vytisknout velikost písma Rýchly test Porsche 718 Cayman/Boxster: Štvorvalcová radosť

Čierny les, alebo tiež Schwarzwald, je pohorie, ktoré leží v juhozápadnom Nemecku. Najvyššia miestna hora Feldberg meria 1493 metrov nad morom a za pozornosť stojí napríklad aj skutočnosť, že tu pramení Dunaj. Túto oblasť nájdeme neďaleko Stuttgartu a je to tiež miesto ponúkajúce veľké množstvo kľukatých a občas skutočne nádherných ciest. Väčšinou nie sú prehnane široké, takže superšport typu 911 Turbo by tu bol asi príliš. Chce to niečo malé a veľmi obratné. Trebárs nové Porsche 718.
Rýchly test Porsche 718 Cayman/Boxster: Štvorvalcová radosť

Áno, to je presne ten model, o ktorom sa pred niekoľkými mesiacmi písalo vskutku zúrivo, pretože Porsche v rámci výrazného faceliftu predstaveného začiatkom tohto roku siahlo na veľmi dôležitú vec - na motor. Boxster ani Cayman už nemajú šesťvalec, po novom sa spoliehajú na štvorvalce.

Základné prevedenie si musí vystačiť s dvojlitrom, silnejšia verzia S používa objem 2,5 l. A samozrejme sa jedná o motory preplňované. Nebyť skutočnosti, že zostala koncepcia typu boxer, mohli by sme napísať, že je všetko úplne inak.

DSC3317.jpgDSC3359.jpgDSC3376.jpg

Prečo to všetko? Pri večeri sme na túto tému zaviedli reč s jedným technikom od Porsche. Prečo automobilka nasadila štvorvalce, ktoré sú nakoniec prevažne zlučiteľné - ale prevažne za to, že svojím prejavom majú celkom blízko k pôvodným šesťvalcom. Nebolo by jednoduchšie pôvodný motor zachovať? Nebolo. Emisie a emisné limity sú (a budú) čoraz prísnejšie. Porsche by samozrejme dokázalo urobiť šesťvalce emisne čistejšie aj výkonnejšie, ale už by to bolo natoľko drahé, že by sa to neoplatilo. Ak vás príchod štvorvalcov rozčuľuje, môžete poďakovať EÚ. Nebyť emisných limitov, Porsche samo o sebe by s touto zmenou neprišlo. Ako v podobných prípadoch mnoho iných značiek.

Technika z 911 Turbo

Keď už to ale muselo byť, dali si ľudia od Porsche sakramentsky záležať na tom, aby zákazníkov nesklamali. Nové preplňované štvorvalce preto prešli dôkladným vývojom zameraným predovšetkým na dve základné veci, prejav motora a odozvu na plyn. Za týmto účelom dostali nové modely 718 Boxster a 718 Cayman napríklad funkciu Dynamic Boost, kedy sa po uvoľnení pedálu plynu deaktivuje zapaľovanie, ale plyn ako taký zostane otvorený, takže keď znovu pridáte, reakcia príde okamžite.

Ešte zaujímavejšiu vec ponúka väčší štvorvalec, určený pre verzie S. Ten totiž nepoužíva klasické turbodúchadlo ako základný dvojliter, ale turbo s variabilnou geometriou lopatiek, čo je technológia v benzínových motoroch nie príliš rozšírená. Porsche ju až doteraz nasadzovalo iba vo vrcholnej 911 Turbo.

Výsledok celého snaženia technikov Porsche vás minimálne v tabuľkách určite zaujme. Dvojlitrový štvorvalec ponúka výkon 220 kW (300 k) a krútiaci moment 380 Nm, verzia S dáva z objemu 2497 cm3 parametre 257 kW (350 k) a 420 Nm. V oboch prípadoch je výkon vyšší o 35 koní oproti predchádzajúcim šesťvalcom a výrazne narástol aj krútiaci moment. Presnejšie povedané, Boxster ani Cayman ešte nikdy vo svojej histórii (Boxster mimochodom tento rok oslavuje 20. výročie) taký krútiaci moment neponúkali.

DSC3293.jpgDSC3336.jpgDSC3392.jpg

A rovnako tak neboli tieto modely nikdy rýchlejšie. V kombinácii s PDK a balíkom Sport Chrono zvládne Cayman S šprint z nuly na 100 km/h za 4,2 s a k akcelerácii 0-200 km/h potrebuje len necelých pätnásť sekúnd.

Dvojlitrový Cayman na úvod

O Boxsteri S osadenom automatickou prevodovkou PDK sme už písali, takže som do Čierneho lesa vyrazil zo Stuttgartu najprv so základným Caymanom. Rozdielov v porovnaní s Boxsterom veľa nenájdete, ale jeden absolútne zásadný tu je. Z logiky veci nemôže karoséria otvorenej verzie ponúknuť takú tuhosť. Karoséria Caymanu je približne o 40% tuhšia a to sa výrazne odráža na naladení podvozku. Ach áno, podvozok...

Ako keby Porsche chcelo kompenzovať vynútený príchod štvorvalcov niečím pre zákazníkov zaujímavým, vo veľkom sa vrhlo na podvozok. Ten je všeobecne tuhší, používa iné tlmiče i pružiny, väčšie sú aj stabilizátory a v neposlednom rade sú zadné pneumatiky o 1,5 palca širšie. To všetko má mať údajne za následok lepšiu priľnavosť a lepšie jazdné vlastnosti. A okrem toho je tu ešte o 10% strmší elektromechanický posilňovač riadenia z Porsche 911 Turbo.

Žltý dvojlitrový Cayman štartuje so zlovestným zabublaním vo výfuku. So šesťvalcom si tento zvuk asi nepomýlite, ale nezaujímavý nie je. Navyše naše auto dostalo príplatkový športový výfuk s elektronicky ovládanými klapkami, ktoré zvukový prejav ešte ďalej zvýraznia. Možno to bude znieť zvláštne, ale výsledok nemá príliš ďaleko k Subaru. Veru, štvorvalcový boxer...

V štandardnom režime jazdy nie sú reakcie na plyn ktovieaké, ale poteší fakt, že nový podvozok naozaj skvele zvláda nerovnosti, ktorých sme po ceste stretli až prekvapivo veľa. A to ešte navyše testovaný Cayman jazdil na dvadsaťpalcových kolesách. Štandardom pri bežnej verzii sú osemnástky, S používa devätnástku, dvadsaťpalcové disky sa dodávajú za príplatok.

DSC3286.jpgDSC3288.jpgDSC3356-2.jpg

Z počiatku ideme len zvoľna a Cayman skôr ukazuje dennú použiteľnosť a prekvapivo vysokú mieru komfortu, pri nových modeloch 718 navyše podtrhnutú napríklad lepším multimediálnym systémom. Lenže kvôli týmto drobnostiam sme do Nemecka vážne nešli. Ani kvôli tomu, aby sme zisťovali, či obe verzie vie jazdiť so spotrebou okolo desať litrov (áno, vedia).

Dynamiku zráža dvojka

Novinkou je aj možnosť vyberať si jazdné režimy otočným ovládačom na volante v štýle Ferrari. Režim Sport dosť vyhrotí odozvu na plyn, v režime Sport + začne byť skvele fungujúci automat pekne spupný a pri radení vás trochu kopne. A dvojliter počas prvých niekoľkých kilometrov ukazuje, že svoje kvality rozhodne má.

Minimálne na okreskách Čierneho lesa vám dynamika chýbať nebude, aj keď si len ťažko môžeme nevšimnúť dlhokánske dvojky, ktoré najmä akceleráciu zo zákrut trochu zrážajú. Druhý rýchlostný stupeň totiž možno dotočiť až na tachometrových 114 km/h. Práve takto rýchlo idete vo chvíli, kedy motor pošlite na jeho maximum, čo je veľmi solídnych 7500 ot. V prvej polovici spektra otáčok sa toho veľa nedeje, v tej druhej je to oveľa zaujímavejšie, aj keď odozva na plyn nakoniec ani tu nie je úplne bezprostredná. Ale zvyknete si.

Fantastické sú jazdné vlastnosti. Ako ukrajujem jednu zákrutu za druhou, naberám na istote a na tempe. Máme slnečno, sucho, končiace leto ešte dopraje teploty okolo 25°C a Cayman sa drží podkladu ako prilepený. Občas sa objaví náznak nedotáčavosti, ale to musíte nájazd do zákruty zle prepáliť a väčšinou potom stačí len ľahko ubrať. Reakcie riadenia sú okamžité a ja sa po chvíli pristhnem pri tom, že som na prítomnosť dvojlitra úplne zabudol. Svoj podiel na tom určite má aj samosvorný diferenciál dodávaný k obom motorom za príplatok.

DSC3355.jpgDSC3385.jpg

Základný Cayman ma vtiahol do deja úplne ľahko a úplne prirodzene. Keď dochádzam do cieľa neďaleko mesta Bad Peterstal-Griesbach, mám z auta vyložene radosť a dokonca si hovorím, že by mi bohato stačilo. Ak si tiež hovoríte, že by nakoniec ten dvojliter mohol stačiť, vrelo odporúčam jednu vec. Neskúšajte silnejší Cayman S ...

Cayman S je o mnoho lepší

Porsche na túto akciu priviezlo v podstate všetko, čo modelový rad 718 ponúka, takže som si s radosťou ešte prvý deň na chvíľu zobral na miestne okresky Cayman S. Výsledok? Čert zober nejaké tie desatinky pri zrýchlení v priamke, väčší motor vám ponúkne predovšetkým o mnoho viac vodičského potešenie.

Kým dvojliter určité ústupky oproti šesťvalcom urobiť musel, väčší objem v kombinácii s lepším turbodúchadlom prítomnosť iba štyroch valcov maskuje naozaj brilantne. Reakcie na plyn sú v celom spektre otáčok lepšie, finále okolo šesť tisíc intenzívnejšie a auto je celkovo ostrejšie. Ak ma dvojliter bavil, tak musím uznať, že toto je zábava na druhú.

Cayman je výborný ešte v jednej veci. Je totiž krásne čitateľný. Trochu s obavami skúšam prejazd vracačkou s vypnutou stabilizáciou, lenže hneď na tretí pokus vykúzli Cayman pretáčavý šmyk. Úplne jednoducho a celkom prirodzene. Vyváženie toho auta je jednoducho perfektné, rovnako ako spojenie s vodičom. Vážne si nie som istý, či je Carrera jazdne lepšia...

Ešte nepadla zmienka o jednej novej vychytávke. Ak máte automatickú prevodovku, čo je mimochodom prípad štyroch z piatich zákazníkov, dostanete doprostred otočného voliča jazdných režimov malé tlačidlo. Po jeho stlačení sa objaví hláška Sport Response a odpočítavanie dvadsiatich sekúnd. Keď túto funkciu aktivujete, v podstate autu poviete, že sa chystáte k prudkej akcelerácii a to sa na to pripraví. Potom už stačí prišliapnuť plyn a voz bezodkladne vyrazí vpred. Ideálna vec na predbiehanie.

Automat dáva zmysel, ale ten manuál...

Ono sa tak všeobecne všade píše, že tá pravá zábava je len s manuálom, ale ja sám si nie som istý, či by som pri automobile typu 718 Cayman/Boxster manuál chcel. Sedemstupňové PDK funguje skvele a pre normálnu jazdu (povedzme si na rovinu, že ani s Cayman/Boxter S rovnako nebudete väčšinu času lietať po okreskách) je príjemnejšie. Faktom však zostáva, že jazda s manuálnou prevodovkou má svoje veľké čaro. Vyskúšal som si to druhý deň nášho jazdenia po Čiernom lese.

Vstával som naozaj skoro a mal som k tomu dobré dôvody. Od kolegov som zistil, že dva prítomné Boxstery majú manuál. Ako nad tým premýšľam, Porsche s manuálom som v živote riadil snáď raz, ale to bolo len také desaťminútové posúvanie. Aj keď sa to nezdá, je to celkom unikátna príležitosť, takže som hneď o siedmej ráno otravoval zástupcu automobilky s tým, že vážne potrebujem otestovať manuál. Podarilo sa a pred ôsmou som mieril za volant Porsche 718 Boxster v konfigurácii "sen nadšeného vodiča", čo znamená silnejšiu verziu S, s priamo radenou prevodovku a opäť samosvorom vzadu.

Na úvod si musíme povedať, že manuál má ešte dlhšiu dvojku než PDK (1,95 vs. 2,29), takže na dvojku môžete ísť až 130 km/h. A to v praxi Schwarzwalde znamená, že sa rozbehnem, zaradím dvojku a tým mám vlastne na miestnej kľukatej okresky väčšinou postarané. Niektoré ostré vracačky si vyložene hovorili o podradení na jednotku. Hodí sa ale tiež vedieť, že manuál je v porovnaní s automatom o 30 kg ľahší.

V praxi je Boxster oproti Caymanu naozaj výrazne mäkší. Niekoľkokrát som nevedomky kontroloval, či sú skutočne tlmiče prepnuté do športového režimu. Subjektívne by som to ohodnotil asi tak, že štandardné nastavenie Caymanu zodpovedá športovému nastaveniu Boxstera. Inak sa ale karoséria nijako nekrúti a aj Boxster vie hltať zákruty s veľkou radosťou. Všetko je ale vďaka absencii strechy intenzívnejšie.

Radenie samotné je presné, radiaca páka snáď nemohla dostať lepšiu pozíciu a brzda je samozrejme blízko plynovému pedálu, aby ste mohli pri brzdení strieľať medziplynom, čo však vie auto športovej scény robiť aj bez vašej asistencie.

Chápem, že rad zákazníkov siahne po automate, ale nakoniec musím konštatovať, že som si jazdu s manuálom neskutočne užil. Vodičské radosti z dobre odvedenej práce sa vám totiž dostane viac. Je veľmi dobre, že Porsche ešte stále ponúka manuál aspoň pre 718 Boxster/Cayman ponúka. Uvidíme, ako dlho vo výrobnom programe vydrží...

Štvorvalcová radosť

Necelé dva dni strávené na nemeckých okreskách v pohorí Čierny les utiekli škaredo rýchlo. Záver je celkom jednoznačný. Na konci tejto akcie mi bolo úplne úprimne úplne ukradnuté, že má model 718 v ktorejkoľvek zo svojich variantov iba štyri valce. Je pravda, že by som po priamej konfrontácii so šesťvalcom asi hovoril inak, ale zákazníci už na výber nemajú, takže je to vlastne jedno.

A ono je možno aj jedno, čo presne za motor to máte za chrbtom, pretože pri modeloch 718 hrajú prím jazdné vlastnosti. To, čo predvádza podvozok v zákrutovitých pasážach, je dosť návykové. Vôbec sa nečudujem tomu, že aj ten technik, ktorý s nami sedel večer pri stole, hovoril, že si na trate typu Nürburgring radšej berie 718 ako 911. Cayman aj Boxster totiž jazdí fantasticky.

Záverom jedna drobná poznámka, keby ste sa snáď chceli na niečo tešiť ... Pýtali sme sa, ako to Porsche vidí napríklad s takým Caymanom GT4. Jednoznačne kladnú odpoveď sme nedostali, ale jasné NIE tiež neprišlo. Vzhľadom k tomu, čo zvládne už súčasný Cayman S, môže byť nové GT4 vážne niečo neuveriteľného. Snáď budem mať to šťastie a raz sa s ním odveziem po nejakých pekných okreskách. Napríklad po tých v Čiernom lese.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY