vytisknout velikost písma Saab 900 Turbo EV-1 (1985): solárne články, projektory a ďalšie...

Keď na začiatku osemdesiatych rokov v Saabe pripravovali prototyp EV-1, zrejme netušili, koľko inovatívnych prvkov sa neskôr dočká sériovej výroby.
Saab 900 Turbo EV-1 (1985): solárne články, projektory a ďalšie...
Zoznam kapitol
  1. Moderné materiály, Solárne panely v streche
  2. Sériový motor posilnený na 286 koní, Technické údaje

Moderné materiály

Výraznou premiérou veľtrhu Auto Expo v Los Angeles sa v roku 1985 stala štúdia predstavená pod označením Saab 900 Turbo EV-1. Jej meno oznamovalo, že ide o 1. experimentálne Vozidlo značky Saab odvodené zo sériového modelu Saab 900. Voz bol údajne postavený počas šiestich mesiacov a jeho autorom neboli kladené žiadne medze v experimentoch s novými prvkami, materiálmi a technologickými postupmi.

Saab 900 Turbo EV1 (1).jpgSaab 900 Turbo EV1 (10).jpgSaab 900 Turbo EV1 (11).jpgSaab 900 Turbo EV1 (4).jpgSaab 900 Turbo EV1 (14).jpg
Saab 900 Turbo EV-1 bol plne prevádzkyschopným prototypom

Pod vzhľad tejto štúdie sa podpísal vtedajší šéfstylista Saabu Björn Envall. Aj napriek starostlivému ladeniu v aerodynamickom tuneli jeho dielo nevykazovalo nijako úchvatný koeficient odporu vzduchu, cx dosahovalo 0,32, čo vtedy ponúkal aj hociktorý velkoprodukčný sériový automobil. Cieľom Envallovho tímu totiž bolo sústrediť sa na zvýšenie prítlaku vo vysokých rýchlostiach a zlepšenie jazdnej stability ako na jeden z prvkov aktívnej bezpečnosti.

Celokovová samonosná karoséria už vtedy nemala konvenčné nárazníky, ktoré na oboch koncoch nahradzovali rozmerné, bohato členené plastové diely vystužené nie obvyklými sklenenými vláknami, ale vláknami aramidovými (kevlar). Tieto diely, pripravené divíziou Saab Composite AB z Linköpingu, vynikali okrem ľahkej stavby hlavne pružnosťou, vďaka ktorej sa integrované nárazníky aj po prípadnej drobnejšie deformácii ľahko a bez poškodenia vnútorných štruktúr vracali do pôvodného tvaru.

Solárne panely v streche 

V maske boli zabudované nízke svetlomety Hella s projektormi pre stretávacie (!) a oddelenými, konvenčnými parabolami pre diaľkové svetlá. Nad účinnosťou a presnosťou projekcie stretávacích svetiel sa vtedy skúšobní vodiči rozplývali. Koncept (presnejšie ale povedané prevádzkyschopný prototyp) Saab 900 Turbo EV-1 vynikal plne presklenou strechou s presvitajúcim ochranným oblúkom v štýle targa. Dverné okna boli pevné (s posuvnými prvkami pre komunikáciu s okolím) a členité zadné sklo tvorilo po svojom zdvihnutí jediný prístup k priestoru pre batožinu. Áno, hotový skleník.

Saab 900 Turbo EV1 (5).jpgSaab 900 Turbo EV1 (12).jpgSaab 900 Turbo EV1 (9).jpg
Solárne články v streche poháňali ventilátor odsávajúci ohriaty vzduch z kabíny

Avšak už vtedy mali konštruktéri a zákazníci neblahé skúsenosti s nadmerne presklenými karosériami, a tak stavitelia konceptu Saab 900 Turbo EV-1 s prípadnými neduhmi tohto efektného riešenia počítali. Do vozidla preto vstavali klimatizačnú sústavu, avšak tým to ešte len začínalo.

Strecha totiž bola osadená do série 66 zapojenými solárnymi článkami, ktoré pri státí vozidla na slnku napájali zvláštny ventilátor v zadnej časti interiéru, ktorý prehriaty vzduch z útrob priestoru pre posádku odsával. Podobného princípu začali automobilky využívať v sériovej výrobe až pomerne nedávno, my sme sa mu venovali napríklad v teste Škody Superb Greenline.

Interiér vozidla Saab 900 Turbo EV-1 vynikal štvoricou samostatných, komfortných a všestranne elektricky nastaviteľných sedadiel s vyhrievaním, cestujúci vpredu sa navyše mohli tešiť z možnosti regulácie sklonu sedáka a tvarovania bočných opôr operadiel. Skelety sedadiel boli plastové a samonavíjacie bezpečnostné pásy disponovali predpínačmi v podobe, v ktorej ich poznáme dnes. V prípade čelného stretu tak boli schopné počas 10 ms pás pritiahnuť a obmedziť prípadné poranenia cestujúcich, samozrejmosťou bola zástavba oneskorovačov vylučujúcich aktiváciu v prípade prudkého brzdenia. Podobný systém vtedy používali len niektoré modely Mercedes-Benz.

Saab 900 Turbo EV1 (2).jpgSaab 900 Turbo EV1 (13).jpgSaab 900 Turbo EV1 (7).jpg
Podvozok aj s motorom bol odvodený zo sériovej verzie 900 Turbo 16

Volant aj základná koncepcia palubnej dosky boli adaptované zo sériového modelu Saab 900 Turbo 16 s tým, že väčšina ovládacích prvkov bola sústredená pred radiacou pákou na stredovej konzole. Nie je bez zaujímavosti, že už vtedy Saab používal svoj ​​systém známy neskôr ako "black panel" zobrazujúci v prístrojovom štíte iba najdôležitejšie informácie tak, aby tie nadbytočné neodvádzali pozornosť vodiča od riadenia.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY