vytisknout velikost písma S týmto BMW E36 českého Radicalteam môžete pretekať aj vy

[Reportáž] Vyskúšali sme pretekárske auto, v ktorého kokpite je vítaný každý záujemca z ulice. Nepotrebujete skúsenosti, licenciu ani väčšie finančné prostriedky. Šéf Radicalteamu Martin Príhoda totiž chce, aby bolo automobilové pretekanie dostupné čo najširšiemu okruhu nadšencov.
S týmto BMW E36 českého Radicalteam môžete pretekať aj vy
Zoznam kapitol
  1. Radicalteam na mosteckom okruhu
  2. Fotogaléria

Plný. Plný! "Inštruktor Radek ma zo sedadla spolujazdca cez interkom dôrazne nabáda k poriadnemu zošliapnutiu plynu, hoci som sotva namieril predok modrého BMW do pravej zákruty na výjazde z pasáže Matador a k vrcholovému bodu je ešte ďaleko. Mozog by rád poslúchol, ale noha kalibrovaná na cestné autá s bežnými pneumatikami stále váha, než ju silou vôle donútim zošliapnuť plyn na doraz. Samozrejme sa nestane vôbec nič, len hukot sania naberie ešte viac na intenzite a bavorák sa vynesie k vonkajšiemu obrubníku bez náznaku nestability.

Sme na českom mosteckom autodrome, kde Radicalteam usporadúva predsezónne testovanie svojej kompletnej stajne. V boxoch všetci obdivujú aj najnovší prírastok, modrobiely Nissan 350Z, ktorý tu má dnes premiéru. Neskôr počas dňa by som sa do neho mal posadiť aj ja.

Od BMW po Radical

Za programom cenovo dostupného okruhového pretekania pre verejnosť stoja trochu paradoxne zdravotné problémy jazdca Martina Príhody, kvôli ktorým sa manažér Radicalteamu musel vzdať aktívneho pretekania. "Opustiť svet pretekanie som ale nechcel a premýšľal som, čo ďalej," vysvetľuje pokojným hlasom Příhoda. Ako uvidím neskôr, pokoj v hlase a úsmev na tvári ho neopúšťajú ani neskôr, keď z trate dorazia zlé správy... "Chcel som odstrániť, sklenený strop, ktorý nad sebou cítia mnohí záujemcovia o pretekanie. Túžili sme ukázať, že nepotrebujete milióny, aby ste mohli začať pretekať na okruhu," hovorí.

Radicalteam 196.jpgRadicalteam 190.jpgRadicalteam 188.jpgRadicalteam 189.jpgRadicalteam 208.jpgRadicalteam 195.jpgNa predsezónne testovanie priviezol Radicalteam aj nový prírastok v stajni, Nissan 350Z; ten žiaľ utrpel hneď ráno poškodenie pri výlete mimo trať

Základ ponuky predstavuje BMW 325i "B", s ktorým dnes budem jazdiť aj ja. Motor aj prevodovka sú v podstate sériové, zato zo zvyšku auta veľa nezostalo. Laminátová karoséria, závodný podvozok, samosvorný diferenciál, veľké zadné krídlo... Auto je podľa Príhodu naladené tak, aby bolo čitateľné a nezáludné aj pre začiatočníkov. "Ale má 200 koní a váži len asi tonu, takže ide už celkom slušne," hovorí.

Druhý modrý bavorák "A" sa na prvý pohľad podobá tomu prvému, má ale celokarbónovú karosériu, výrazný zadný difúzor a tiež agresívnejšie nastavenie geometrie. O Nissane 350Z sme sa už zmienili a kto chce postúpiť ešte vyššie, tomu Příhodov tím ponúkne jazdu v Radical SR4. To už je však vyššia trieda, vodičská aj finančne.

Radicalteam 191.jpgRadicalteam 193.jpgRadicalteam 192.jpg
BMW 325i „A“ má karbónovú karosériu a ostrejšie nastavenie podvozku – poznáte ho podľa neprehliadnuteľného difúzoru; na precízne spracované detaily sa tu nehrá

Pozorní čitatelia rôznych motoristických periodík si možno vybavia, že pár závodných áut som šoféroval a dokonca som odjazdil aj niekoľko naozajstných závodov. Už je to ale nejaký ten piatok, čo som za volantom závodného automobilu sedel naposledy, a je mi jasné, že zmysly nastavené na cestné autá budú potrebovať novú kalibráciu. Absencia odhlučnenia spočiatku sťažuje vnímanie rýchlosti - v hluku sania, hučania pneumatík a revu výfuku sa vám zdá, že idete rýchlejšie ako v skutočnosti. V kombinácii s gripom semi-slickov Nankang NS2R to znamená, že hlavne spočiatku má človek tendenciu zaobchádzať s plynom až príliš obozretne...

Pevne priviazaní v anatomickej sedačke vnímate oveľa detailnejšie všetky drobné priečne pohyby, ktoré v športových autách utlmí podvozok a sedačka. A toto konkrétne BMW nemá ABS, takže hrozba výletu do štrku ako trestu za zazmätkovanie sa vznáša nad sebavedomím pretekarskych adeptov ako Damoklov meč.

O závodnej sérii Le

Vytrvalostné seriál "LE" sa jazdí na čnských okruhoch Most a Brno. Jedná sa o amatérsku obdobu vytrvalostných pretekov v štýle Le Mans. 6, 8, 12 alebo 24 hodín predstavuje výzvu nielen pre techniku, ale aj pre jazdcov. Seriálu sa zúčastňujú upravené cestovné vozidlá a pretekárske špeciály. Prvý závod sa ide 26.3.2016 na okruhu v Brne.

Že nesadáte do normálneho auta polepeného fóliou a lepiacou páskou, vám dôjde už pri nastupovaní. Keď otvoríte laminátové dvere ľahké ako pierko, musíte najskôr prehodiť cez rúrky ochrannej klietky pravú nohu, spustiť pozadie do anatomickej škrupiny a nasúkať dovnútra zvyšné končatiny. Akonáhle si nastavíte pozdĺžne sedačku, mechanik vám pomôže zapnúť päťbodový pás a pevne utiahnuť ramenné popruhy.
Prístrojový štít s rýchlomerom a otáčkomerom je pôvodný, ale okrem neho a výlisku palubnej dosky toho z E36 vnútri veľa nezostalo. Zmizli všetky vnútorné výplne a na stredovom paneli nájdete šik páčkových prepínačov schovaných pod bezpečnostnými "leteckými" krytkami. Štartuje sa tlačidlom.
Po predchádzajúcich skúsenostiach s ostrejšími pretekárskymi autami mám trochu obavy z rozjazdu, lenže šesťvalec s relatívne ťažkým zotrvačníkom je krotký ako baránok a BMW sa dáva do pohybu bez šklbnutia.

Radicalteam 197.jpgRadicalteam 198.jpgRadicalteam 199.jpgRadicalteam 200.jpgRadicalteam 201.jpgRadicalteam 207.jpg
Radicalteam 202.jpgRadicalteam 203.jpgRadicalteam 204.jpg
Z kokpitu zmizlo prakticky všetko komfortné vybavenie (aj akustická izolácia), zato pribudla ochranná klietka, anatomické sedačky (pravá je pre inštruktora) a hasiaci prístroj

Prevodovka vrátane kulisy je sériová a hneď po nabehnutí na cieľovú rovinku mám pred nájazdom do šikany možnosť vyskúšať, či pravá noha ešte vie dávať medziplyny. Až v tej chvíli, keď som hranou brzdiacej nohy hrabol po plynovom pedáli, ma napadlo, že je to snáď niekoľko mesiacov, čo som takto podraďoval naposledy. Pred rokmi som venoval značné úsilie tomu, aby som sa aj pri svojej obmedzenej pohybovej koordinácii medziplynom naučil a na svoju schopnosť aj niekoľkonásobného rýchleho a úplne hladkého podradenia pred zákrutou som bol náležite hrdý, ale prevažná väčšina športovejších áut, ktoré sme v poslednej dobe testovali, mali nejakú formu samočinného radenia.

Radicalteam 231.jpgRadicalteam 223.jpgRadicalteam 216.jpgŠesťvalec s výkonom približne 200 k aj prevodovka sú prakticky sériové, ale pri hmotnosti okolo jednej tony auto akceleruje dostatočne svižne

Za šikanou nasleduje v Moste rýchlejšia pasáž doľava, na konci ktorej namierite auto k pravému obrubníku, brzdíte a chystáte si stopu na prejazd dvojitej pravej nasledujúcej po ostrejšom ľavom oblúku. S ostrým hatchbackom je toto miesto skúškou trpezlivosti (a trakcie), ale Radek ma už za prvým apexom nabáda k opätovnej akcelerácii, takže k ľavému obrubníku v brzdnej zóne pred ostrú vracečka vchádzate s naplno zrýchľujúcim autom.

Tu je to náročné na koordináciu. Na niekoľkých metroch musíte auto smerovo stabilizovať, intenzívne, ale citlivo spomaliť a odradiť s pokiaľ možno precízne načasovaným aj nadávkovaným medziplynom, pretože skok z trojky na dvojku je v tejto nezávodnej prevodovke relatívne veľký.

A znova. Predok auta síce mieria k vrcholovému bodu, ale od vnútorného obrubníka sme stále ešte ďaleko, keď ma Radek v interkomu znovu poháňa: "plný!" No dobre. Samozrejme má pravdu, pre semi-slicky kombinované so samosvorom nepredstavuje plná akcelerácia v tomto mieste žiadnu výzvu (na rozdiel napríklad od ostrých hatchbackov). Tri, štyri, nájazd do Matadoru ... a čo to vidíme na okraji dráhy? Nissan bez predného nárazníka. Jeho okruhová premiéra skončila na samom začiatku. A traťový komisár máva červenou vlajkou. Musíme do boxov, bude sa odpratávať.

Vodič ručí za škody len obmedzene

Martin Príhoda zachováva aspoň navonok pozoruhodný pokoj. Len neskôr občas prebleskne v jeho tvári ustarostený výraz, keď s telefónom pri uchu obhliada škody na aute dotiahnutá do boxu. "Rovno objednávam nové diely," hovorí. "Pretože je auto úplne nové, väčšinu vecí nemáme na sklade." A nebude to malá oprava. Okrem nárazníka sú zničené aj ráfiky na ľavej strane, predné zavesenie je zdeformované a tehlica prehnutá dovnútra.
Ako sa takéto situácie riešia? "Záujemcovia podpisujú dohodu, že platia spoluúčasť do sto tisíc korún," hovorí Příhoda. Spoluúčasť, čudujem sa? Vari sa mu podarilo vyjednať niekde na okruhové pretekanie poistku? "Nie, čo je nad sto tisíc, to ide jednoducho na nás," upresňuje. Toto naozaj nevyzerá na zárobkový podnik...
Po vynútenej prestávke nasleduje môj prvý stint, v ktorom mám niekoľko svetlejších momentov, ale nevyhnem sa školáckej chybe. Pri brzdení z roztočenej štvorky do pravej zákruty pod vjazdom do boxov sa ma zrazu zmocní známa (a väčšinou chybná) ilúzia, že som dlhý, že sa nevojdem. Noha inštinktívne tlačí prostredný pedál hlbšie a už sánkujem so zablokovanými kolesami. Ideálna stopa uteká pod autom doprava no našťastie naskočil motocyklový dril. Silou vôle odtrhnem oči od štrku a otočím hlavu hore do zákruty. Noha akoby sa sama v tú chvíľu odlepila od pedálu, pneumatiky sa pochopiteľne okamžite chytia a auto opäť nasleduje smer vytýčený volantom. Ešteže mám helmu a kuklu, takže snáď nie je vidieť, ako sa červenám...
Radicalteam 210.jpgRadicalteam 209.jpgRadicalteam 225.jpgRadicalteam 211.jpgRadicalteam 219.jpgRadicalteam 212.jpg
„Začiatočnícky“ bavorák Radical týmu je vďaka priateľsky nastavenej geometrii a semi-slickom absolútne nezáludný, brzdy bez ABS však vyžadujú od rozmaznaného moderného šoféra obozretnosť

Pokračujeme v jazde, ale cítim, že mám problém obnoviť koncentráciu. Zaraďujem trhavo a zatáčam "nahranato", istota sa vytratila a nie a nie sa vrátiť. Preto sám vchádzam do boxov.

Z minulosti viem, že prestávka urobí zázraky. Podvedomie si to všetko preberie, nervová sústava spracuje čerstvú skúsenosť a pripraví sa na jej opakovanie. A verte, že je to tak. Keď mi Martin napoludnie ponúkne druhý stint, mám zo seba oveľa lepší pocit. Idem určite hlboko pod pretekárskym tempom, ale plynule a opakovateľne, snáď bez väčších chýb. Čas akoby utekal pomalšie. Oči držia vysoký horizont a neprepadnú sa do tunelového videnia, mozgu zostáva viac kapacity na vnímanie toho, čo robí auto pod zadkom, pravá noha už toľko nečaká na Radkove nabádanie a sama využíva silnej priľnavosti pneumatík k razantnej akcelerácii ešte hlboko v zákrute. Pokyn na zachádzku do boxov prichádza až príliš skoro.

Radicalteam 229.jpgRadicalteam 217.jpgRadicalteam 234.jpgRadicalteam 222.jpgRadicalteam 233.jpgRadicalteam 224.jpg
Pokročilejší jazdci môžu postúiť do „áčkového“ BMW; najvyšším stupňom je placka Radical SR4, ktorá dosahuje v zákrutách priečneho zrýchlenia až 2,5 g

Nemusíte ísť hned na závod

Ak sa necítite rovno na pretekanie alebo vás láka jazda na okruhu, ale nechcete sa nechať znervózňovať časovým tlakom a ostatnými autami okolo, skúsiť si to môžete aj vy. Vedľa samotného pretekania ponúka Radicalteam aj niečo na spôsob "zážitkových balíčkov" v podobe voľného jazdenia na okruhu. Môžete si vybrať tri až šesť kôl alebo rovno polhodinu. V aute s vami bude sedieť inštruktor, ktorého úlohou je vás strážiť, ale tiež vám poradiť a dávať spätnú väzbu: "plný!"

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY