vytisknout velikost písma Saab 96 (1960-1980): Posledný z oblých

Typom 96 skončila éra bacuľatých Saabov. Vyrábal sa dvadsať rokov a počas dlhého života prešiel z dvojtaktných motorov na štvortaktné. Dočkal sa aj mnohých úspechov v súťažiach.
Saab 96 (1960-1980): Posledný z oblých
Zoznam kapitol
  1. S dvojtaktnými trojvalcami; Nastupuje V4
  2. Každoročné úpravy; Sport, Monte Carlo a rallye
  3. Saab 96 (1960-1980): Fotogaléria

Saab 96 nadväzoval na predchádzajúce dva sériové modely 92 a 93, ako aj na kombík 95, ktorý debutoval o rok skôr. Predstavil sa vo februári 1960. Na aerodynamických a veľmi sympatických oblých tvaroch kompaktných tudorov z pera Sixtena Sasona sa toho príliš nezmenilo, po 93F vozidlá zdedili moderné dvere zavesené vpredu a nie na opačnej strane.

1960_saab_96_16.jpg1960_saab_96_10.jpg1960_saab_96_11.jpgSaab 96 nadväzoval na predchádzajúce modely 92 a 93; spoločnosť už vtedy zdôrazňovala korene v leteckom priemysle, ktorý bol chápaný ako nositeľ technického pokroku

Razantne sa však zväčšilo dovtedy pomerne malé zadné okno a tiež združené koncové reflektory, ktoré dodávala Hella. Na zadnom stĺpiku sa objavili otvory bezprievanového vetrania. Na prove zostalo všetko pri starom, len mriežka dostala nové logo sa štylizovaným prúdovým lietadlom.

Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) predsa začínala v roku 1937 ako letecká továreň! Predchádzajúci emblém bol umiestnený nad mriežkou. 4,02 m dlhý, 1,57 m široký a 1,47 m vysoký Saab 96 sa tiež chválil otvorom pod predným oknom, ktorý privádzal vzduch do interiéru.

S dvojtaktnými trojvalcami

Pohonná jednotka vrátane trojstupňovej priamo radené prevodovky s radením tradične pákou pod volantom na stĺpiku riadenia bola kompletne prevzatá zo staršieho modelu 95. Toto praktické kombi si obľúbili najmä ženy kvôli veľkému kufra a ľahkému prístupu do neho vďaka nahor výklopnému zadnému veku, pri nákupoch sa náramne hodil.

1960 Saab96 01.jpg1960 Saab96 02.jpg1960 Saab96 05.jpg
1961 saab-96_1961_04.jpg1963 Saab96Dui01.jpg
Jednou z noviniek modelu 96 bolo lepšie vyriešené vetranie kabíny

Silnejší pozdĺžne uložený motor s objemom 841 cm3 dával výkon 28 kW (38 k), pripomeňme, že predchádzajúci tudor 93F mal vpredu sedemstopäťdesiatku (748 cm3) s 24 kW a 70 Nm. V oboch prípadoch išlo o dvojtaktné trojvalce, vozidlá Saab začínali dokonca s dvojvalcom, ale predný pohon mali vždy. Za príplatok bola aj samočinná spojka Saxomat.

1960_saab_96_7.jpg1960Saab 96 (1960) -03.jpg1960 Saab 96 (1960) -04.jpgRovnako ako jeho predchodcovia dostal aj Saab 96 pohon predných kolies (v tej dobe ešte stále raritný); za príplatok sa dodávala štvorstupňová prevodovka s voľnobežkou, ktorá chránila pohonné jednotky pred poškodením pri brzdení motorom

Podvozok s rázvorom 2,49 m mal vpredu trojuholníkové ramená, vzadu boli vlečené nápravy tvare U. O komfort sa starali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče. Deväťdesiatšestky sa počas svojskej dlhej kariéry dočkali mnohých vylepšení.

Najskôr prišli na rad v roku 1962 trojbodové bezpečnostné pásy vpredu namiesto skorších dvojbodových, za Volvom teda automobilka zaostala v tomto smere len o tri roky. A navyše ešte za príplatok aj štvorstupňová manuálna prevodovka s voľnobežkou, ktorá chránila pohonné jednotky pred poškodením v dôsledku brzdenia motorom. Ak sa totiž agregáty inak točili bez prívodu paliva (a samozrejme aj oleja), mohlo dôjsť ku katastrofe.

1963 Saab96Dui02.jpg1963 Saab96Dui04.jpg1963 Saab96Dui06.jpg
V roku 1963 sa Saab 96 dočkal dvojokruhových bŕzd, trojbodové pásy mal už od predchádzajúceho modelového roku

Rok na to sa okrem lepšieho kúrenia objavili aj dvojokruhové brzdy, ktoré samozrejme razantne vylepšili spomaľovanie. Aj keď išlo stále len o bubny, štandardným osemstopäťdesiatkám v útrobách stačili.

Výraznej modernizácie sa Saab 96 dočkal v polovici dekády, tieto vozidlá sa označujú lomítkom a číslom 5. Väčšie okrúhle svetlomety sa premiestnili smerom nadol, zvislo orientovaná chrómovaná mriežka zostala, ale obklopila ju ďalšia široká, už v laku, ktorá zároveň orámovala reflektory. Predné smerovky boli presunuté nad nárazník.

19651.jpg19652.jpg
19655.jpg1965_saab_96_20.jpgV polovici 60. rokov prišla prvá väčšia modernizácia; priniesla nový vzhľad prednej časti, premiestnenie chladiča na obvyklé miesto pred motor a zvýšenie výkonu na 40 koní

Autá sa natiahla o 150 mm práve kvôli novej kapote, chladič s vetrákom potom konštruktéri nainštalovali pred motor, pretože už sa tam vošiel. Výkon motora sa zdvihol na 29 kW, teda 40 koní. Rok 1966 priniesol ďalšie zvýšenie na 31 kW (42 k), jeho objem zostal aj naďalej zachovaný. Došlo k úpravám sacieho potrubia a palivo dodával do valcov trojitý karburátor Solex. Tento letopočet tiež znamenal koniec pre pôvodný "trojkvalt" ešte s nesynchronizovanou jednotkou, spomínanú voľnobežku mal tiež.

Nastupuje V4

Kým dvojtaktné dvoj- a trojvalce sa do značnej miery nechali inšpirovať nemeckou DKW a českým Minorom, v auguste 1967 prišiel na rad motor V4. Práve preto sa zväčšoval o dva roky skôr priestor v prove. Jednalo sa o agregát z nemeckého Fordu Taunus radov P4, P5 a P6. Mal šesťdesiatstupňový uhol rozovretia a rozvod OHV. Z objemu 1498 cm3 poskytoval už veľmi slušných 48 kW (65 koní) v 4200 otáčkach.

1966_saab_96_14.jpg1967_saab_96_13.jpg1968 Saab 96 1.jpgV auguste 1967 dostal Saab vidlicový štvorvalec z nemeckého Fordu Taunus

Štylizované logo, ktoré hovorilo, že sa jedná o vozidlo s vidlicovým štvorvalcom, sa skvelou vpredu, na blatníkoch za prednými kolesami, veku kufra aj vnútri v strede palubnej dosky. Vedenie Saabu si uvedomovalo, že dvojtaktné trojvalce sú predsa len príliš slabé a zastarané už v čase premiéry modelu, vhodnú náhradu však našlo až po siedmich rokoch. A to sa v dvoch fázach testovali rôzne motory s objemami od 0,85 do 1,8 l od Fordu, Hillmana, Lancie, Lloyda, Mini, Oplu, Triumphu, Volkswagenu a Volva.

1968_saab_96_29.jpg1968_saab_96_3.jpg1968_saab_96_12.jpg
S rokom 1968 definitívne skončila v Saabe éra dvojtaktov

Vývoj vlastnej tisícdvestovky bol zastavený, nákup vyšiel lacnejšie. Éra dvojtaktov skončila v Trollhättane definitívne na jar 1968. Saaby 96 V4 upaľovali až 145 km/h a na prednú nápravu dostali kotúčové brzdy, zatiaľ čo predchodcovia sa nedostali ani na stotridsiatku. Z dvojtaktov zostali aj voľnobežky, štvortaktné jednotky už ich síce nepotrebovali, ale umožňovali radenie bez spojky a na to si mnohí majitelia veľmi rýchlo zvykli. Samočinná spojka Saxomat totiž zmizla z ponuky už v polovici 60. rokov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY