vytisknout velikost písma Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Redakčný Seat Leon FR je poháňaný motorom 1.4 TSI s funkciou ACT (odpájanie dvoch valcov pri čiastočnom zaťažení). Až na túto vymoženosť, ktorá sa bude postupne objavovať aj pri niektorých ďalších motoroch skupiny VW, je to staré známe TSI: štvorvalec DOHC s objemom 1395 cm3, preplňovaný turbodúchadlom. Seat sľubuje nominálny najvyšší výkon 110 kW (150 koní) v 5000-6000 ot.min-1. Maximum krútiaceho momentu by malo podľa technických údajov činiť 250 Nm a malo by byť dostupné od 1500 až do 3500 ot.min-1.

Overiť údaje sľubované výrobcom sme vyrazili ako obvykle do firmy Dieselpower, ktorá sa inak zaoberá najmä úpravami vznetových motorov. Spoločnosť sa nedávno presťahovala z českých Modletíc do vedeckotechnickeho areálu v Roztokách pri Prahe a valcovú skúšobňu má v priestoroch ČVUT v Prahe 6. Po pripútaní Seatu bezpečnostnými popruhmi a pripojení vzduchotechniky môže technik začať s meraním.

Nečakali sme, že Seat vykáže na brzde horšie ako udávané parametre, pretože to sa u áut z koncernu Volkswagen stáva len celkom výnimočne (na rozdiel od niektorých iných značiek). A Leon nesklamal.

Krivka výkonu má prudký nárast už od začiatku a potom stúpa viacmenej lineárne od 1800 až do nejakých piatich tisíc otáčok, kde sa motor už dostáva do pásma najvyššieho výkonu. Nominálneho maxima štvorvalec dosiahol už vo 4300 ot.min-1 a vydržalo mu to ešte ďalších dvetisíc otáčok. Najvyšší nameraný výkon po korekcii podľa normy bol 121,9 kW v 6025 otáčkach za minutu.

Krútiaci moment strmo stúpa už od voľnobehu a maxima 281 Nm dosahuje v 1840 ot.min-1. Pôsobivý je aj priebeh. Z grafu možno vyčítať, že Seatom sľubovaných 250 Nm je na kľučke približne od 1550 až do 4400 otáčok. Inými slovami v celom bežne využívanom rozsahu otáčok.

Vlastne nás to ani veľmi neprekvapilo, pretože jazdné dojmy nameraným hodnotám bezo zvyšku odpovedajú. Motor ťahá prakticky od voľnobehu, spokojne sa nechá vláčiť mestskými kolónami na päťke a na diaľnici nevyžaduje podraďovanie ani v prudkých stúpaniach. Na druhú stranu v druhej polovici otáčkomera nečaká žiadna "odmena", ktorá by vás inšpirovala k športovému štýlu jazdy.

Možno sa mýlime, ale trúfame si hádať, že toto posledná "téesíčko" budú onedlho na trhu ojazdených áut veľmi žiadané. V súvislosti s ďalším sprísňovaním emisných noriem totiž koncern začne čoskoro montovať aj k benzínovým motorom filtre pevných častíc, čo sa zrejme nezaobíde bez najrôznejších prevádzkových a servisných komplikácií. Podobne ako je to pri dieseloch.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY