vytisknout velikost písma Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné.
Rýchly test Subaru Levorg 1.6GT-S MY17: Podvozok stále v hlavnej úlohe

Plusy

  • vynikajúci podvozok
  • šikovný adaptívny tempomat
  • upozornenie na začínajúcu kolónu je veľmi užitočné
  • bezstupňová prevodovka sa snaží správať ako bežný automat

Mínusy

  • vyššia spotreba preplňovanej tisícšestovky
  • podvozku by veľmi pristal silnejší motor
  • za 33-tisíc eur kúpite aj Leon Cupra ST 4Drive s výkonom 300 koní

Príbeh Subaru Levorg je celkom zaujímavý. Japonská automobilka stvorila pred rokmi kombi, ktoré má nemálo spoločného s WRX STI. Lenže ako to už pri tejto opatrnej značke (ktorá netúži po masovej produkcii) funguje, do Európy sa Levorg pôvodne vôbec dostať nemal. Dopyt však bola značný, takže sme sa nakoniec dodatočne dočkali. A sympatický kombík vzbudil mnoho pozitívnych reakcií ako u zákazníkov, tak aj u novinárov. Dôvodom bol predovšetkým skvelý podvozok.

Aktuálne figuruje na trhu prevedenie modelového roku 2017, ktoré má za sebou decentný facelift. Veľkých zmien nie je veľa, zato bolo upravených množstvo drobností. Ale hlavne, a to je vôbec najdôležitejšie, podvozok zostal rovnako dobrý ako predtým.

Čo sa teda zmenilo?

Na pohľad nič. Levorg stále vyzerá ako STI s karosériou kombi, čo nie je úplná náhoda. Napríkladhliníková kapota s veľkým nasávacím otvorom je jedným z dielov, ktoré sú spoločné pre oba modely. Pár zmien ale nájdeme vnútri. Nebudeme zabiehať do detailov typu zvukového upozornenia v prípadoch, keď zabudnete zaradiť P. Najväčšou viditeľnou novinkou je systém Subaru Starlink so sedempalcovým dotykovým displejom, dostupný pre výbavy Trend a Comfort.

DSC0663.jpg

Podstatnejšie je vylepšenie odhlučnenia, čoho technici dosiahli inštaláciou ďalšej izolácie a silnejších zadných bočných skiel. Avšak tým zo všetkého najdôležitejším, čo priniesol modelový rok 2017, je systém EyeSight, ktorý už poznáme z modelu Outback.

Levorg používa najnovšiu verziu EyeSight 3.0. Základom je rovnako ako predtým dvojica kamier umiestnená pri vnútorného spätného zrkadla. Mimochodom, len táto skutočnosť si vyžiadala ďalšie vyložene drobné a možno aj trochu nečakané zmeny. Pretože kamery potrebujú čo najčistejšie sklo, došlo spolu s nástupom systému EyeSight k úprave stieračov. Ten ľavý ešte navyše dostal priamo na svojej ramienko trysku ostrekovačov.

DSC0668.jpgDSC0675.jpg

Príchod systému EyeSight znamená pre vodiča možnosť spoľahnúť sa na niekoľko nových asistentov. Menovite ide o adaptívny tempomat, upozornenie na rozjazd vozidla vpredu (pri státí v kolóne), aktívny asistent jazdy v pruhoch alebo sledovanie bdelosti vodiča. Súčasťou je samozrejme aj prednárazový asistent alebo systém zabraňujúci rozjazdu vozidla proti prekážke. Novinkou je takzvaný EyeSight Assist Monitor. Jedná sa o diódy premietajúce oranžové, zelené alebo červené svetlo do čelného skla.

EyeSight je jednoduchý, ale funguje

Z testov Subaru Outback súčasnej generácie dobre vieme, že systém EyeSight funguje veľmi dobre, hoci ide o relatívne jednoduchú záležitosť. Minimálne v porovnaní s inými podobnými systémami, kde s kamerou spolupracujú ešte ďalšie senzory. Navyše Subaru pridalo aj niektoré chytré drobnosti. Napríklad adaptívny tempomat prestane brzdiť pri dochádzaní pomalšieho vozidla vo chvíli, keď dáte ľavú smerovku. Systém tak vie, že vozidlo vidíte a že sa ho chystáte predbehnúť. Bežné riešenie adaptívneho tempomatu v rovnakej chvíľu spomalí na rýchlosť vozidla idúceho vpredu a zrýchli až v momente, kedy ste kompletne v ľavom pruhu. To je dosť otravné.

Šikovné je aj varovanie proti rozídem do pevnej prekážky. EyeSight vidí, že pred autom niečo stojí. Tým pádom je tiež zrejmé, že by mal vodič začať cúvať. Pokiaľ si v tento moment pomýlite režim R s režimom D, systém vás upozorní, prípadne obmedzí výkon motora, aby ste neposkočili do steny pred vami.

EyeSight Monitor premieta na čelné sklo zelený, žltý a červený pruh. Červený sa týka funkcie prednárazového systému, kedy sa zjednodušene povedané pred vozidlom niečo objavilo a hrozí riziko zrážky. Žlté varovanie znamená zásah do riadenia alebo upozornenie na opustenie jazdného pruhu. Zelená farba signalizuje fakt, že adaptívny tempomat je v činnosti a vidí pomalšie vozidlo vpredu.

DSC0588.jpgDSC0685.jpg

Jednoduchosť systému EyeSight má tiež svoje nevýhody. Subaru pracuje len s kamerami a tie sú priamo závislé na tom, čo vidia. Ich funkcia je často prirovnávaná k ľudským očiam. To je veľmi výstižné, ale znamená to okrem iného napríklad skutočnosť, že EyeSight zle rozpozná objekty v priamom slnku, hmle, alebo ak ide o atypické prekážky. Prehliadnuť môže napríklad veľmi nízke športové vozidlo, prípadne náves pre autá alebo menšie zvieratá. Subaru ale neprezentuje EyeSight ako náhradu samostatného riadenia. Systém má slúžiť len ako podpora vodiča.

Pokiaľ dôjde na najhoršie, vozidlo spustí niekoľko fáz prednárazového systému. Vodič je najprv upozornený akusticky a vizuálne, potom menším brzdením. Nakoniec nasleduje plná decelerácia. V prípade núdzového brzdenia a zásahu vodiča do riadenia pomáha systém Subaru aj pribrzdením vnútorných kolies, čím sa zlepší manévrovateľnosť a zvýšia šance na úspešný vyhýbací manéver. A keby snáď došlo na nehodu, môžu sa hodiť pridané výstuhy v predných dverách ako ďalšia z menších noviniek veľkého významu.

Typický príklad "podvozku rýchlejšieho než motor"

Od môjho prvého stretnutia so Subaru Levorg už uplynula doba, takže som si veľmi rád znovu pripomenul, ako pekne toto kombi jazdí. Technici nasadili tuhú karosériu, starostlivo vyladili podvozok, nechýba pohon všetkých kolies a skvelý výhľad von. Levorg sa v zákrutách nenakláňa, riadenie je presné a stabilizácia ochotne toleruje aj menšie neprístojnosti napríklad pri jazde na snehu.

DSC0529.jpg

Ak vás riadenie aspoň trochu baví, Levorg sa vám takmer určite bude v priebehu niekoľkých málo zákrut zdať ako vydarený automobil. Aj keď zďaleka nejde tak rýchlo, ako vyzerá. A bezstupňová prevodovka, ktorá síce pri ostrej jazde radí prednastavené rýchlostné stupne, nemôže z princípu svojej konštrukcie nikdy konkurovať podstatne rýchlejším dvojspojkám.

Jazdná príťažlivosť Subaru Levorg v kontexte (nech mi všetci "subaristi" prepáčia) priemernej dynamiky mi vŕtala počas testu hlavou. Jedným dôvodom bude nepochybne možnosť objednať tristokoňové prevedenie. Musíte tak ale urobiť na japonskom trhu, pretože u nás nič iné ako preplňovanú tisícšesťstovku nekúpite ani po nedávnom facelifte. Nemožno sa preto čudovať tomu, že na Levorg tak presne sedia frázy o podvozku rýchlejšom než je motor.

DSC0534.jpg

Dôvodom vodičského potešenia ale bude aj samotná pozícia za volantom. V dnešnej dobe sa mnoho automobiliek naháňa za čo najväčšou praktickosťou a čo najväčším priestorom pre batožinu. To je pre slovenského zákazníka lákavé, ale má to ako všetko na svete svoje nevýhody. Napríklad posed vodiča posunutý bližšie k prednej náprave. Keď sa ale pozriete na Levorg z profilu, zistíte, že tu vodič sedí takmer ideálne uprostred. Pohyby karosérie vďaka tomu vnímate veľmi presne, čo dojem z riadenia významne vylepší.

Tisícšesťstovka stačí, ale veľa "žerie"

Na motore a prevodovke facelift nič nezmenil. Stále máte k dispozícii preplňovaný boxer s objemom 1,6 litra s parametrami 125 kW (170 k) a 250 Nm. Nie je to málo. Levorg zvládne podľa oficiálnych údajov akceleráciu z nuly na 100 km/h za 8,9 s a najviac sa rozbehne na 210 km/h. Dá sa povedať, že ide o podarenú motorizáciu, ale je tu jeden problém. Spotreba.

Levorg má skrátka trochu väčší apetít. Toto platilo už v momente, keď Subaru svoje menšie kombi prvýkrát predstavilo, a platí to aj po modernizácii. Iste, môžete jazdiť za menej ako desať litrov, ale k tomu bude potrebná istá dávka predvídavosti a ľahká noha. Pri takej tej bezstarostnej jazde "ako to vyjde" a občasnom predbiehaní sa veľmi ľahko stane, že na palubnom počítači uvidíte dvanásť litrov a viac.

Je to príjemné kombi, nechcete ale Cupru?

Levorg je celkovo príjemné auto, ktoré sa sústredí na vodiča. Ergonómia je dokonale jednoduchá, výhľad von skvelý, podvozok istý a riadenie zábavné. Úplne chápem, prečo niektorí zákazníci považujú toto kombi za svoj ideál, ktorý teraz ešte navyše má čo ponúknuť aj na poli asistenčných systémov. Záujemcovia budú potrebovať na svoj vysnívaný Levrog minimálne 27-tisíc eur, testovaný variant Sport s kompletnou výbavou stojí skoro 34-tisíc eur.

DSC0648.jpg

Hoci sa aj mne Levorg veľmi páči, asi by som nakoniec trochu váhal. Problémy totiž robí konkurencia. Chcete príklad? Napríklad modernizovaný Seat Leon Cupra ST, ktorý stojí minimálne 33-tisíc eur. Subaru lepšie zvláda rozbité cesty, ale nová Cupra ST má 300 koní, je neporovnateľne rýchlejšia, ponúkne lepšiu prevodovku a po novom dostanete aj pohon všetkých kolies. Hmmm... To by bola veľká dilema.

Cena testovaného auta: 33 630 eur
Cena testovaného auta vrátane príplatkovej výbavy: 33 630 eur

Technické údaje Subaru Levorg 1.6GT-S
MOTOR
Konštrukcia: horizontálne uložený zážihový štvorvalec typu boxer, priamy vstrek paliva
Plnenie: turbodúchadlo
Zdvihový objem valcov (cm3): 1600
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilov
Vrtanie x zdvih (mm): 78,8 x 82,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 125/4800-5600
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 250/1800-4800
Kompresný pomer: 11,0:1
Prevodovka: bezstupňová automatická
Poháňané kolesá: všetky štyri, medzinápravová spojka
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,9
Najvyššia rýchlosť (km/h): 210
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 8,5/6,3/7,1
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4690
Šírka (mm): 1780
Výška (mm): 1490
Rázvor náprav (mm): 2650
Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm): 1530/1540
Polomer otáčania (m): 5,4
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1560
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2020
Objem batožinového priestoru (l): 522/1446
Objem palivovje nádrže (l): 60
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Zavesenie vpredu: McPherson
Zavesenie vzadu: dvojité lichobežníkové
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Pneumatiky vpredu: 245/45 R18
Pneumatiky vzadu: 245/45 R18
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY