vytisknout velikost písma Rolls-Royce Silver Cloud (1955-1966): Strieborný oblak

V apríli 1955 predstavil aristokratický Rolls-Royce model Silver Cloud. Vo výrobnom programe vydržal celých jedenásť rokov a vznikal celkom v troch sériách.
Rolls-Royce Silver Cloud (1955-1966): Strieborný oblak
Zoznam kapitol
  1. Prvá séria
  2. Druhá a tretia séria
  3. Fotogaléria

Honosný Rolls-Royce naobmieňa svoje modely príliš často, nerobí tak ani v súčasnosti. Môže si to dovoliť, jeho vozidlá starnú tak nejako pomalšie a o klientelu sa báť nemusí, menšie zmeny po niekoľkých rokoch úplne postačujú. Názvy nezriedka dopĺňal poetickým prívlastkom Silver (strieborný). Tak tomu bolo prvýkrát v roku 1907 pri type 40/50 HP, ktorý získal prívlastok "Silver Ghost" (strieborný prízrak, duch).

1 1955_rolls-royce_silver_cloud_saloon_6.jpg1 1955rolls-royce_silver_cloud_1.jpg1 1955rolls-royce_silver_cloud_2.jpg
Silver Cloud mal v roku 1955 atraktívne tvary, ale zachovával si ešte rám

Povojnový Silver Cloud (oblak, mrak) bol nástupcom radu Silver Wraith (zjavenie). Mal aj svoje dvojča v podobe Bentley série S, to nahradilo pre zmenu predchádzajúce R a až na odlišnú masku chladiča bolo úplne identické, samozrejme vrátane konštrukcie, vývoju velil Harry Grylls.

Prvá séria

Pod dlhočiznou kapotou "strieborného mraku", ktorá bola stále postarom rozdelená pozdĺžne na dve polovice, by sme našli pozdĺžne umiestnený radový kvapalinou chladený šesťvalec s atypickým rozvodom IOE, čo značilo "vrchný" sací ventil a stojatý výfukový, teda kombináciu rozvodov OHV a SV. Vďaka vŕtaniu 95,25 a zdvihu 114,3 mm mal objem 4887 cm3. Výkon výrobca vtedy sídliaci v Crewe tradične neuvádzal, všetko sa zmenilo až príchodom BMW v roku 1998. Jeho hodnota pri kompresnom pomere 8,0:1 bola odhadovaná na 116 kW/4000 min-1.

1 1955_rolls-royce_silver_cloud_13.jpg1 1955_rolls-royce_silver_cloud_21.jpg1 1955_rolls-royce_silver_cloud_ewb_1.jpgPrvú sériu s jednoduchými prednými svetlami poháňal radový šesťvalec 4,9 l

Kľukový hriadeľ bol uložený sedemkrát, blok liatinový a hlava hliníková, palivo dodávali dva karburátory SU HD6. Rolls-royce nezávodil, preto dôstojným limuzínam stačila v licencii vyrábaná samočinná štvorstupňová prevodovka Hydramatic pôvodne od General Motors, krútiaci moment vrcholil hodnotou 380 Nm v iba dvoch tisícoch otáčkach. Na zvláštne želanie sa však dodávalo aj manuálne ústrojenstvo s totožným počtom rýchlostí. Stály prevod bol vždy hypoidné.

S novým šasi

Podvozok s rázvorom 3124,2 mm a centrálnym mazaním bol vyvinutý úplne novo, síce trochu ťažší, ale jeho konečná podoba predstavovala precíznu prácu. Citom pre detaily sa ostatne značka preslávila a o častiach vozidla, ktoré nie sú vidieť, to platí dvojnásobne. Uzavretý skriňový rám spevňovala výstuha v tvare písmena X, Silver Cloud ešte nemal samonosnú karosériu, ale oproti Silver Wraith sa chválil o polovicu tuhším šasi.

1 1955_rolls-royce_silver_cloud_15.jpg1 1955_rolls-royce_silver_cloud_16.jpg1 1955_rolls-royce_silver_cloud_ewb_3.jpgAutám zostali bubnové brzdy na tuhá zadná náprava s listovými perami, dvojfarebné lakovanie bolo v móde a Rolls-Royce ho používa aj v súčasnosti

Predná náprava Silver Cloudu bola delená, teda s nezávislým zavesením a odpružená modernými vinutými pružinami. Vzadu však stačila klasická tuhá s pozdĺžnymi poleliptickými listovými perami. Na oboch by sme potom našli hydraulické tlmiče a priečne skrutné stabilizátory. Štandardnú karosársku variantu, ktorá vážila nemalých 1950 kg, spomaľovali kvapalinové bubnové brzdy s posilňovačom a priemerom 279 mm, len tie vzadu ešte navyše istila mechanika.

Parkovacia pôsobila pochopiteľne aj na zadné kolesá, v apríli 1956 pribudol k jednému hlavnému brzdovému valcu ešte druhý. Pneumatiky mali rozmer 8,20 x 15, kolesá boli od seba vzdialené 1473, respektíve 1524 mm. Obrie oblé auto s tradičnou maskou chladiča dokázalo atakovať rýchlosť 170 km/h a z pokoja na stovku zrýchlilo za 13,7 s.. Spotreba zostala tajomstvom továrne a tých, ktorí si vozidlo mohli dovoliť, aj tak vôbec nezaujímala.

V mnohých podobách

Silver Cloud vyzeral atraktívne, návrhár John Pinwheel Bletchley vytvoril dokonale vyváženú karosériu, že pri letmom pohľade vydarene maskovala svoju enormnú veľkosť. Autá pritom merali na dĺžku 5,38 m, do šírky značných 1,90 m a do výšky čnela 1,63 m. Základ tvorila oceľ, kapota, dvere a veko batožinového priestoru boli z hliníkovej zliatiny. V roku 1957 sa objavilo o desať centimetrov dlhšie prevedenie s rázvorom natiahnutým na 3225,8 mm, z čoho pochopiteľne profitovali tí vzadu.

1 1956_rolls-royce_silver_cloud_drophead_coupe_by_hooper_9.jpg1 1956_rolls-royce_silver_cloud_hooper_saloon_1.jpg1 1959 rolls-royce_silver_cloud_drophead_coupe_by_james_young_11.jpgKlasické šasi ešte umožnilo stavbu zákazkových karosérií, ktoré mohli mať rôznu podobu...

Karburátory HD6 boli vtedy nahradené typom HD8, najprv len pre Severnú Ameriku, neskôr aj pre ostatné trhy. V USA mimochodom prišiel "malý rolls" na 13.250 dolárov, doma v Británii stál ľahko nad 5 tisíc libier. Za príplatok sa od roku 1956 dala zaobstarať aj posuvná strecha Webasto, klimatizácia alebo posilňovač riadenia. Palubnú dosku z drevenej dyhy a sedadlá čalúnené luxusné kožou mali všetky už v základe. Vpredu bola síce celistvá lavica, ale aj tak tu sedel väčšinou len vodič.

Zákazkové karosérie dodávali známe firmy. Hooper (ten neskôr dve R kúpila) sa pýšil takmer barokovými limuzínami Empress. H.J. Mulliner staval na týchto podvozkoch sedany s v protismere otváranými (tzv. samovražednými) dverami, ktoré používa moderný Phantom aj dnes. Ale aj dvojdverové kabriolety s plátenými strechami, v anglickom názvosloví však Drop Head Coupé, rovnako ako James Young a dnes zabudnutý Freestone & Webb.

Tie mali predné sedačky poväčšinou samostatné a riadili si ich sami majitelia. Továrenská uzavretá špecifikácia, väčšinou v obľúbenom dvojfarebnom laku, mala dvere mimochodom zavesené klasicky a dve R si ju prvýkrát v histórii vyrábali sami. Existovali dokonca štvordverové kabriolety, kombi a pohrebné vozidlá...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY