vytisknout velikost písma Rýchly test Mini Clubman Cooper S: Lepší, než si myslíte

Nie príliš veľký záujem tunajšieho zákazníka o Mini je vidieť na predajných číslach aj na čítanosti článkov o tejto značke. Možno je to trochu škoda. Napríklad nový Clubman vo verzii Cooper S je štýlové auto, v ktorom je radosť sedieť aj jazdiť.
Rýchly test Mini Clubman Cooper S: Lepší, než si myslíte
Zoznam kapitol
  1. Úvod; Interiér a priestrannosť
  2. Jazdné dojmy a dynamika; verdikt
  3. Technické údaje; kompletná fotogaléria

Generačná obmena pri značke Mini zasiahla aj model Clubman. Ten však zmenil nielen techniku, ale aj poňatie. Zatiaľ čo v predchádzajúcej generácii R55 išlo o akýsi predĺžený hatchback alebo shooting brake s nepraktickými "jedenapoldverami" na pravej strane, nová generácia F54 sa zmenila v takmer normálne malé kombi. S dôrazom na slovo takmer.

Technika BMW, veľkosť Fabie

Veľkosťou sa nové Mini Clubman blíži Škode Fabia Combi, potiaľ ho teda môžeme považovať za bežný kombík segmentu B. Až na to, že bežné malé kombi segmentu B spravidla nemajú motor ako ostrý hatchback, nestoja toľko ako auto strednej triedy a nemajú interiér, ktorý sa čo do výstrednosti detailov blíži kreáciám Horácia Paganiho. A áno, bežné malé kombi sa tiež zvyčajne hodia pre prevážanie nákladu, čo nie je úplne silná parketa Clubmanu. Ale pekne poporiadku.

Na platforme zdieľanej s BMW radu 2 (príležitostným čitateľom pripomenieme, že Mini je súčasťou skupiny BMW) vytvorili dizajnéri britskej značky auto, ktoré kombinuje dizajnový sloh najnovšieho Mini s predĺženou karosériou na spôsob predchádzajúceho Clubmanu. Osobne sa domnievam, že každá ďalšia intepretácia pôvodného tvaroslovia, ktoré pre znovuzrodené Mini vytvoril Frank Stephenson, je esteticky menej úspešná ako tá predchádzajúca, ale ak sa vám Clubman páči, vyhovárať vám to nebudem.

Mini Clubman Cooper S 197.jpgMini Clubman Cooper S 201.jpgMini Clubman Cooper S 199.jpgMini Clubman Cooper S 210.jpgMini Clubman Cooper S 209.jpgMini Clubman Cooper S 208.jpg
Bočné dvere má nový Clubman už normálne, ale vzadu si neodpustil výstrelok v podobe nepraktických dvojkrídlových dverí

Bočné dvere sú v novej generácii konvenčné, teda zavesené vpredu, plnohodnotne veľké a umiestnené na oboch stranách. Návrhári si ale neodpustili maniere v podobe dvojkrídlových zadných dverí, ktoré sú mimoriadne nepraktické. Ľavú polovicu totiž nemožno otvoriť, ak predtým neotvoríte i pravú - a tá sa navyše logicky otvára smerom k chodníku. Keď k tomu pripočítate neveľký batožinový priestor s vysokým prahom, nie je sporu o tom, že pre výlety do obchodného reťazca s naplocho baleným nábytkom ponúka trh vhodnejšie autá.

Mini Clubman Cooper S 196.jpgMini Clubman Cooper S 189.jpg
V batožinovom priestore testovaného auta chýbala podlaha, pod ktorou je ešte celkom veľká velká odkladacia „vaňa“

Do tabuľky nameraných rozmerov sme pridali aj Fabiu combi - nie preto, že by snáď malo ísť o priameho konkurenta, ale aby ste si mohli urobiť predstavu, čo od Clubmanu v tomto smere očakávať.

Mini Clubman: Rozmery priestoru pre batožinu a porovnanie
Model Fabia Clubman
Šírka medzi podbehmi 96 103
Šírka v najširšom mieste 147 103
Výška po roletu 58 45
Šírka vstupného otvoru 104 101
Výška vstupného otvoru 71 63
Výška otvorenia piatych dverí 191 -
Dĺžka ložnej plochy 94 96
Max. dĺžka nákladu (k prednému sedadlu spolujazdca) 200 167
Výška nakladacej hrany 61 69
Teoretický minimálny kváder dm3 523 445

Ponuka priestoru pre cestujúcich však nie je zďaleka tak beznádejná, ako by človek inštinktívne čakal od auta s "mini" názvom.

Mini Clubman: Rozmery priestoru pre cestujúcich a porovnanie (cm)
Model Fabia Clubman
Prvý rad sedadiel    
Šírka v úrovni lakťovv 141 141
Minimálny priestor pre hlavu 92 94
Maximálny priestor pre hlavu 98 101
Dĺžka sedáku  52 50-55
Dĺžka operadla  64 62
Rozsah pozdĺžneho nastavenia sedadla vodiča 25 20
Rozsah výškového nastavenia sedadla vodiča 6 7
Druhý rad sedadiel    
Šírka v úrovni lakťov 139 140
Priestor pre hlavu  92 97
Dĺžka sedáku  46 48
Dĺžka operadla  61 65
Minimálny priestor pre nohy 9 12
Priestor pre nohy za vodičom vysokým 178 cm 21 22
Priestor pre nohy za vodičom vysokým 190 cm 13 16
Maximálny priestor pre nohy 34 32

Interiér zodpovedá novodobej tradícii značky a pre mnohých zákazníkov bude zrejme najsilnejším dôvodom, prečo po tomto svojráznom kombíku túžiť - alebo sa mu naopak vyhnúť širokým oblúkom. Všadeprítomná téma oblúkov a kružníc dáva kabíne priateľské vyznenie, podčiarknuté zdobnými detailmi typu pochrómovaných tlačidiel ovládania okien alebo rozkošných páčkových spínačov na stredovej konzole.

Mini Clubman Cooper S 179.jpgMini Clubman Cooper S 185.jpgMini Clubman Cooper S 178.jpg
Mini Clubman Cooper S 183.jpgMini Clubman Cooper S 184.jpgMini Clubman Cooper S 188.jpg
Celkový dizajn a detaily typu páčkových spínačov dávajú Clubmanu atmosféru jedinečnosti

Samotné plasty nepôsobia nijako hodnotným dojmom, ale kombinácia dekoračných líšt, čalúnenia a spomínaných detailov napriek tomu v súčte navodzuje celkom luxusnú atmosféru. Príslušnosť k prémiovému BMW potom dáva Clubman na obdiv nastaviteľnými prednými sedákmi alebo palubným systémom iDrive, ktorého viacsmerový ovládač s dotykovou plôškou je medzi malými a vlastne aj kompaktnými autami nevídaným luxusom. Aby ste sa ale necítili ako v služobnej trojke, je grafické rozhranie iDrive vyhotovené v divokejších farbách a poprekladané vtipnými textami ako "maximálny motokárový pocit".

Mini Clubman Cooper S 187.jpgMini Clubman Cooper S 169.jpgMini Clubman Cooper S 170.jpgMini Clubman Cooper S 168.jpgMini Clubman Cooper S 221.jpgMini Clubman Cooper S 167.jpgMini nemávali skvelá sedadlá, ale tieto sú komfortné a dobre vedú telo; vzadu majú cestujúci vo všetkých smeroch viac miesta než vo Fabii, dvaja dospelí sa tam usadia v pohodlí
Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY