vytisknout velikost písma Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Červený Seat Leon sa u nás už celkom zabýval. Najvyšší čas vyraziť s ním na uzavretú plochu, upevniť na čelné sklo náš vBox a zistiť, ako je na tom motorizácia 1.4 TSI 110 kW s dynamikou. Systém vypínania valcov ACT pritom príliš k slovu nepríde, tentoraz sa bude jazdiť stále na plný plyn.

Teda ak to elektronika dovolí. Ani s aktivovaným športovým režimom nemožno motor pri státí na mieste vytočiť vyššie ako na 4000 min-1. To je síce dávno v pásme najvyššieho krútiaceho momentu, ale skúste pri ostrom rozjazde zabrániť zakolísaniu otáčok! Tým skôr, že systém ESC nie je možné úplne vypnúť. Kontrolka sa síce rozsvieti, ale pri pretočení kolies začne blikať, ako to poznáme z väčšiny koncernových áut na platforme MQB okrem tých športových (kde vypnuté znamená naozaj vypnuté).

Ani jeden z mnohých pokusov preto nevyšiel tak, ako by sme si predstavovali. A nameraná akcelerácia z miesta tomu zodpovedá. Priemerných 9,5 s z nuly na 100 km/h zaostáva za optimistickým údajom o celé dve a pol sekundy. Nemali by sme však zabúdať, že v aute sedíme vždy dvaja. Čo pre malý motor logicky predstavuje väčšiu výzvu ako pre dajme tomu veľký preplňovaný osemvalec.

Akcelerácia z miesta Seat Leon FR 1.4 TSI ACT
0-50 km/h (s) 3,41
0-100 km/h (s) 9,51
0-130 km/h (s) 14,77
0-150 km/h (s) 20,02
30-50 km/h (s) 1,38
50-70 km/h (s) 2,14
80-120 km/h (s) 6,21
130-150 km/h (s) 5,26

Akcelerácia z ustálenej rýchlosti už rozpráva iný príbeh. Z osemdesiatich na sto dvadsať za šesť sekúnd a kúsok, to nie je na tisícštyristovku vôbec zlé. A pretože náš Seat Leon 1.4 ACT má manuálnu prevodovku, mohli sme zmerať aj pružné zrýchlenie. Konkrétne na 3. a 4. rýchlostný stupeň:

Pružná akcelerácia Seat Leon FR 1.4 TSI ACT
80-120 km/h na 3. rýchlostný stupeň 6,18
80-140 km/h na 4. rýchlostný stupeň 11,96

Na nameraných časoch z 0-100 km/h sa odrazilo aj odstupňovanie prevodovky. Ani pri dotočení motora až do obmedzovača nemožno dosiahnuť skutočných 100 km/h na tretí rýchlostný stupeň, tesne predtým je nutné zaradiť štvorku. A keď sme pri sprevodovaní: jednička "siaha" niekam nad 30 km/h, dvojka tesne nad päťdesiatku, štvorka umožňuje takmer 145 km/h.

Až na ťažšie rozbiehanie Seat pri prudkej akcelerácii ochotne spolupracuje. Motor sa ženie do otáčok s chuťou, prevodovka ide rýchlo a presne, spojka nezostáva visieť. Rýchlomer je tradične veľmi presný, ako ukazujú namerané odchýlky:

Odchýlka rýchlomeru Seat Leon FR 1.4 TSI ACT
Zobrazovaná rýchlosť Skutočná rýchlosť
50 km/h 48,5
90 km/h 98,8
130 km/h 127,9

Aby sme nameranú dynamiku nášho Leonu zasadili do kontextu, porovnali sme ju s inými dvoma Seatmi, ktoré sme v poslednej dobe testovali. Prezrite si nasledujúci graf:

seat-leon-fr-vs-ateca-vs-cupra.jpg

Na červenej krivke Leonu 1.4 FR TSI je dobre vidieť, že prvú polsekundu sme premárnili prakticky len úsilím odlepiť sa z miesta. SUV Seat Ateca s rovnakým motorom, ale pohonom všetkých kolies 4Drive už v tom čase slušne upaľuje a do prvého radenia drží krok s ostrým modelom Seat Leon Cupra 300 (zelená línia). Približne v okamihu radenia štvrtého rýchlostného stupňa však Leon nevýhodu pomalého rozjazdu zmaže a vo vyššom tempe naberá rýchlosť svižnejšie ako príbuzné SUV, ktoré sa tou dobou už musí potýkať s výraznými jazdnými odpormi a tiež s radením v cca 125 km/h kvôli kratšej štvorke.

A Cupra 300? Tú sme zahrnuli do grafu naozaj hlavne pre zaujímavosť. Približne v okamihu, keď sa Leon FR aj Ateca prehupnú cez métu 100 km/h, už športová verzia ide diaľničné rýchlosťou. A rýchlosť 150 km/h dosiahne približne za 12,4 sekundy - o sedem sekúnd skôr ako Leon 1.4 TSI. Cupra je skrátka veľmi rýchla. Rýchlejšia ako kopa konkurentov vrátane niektorých príbuzných z materského koncernu. Ale o tom až niekedy nabudúce.

Technické údaje Seat Leon 1.4 TSI ACT
MOTOR
Konštrukcia: preplňovaný radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč
Plnenie: preplňovanie výfukovým turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1395
Kompresný pomer: 10,5:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Najvyšší výkon (kW/min-1) 110/5000-6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 250/1500-3500
Prevodovka: šesťstupňová manuálna
Pohon: predný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,0

Najvyššia rýchlosť (km/h):

215
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km) 4,8
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4281
Šírka (mm): 1816
Výška (mm): 1444
Rázvor náprav (mm): 2634
Polomer otáčania (m): 5,15
Prevádzková hmotnosť (kg): 1241
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 1770
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 50
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozok vpredu: vzpery MacPherson, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče pérovania
Podvozok vzadu: vlečené ramená, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče pérovania
Brzdy vpredu: chladené kotúče 288 x 25 mm
Brzdy vzadu: plné kotúče 272 x 10 mm
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Štandardný rozmer pneumatík: 225/45 R17
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY