vytisknout velikost písma Rýchly test Subaru Forester 2.0i Lineartronic: Fakt sympatický

Subaru Forester bolo vždy veľmi zaujímavé SUV. Modernizácia mu ďalších pár pozitívnych bodov pridala.
Rýchly test Subaru Forester 2.0i Lineartronic: Fakt sympatický

Plusy

  • jednoduché a praktické auto
  • tichý interiér
  • podvozok schopný rýchlej jazdy aj jazdy v teréne
  • výborný výhľad z vozidla

Mínusy

  • spotreba ľahko prekročí 10 l/100 km
  • pre niekoho nedostatočná dynamika
  • univerzálne pneumatiky nedosahujú pri jazde po ceste kvalít podvozku

Existujúce generácia Subaru Forester sa začala na Slovensku predávať na jar 2013. Dnes už máme rok 2016 a tri roky všeobecne bývajú vo všetkých automobilkách bežným limitom pre nejakú modernizáciu. Japonské SUV nie je výnimkou. Aktuálne nájdete na trhu omladenú variantu. Revolúcia sa síce nekonala, ale noviniek nakoniec nie je úplne málo. Vyskúšali sme si ich v kontexte základného benzínového dvojlitra, kombinovaného s bezstupňovou prevodovkou Lineartronic.

Modernizovaný Forester spoznáte na prvý pohľad podľa iného predného nárazníka a novej masky chladiča. Menili sa aj predné, aj zadné svetlá. Testované vyhotovenie navyše dostalo ešte jednu novinku - takzvané Bi LED natáčacie svetlomety.

DSC2149.jpgDSC2163.jpg

Ako názov naznačuje, nové svetlá sa vedia natáčať do zákruty, ale tiež obsahujú denné svietenie. V Subaru už asi konečne pochopili, že tie diódy, ktoré predtým vo svetlách suploval obrysovky, by naozaj bolo vhodné využiť práve pre túto funkciu. Stačilo odstrániť z nárazníka žltkasté žiarovky denného svietenia, a zrazu vyzerá Forester omnoho lepšie.

Zmien je viac vnútri

Aby sme boli úplní, musíme spomenúť napríklad aj novú bronzovú farbu karosérie, ktorú ale náš exemplár nedostal, a prípadne aj novo tvarované kolesá. Viac noviniek však nájdeme vo vnútri, kde Subaru s úpravami rozhodne nešetrilo. Pravda, naozaj veľkých zmien veľa nie je. Tie detailnejšie sa ale týkajú prakticky všetkého od líšt na palubnej doske cez čalúnenie až napríklad po prístrojový štít.

Ako fungujú natáčacie svetlá Subaru?

Systém natáčania svetiel sa aktivuje vždy po prvom prekročení rýchlosti 8 km/h, potom už pracuje aj pri nižších rýchlostiach. Na vnútornú stranu sa svetlomety dokážu natočiť až o 5°, na vonkajšej sa vedia vytočiť až o 18°. Vodič môže príslušným tlačidlom systém natáčania deaktivovať. Okrem prisvecovania do zákrut menia svetlá aj sklon podľa zaťaženia vozidla. Natáčacie svetlá sú štandardom pre všetky výbavy okrem základnej verzie Active.

 

Ľudia od Subaru vylepšili aj odhlučnenie. Konkrétne sa dodatočnej starostlivosti dostalo oblasti za palubnou doskou a pod batožinovým priestorom. Ani náhodou nemožno povedať, že by verzia pred faceliftom bola zásadne hlučná. Tým skôr, ak sa budeme baviť o atmosférickom benzínovom dvojlitri. Avšak zlepšenie poznať naozaj je. Pri jazde panuje vnútri veľmi príjemné ticho. Teda pri pokojnej jazde. Akonáhle sa začnete ponáhľať, musí ísť atmosférický motor do vysokých otáčok, a to už logicky budete počuť.

DSC2199.jpg

Celkovo sú všetky vylepšenia cítiť, ale základ zostal zhodný, čo je dobre. Súčasný Forester už skôr vynikal veľmi solídnym spracovaním, bohatou ponukou priestoru, prehľadnou ergonómiou a predovšetkým skvelým výhľadom von. Schválne si niekedy všimnite, ako nízko položené sú hrany okien, ako nízka je vlastne kapota a ako vysoko sa sedí. Ľudia si kupujú autá kategórie SUV tiež kvôli tomu, že v nich majú lepší prehľad nad okolitou prevádzkou. Forester je v tomto smere naozajstný kráľ.

Pri motoroch nič nové

Modernizácia zmenila dizajn, interiér a vo veľkej miere aj podvozok. Existuje len jedna oblasť, v ktorej sa neodohrali absolútne žiadne zmeny - motor. Kto siahne po Foresteri, ten dostane na výber medzi známym dvojlitrovým dieselom a benzínovými dvojlitrami. Testované atmosférické prevedenie disponuje výkonom 110 kW (150 koní) a silnejšia preplňovaná verzia má 176 kW (240 koní). Pri slabšej zážihovej variante si navyše môžete vybrať medzi manuálnou a automatickou prevodovkou Lineartronic, nás sa týka automat.

Popravde sa mi verzia s atmosférickým benzínovým motorom páčila vždy, avšak v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Vie byť totiž svižná a športovo založených vodičov dokáže zároveň veľmi pekne pobaviť, hoci to žiadne Porsche Cayenne Turbo fakt nie je. Lineartronic tiež nie je zlý, ale osloví úplne opačnú skupinu zákazníkov. Svojím charakterom totiž trochu pripomína hybrid. Najviac si ho užijete vtedy, ak pôjdete defenzívne. Práve vtedy naplno spoznáte jeho hlavné výhody: nebeské ticho vnútri, plynulé rozjazdy a zamatový chod.

DSC2193.jpgDSC2212-2.jpg

Ak sa začnete ponáhľať, prevodovka musí vytočiť motor k šiestim tisícom a až tam sa Forester naplno rozjazdí. Na rozdiel od prevodovky kombinovanej s dieselmi sa táto benzínová nevie tváriť ako klasický automat, takže automaticky neprejde do režimu, kedy začne sama radiť virtuálne prevody. Benzínový Forester nasadí pod plným plynom šesť tisíc a plynule, aj keď svižne, akceleruje. Na emóciách to práve nepridá.

Spotreba dosť záleží na štýle jazdy, respektíve na zaťažení. Dá sa jazdiť aj za osem litrov, ale keď pritlačíte, veľmi rýchlo sa dostanete cez desať na sto. S tým je potrebné počítať.

Skvelý podvozok pokazený pneumatikami

Modernizácia vo veľkej miere zmenila aj podvozok. Predné pružiny sú po novom tuhšie, rovnako ako nápravnica. Zmeny sa nevyhli ani tlmičom a upravené bolo aj riadenie, ktoré je po novom strmšie (prevod bol zmenšený z 15,5:1 na 14,1:1). Forester už skôr patril medzi vynikajúce univerzály, pretože pri slušnom komfortu ponúkal veľmi zaujímavé schopnosti aj pre dynamicky založených vodičov, teraz je všetko ešte o kúsok lepšie.

Lenže v našom prípade sa čoskoro ukázalo, že hlavným limitom testovaného exempláru budú celoročné univerzálne pneumatiky Yokohama Geolandar G91. Tie možno pomôžu na poľných cestách a nespevnených povrchoch, kde si Forester počína naozaj isto a kde je schopný jazdiť vskutku rýchlo. Lenže za to zaplatíte daň v podobe horších vlastností na bežnom povrchu. Pokiaľ si chcete užiť cestné zručnosti Subaru Forester naplno, voľte radšej klasické pneumatiky.

DSC2165.jpg

Z pohľadu vodiča sa ešte hodí pripomenúť, že si môžete vybrať športový režim, alebo zvoliť režim Intelligent určený pre bežnú jazdu. V športovom režime prirodzene prevodovka radí vo vyšších otáčkach a dostanete o dosť lepšiu odozvu na plyn. A aby som nezabudol, radiť môžete aj manuálne - páčkami pod volantom. Reakcie prevodovky nie sú zlé, ale s niečím typu DSG si Lineartronic určite nepomýlite.

Je veľmi sympatický

Subaru Forester pre mňa bolo vždy veľmi zaujímavé SUV. Modernizácia mu ďalších pár pozitívnych bodov pridala. Aj keď sa asi nestane bestsellerom slovenského trhu ani po facelifte, objektívne mnoho zásadných nevýhod nemá. Pre niekoho môže byť problémom vyššia spotreba, pre iného možno nedostatočná dynamika, ale to je tak všetko.

Nakoniec ani cena nie je zlá. Testovaný Forester 2.0i Lineartronic vo výbave Comfort štartuje čiastkou 30-tisíc eur, čo nie je za SUV tejto veľkosti s automatom a pohonom všetkých kolies zas toľko peňazí. Iste, Forester stále bude skôr alternatíva než trhač predajných štatistík, ale alternatíva to je naozaj sympatická.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY