vytisknout velikost písma S plnením emisií majú problém aj benzínové trojvalce BMW a Ford

Štyri benzínové motory nesplnili svoju emisnú normu v reálnej prevádzke. Najhorší z nich má osemkrát vyššie emisie NOx.
S plnením emisií majú problém aj benzínové trojvalce BMW a Ford

Rysuje sa na obzore ďalší emisný škandál, tentokrát však pri benzínových motoroch? Akúsi "Petrolgate" sme tu ale ešte nemali. Z nezávislého testu emisií NOx v reálnej prevádzke síce väčšina benzínových áut vyšla bez straty kvetinky, ale štyri modely nedokázali v reálnej prevádzke emisie splniť.

Hneď tri z nich majú trojvalcové preplňované motory s priamym vstrekovaním. Jednalo sa o rovnaký test ako v prípade nedávno testovaných dieselov. Organizácia Equa udeľujúca autám Air Quality Index ale popri dieseloch vykonala skúšky v reálnej prevádzke aj pri nových benzínových autách. Hodnotených bolo zatiaľ päťdesiat áut s benzínovým alebo benzínovo-hybridným pohonom. Všetky majú plniť normu Euro 6.

Equa používa rovnaký rozsah pre diesely a benzínové motory, takže index A dostanú aj tá benzínové autá, ktoré sa s emisiami NOx zmestia aspoň do normy Euro 4. Tá dovoľovala 0,08 g/km NOx, zatiaľ čo Euro 5 a Euro 6 dovoľuje 0,06 g/km NOx u benzínových motorov.

Napriek tomu ani to určitým novým benzínovým autám nestačilo. Prvým problémovým je Citroën DS3 s trojvalcom 1,2 l. Ten dostal index B, keď sa s emisiami NOx vošiel len medzi 0,08 až 0,12 g/km. Rovnakých hodnôt dosahoval aj Mercedes-Benz S500 s motorom 4,7 V8 bi-turbo.

Horšie to bolo s trojvalcovou tisícpäťstovkou v Mini Cooperi. Tá dostala index C a to znamená, že sa vojde s emisiami NOx medzi 0,12 až 0,18 g/km. To je trikrát viac ako dovoľuje norma Euro 6, podľa ktorej je vozidlo homologizované. Napriek tomu je to stále rovnaká úroveň, ako v dieseloch Euro 5.

Najhorších výsledkov ale dosiahol benzínový trojvalec Ford 1.0 EcoBoost v modeli Focus. Ten dostal index E a to znamená, že v reálnej prevádzke dosahoval emisií 0,25 až 0,50 g/km NOx. To je zhruba osemkrát viac, než čo dovoľuje norma Euro 6 a sú to rovnaké hodnoty, akých mohli dosahovať diesely homologizované podľa normy Euro 3.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY