vytisknout velikost písma S plnením emisií majú problém aj benzínové trojvalce BMW a Ford

Štyri benzínové motory nesplnili svoju emisnú normu v reálnej prevádzke. Najhorší z nich má osemkrát vyššie emisie NOx.
S plnením emisií majú problém aj benzínové trojvalce BMW a Ford

Rysuje sa na obzore ďalší emisný škandál, tentokrát však pri benzínových motoroch? Akúsi "Petrolgate" sme tu ale ešte nemali. Z nezávislého testu emisií NOx v reálnej prevádzke síce väčšina benzínových áut vyšla bez straty kvetinky, ale štyri modely nedokázali v reálnej prevádzke emisie splniť.

Hneď tri z nich majú trojvalcové preplňované motory s priamym vstrekovaním. Jednalo sa o rovnaký test ako v prípade nedávno testovaných dieselov. Organizácia Equa udeľujúca autám Air Quality Index ale popri dieseloch vykonala skúšky v reálnej prevádzke aj pri nových benzínových autách. Hodnotených bolo zatiaľ päťdesiat áut s benzínovým alebo benzínovo-hybridným pohonom. Všetky majú plniť normu Euro 6.

Equa používa rovnaký rozsah pre diesely a benzínové motory, takže index A dostanú aj tá benzínové autá, ktoré sa s emisiami NOx zmestia aspoň do normy Euro 4. Tá dovoľovala 0,08 g/km NOx, zatiaľ čo Euro 5 a Euro 6 dovoľuje 0,06 g/km NOx u benzínových motorov.

Napriek tomu ani to určitým novým benzínovým autám nestačilo. Prvým problémovým je Citroën DS3 s trojvalcom 1,2 l. Ten dostal index B, keď sa s emisiami NOx vošiel len medzi 0,08 až 0,12 g/km. Rovnakých hodnôt dosahoval aj Mercedes-Benz S500 s motorom 4,7 V8 bi-turbo.

Horšie to bolo s trojvalcovou tisícpäťstovkou v Mini Cooperi. Tá dostala index C a to znamená, že sa vojde s emisiami NOx medzi 0,12 až 0,18 g/km. To je trikrát viac ako dovoľuje norma Euro 6, podľa ktorej je vozidlo homologizované. Napriek tomu je to stále rovnaká úroveň, ako v dieseloch Euro 5.

Najhorších výsledkov ale dosiahol benzínový trojvalec Ford 1.0 EcoBoost v modeli Focus. Ten dostal index E a to znamená, že v reálnej prevádzke dosahoval emisií 0,25 až 0,50 g/km NOx. To je zhruba osemkrát viac, než čo dovoľuje norma Euro 6 a sú to rovnaké hodnoty, akých mohli dosahovať diesely homologizované podľa normy Euro 3.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY