vytisknout velikost písma Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Leon je štvrtým najpredávanejším modelom značky Seat. Od začiatku tohto roka sa Leon predáva v modernizovanej verzii. K dlhodobému testu sme prijali verziu FR s motorom 1.4 ACT. Technickým bodom záujmu je dvojvalcový uzatvárací systém s čiastočným zaťažením.
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: dvojvalec na polovičný úväzok

Biela Kia Optima SW GT nás po niekoľkomesačnom spolužití definitívne opustila, no jej miesto na redakčnom parkovisku nezostalo dlho prázdne. Jej nástupca nemá taký dynamický potenciál alebo výstroj, ale je technicky zaujímavý a relevantný. Obsahuje totiž techniku, ktorá sa v rôznych modifikáciách objavuje v mnohých modeloch a variantoch širokého modelového portfólia skupiny Volkswagen: Seat Leon s päťdverovou karosériou, stupňom výbavy FR a motorom 1.4 TSI ACT.

Seat-Leon-FR-1.4-TSI-ACT_-2.jpgSeat-Leon-FR-1.4-TSI-ACT_-7.jpg

Pre zbehlejšieho čitateľa nebude prekvapením, že Seat Leon využíva rovnaký technický základ ako de facto štandard kompaktného segmentu a tiež najpredávanejší automobil v Európe, Volkswagen Golf. Motory, súčiastky podvozok, infotainment, palubovka a mnohé ovládacie prvky budú tak známe aj tým, ktorí nikdy predtým nesedeli v Leone. Seat Leon tretej generácie sa predáva od roku 2012 a pre španielsku značku je hnacím motorom výsledkov predaja. Najpredávanejší model už predal 682 567 kusov. Od začiatku tohto roka bol Leon na trhu v aktualizovanej verzii s ľahkým faceliftom a modernejšími asistenčnými systémami.

Práve takýto modernizovaný Seat Leon nám bude robiť spoločnosť po niekoľko nasledujúcich mesiacov. A my sa budeme zaujímať o praktické fungovanie a využitie motora.

Seat-Leon-FR-1.4-TSI-ACT_-14.jpg

Skratka ACT za povedovým označením 1.4 TSI totiž prezrádza, že náš Seat Leon dostal technológiu na vypnutie valcov pri čiastočnom zaťažení. To by malo priniesť značnú úsporu paliva. Samozrejme, že nemáme príležitosť priamo vyhodnotiť jeho prínosy, budeme musieť otestovať dva Leony vedľa seba v rovnakom režime. Skutočná spotreba počas niekoľkých mesiacov odhalí veľa. Sedadlo poskytuje kombinovanú spotrebu 4,8 l/100 km, čo je senzačná hodnota pre kompaktný hatchback s 150-kilogramovým benzínovým turbodúchadlom. V praxi budeme jazdiť nepochybne viac. Otázkou je, o koľko.

Výbava FR predstavuje v Seate vrchol ponuky a obsahuje rad prvkov, za ktoré si napríklad sesterský Volkswagen nechá priplácať extra aj vo vyšších stupňoch výbavy. Seat Leon FR ponúka v štandarde okrem iného prepínateľné jazdné režimy (tu pod obchodným názvom Seat Drive Mode), nepriame osvetlenie interiéru s nastaviteľným farebným odtieňom, infotainment Colour s 5" dotykovou obrazovkou a ôsmimi reproduktormi alebo elektricky ovládané zrkadlá so samočinným sklopením pri zaradení spiatočky. A pretože FR plní v ponuke Seatu aj úlohu akéhosi medzistupna medzi bežnými modelmi a ostrým modelom Cupra, dostanete v cene aj rad športových detailov: čiastočne kožené sedadlá s nastaviteľnou bedrovou opierkou, športový volant, čierne prevedenie interiéru, prahové lišty FR, dvojitú koncovku výfuku a dokonca aj znížený športový podvozok. Zadná náprava je ale jednoducho vlečená. Rovnako ako Škoda aj Seat montuje multi-link až do áut s výkonom vyšším ako 110 kW.

Seat-Leon-FR-1.4-TSI-ACT_-21.jpgSeat-Leon-FR-1.4-TSI-ACT_-23.jpg

Štandardná cenníková cena Leonu FR 1.4 TSI ACT činí 20-tisíc eur. Seat ho ale dlhodobo ponúka za akciovú cenu vo výške 19-tisíc eur. (Existuje aj verzia 1.4 TSI bez ACT za 17 499 eur, ale výkon je 92 kW.) Avšak v tejto sume dostanete Leon FR v jednej farbe Mediterranean modrej. Za všetky ostatné vrátanej bielej sa dopláca. Náš automobil dostal atraktívnu červenú metalízu Desire, ktorá vyzerá výborne, ale stojí takmer tisícku navyše. Ďalej 18-palcové kolesá Performance II za 650 eur a mnoho ďalšieho. Testovaný Leon má zadnú kameru, adaptívny tempomat a systém riadenia jazdného pruhu, parkovacie senzory, vyhrievané sedadlá, skladovací box a mnoho ďalších položiek. Konečná cena je takmer 25-tisíc eur. 

S Leonom sme už niečo aj pojazdili a prvé dojmy sú viac než dobré. Motor sa javí ako flexibilný a sofistikovaný, aktivácia a deaktivácia systému ACT je v praxi nepostrehnuteľná. Ergonómia je zvyčajne "zosúladená", rovnako ako asistenčné systémy. Adaptívny tempomat nefunguje až do zastavenia, pretože v kombinácii s manuálnou prevodovkou ani nemôže, ale regulácia odstupua a vedenia v jazdnom pruhu pracujú na jedničku a uľahčujú jazdu v hustej premávke. Ale všimli sme si aj slabé stránky. Zo zadných kolies preniká valivý hluk a nárazy z nerovností priamo do kabíny. Obe sú jasnou daňou za jednoduchší dizajn závesov, ale nemôžu poškodiť celkový príjemný zážitok z jazdy.

Seat-Leon-FR-1.4-TSI-ACT_-11.jpgSeat-Leon-FR-1.4-TSI-ACT_-19.jpgSeat-Leon-FR-1.4-TSI-ACT_-9.jpg

V priebehu dlhodobého testu samozrejme nebudú chýbať žiadne z obvyklých bodov našej agendy. Určite budeme merať silu a krútiaci moment Leona na valcoch, budeme overovať skutočnú dynamiku a chceli by sme sa podrobnejšie venovať tomu, ako funguje systém vypnutia valcov. Ak máte záujem o niečo konkrétne, opýtajte sa v komentároch pod článkom. Ak sa nám to podarí, pokúsime sa nájsť odpoveď do niekoľkých mesiacov od testovania.

Technické údaje Seat Leon 1.4 TSI ACT
MOTOR
Konštrukcia: preplňovaný radový štvorvalec, uložený vpredu naprieč
Plnenie: preplňovanie výfukovým turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1395
Kompresný pomer: 10,5:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na valec
Najvyšší výkon (kW/min-1) 110/5000-6000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 250/1500-3500
Prevodovka: šesťstupňová manuálna
Pohon: predný
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,0
Najvyššia rýchlosť (km/h): 215
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km) 4,8
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4281
Šírka (mm): 1816
Výška (mm): 1444
Rázvor náprav (mm): 2634
Polomer otáčania (m): 5,15
Prevádzková hmotnosť (kg): 1241
Najvyššia príputná hmotnosť (kg): 1770
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 50
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozek vpredu: vzpery MacPherson, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče pérovania
Podvozek vzadu: vlečená ramená, vinuté pružiny, kvapalinové tlmiče pérovania
Brzdy vpredu: chladené kotúče 288 x 25 mm
Brzdy vzadu: plné kotúče 272 x 10 mm
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Štandardný rozmer pneumatík: 225/45 R17
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY