vytisknout velikost písma Saab 9000 (1984): severská verzia taliansko-švédskeho štvorboja

Už na sklonku roka 1983 Saab predbežne predstavil svoju novú radu 9000, no jej výroba naplno nabehla až v priebehu roka 1984 v prevedení pre modelový rok 1985.
Saab 9000 (1984): severská verzia taliansko-švédskeho štvorboja
Zoznam kapitol
  1. Veľká štvorka, Nová doba, Moderné tvary, Videá
  2. Rozsiahla výbava, Motory a verzie, Technické údaje

Velká štvorka

Model Saab 9000 sa stal prvým vozidlom švédskej značky, ktorý vznikol v spolupráci s konkurenčným koncernom (Fiat). Pravdou ale je, že vôbec prvým unifikovaným radom sa už v roku 1979 stal rad Lancia Delta / Saab 600. Veľký, moderne koncipovaný model s praktickou, päťdverovou karosériou Saab vyvíjal už od roku 1977 pod vedením šéfkonštruktéra Saabu Gunnara Larssona, no aj s ohľadom na finančnú situáciu sa nakoniec Saab pridal k vývoju projektu známeho dnes ako Type Four.

1984 4.jpg1984 1.jpg1984 2.jpg
Saab 9000 vo svojej pôvodnej podobe z roku 1984

Pripomeňme, že tento projekt vyústil v prezentáciu modelov Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164, pričom ako vôbec prvá sa začala predávať švédska adaptácia Saab 9000. Tieto vozidlá sa medzi sebou viac či menej zhodovali aj líšili, takže zatiaľ čo napríklad Alfa Romeo mala s väčšinou ostatných rovnaký len podvozok, ostatné stroje mali (aspoň na prvý pohľad) rovnaké napríklad dvere (Croma s 9000 dokonca vrátane klik). Autám bola spoločná väčšina mechanických dielov podvozku a základný skelet karosérie, pričom ponuka pohonných jednotiek sa líšila.

Aj keď mali päťdverový liftback Fiat Croma a Saab 9000 k sebe vzhľadovo najbližšie, skutočne zameniteľných dielov na nich bolo minimum. Napríklad na pohľad takmer identické bočné dvere boli v Saabe vzhľadom na inštaláciu masívnych výstuží proti nárazu z boku špecifické. Na rozdiel od svojich talianskych súrodencov, ktorí mali zadné kolesá zavesené na multi-elementných závesoch, si Saab 9000 zachovával osvedčenú tuhú nápravu vyšľachtenú zo starších konštrukcií Saabu a presne vedenou panhardskou tyčou a dvoma pármi pozdĺžnych ramien.

Nová doba

Ak si myslíte, a v súvislosti s typovým označením by to bolo aj celkom logické, že bol Saab 9000 väčší ako starší model Saab 900 z roku 1978, ste na omyle, pretože typ 9000 bol o plných 120 mm kratší. Vôbec po prvýkrát v Saabe mal však motor uložený pred prednou nápravou naprieč, takže ponúkol citeľne dlhší (+100 mm) aj širší (+ 74 mm) priestor pre posádku a jej batožinu. Tomu zodpovedá aj rázvor náprav dlhší o 157 mm a rozchod kolies o 92, resp. 52 mm širší ako pri type 900.

1984 3.jpg1988 CD 3.jpg1988 Talladega 1.jpg
Saab 9000 vynikal aj špecifickým tvarovaním pracoviska vodiča

Pohonná jednotka pochádzala z radu Saab 900, avšak spočiatku bol Saab 9000 vybavený výhradne jej špičkovou verziou. Dvojlitrový zážihový štvorvalec tak mal preplňovanie výfukovým turbodúchadlom Garrett AIResearch T3 s chladičom stlačovaného vzduchu, nepriame vstrekovanie Bosch LJ-Jetronic, systém APC upravujúce výkon motora podľa oktánového čísla tankovaného benzínu a štvorventilovú hlavu s párom vačkových hriadeľov hnaným reťazou.

Blok valcov bol liatinový, hlava hliníková, kľukový hriadeľ spočíval v piatich ložiskách a ventily mali hydraulické vymedzovače vôle. Úplne nová kompaktná päťstupňová, manuálne radená prevodovka vlastnej konštrukcie bola umiestnená vľavo od bloku v osi motora, takže zástavba takto širokého celku ospravedlnila riešenie prednej nápravy v "aliančnom" usporiadaní. Namiesto do tej doby používanej lichobežníkové nápravy Saab sa tak vpredu objavili priestorovo hospodárnejšie vzpery McPherson. Ovládanie vozidla uľahčovali štandardne dodávané posilňovače bŕzd aj riadenia s prevodom 17,9:1, axiálne nastaviteľným volantom o priemere 382 mm a 3,2 otáčkami medzi krajnými dorazmi. Ráfiky kolies boli výhradne hliníkové.

Moderné tvary

Päťdverová karoséria tohto vozidla, smerovaného rozmermi i štandardnou výbavou až do vyššej strednej triedy, pripomína tvarovaním zadnej časti karosérie Renault 25 z rovnakého roku, no na rozdiel od neho sa s vekom batožinového priestoru vyklápal len stred zadného okna, pričom jeho okraje v podobe pevných trojuholníkových okienok zostávali pevné. Konštruktérom sa podarilo dosiahnuť slušného koeficientu odporu vzduchu Cx = 0,34 (hoci treba Croma mala 0,32), a to aj napriek tomu, že karoséria Saabu 9000 vyslovene prúdnicov riešená nebola a z obrysu vystupovali najmä masívne nárazníky zodpovedajúce s prehľadom aj americkým požiadavkám.

1987 Talladega 3.jpg1987 Talladega 2.jpg1987 Talladega 1.jpg
Súťažné prevedenie modelu Saab 9000 Talladega
1988 CD 1.jpg1988 CD 2.jpgMotor Turbo.jpg1992 CS Aero 2.jpg1988 CD 5.jpg1988 CD 4.jpg
Aj prevedenie CD z roku 1988 pokračovalo v zavedených technických a štylistických trendoch značky Saab

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY