vytisknout velikost písma Riešenie dopravných zápch: lietajúce auto Pal-V Liberty

Pal-V Liberty je moderná lietajúca trojkolka. Principiálne sa jedná o vírnik. Prvé stroje dostanú zákazníci už budúci rok. Na základný model potrebujete približne 300-tisíc eur.
Riešenie dopravných zápch: lietajúce auto Pal-V Liberty

Problémom, ako skĺbiť výhody automobilu a lietadla, čelili vynálezcovia a konštruktéri už od začiatku minulého storočia, kedy sa začal automobilizmus s leteckou dopravou rozmáhať. Ovšem reálne lietajúce auto vznikalo len veľmi ťažko. Veľkou prekážkou je byrokracia, respektíve pravidlá obmedzujúce prevádzku na zemi i vo vzduchu. A tiež dostupnosť technológií.

Posledných niekoľko rokov sa ale stretávame so stále väčším počtom "lietajúcich áut" novej generácie, ktoré môžu ťažiť predovšetkým z modernej avioniky a ľahkých materiálov. Jedným takým je napríklad slovenský AeroMobile 3.0 alebo projekt Pal-V Liberty, ktorý sa zo štádia prototypu práve presunul do predvýrobnej fázy.

Pal-V Liberty teraz prijíma objednávky na modely Pioneer a Sport. Prvé kusy chce dodať zákazníkom už v roku 2018. Principiálne sa nejedná o lietadlo alebo vrtuľník, ale o vírnik. Niekedy sa používa aj medzinárodný termín autogyro. Stroj nemá krídla, ale rotujúce nosné plochy. Tie však na rozdiel od vrtuľníka neroztáča motor, ale vzduch. Vírnik potom smerom dopredu poháňa tlačné vrtule.

Na ceste sa 664 kg ťažký stroj chová ako trojkolka s mechanicky nakláňaným podvozkom. S motorom s výkonom 74 kW (100 koní) akceleruje Pal-V Liberty na 100 km/h za deväť sekúnd, dosahuje najvyššiu rýchlosť 160 km/h a má spotrebu 7,6 litra na 100 km. Reálny dojazd môže byť až 1315 km.

Vo vzduchu motor podáva výkon 147 kW (200 k), čo stačí k najvyššej rýchlosti 180 km/h. Ekonomická cestovná rýchlosť je ale 140 km/h. Užitočné zaťaženie činí 246 kg, stroj odvezie dvoch ľudí. Má dostup 3500 m a aj keď sa v ideálnych podmienkach vznesie už po 180 metroch, podľa normy potrebuje plne naložený stroj k štartu aspoň 330 metrov. K pristátiu mu ale stačí plocha dlhá 30 metrov. Spotreba paliva vo vzduchu je 26 litrov na hodinu a plne zaťažený Pal-V Liberty má dolet 400 km s tým, že mu ešte zostane palivo na dojazd 100 až 150 km po ceste.

Spoločnosť chce zatiaľ vyrobiť 90 kusov modelu Pioneer Edition, ktorý stojí 499 000 eur. Výbava je ale veľmi bohatá a nechýba zdvojené ovládanie ani kompletne digitálny prístrojový panel. Verzia Sport je jednoduchšia a vyjde na 299 000 eur. Na prevádzku stroja Pal-V Liberty musíte mať v našich podmienkach vodičský preukaz a preukaz pilota ultraľahkých vírnikov. Výhodou je, že k pristátiu a štartu nepotrebujete oficiálnu letiskovú plochu.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY