vytisknout velikost písma Ropa mierne zdražuje. Kto ale zarába (a prerába) na lacnej rope?

Máme sa báť prudkého zdraženia benzínu a nafty? Je možné, že ceny porastú, ale zatiaľ buďte v pokoji.
Ropa mierne zdražuje. Kto ale zarába (a prerába) na lacnej rope?

Trh s ropou po zásadnom vyhlásení kartelu OPEC, že zmrazí ťažbu na januárovej úrovni (nižší objem ťažby, ale nijako extrémne nízky), mierne zneistel a cena sa pohla nahor. Motoristi síce teraz kupujú benzín a naftu o pár centov drahšie, ale stále sú pohonné hmoty o pár desiatok centov za liter lacnejšie ako pred niekoľkými rokmi.

Cenu ropy na svetových trhoch ale neurčuje, ako sa veľa ľudí domnieva, kartel OPEC. Cenu ropy určuje trh, kartel OPEC vlastne len reguluje objem ťažby. To má ale vplyv na cenu, pretože pokiaľ OPEC zníži objem ťažby (ponuku) pod rovnovážny stav s dopytom, cena polezie nahor. A obrátene.

Lenže vysoké ceny ropy, ktoré sa pred niekoľkými rokmi dostali na historické maximá, spôsobili redukciu dopytu a niektoré odvetvia (od energetiky cez priemysel a dopravu po domácnosti) sa preorientovali na iné zdroje energie. Ťažobné spoločnosti navyše začali hľadať ropu inde a najmä v USA, čo je najväčšie odbytisko ropy na svete, sa investovalo do nových metód veľa úsilia.

A tak práve trh v USA začal byť viacmenej sebestačný a objem dovážanej ropy sústavne klesal. Svet zrazu prestal mať o ropu z kartelu OPEC taký záujem a ten prichádzal o svoj podiel na trhu. Nakoniec sme sa dostali do stavu, keď bol trh ropou presýtený a cena začala padať dole.

Kartel OPEC sa obával o svoj podiel na trhu a potreboval ťažiť, takže chrlil na trh ropu aj cez jej prebytok. Nakoniec ropa spadla z takmer 140 dolárov za barel v roku 2012 na 25 dolárov začiatkom tohto roka.

Kto na tom prerobil? Predovšetkým štáty, ktorých ekonomika závisí od vývozu ropy. Medzi postihnuté ale patria aj spoločnosti, ktoré investovali do nových ťažobných metód, predovšetkým do tzv. frakovania. Táto metóda je drahá a pri cenách ropy pod cca 60 USD nemá nemá ekonomický zmysel.

Lacná ropa dopadá aj na výrobcov či dodávateľov alternatívnych palív a zdrojov. Ak zostaneme pri autách, lacný benzín príliš nemotivuje ľudí kupovať hybridy a elektromobily.

A kto na lacnej rope zarobil? Samozrejme motoristi (koncoví spotrebitelia), ktorí míňajú menej. Zarobili ale aj rafinérie a aj prevádzkovatelia čerpacích staníc, pretože vďaka lacnej rope a pohonným hmotám mohli firmy navýšiť marže. Konkurencia je samozrejme veľká, ale aj tak sú marže predajcov a rafinérií vyššie ako pred štyrmi rokmi. Spokojní môžu byť takisto aj dopravcovia.

Zaujímavé je, že aj napriek prepadu cien ropy a lacnejšej pohonnej hmote nezvýšili motoristi výrazne svoju spotrebu. Prieskumy ukazujú, že ľudia aj napriek lacnejšiemu benzín nejazdia viac, než koľko potrebujú. Lacnejší benzín tiež neznamená, že sa všetci nahrnuli do showroomov nakúpiť osemvalce. Ani energetická spotreba domácností prudko nevzrástla, ľudia sa jednoducho naučili s energiami šetriť.

Cena ropy teraz ide hore, ale zatiaľ to nevyzerá na skokové zdraženie pohonných hmôt. Kartel OPEC sa navyše háda a nie všetci jeho členovia chcú znižovať ťažbu. Počítajme aj s miernym rastom cien kvôli vyššiemu sezónnemu dopytu. V lete bývajú pohonné hmoty vždy drahšie.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY