vytisknout velikost písma Rýchly test Range Rover Evoque TD4 e-Capability: Navždy mladý

Tento rok to bude šesť rokov od doby, kedy sa na svet dostali prvé obrázky Range Roveru Evoque, čo je skutočnosť, ktorej som pri nedávnom teste modernizovanej verzie skoro ani nechcel veriť. Evoque už asi zostane navždy mladý.
Rýchly test Range Rover Evoque TD4 e-Capability: Navždy mladý
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Konečne motor na úrovni
  2. Stále skvelý podvozok, Verdikt, Technické údaje
  3. Range Rover Evoque TD4 e-Capability: Fotogaléria

Pátral som v archíve našich článkov na tému Range Roveru Evoque a našiel jeden príspevok z júla roku 2010, kedy som vo svojom titulku hrdo hlásal, že máme prvé foto a info o Evoque. Áno, je tomu už dlhých šesť rokov od doby, kedy Land Rover svoj historicky najmenší model v ponuke ukázal svetu. Ešte lepšie je ale ďalšia skutočnosť. Evoque predchádzal koncept LRX, pričom sériové auto sa oproti nemu takmer nezmenilo. Ten koncept je ešte o dva roky starší.

Prečo to všetko píšem? Minulý rok prišiel Land Rover s faceliftom najmenšieho z radu Range Rover. To je samozrejme vzhľadom na vek automobilu úplne logické, lenže on sa ten facelift na prvý pohľad veľa nezmenil. Iný je nárazník, iné sú svetlá (tie predné môžu byť diódové) a pár ďalších detailov. Je vážne pozoruhodné, o aký skvelý dizajn sa v tomto prípade jedná. Keď uvážime, že jeho počiatky sú staré osem rokov, nezostáva nič iné, než pred dizajnérmi zložiť klobúk.

_DSC0033.jpg_DSC0042.jpg
Evoque je starý šesť rokov, ale modernizácia aj tak zmenila len detaily. Iný je vlastne len nárazník alebo svetlá

Tým skôr, že Evoque stále budí pozornosť. Počas tohto testu sa stále našli ľudia, ktorí sa za ním obzreli. To auto za dobu svojho pôsobenia vzhľadovo nezostarlo ani o jeden mesiac, stále vyzerá úplne skvele a moderne. Po stránke dizajnu ide jednoducho o majstrovský kúsok. Bez debát.

Konečne motor na úrovni

Ak mal Range Rover Evoque nejakú slabinu, tak to bola ponuka motorizácií. Veľmi dobre si spomínam na náš vôbec prvý test čierneho exempláru s dieselovým motorom SD4, červenou kožou v interiéri a bohatou výbavou. Cena? Vtedy minimálne 44-tisíc eur, konkrétne automobil stál 62-tisíc eur.

Pri tom ale mal pomerne nekultivovaný naftový motor, ktorého história bola pevne spätá s automobilkou Ford a keby zákazníci vedeli, čo všetko za autá základ tejto jednotky užívali, asi by sa im naježili vlasy, aj keby boli úplne plešatí. Evoque nefungoval zle, ale zaslúžil si lepšiu jednotku. To vyriešil až posledný facelift. Konečne.

_DSC0048.jpg_DSC0049.jpgToto je hlavný dôvod toho, prečo je posledný facelift tak dôležitý. Evoque konečne dostal nový dieselový štvorvalec, ktorý je po všetkých stránkach lepší ako jeho predchodca

Ten priniesol do ponuky nové jednotky z radu Ingenium. Ako už určite viete, ide o úplne nové štvorvalcové motory, ktorých vývoj má na svedomí spoločnosť Jaguar Land Rover. Rovnaké motory používa napríklad Discovery Sport alebo Jaguary XE a XF. Zákazníci môžu vyberať medzi výkonmi 110 kW (150 k) alebo 132 kW (180 k). Naším prípadom bola slabšia varianta spojená s manuálnou prevodovkou.

Modrý nápis Evoque na piatych dverách znamená prítomnosť verzie E-Capability. Land Rover tak označuje varianty, ktoré vypúšťajú do ovzdušia najmenej emisií. Štandardom je tu samozrejme štart/stop systém, nechýba ani dobíjanie akumulátora rekuperáciou brzdnej energie. Tieto verzie sú zároveň tým najúspornejším, čo kedy britská automobilka vyrobila. Dostupné sú pre predokolku ED4, alebo pre štvorkolku TD4 s manuálom.

_DSC0047.jpg_DSC0045.jpg_DSC0029.jpgModrý nápis Evoque prezrádza verziu e-Capability, ktorá má v tabuľkách zapísané veľmi nízke hodnoty produkovaných emisií. V prípade predokolky ED4 ide o najúspornejší automobil, aký kedy Land Rover vyrobil

Pochybovať o tom, či je motor Ingenium lepší ako pôvodný štvorvalec s objemom 2,2 litra, budete asi tak jeden kilometer jazdy. Toto je presne ten motor, ktorý Evoque potreboval. Oproti starému prevedeniu je kultivovanejší, tichší, produkuje menej vibrácií a ponúkne aj rýchlejšiu odozvu na plyn. Konečne tak Evoque získal jednotku, ktorá sa k nadobúdacej cene okolo 55-tisíc eur aspoň čiastočne hodí a môže sa merať s konkurentmi.

Menším sklamaním ale bola spotreba. Čo po tom, Evoque TD4 s manuálom vie jazdiť za menej ako päť litrov, ale nesmiete sa ponáhľať. Na diaľnici si pri 130 km/h povie približne o 7,5 litra na sto, akonáhle zrýchlite na 150 km/h, ste na ôsmich. Toto nie je žiadny malý hatchback, fyzika skrátka na tabuľkové údaje nehľadí.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY