Pripomeňme, že už dnes Seat ponúka motorizácie 1.6 TDI a 2.0 TDI s pohonom všetkých kolies pre ľudí, ktorí chcú, aby ich Leon ST vedel jazdiť po klzkom povrchu, aj keď na to nevyzerá.) 

Ak necháme stranou príplatkové čalúnenie sedadiel a dverových výplní hnedým semišom, interiér sa nijako nelíši od toho v bežných verziách Leonu. Príjemný volant, čitateľné prístroje a bezchybný ergonomický trojuholník volant-sedadlo-pedále si zaslúži pochvalu aj pri tejto príležitosti, na rozdiel od vnímanej kvality plastov a multimediálneho systému.

Seat Leon X-Perience 16.jpgSeat Leon X-Perience 13.jpgSeat Leon X-Perience 15.jpgSeat Leon X-Perience 14.jpgSeat Leon X-Perience 10.jpgSeat Leon X-Perience 11.jpgPodobne ako Octavia Scout ponúka aj Leon X-Perience hnedočierne prevedenie interiéru; vnútorný priestor je pochopiteľne rovnaký ako v kombi ST s pohonom všetkých kolies

V porovnaní s príbuzným Golfom aj Octaviou pôsobí Leon vnútri o toľko chudobnejším dojmom, že to jednoducho nemožno vysvetliť inak ako diktátom koncernovej stratégie. Obrazovka multimediálneho systému s navigáciou je na rozdiel od Octavie až úplne hore na stredovom paneli, takže je dobre na očiach, ale možno by bolo lepšie, keby nebola. Takto len vynikne jej slabé rozlíšenie a malá uhlopriečka. Pomalé odozvy systému naznačujú, že displej nie je jedinou súčasťou hardvéru, na ktorej sa šetrilo. 

Na podobné detaily našťastie autá nejazdia. Všetky verzie Leonu, s ktorými sme zatiaľ jazdili, na nás urobili dojem naladením podvozku a riadení, a X-Perience nie je výnimkou. Kvôli predĺženým dráham pruženia sa pochopiteľne viac nakláňa, rozhodne však v náklone neuhýba zo stopy. V porovnaní s Octaviou Scout pôsobí na kľukatých cestách ešte istejším dojmom, ako by mal podvozok naladený viac do tuha. To sa potvrdí na hrboľatej poľnej ceste - Leon ju pri rýchlej jazde nevyžehlí tak ako Octavia, hoci rázy od veľkých nerovností dotlmí podobne vzorne.

Seat Leon X-Perience 29.jpgSeat Leon X-Perience 28.jpgSeat Leon X-Perience 36.jpgVyššie ťažisko je v zákrutách cítiť, ale len málo - dobre naladené odpruženie a tlmenie drží vertikálne pohyby karosérie na uzde

Ako všetky štvorkolky na platforme MQB má dobrodružný Leon vzadu vždy viacprvkovú nápravu, ktorá pri modeloch s pohonom predných kolies zostáva vyhradené len najsilnejším motorizáciam. To má blahodarný vplyv na ovládateľnosť v zákrutách a tiež na vnímaný komfort jazdy po nekvalitnom povrchu. Podobne ako Scout však ani Leon X-Perience nie je dokonale kultivovaný - od dlhého hnacieho reťazca a zrejme aj od tuhých tlmičov sa do karosérie prenášajú vibrácie, ktoré posádka vníma ako mechanický a valivý hluk. 

Na prvú jazdu sme dostali model s motorom 2.0 TDI s výkonom 135 kW, ktorý sa dodáva (rovnako ako v Octavii) výhradne s automatom DSG. Na rozdiel od Octavie vám ale v Seate nezostanú upriamené radiace tlačidlá na volante, s ktorými je ručné radenie predsa len príjemnejšie a zábavnejšie ako postrkovanie páky dopredu a dozadu. 

Za zmienku stojí, že za tých niekoľko hodín na cestách i prašných cestách okolo Barcelony sme ani raz nezaznamenali oneskorené pripájanie zadných kolies, ktorého sme si opakovane všimli u Scoutu. Haldex tu funguje tak, ako napríklad v Golfe a ako to podľa nás dáva najväčší zmysel: rýchlo, efektívne a pokiaľ možno nenápadne.

Seat Leon X-Perience offroad-20.JPGSeat Leon X-Perience offroad-7.JPGSeat Leon X-Perience offroad-15.JPGPrašné alebo kamenisté cesty predstavujú maximum terénnych ambícií Leonu X-Perience - aj kvôli tomu, že nemá žiadnu dodatočnú ochranu podvozku

Kto čakal, že Seat Leon X-Perience ponúkne niečo výrazne odlišného než Octavia Scout, bude možno sklamaný, ale vzhľadom k použitej technike by takéto očakávania nebolo ani na mieste. Škoda má výhodu priestrannejšej karosérie, na strane Seatu stojí zase širšia ponuka motorizácií, najmä v dolnej časti spektra, a niečo športovejšie správanie na ceste. Pre zákazníkov tak bude popri sympatií k značke a dizajnu hlavným rozhodovacím kritériom konkrétna cenová ponuka. Oficiálne ceny Leonu X-Perience začínajú čiastkou 21 660 eur za 1.6 TDI. Vrcholná motorizácia 2.0 TDI 135 kW sa dodáva výhradne s automatom DSG a stojí 25 957 eur. Pre porovnanie, Octavia Scout s rovnakou kombináciou motora a prevodovky je zhruba o šesťsto eur drahšia.

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradila spoločnosť Porsche Česká republika.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY