vytisknout velikost písma Seat Leon ST Cupra: Skutočne chcete Octaviu RS? [prvé jazdné dojmy]

Po trojdverovom a päťdverovom hatchbacku prichádza najostrejší Leon aj s karosériou kombi. Rýchlej Octavii, ktorá má na slovenskom trhu subsegment športových kombíkov v podstate len pre seba, tak pribudol veľmi zdatný súper.
Seat Leon ST Cupra: Skutočne chcete Octaviu RS? [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Seat Leon ST Cupra: Prvé jazdné dojmy
  2. Technické údaje; Fotogaléria

Je to dlhá ľavá zákruta do kopca, s veľmi dozadu položeným vrcholovým bodom a horizontom na výjazde. Auto sa poslušne drží asfaltu vonkajšími kolesami, priečne zrýchlenie citeľne tlačí obsah brušnej dutiny doprava. Vnútorné kolesá chvíľku zadrnčia po ľavom obrubníku, potom stačí dotlačiť plyn na doraz (kvôli prudkému stúpaniu idete pod silným plynom prakticky celú zákrutu) a nechať sa odstredivou silou vyniesť na pravý obrubník. Žiadna nedotáčavosť, žiadna energia zmarená v bezmocnom pretáčaní vnútorného kolesa. Len ľahké cuknutia za predlaktie, keď samosvorný diferenciál pošle hnaciu silu doprava.

Seat Leon ST Cupra 152.jpgSeat Leon ST Cupra 151.jpgSeat Leon ST Cupra 142.jpgSeat Leon ST Cupra 143.jpgSeat Leon ST Cupra 149.jpgSeat Leon ST Cupra 146.jpgRovnako ako doterajšie Leony Cupra je aj verzia ST poháňaná turbomotorom 2.0 TFSI; za 19-palcovými kolesami presvitajú červené strmene Brembo

Od kombíkov nižšej strednej triedy sme sa v posledných rokoch naučili očakávať veľa, ale takú účinnosť na závodnej dráhe naozaj nie. Vitajte vo svete Seatu Leon ST Cupra - auta, ktoré servíruje prednosti podareného hot-hatchu v praktickejšej karosérii kombi.

Ďalší do partie

Iste, rýchly kombík nie je žiadny nový fenomén. Dokonca aj rýchly kombík masovej značky v nižšej strednej triede sme už videli: Ford Focus ST alebo nám všetkým dobre známu Octaviu RS Combi. Seat Leon ST Cupra ale vďaka lepšiemu športovému hardvéru ponúka ostrejšiu jazdu než títo súperi, bez toho aby pritom vyžadoval nejaké kompromisy v každodennej prevádzke. V skutočnosti je z týchto troch áut najposlušnejšie. Možno až príliš.

Seat Leon ST Cupra 135.jpgSeat Leon ST Cupra 131.jpgSeat Leon ST Cupra 136.jpgInteriér sa príliš nelíši od slabších Leonov ST, ak nepočítame športové sedadlá a rozšírenou ponukou jazdných režimov - ten najostrejší sa volá Cupra

Možno si pamätáte, že krátky Leon Cupra na nás urobil naozaj veľký dojem pri porovnaní s nikým menším ako Renaultom Mégane RS. A kombík s označením ST má všetko to, čo robilo hatchback tak skvelým: turbomotor 2.0 TFSI s lineárnym záťahom, prekvapivým elánom v hornej časti otáčkomera a špičkovým výkonom 280 koní; adaptívne tlmiče pruženia; 19palcové kolesá; a predovšetkým šikovný, elektronicky riadený samosvor (prosím nepliesť s elektronickou simuláciou uzávierky diferenciálu čiže pribrzďovaním vnútorného kolesa). Existujú aj slabšie a horšie vybavené verzie, ale tie sa v SR predávať nebudú - rovnako ako v prípade hatchbacku.
V porovnaní s päťdverovým Leonom Cupra je ST o 45 kg ťažší, o 272 mm dlhší, o desatinu pomalší v zrýchlení 0-100 km/h. Najvyššia rýchlosť zostáva na 250 km/h, pretože ju stráži nie fyzika, ale elektronický obmedzovač.

Na kopcovitom a veľmi technickom okruhu Castellolí, kde Seat prvýkrát predstavil Cupra ST médiám, sa tento rodinný kombík ukázal v najlepšom svetle. Dlhý zadok nevlaje za autom, neodskakuje z obrubníkov, v zákrutách z kopca nenatlačí predné kolesá do nedotáčavého šmyku.

VD6_9109.JPGVD6_9226.JPGVD6_9279.JPG
Na Slovensku sa bude rýchly Leon ST predávať vo verzii Cupra 280; okrem výkonu odpovedajúcemu číslu v označení dostanete aj adaptívne tlmiče a samosvorný diferenciál

Auto na mňa pôsobilo dojmom, že je naladené tak, aby najlepšie fungovalo prázdne - asi je predpoklad, že keď vodič povezie cestujúcich a/alebo náklad, nebude mať toľko naponáhlo. Nedotáčavosti je minimum, ak v oblúku nepridáte príliš skoro príliš veľa plynu. Ťahanie za volant sa prejavuje len v symbolickej miere, keď prudko akcelerujete v mieste s výraznejšou zmenou priečneho sklonu vozovky. A tlmiče držia váhu na uzde s rovnakou samozrejmosťou ako u hatchbacku.

Len tie brzdy by mohli byť lepšie. Majú síce červené strmene a známu značku Brembo, ale pri prudkom spomaľovaní z kopca, akých je na Castellolí veľa, nikdy nemáte pocit, že sa na ne môžete úplne spoľahnúť.

Na brzdy sme sa sťažovali už pri krátkej Cupre. Vtedy som to pripisoval únave novinárskeho kusu, ale po skúsenosti s kombi by som povedal, že ide o konštrukčnú záležitosť. Na okruhu totiž nebol problém s vädnutím alebo predlžovaním brzdnej dráhy, ale v chýbajúcej odozve pedálu, kvôli ktorej vnímate spomalenie v podstate len očami (a ušami) a nemáte tak potrebnú istotu v kritickej fáze prechodu z bŕzd do oblúka.

VD6_9037.JPGVD6_9044.JPGVD6_9047.JPG
Správnu techniku jazdy s rodinným kombi predvádzal závodník a športový ambasádor značky Seat Jordi Gené

Nadšený som nebol ani zo sedadiel. Aj pre jazdu na okruhu sú ešte adekvátne, ale ani o chĺpok viac. Prospelo by im lepšie bočné vedenie stehien, opora lopatiek aj dlhšie operadlo. Seat ponúka aj príplatkové anatomické sedadlá, ale tie v žiadnom z áut určených na testovanie neboli.

Krotký ako baránok

Ak sa neponáhľate, je Leon Cupra ST na ceste urobený anjelik. Čo je jeho najväčšia prednosť a zároveň najväčšia slabina - pri normálnej jazde v normálnej prevádzke by ste ľahko podľahli dojmu, že vám omylom predali 1.4 TSI. V aute je ticho, motor je mierny, riadenie ľahké, komfort odpruženia až podozrivo dobrý. Toto auto že má niekde v sebe svojho pána Hydea?

Seat Leon ST Cupra 129.jpgSeat Leon ST Cupra 128.jpgSeat Leon ST Cupra 130.jpgPriestorom vzadu aj v kufri sa Leon ST Cupra nemôže merať s Octaviou RS, potrebám akejkoľvek rodiny ale tento kombík bohato stačí - a vám ako vodiči toho ponúka viac
Lenže potom vyjdete za mesto, navolíte cez dotykový displej režim Cupra, a je to tu zase: lineárny, ale energický a pohotový záťah preplňovaného motora (ktorého zvuk decentne vylepšuje vibrátor schovaný pod čelným oknom); presné riadenie, efektívny prenos výkonu a skvelá práca adaptívnych tlmičov, ktoré sú v Cupra naladené snáď najlepšie zo všetkých koncernových modelov na platforme MQB, ktoré som zatiaľ vyskúšal.
Prepínačom jazdných režimov ovplyvníte nielen prácu tlmičov, ale aj mapovanie plynu, elektrický posilňovač riadenia, samosvorný diferenciál a v prípade áut s DSG aj reakcie automatickej prevodovky. Ako to už býva, postupný prechod hore sekvencií Normal-Sport-Cupra pôsobí prirodzene a vlastne skoro až nebadateľne. Rozdiely najlepšie vyniknú, keď po chvíli ostrej jazdy v nastavení Cupra zvolíte bežný režim - a nevšimnete si to.
IMG_20150220_105629.jpgIMG_20150220_093818.jpg
Leon Cupra je na pohľad nenápadné auto – ak si neobjednáte „oranžový paket“

Pri prejazde dedinou na testovacej trase som sa hral s nastavením režimu Individual a zabudol prepnúť späť do módu Cupra. Keď som sa do toho potom zase oprel, karoséria sa zrazu oveľa viac hojdala, riadenie sa zdalo nebezpečne ľahké, na výjazdoch zo zákrut sa pretáčalo vnútorné koleso. Než som si uvedomil, čo sa deje, mal som pocit, že mi niekto pod zadkom vymenil auto.

Po stránke úžitkových vlastností má Cupra pochopiteľne všetky prednosti ostatných verzií kombíku ST. Pravidelne tvarovaný kufor s objemom 587 litrov môžete zväčšiť až na 1470 l. Zadné operadlá sa sklápajú tiahlami priamo z kufra. Najlepšou vlastnosťou ostrého Leonu je ale cena, respektíve pomer ceny a výbavy.

Snadné počty

Za Leon ST Cupra s manuálnou prevodovkou chcú v Seate 26 990 eur, prípadne 25 899 eur v aktuálnej akcii. (DSG je o 1 500 eur drahšia) Octavia RS Combi síce stojí len 24 880 eur a má väčší priestor pre nohy vzadu aj kufor, ale počítajte so mnou: plus 60 koní, samosvorný diferenciál, adaptívne tlmiče, 19 "kolesá, ale napríklad aj full LED svetlá, to všetko za príplatok tisíc eur to neznie zle, všakže? Nehovoriac o tej maličkosti, že Leon podľa prvých dojmov lepšie funguje pri športovej jazde a zároveň je kultivovanejší a komfortnejší pri každodennom používaní. Tu sa nám rysuje ďalší zaujímavý porovnávací test!

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY