vytisknout velikost písma Seat Leon ST Cupra: Zimné pneumatiky predĺžia brzdnú dráhu o 26%

Ani dlhodobo testovaný Leon Cupra nemohol uniknúť procedúre, ktorej podrobujeme aj všetky bežne testované autá: skúške akcelerácie a bŕzd na letiskovej ploche. Ukázali sa pri tom zaujímavé veci...
Seat Leon ST Cupra: Zimné pneumatiky predĺžia brzdnú dráhu o 26%

Rovnako ako drvivá väčšina áut prevádzkovaných na Slovensku zmenil aj redakčný Seat Leon s príchodom zimnej sezóny obutie. Kolesá mu zostali rovnaké, ale namiesto letných Continental navliekli v servise Porsche Praha-Smíchov na jeho 19-palcové ráfiky zimné plášte Pirelli Winter Sottozero 3 s rozmerom 235/35 R 19.

Doterajšie diely dlhodobého testu:

Testy | Kombi | Športové autá | Seat

Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jazda!

Testy | Kombi | Športové autá | Seat

Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahne

Testy | Kombi | Palivo | Športové autá | Seat

Dlhodobý test: Seat Leon ST Cupra vie jazdiť aj za sedem litrov

Testy | Video | Kombi | Športové autá | Štatistiky | Seat | Škoda

Duel na okruhu: Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia RS 230 Combi

Hoci sa nepochybne jedná o kvalitné pneumatiky a letné gumy mali to najlepšie dávno za sebou, zhoršenie jazdných vlastností bolo okamžite viditeľné. Riadenie zrazu akoby získalo vôľu a stratilo presnosť smerového vedenia, kontrolka protiprešmyku začala blikať aj v situáciách, keď sa predtým Leon bez odporu oprel do asfaltu.

_DSC1194.jpg_DSC1199.jpg_DSC1195.jpgDevätnásťpalcové ráfiky s 10 dvojitými lúčmi Leonu zostali, teraz sú na nich ale obuté zimné pneumatiky Pirelli Winter Sottozero 3

To sú známe javy, ktoré vyplývajú z odlišnej konštrukcie zimných pneumatík a vodič sa na ne po chvíli automaticky "prekalibruje". Nie je ale sporu o tom, že na suchom a dokonca aj mierne navlhnutom povrchu je priľnavosť citeľne slabšia. O koľko presne, to sme zistili, keď sme konečne vzali Leon ST Cupra na letisko, aby sme zmerali jeho dynamické vlastnosti.

Najprv zrýchlenie z miesta, aby sme dodržali modus operandi. V menu palubného systému vyberiete režim Sport alebo Cupra, krátkym stlačením tlačidla ESC aktivujete športový režim stabilizačného systému, ľavou nohou podržíte brzdu a pravú pridáte plyn. Elektronika nechá vytočiť preplňovaný dvojliter na 3 200 otáčok a akonáhle uvoľníte prostredný pedál, pokúsi sa čo najúčinnejšie premeniť výkon motora v pohyb dopredu.

_DSC1193.jpg_DSC1198.jpg_DSC1206.jpgPretože by sa na to určite niekto opýtal v diskusii, radšej to sem napíšeme rovno: auto sme fotili po príchode, kým bolo čisté; v čase ostrého merania neskôr popoludní bola dráha takmer suchá

Metódou pokusu a omylu sme zistili, že lepší výsledok dosiahneme, keď vypneme ESC úplne. (K tomu je potrebné podržať tlačidlo stlačené niekoľko sekúnd.) Aj keď povrch dráhy nebol úplne suchý, elektronicky riadený samosvorný diferenciál balansuje trakciu medzi oboma prednými pirellkami a auto vyrazí dopredu za stáleho, ale mierneho pretáčaniu kolies, po ktorých zostávajú na povrchu osamelého letiska namaľované dve hrubé čierne čiary.

Leon ST Cupra sme už raz merali, v dueli s Octaviou RS. Bolo to iné auto, navyše s manuálnou prevodovkou a samozrejme letnými pneumatikami. Priamo porovnávať výsledky oboch meraní teda nemožno, ale prečo ich neuviesť pre zaujímavosť? Tu sú:

Seat Leon ST Cupra manuál vs. DSG: akcelerácia
  manuál DSG (zimné pneu) rozdiel
0-50 km/h (s) 3,53 3,29 -0,24
0-100 km/h (s) 7,64 6,92 -0,72
0-130 km/h (s) 10,59 9,86 -0,73
0-150 km/h (s) 14,01 12,41 -1,6
0-180 km/h (s) 18,86 17,65 -1,21
0-200 km/h (s) 24,69 22,33 -2,36
30-50 km/h (s) 1,68 1,34 -0,34
50-70 km/h (s) 1,36 1,41 0,05
80-130 km/h (s) 4,87 4,38 -0,49
130-150 km/h (s) 3,48 2,56 -0,92
130-200 km/h (s) 14,15 12,48 -1,67

Namerané zrýchlenie 0-100 km/h je o viac ako jednu sekundu horšie, než udáva výrobca. Lenže podmienky mali k ideálnym naozaj ďaleko - navlhnutá dráha, zimné pneumatiky, dvaja muži na palube, auto malo navyše plnú nádrž. Vzhľadom na okolnosti (a miere preklzu kolies na prvých metroch) si možno predstaviť, že v optimálnej konštelácii sa Cupra ST pod tých šesť sekúnd pozrieť môže.

seat_leon_cupra_st_0-200_dsg_vs_man.jpgGraf akcelerácie 0-200 km/h výrečne zachytáva, ako Cupra s DSG (modrá čiara) postupne získava navrch; pri dosiahnutí dvestovky činí jej náskok pred manuálom už 2,36 s

Aj za daných okolností akcelerovalo dlhodobo testované auto lepšie ako v lete skúšaný model s manuálnou prevodovkou, pretože DSG s funkciou launch control zmôže veľa. Pri skúške brzdenia sa ale ukázala slabá stránka zimného obutia naplno.

Seat Leon ST Cupra: odchýlka rýchlomeru
Zobrazovaná rýchlosť Skutočná rýchlosť
50 km/h 48 km/h
90 km/h 88 km/h
130 km/h 126 km/h

Pretože sme už niekoľko áut so zimnými pneumatikami testovali, zaskočil ma vlažný nástup brzdného účinku ani pocit ľahkej smerové neistoty, keď vo vysokej rýchlosti pritlačíte brzdový pedál ku koberčeku. V prvej chvíli má človek dojem, že auto po povrchu dráhy len tak sánkuje.

seat_leon_cupra_st_180-0_dsg_vs_man.jpg
Graf brzdenia zo 180 km/h do zastavenia. Modrá čiara opäť predstavuje Cupru s DSG (a zimnými pneumatikami)

Čo to znamená v číslach? Hlavne v intervale 200-100 km/h je brzdný výkon zimného obutia skutočne žalostný. Rozdiel brzdnej dráhy z rýchlosti 100 km/h do zastavenia činí deväť metrov, čo predstavuje viac ako štvrtinu letného výsledku! Tento odstup potom zostáva viac-menej konštantný.

Seat Leon ST Cupra manuál vs. DSG: brzdenie
  manuál DSG (zimné pneu) rozdiel
50-0 km/h (s) 1,30 1,55 +0,25
50-0 km/h (m) 8,92 10,64 +1,72
100-0 km/h (s) 2,54 3,14 +0,60
100-0 km/h (m) 34,71 43,77 +9,06
130-0 km/h (s) 3,30 4,09 +0,79
130-0 km/h (m) 58,88 74,25 +15,37
150-0 km/h (s) 3,81 4,73 +0,92
150-0 km/h (m) 78,65 99,08 +20,43
180-0 km/h (s) 4,55 5,71 1,16
180-0 km/h (m) 112,66 144,14 31,48
200-0 km/h (s) - 6,36 -
200-0 km/h (m) - 178,72 -

Horší brzdný výkon vzniká aj vtedy, ak vynecháme brzdenie do zastavenia a pozrieme sa len na spomaľovanie z vysokých rýchlostí: 

Seat Leon ST Cupra manuál vs. DSG: brzdenie
  manuál DSG (zimné pneu) rozdiel
150-100 km/h (s) 1,25 1,60 +0,35
150-100 km/h (m) 43,16 55,32 +12,16
180-80 km/h (s) 2,47 3,22 +0,75
180-80 km/h (m) 89,01 115,93 +26,92

Možno nie sme sami, kto má za to, že táto vlastnosť zimného obutia nie je medzi širšou motoristickou verejnosťou dostatočne známa. Komunikácia výrobcov pneumatík sa sústredí na ich (nespochybniteľné) prednosti na ľade, snehu a brečke, ale nikto zbytočne neupozorňuje, že napríklad v krízovej situácii na diaľnici (ktorá je aj v zime častejšie suchá než pokrytá snehom) bude auto brzdiť podstatne horšie, než ste zvyknutí z letnej sezóny. Aspoň za teplôt ľahko nad nulou.

_DSC1216.jpg_DSC1220.jpg_DSC1226.jpgPri čakaní, než vietor vysušil povrch, je čas aj na overenie správnej funkčnosti ručnej brzdy - na snímke vpravo sa auto v skutočnosti pohybuje zľava doprava

Pre zaujímavosť sa pozrite ešte na video, ktoré zachytáva priebeh akcelerácie z nuly až nad 200 km/h a následné brzdenie do zastavenia:

Aby sme mali istotu, experiment počas zimy zopakujeme v dôkladnejšom prevedení. Vezmeme na letisko v jeden deň jedno auto s dvoma sadami kolies, na ktorých budú letné a zimné pneumatiky zhodného rozmeru a pokiaľ možno čo najbližšie trhovej kategórie. Tým zároveň spoľahlivo zistíme, ako si vedú letné pneumatiky za zimných teplôt - či sa napríklad aj ich brzdná dráha dramaticky nepredĺži. A aby boli výsledky relevantné pre široké publikum, použijeme nejaký rozšírený model auta s bežným rozmerom kolies, nie výkonný kombík na devätnástkach. Sledujte AutoMag.sk.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY