vytisknout velikost písma Ropa mierne zdražuje. Kto ale zarába (a prerába) na lacnej rope?

Máme sa báť prudkého zdraženia benzínu a nafty? Je možné, že ceny porastú, ale zatiaľ buďte v pokoji.
Ropa mierne zdražuje. Kto ale zarába (a prerába) na lacnej rope?

Trh s ropou po zásadnom vyhlásení kartelu OPEC, že zmrazí ťažbu na januárovej úrovni (nižší objem ťažby, ale nijako extrémne nízky), mierne zneistel a cena sa pohla nahor. Motoristi síce teraz kupujú benzín a naftu o pár centov drahšie, ale stále sú pohonné hmoty o pár desiatok centov za liter lacnejšie ako pred niekoľkými rokmi.

Cenu ropy na svetových trhoch ale neurčuje, ako sa veľa ľudí domnieva, kartel OPEC. Cenu ropy určuje trh, kartel OPEC vlastne len reguluje objem ťažby. To má ale vplyv na cenu, pretože pokiaľ OPEC zníži objem ťažby (ponuku) pod rovnovážny stav s dopytom, cena polezie nahor. A obrátene.

Lenže vysoké ceny ropy, ktoré sa pred niekoľkými rokmi dostali na historické maximá, spôsobili redukciu dopytu a niektoré odvetvia (od energetiky cez priemysel a dopravu po domácnosti) sa preorientovali na iné zdroje energie. Ťažobné spoločnosti navyše začali hľadať ropu inde a najmä v USA, čo je najväčšie odbytisko ropy na svete, sa investovalo do nových metód veľa úsilia.

A tak práve trh v USA začal byť viacmenej sebestačný a objem dovážanej ropy sústavne klesal. Svet zrazu prestal mať o ropu z kartelu OPEC taký záujem a ten prichádzal o svoj podiel na trhu. Nakoniec sme sa dostali do stavu, keď bol trh ropou presýtený a cena začala padať dole.

Kartel OPEC sa obával o svoj podiel na trhu a potreboval ťažiť, takže chrlil na trh ropu aj cez jej prebytok. Nakoniec ropa spadla z takmer 140 dolárov za barel v roku 2012 na 25 dolárov začiatkom tohto roka.

Kto na tom prerobil? Predovšetkým štáty, ktorých ekonomika závisí od vývozu ropy. Medzi postihnuté ale patria aj spoločnosti, ktoré investovali do nových ťažobných metód, predovšetkým do tzv. frakovania. Táto metóda je drahá a pri cenách ropy pod cca 60 USD nemá nemá ekonomický zmysel.

Lacná ropa dopadá aj na výrobcov či dodávateľov alternatívnych palív a zdrojov. Ak zostaneme pri autách, lacný benzín príliš nemotivuje ľudí kupovať hybridy a elektromobily.

A kto na lacnej rope zarobil? Samozrejme motoristi (koncoví spotrebitelia), ktorí míňajú menej. Zarobili ale aj rafinérie a aj prevádzkovatelia čerpacích staníc, pretože vďaka lacnej rope a pohonným hmotám mohli firmy navýšiť marže. Konkurencia je samozrejme veľká, ale aj tak sú marže predajcov a rafinérií vyššie ako pred štyrmi rokmi. Spokojní môžu byť takisto aj dopravcovia.

Zaujímavé je, že aj napriek prepadu cien ropy a lacnejšej pohonnej hmote nezvýšili motoristi výrazne svoju spotrebu. Prieskumy ukazujú, že ľudia aj napriek lacnejšiemu benzín nejazdia viac, než koľko potrebujú. Lacnejší benzín tiež neznamená, že sa všetci nahrnuli do showroomov nakúpiť osemvalce. Ani energetická spotreba domácností prudko nevzrástla, ľudia sa jednoducho naučili s energiami šetriť.

Cena ropy teraz ide hore, ale zatiaľ to nevyzerá na skokové zdraženie pohonných hmôt. Kartel OPEC sa navyše háda a nie všetci jeho členovia chcú znižovať ťažbu. Počítajme aj s miernym rastom cien kvôli vyššiemu sezónnemu dopytu. V lete bývajú pohonné hmoty vždy drahšie.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY