vytisknout velikost písma Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Meranie výkonu, dynamika

Porovnali sme Seat Leon ST Cupra 280 so Škodou Octavia Combi RS. Myslíte si, že viete, aká je realita? Že má Škoda 220 koní, Leon o 60 koní viac a teda že Cupra bude určite pri meraní dynamiky rýchlejšia? Tiež sme si to mysleli, ale realita sa ukázala v mnohých smeroch úplne odlišná.
Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Meranie výkonu, dynamika
Zoznam kapitol
  1. Oficiálne dáta, Výkon: Ani jeden nemá to, čo sľubuje
  2. Nameraná dynamika: V šprinte 0-100 km/h víťazí Škoda
  3. Zrýchlenie nad 100 km/h a brzdy, Pár bonusov na záver
  4. Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: Fotogaléria

Koncern Volkswagen si aktuálne postavil veľmi peknú ponuku športových kombi. Tá začína pri Škode Octavia RS, ktorá dostala pomyselného čierneho Petra a úlohu základného a najslabšieho ostrého kombi z dielne VW. Áno, v septembri príde RS 230, ale to na postavení Octavie v ponuke nezmení vôbec nič.

Komu Octavia nestačí, ten môže siahnuť po Leone ST Cupra. Seat na niektorých trhoch ponúka toto auto v slabšej variante s výkonom 195 kW (265 koní), nás sa to ale netýka. My dostaneme rovno prevedenie 280 so samosvorom a výkonom posilneným na 206 kW (280 koní). Áno, je to tá rovnaká verzia, ktorá drží rekord na Nürbirgringu medzi kombi autami.

A ak to je stále málo, môžete si v koncerne kúpiť ešte Golf R Variant s oficiálnym výkonom 221 kW (300 koní) a pohonom všetkých kolies. Bohužiaľ, v čase nášho testu nakoniec nemecká novinka k dispozícii nebola, ale napriek tomu sa ukázalo porovnanie Octavie s Leonom ako veľmi zaujímavé.

leon.jpgleon-16.jpgZa veľmi podobné peniaze môžete dostať dve veľmi zaujímavé kombi autá. Octavia RS láka na solídnu rýchlosť a obrovský priestor, Leon na obrovskú rýchlosť a solídny priestor

Oficiálne dáta

Seat Leon ST Cupra vyzerá ako veľmi lákavá ponuka, minimálne v porovnaní s Octaviou. Tá samozrejme drží tromf v podobe veľkého interiéru a obrovského kufra, lenže tieto veci tu dnes riešiť nebudeme. Bavíme sa predsa o športových verziách, kde je dôležitý výkon a dynamika. Takže?
Seat vám za 26 tisíc eur dá auto osadené motorom 2.0 TSI s parametrami 206 kW (280 k), 350 Nm a s manuálnou prevodovkou. Na stovke by ste mali byť za 6,1 s a maximálne pôjdete 250 km/h.

Škoda oproti tomu ponúkne Octaviu Combi RS s rovnakým motorom, ale s výkonom 162 kW (220 k) za cenu 25 tisíc eur, ak sa uspokojíte s manuálom, čo tiež bol náš prípad. Vrchol krútiaceho momentu je zhodný s Leonom Cupra (350 Nm), zrýchlenie na stovku je otázkou 6,9 s a najvyššia rýchlosť je 244 km / h.

Seat Leon ST Cupra vs. Škoda Octavia Combi RS: technické parametre
Motorizácia Seat Leon ST Cupra Škoda Octavia Combi RS
Prevodovka 6st. manuálna 6st. manuálna
Max. výkon (kW/k) 206/280 162/220
v ot./min. 5600-6500 4500-6200
Max. krútiaci moment (Nm) 350 350
v ot./min. 1750-5600 1500-4000
0-100 km/h (s) 6,1 6,9
Max. rýchlosť (km/h) 250 244
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1440 1442
Celková hmotnosť (kg) 1920 1933
Cena od (EUR) pre český trh 26 339 25 378

Ak by sme vám teraz položili otázku, ktorému z koncernových kombíkov by ste dali prednosť, za predpokladu, že nechcete rýchly sťahovák, potom je zrejme odpoveď viac než jasná. Aj my by sme si bez váhania zvolili Leon Cupra. Nakoniec príplatok za jednu konskú silu navyše je zanedbateľný (16 eur). To je menej, než keby ste sa púšťali do nejakých čiptuningov a to ešte nepočítame bonus v podobe samosvoru na prednej náprave.

Lenže to je teória, aká je prax?

Výkon: Ani jeden nemá to, čo sľubuje

Na brzdu sme už odviezli pomerne dosť áut. Dlhodobo sa ukazuje, že koncernové motory ponúkajú viac výkonu, než čo nájdeme v oficiálnych tabuľkách. Napríklad Rapid 1.4 TSI mal namiesto 90 kW (122 k) o necelých 6 kW viac (130 koní), Golf 1.2 TSI naladený na 63 kW (85 k) sa dostal na 67 kW (91 k). Takže sa dali pozitívne rozdiely očakávať aj v Octavii RS aj v Leone Cupra. A tak sa aj stalo.

brzda_5.jpgbrzda_6.jpgNameraný výkon je pri oboch autách vyšší než to, čo sľubuje výrobca. Prekvapil hlavne Leon, ktorý sa dostal cez 300 koní

Škoda Octavia Combi RS vykázala pri meraní maximálny výkon 166 kW (226,4 koní) pri 4952 ot./min a vrchol krútiaceho momentu 375,9 Nm (2799 ot./min). Nad sľubovaným maximom 350 Nm sa motor drží zhruba od 1800 ot./min až do 3700 ot./min.

Ešte väčšie prekvapenie ale prinieslo meranie Leonu ST Cupra 280. Tam sa totiž výkon dostal dokonca cez hranicu 221 kW (300 koní). Z grafu je navyše jasne viditeľné, že nešlo o nejaký chvíľkový výkyv. Testovaná Cupra sa držala cez 300 koní od zhruba 5600 do 6700 ot./min. Namerané maximum nakoniec dosiahlo na 223,5 kW (304 koní) pri 6132 ot./min, čo je už pomerne výrazný rozdiel oproti oficiálnym hodnotám.

Výrazne viac vykázal aj krútiaci moment, ktorý sa pohybuje okolo hodnoty 380 Nm od 2500 do 5500 ot./min. Nameraný vrchol sa nakoniec zastavil na 393 Nm pri 4593 ot./min.

Za pozornosť určite stojí aj porovnanie priebehov výkonu a krútiaceho momentu oboch automobilov. Z neho je vidieť, že motor Octavie nastupuje rýchlejšie. Tam, kde už dosahuje krútiaci moment sľubovaných 350 Nm, má Cupra 290 Nm a pozvoľnejšie rastie aj jej výkon motora. Od 2500 otáčok už ale Leon ponúka viac a s rastúcimi otáčkami svoj rozdiel neustále zvyšuje.

Keď to teda zhrnieme, podľa reálneho merania dostanete od Škody 226 koní a od Seatu 304 koní. Podľa týchto hodnôt nám cena za vyšší výkon vychádza ešte lepšie v prospech Leonu. Za konskú silu navyše zaplatíte iba 12 eur a to nie je vôbec zlé.

octars_vs_leoncupra_vykon.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY