vytisknout velikost písma Rolls-Royce Silver Cloud (1955-1966): Strieborný oblak

V apríli 1955 predstavil aristokratický Rolls-Royce model Silver Cloud. Vo výrobnom programe vydržal celých jedenásť rokov a vznikal celkom v troch sériách.
Rolls-Royce Silver Cloud (1955-1966): Strieborný oblak
Zoznam kapitol
  1. Prvá séria
  2. Druhá a tretia séria
  3. Fotogaléria

Honosný Rolls-Royce naobmieňa svoje modely príliš často, nerobí tak ani v súčasnosti. Môže si to dovoliť, jeho vozidlá starnú tak nejako pomalšie a o klientelu sa báť nemusí, menšie zmeny po niekoľkých rokoch úplne postačujú. Názvy nezriedka dopĺňal poetickým prívlastkom Silver (strieborný). Tak tomu bolo prvýkrát v roku 1907 pri type 40/50 HP, ktorý získal prívlastok "Silver Ghost" (strieborný prízrak, duch).

1 1955_rolls-royce_silver_cloud_saloon_6.jpg1 1955rolls-royce_silver_cloud_1.jpg1 1955rolls-royce_silver_cloud_2.jpg
Silver Cloud mal v roku 1955 atraktívne tvary, ale zachovával si ešte rám

Povojnový Silver Cloud (oblak, mrak) bol nástupcom radu Silver Wraith (zjavenie). Mal aj svoje dvojča v podobe Bentley série S, to nahradilo pre zmenu predchádzajúce R a až na odlišnú masku chladiča bolo úplne identické, samozrejme vrátane konštrukcie, vývoju velil Harry Grylls.

Prvá séria

Pod dlhočiznou kapotou "strieborného mraku", ktorá bola stále postarom rozdelená pozdĺžne na dve polovice, by sme našli pozdĺžne umiestnený radový kvapalinou chladený šesťvalec s atypickým rozvodom IOE, čo značilo "vrchný" sací ventil a stojatý výfukový, teda kombináciu rozvodov OHV a SV. Vďaka vŕtaniu 95,25 a zdvihu 114,3 mm mal objem 4887 cm3. Výkon výrobca vtedy sídliaci v Crewe tradične neuvádzal, všetko sa zmenilo až príchodom BMW v roku 1998. Jeho hodnota pri kompresnom pomere 8,0:1 bola odhadovaná na 116 kW/4000 min-1.

1 1955_rolls-royce_silver_cloud_13.jpg1 1955_rolls-royce_silver_cloud_21.jpg1 1955_rolls-royce_silver_cloud_ewb_1.jpgPrvú sériu s jednoduchými prednými svetlami poháňal radový šesťvalec 4,9 l

Kľukový hriadeľ bol uložený sedemkrát, blok liatinový a hlava hliníková, palivo dodávali dva karburátory SU HD6. Rolls-royce nezávodil, preto dôstojným limuzínam stačila v licencii vyrábaná samočinná štvorstupňová prevodovka Hydramatic pôvodne od General Motors, krútiaci moment vrcholil hodnotou 380 Nm v iba dvoch tisícoch otáčkach. Na zvláštne želanie sa však dodávalo aj manuálne ústrojenstvo s totožným počtom rýchlostí. Stály prevod bol vždy hypoidné.

S novým šasi

Podvozok s rázvorom 3124,2 mm a centrálnym mazaním bol vyvinutý úplne novo, síce trochu ťažší, ale jeho konečná podoba predstavovala precíznu prácu. Citom pre detaily sa ostatne značka preslávila a o častiach vozidla, ktoré nie sú vidieť, to platí dvojnásobne. Uzavretý skriňový rám spevňovala výstuha v tvare písmena X, Silver Cloud ešte nemal samonosnú karosériu, ale oproti Silver Wraith sa chválil o polovicu tuhším šasi.

1 1955_rolls-royce_silver_cloud_15.jpg1 1955_rolls-royce_silver_cloud_16.jpg1 1955_rolls-royce_silver_cloud_ewb_3.jpgAutám zostali bubnové brzdy na tuhá zadná náprava s listovými perami, dvojfarebné lakovanie bolo v móde a Rolls-Royce ho používa aj v súčasnosti

Predná náprava Silver Cloudu bola delená, teda s nezávislým zavesením a odpružená modernými vinutými pružinami. Vzadu však stačila klasická tuhá s pozdĺžnymi poleliptickými listovými perami. Na oboch by sme potom našli hydraulické tlmiče a priečne skrutné stabilizátory. Štandardnú karosársku variantu, ktorá vážila nemalých 1950 kg, spomaľovali kvapalinové bubnové brzdy s posilňovačom a priemerom 279 mm, len tie vzadu ešte navyše istila mechanika.

Parkovacia pôsobila pochopiteľne aj na zadné kolesá, v apríli 1956 pribudol k jednému hlavnému brzdovému valcu ešte druhý. Pneumatiky mali rozmer 8,20 x 15, kolesá boli od seba vzdialené 1473, respektíve 1524 mm. Obrie oblé auto s tradičnou maskou chladiča dokázalo atakovať rýchlosť 170 km/h a z pokoja na stovku zrýchlilo za 13,7 s.. Spotreba zostala tajomstvom továrne a tých, ktorí si vozidlo mohli dovoliť, aj tak vôbec nezaujímala.

V mnohých podobách

Silver Cloud vyzeral atraktívne, návrhár John Pinwheel Bletchley vytvoril dokonale vyváženú karosériu, že pri letmom pohľade vydarene maskovala svoju enormnú veľkosť. Autá pritom merali na dĺžku 5,38 m, do šírky značných 1,90 m a do výšky čnela 1,63 m. Základ tvorila oceľ, kapota, dvere a veko batožinového priestoru boli z hliníkovej zliatiny. V roku 1957 sa objavilo o desať centimetrov dlhšie prevedenie s rázvorom natiahnutým na 3225,8 mm, z čoho pochopiteľne profitovali tí vzadu.

1 1956_rolls-royce_silver_cloud_drophead_coupe_by_hooper_9.jpg1 1956_rolls-royce_silver_cloud_hooper_saloon_1.jpg1 1959 rolls-royce_silver_cloud_drophead_coupe_by_james_young_11.jpgKlasické šasi ešte umožnilo stavbu zákazkových karosérií, ktoré mohli mať rôznu podobu...

Karburátory HD6 boli vtedy nahradené typom HD8, najprv len pre Severnú Ameriku, neskôr aj pre ostatné trhy. V USA mimochodom prišiel "malý rolls" na 13.250 dolárov, doma v Británii stál ľahko nad 5 tisíc libier. Za príplatok sa od roku 1956 dala zaobstarať aj posuvná strecha Webasto, klimatizácia alebo posilňovač riadenia. Palubnú dosku z drevenej dyhy a sedadlá čalúnené luxusné kožou mali všetky už v základe. Vpredu bola síce celistvá lavica, ale aj tak tu sedel väčšinou len vodič.

Zákazkové karosérie dodávali známe firmy. Hooper (ten neskôr dve R kúpila) sa pýšil takmer barokovými limuzínami Empress. H.J. Mulliner staval na týchto podvozkoch sedany s v protismere otváranými (tzv. samovražednými) dverami, ktoré používa moderný Phantom aj dnes. Ale aj dvojdverové kabriolety s plátenými strechami, v anglickom názvosloví však Drop Head Coupé, rovnako ako James Young a dnes zabudnutý Freestone & Webb.

Tie mali predné sedačky poväčšinou samostatné a riadili si ich sami majitelia. Továrenská uzavretá špecifikácia, väčšinou v obľúbenom dvojfarebnom laku, mala dvere mimochodom zavesené klasicky a dve R si ju prvýkrát v histórii vyrábali sami. Existovali dokonca štvordverové kabriolety, kombi a pohrebné vozidlá...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

dnes | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY