vytisknout velikost písma S plnením emisií majú problém aj benzínové trojvalce BMW a Ford

Štyri benzínové motory nesplnili svoju emisnú normu v reálnej prevádzke. Najhorší z nich má osemkrát vyššie emisie NOx.
S plnením emisií majú problém aj benzínové trojvalce BMW a Ford

Rysuje sa na obzore ďalší emisný škandál, tentokrát však pri benzínových motoroch? Akúsi "Petrolgate" sme tu ale ešte nemali. Z nezávislého testu emisií NOx v reálnej prevádzke síce väčšina benzínových áut vyšla bez straty kvetinky, ale štyri modely nedokázali v reálnej prevádzke emisie splniť.

Hneď tri z nich majú trojvalcové preplňované motory s priamym vstrekovaním. Jednalo sa o rovnaký test ako v prípade nedávno testovaných dieselov. Organizácia Equa udeľujúca autám Air Quality Index ale popri dieseloch vykonala skúšky v reálnej prevádzke aj pri nových benzínových autách. Hodnotených bolo zatiaľ päťdesiat áut s benzínovým alebo benzínovo-hybridným pohonom. Všetky majú plniť normu Euro 6.

Equa používa rovnaký rozsah pre diesely a benzínové motory, takže index A dostanú aj tá benzínové autá, ktoré sa s emisiami NOx zmestia aspoň do normy Euro 4. Tá dovoľovala 0,08 g/km NOx, zatiaľ čo Euro 5 a Euro 6 dovoľuje 0,06 g/km NOx u benzínových motorov.

Napriek tomu ani to určitým novým benzínovým autám nestačilo. Prvým problémovým je Citroën DS3 s trojvalcom 1,2 l. Ten dostal index B, keď sa s emisiami NOx vošiel len medzi 0,08 až 0,12 g/km. Rovnakých hodnôt dosahoval aj Mercedes-Benz S500 s motorom 4,7 V8 bi-turbo.

Horšie to bolo s trojvalcovou tisícpäťstovkou v Mini Cooperi. Tá dostala index C a to znamená, že sa vojde s emisiami NOx medzi 0,12 až 0,18 g/km. To je trikrát viac ako dovoľuje norma Euro 6, podľa ktorej je vozidlo homologizované. Napriek tomu je to stále rovnaká úroveň, ako v dieseloch Euro 5.

Najhorších výsledkov ale dosiahol benzínový trojvalec Ford 1.0 EcoBoost v modeli Focus. Ten dostal index E a to znamená, že v reálnej prevádzke dosahoval emisií 0,25 až 0,50 g/km NOx. To je zhruba osemkrát viac, než čo dovoľuje norma Euro 6 a sú to rovnaké hodnoty, akých mohli dosahovať diesely homologizované podľa normy Euro 3.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY