vytisknout velikost písma Rolls-Royce Camargue (1975): opulentná zvrátenosť

Najdrahšie auto svojej doby a zároveň jeden z najškaredších modelov značky Rolls-Royce. Takto zrejme dielo karosárne Pininfarina dopadnúť nemalo. Ale mohlo to vôbec dopadnúť inak ...?
Rolls-Royce Camargue (1975): opulentná zvrátenosť

Rýdzo konvenčne britská technika, taliansky dizajn a meno podľa pobrežnej časti v južnej časti Francúzska. Toto skrátka dohromady ísť nemôže, Camargue bol napriek tomu vyhľadávaným vozidlom tých najbohatších a najvplyvnejších ľudí svojej doby. Iránsky šáh mal hneď dva, vo svojej garáži ho parkovala tiež vtedajšia popstar Shirley Bassey (naspievala mimochodom úvodnú melódiu k filmom o Jamesovi Bondovi Goldfinger a Moonraker).

Camargue 13.jpgCamargue 10.jpgCamargue 03.jpg
Rolls-Royce Camargue sa stal v roku 1975 vlajkovou loďou značky

V roku 1966 automobilka Rolls-Royce predstavila dvojdverové prevedenie svojho štandardného sedanu Silver Shadow pod menom Corniche, ale už v tejto dobe vedenie značky začalo s prípravami jeho nástupcu, ktorý by sa stal skutočnou vlajkovou loďou značky. Hlavným zástancom tejto myšlienky bol vtedajší šéf automobilky Rolls-Royce David Plastow a vývoj bol zahájený pod označením Delta.

Podľa zadania malo ísť o vôbec prvý povojnový Rolls-Royce s dizajnom karosérie rezervovaným od externej firmy, aby bola zaistená jeho jasná výlučnosť medzi ostatnými modelmi značky. Voľba vzápätí padla na štúdio Pininfarina, ktoré od konca štyridsiatych rokov pripravilo niekoľko veľmi zaujímavých stavieb, na základe vozov koncernovej značky Bentley.

Camargue 09.jpgCamargue 01.jpgCamargue 02.jpgCamargue 04.jpgCamargue 05.jpgCamargue 06.jpg
Hranatá karoséria, ohromný zadný previs a typický tvar masky chladiča

Sergio Pininfarina bol z prestížnej zákazky nadšený, takže dokonca pristúpil aj na zníženie niektorých aspektov svojich honorárov. Pininfarinov stylista Paolo Martin predložil už v januári roku 1970 vedeniu automobilky Rolls-Royce štvoricu podrobných návrhov, ktoré sa líšili hlavne tvarovaním provy a adaptáciou hranatej masky chladiča (sklonená bola o štyri stupne vpred) s typickou, dnes už viac ako storočnú soškou Spirit of Ecstasy .

Martin bol ale v zadaní obmedzený aj radom ďalších parametrov (trochu to pripomína Bertoneho úlohu pri konštrukcii modelu Škoda Favorit ...). Bez väčších úprav bolo nutné adaptovať kompletnú podlahovú plošinu štandardného modelu Rolls-Royce Silver Shadow, tvary karosérie zároveň museli akceptovať vysokú stavbu motora. Pripravený bol pre Camargue osemvalec prevŕtaný z 6,75 na 7,2 l, avšak značná poruchovosť prepracovaného agregátu nakoniec znemožnila jeho použitie.

Camargue 07.jpgCamargue 11.jpgCamargue 17.jpg
Camargue skrýval luxusný štvormiestny interiér s prvou automatickou klimatizáciou v dejinách a prvotriednymi materiálmi

Camargue stál na podvozku s nezávislým zavesením všetkých kolies, kotúčovými posilňovačmi bŕzd a samočinnou niveláciou svetlosti na zadnej náprave a obstaraný bol klasicky usporiadanou pohonnou sústavou. Jej jadrom bol typický, pozdĺžne uložený celohliníkový vidlicový osemvalec RR s roztvorením 90 stupňov, objemom 6,75 l, elektronickým zapaľovaním a štvorkomorovým karburátorom Solex (prvých 65 vozov malo karburátory SU). Výkon vtedy Rolls-Royce neurčovalo, ale pri Camargue sa odhadoval približne na 220 koní (162 kW).

Jeho krútiaci moment sa na kolesá zadnej nápravy prenášal cez americkú trojstupňovú automatickú prevodovku GM400 (Turbo-Hydramatic). Pohotovostná hmotnosť tohto obrovského štvormiestneho kupé presahovala 2,3 tony, a to aj cez celú sériu opatrení smerujúcich k jej redukcii. Obe kapoty aj dvere boli z hliníka, hliníková bola tiež konštrukcia palubnej dosky, ktorá bola v celej svojej šírke obložená dyhou z pravého dreva a opatrená prístrojmi a ovládačmi zo štandardnej rady Silver Shadow.

Camargue 15.jpgCamargue 08.jpgCamargue 12.jpg
Model Camargue mal najväčší masku chladiča, akú dovtedy u Rolls-Royce použili, navyše bola mierne sklonená dopredu

Odbornej verejnosti bol Rolls-Royce Camargue prvýkrát predvedený v januári 1975 na Sicílii. A išlo o skutočne šťavnaté sústo, veď to bolo jedno z prvých áut podobne opulentného razenia predstaveného v období odoznievajúcej ropnej krízy. Dobové reportáže hovoria hlavne o luxusnom interiéri s automatickou klimatizáciou (zrejme vôbec prvý v sériovej produkcii!), komfortných sedadlách a abnormálne tichej jazde. A cena? Camargue stál 27 250 libier, čo z neho robilo s prehľadom najdrahší sériový automobil sveta, za túto sumu ste mohli mať dva špičkové kabriolety Corniche ...

Camargue sa vyrábal až do roku 1986 a celkovo vzniklo len 529 automobilov tejto rady, plus jeden voz s emblémou a maskou Bentley. Prakticky každý z nich bol originálom postaveným podľa presných požiadaviek konkrétneho zákazníka. Najprv prebiehala produkcia v dielňach Mulliner Park Ward vo Willesden, v roku 1978 sa presťahovala do Coventry, resp. do továrne Motor Panels. Vozidlá vznikali s prevažným podielom ručnej práce, výroba každého z nich trvala aspoň šesť mesiacov a čakacia doba prekračovala hranicu dvoch rokov.

Camargue 07.jpgCamargue 16.jpgCamargue 14.jpg
Vyrobených bolo počas jedenástich rokov celkom 530 vozov Camargue, vrátane auta prestrojeného za Bentley

Rolls-Royce Camargue sa v priebehu výroby na prvý pohľad prakticky nemenil. Pre exportné trhy však čoskoro dostal vstrekovanie paliva a v roku 1979 sa dočkal nového usporiadania zadnej nápravy z nového modelu Rolls-Royce Silver Spirit, ktorý ale slávil svoju premiéru až o rok neskôr. Hoci mal byť nástupcom radu Corniche, výroba "predchodcu" model Camargue presiahla o plných desať rokov.

Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY