vytisknout velikost písma Retro test: Opel Astra F 1.4i z roku 1998 s nájazdom 36 800 km

Takže je 2 tisíc eur za dvadsať rokov starú Astru "v základe" veľa? Ako sa to vezme.
Retro test: Opel Astra F 1.4i z roku 1998 s nájazdom 36 800 km

Plusy

  • Toto nie je klasická jazdenka, ale takmer múzejný exponát
  • Bez posilňovača riadenia či ABS vás naučí šoférovať
  • Jazdí komfortne a aj na dnešné pomery dobre
  • Takéto "cestovanie časom" sa nám páči

Mínusy

  • Udržať ju v krásnom stave bude vyžadovať trpezlivosť ...
  • ... a asi aj trochu peňazí
  • Antikorózna ochrana je slabá
  • Na každodenné jazdenie už to pohľadom nových áut veľmi nie je

Presadnúť do prvej generácie Opelu Astra z dvanásťvalcovej luxusnej limuzíny, ktorú zhodou okolností v redakcii práve testujeme, je obrovský skok. Táto konkrétna Astra je ale ešte len po prvom majiteľovi a nemá najazdených ani 37 000 km. Vážne! Takéto auto si našu pozornosť rozhodne zaslúži. Neberte teda tento článok ako bežný test ani ako predstavenie jazdenky. Proste sme sa boli prejsť a zaspomínať si na dobu, kedy autá ešte nemali štandardne posilňovač riadenia alebo ABS a centrálne zamykanie bol podobne luxusný prvok ako dnes audio systém Bang & Olufsen s reproduktormi obloženými frézovaným hliníkom.

Opel-Astra-F-11.jpgOpel-Astra-F-59.jpg

Tento voz kúpili v českom autobazáre Auto ESA a prvým majiteľom bol človek narodený v roku 1938. Už to napovedá niečo o spôsobe používania zeleného Opelu Astra, ktorý od roku 1998, kedy bol uvedený do prevádzky, skutočne prešiel len 36 800 km. Za auto, s ktorým sa evidentne jazdilo len "na dušičky a na Veľkú noc", chce bazár teraz zhruba 2 tisícky.

V roku 1993 to bolo najlacnejšie moderné západné auto vo svojej triede

Opel Astra bol klasický model segmentu C, ktorý nahradil veľmi úspešný a populárny Opel Kadett. Meno Astra nevzniklo samoúčelne, ale v rámci zjednocovania názvov modelov koncernu General Motors. Pretože sa Kadett predával aj ako Vauxhall Astra, použil koncern GM práve toto meno. Možno aj kvôli tomu Opel pokračoval v označení generácie zástupca segmentu C písmenom F, posledný Kadett mal totiž kód E.

Astra sa začala predávať v roku 1991 a na našom trhu patrila po revolúcii k veľmi obľúbeným novým autám. Hlavným dôvodom bola cena. Opel Astra bol cenovo najdostupnejším "západným" autom vo svojej triede. Napríklad v roku 1993 stál 383 900 Sk. Druhými najlacnejšími vozidlami bol v tejto triede Ford Escort a Mazda 323 za zhodných 399 900 korún. Len pre porovnanie, Škoda Favorit stála v základe v roku 1993 mierne pod 200 000 Sk.

Opel Astra sa v Nemecku vyrábal do roku 1998, ale výroba pod názvom Astra Classic pokračovala v Poľsku až do roku 2002. Ešte v roku 1997, v poslednom celom roku predaja tohto vozidla, dokázal Opel na európskom trhu predať ročne pol milióna Astier. Pre porovnanie, v minulom roku tých nových predal "len" polovicu.

Opel-Astra-F-39.jpgOpel-Astra-F-58.jpg

Pod kapotou Astry mohlo byť veľa motorov, niektoré mali dokonca ešte karburátor. Celkovo sa v prvej Astre vystriedalo 24 rôznych benzínových verzií a štyri diesely. V Európe tvoril vrchol model GSI s dvojlitrom s výkonom 150 koní, ale napríklad v Južnej Afrike sa predávala aj preplňovaná verzia s výkonom cez 200 koní.

Motorový základ bez posilňovača riadenia

My tu dnes ale máme voz z úplne opačného spektra. Jedná sa o úplne základnú motorizáciu 1.4i s výkonom 44 kW (60 k) a krútiacim momentom 103 Nm. Osemventilová tisícštyristovka má dokonca ešte jednoduché jednobodové vstrekovanie a keď otvoríte kapotu, všetko je krásne prístupné.

Testovaný sedan mal štandardné päťstupňovú prevodovku. Výrobca sľuboval najvyššiu rýchlosť 160 km/h a akceleráciu na 100 km/h za dlhých 16,5 sekundy. Napriek tomu nepôsobí Astra s hmotnosťou 985 kg tak lenivo. Nemáme tu otáčkomer, ale motor ide dobre "odspodu". Len vytáčanie mu robí trochu problémy. Bývalý majiteľ sa asi najčastejšie pohyboval v prvej tretine dostupných otáčok motora...

Asi si dokážete predstaviť, ako väčšina podobných Astier dnes vyzerá, takže toto inak veľmi pekné auto pôsobí ako zjavenie. Aj keď si možno všimnúť niektorých drobností na karosérii, interiér vyzerá stále ako nový, sedačky sú krásne neprosedené. Nie je tu klimatizácia, ale máme tu jej manuálnu alternatívu vo forme klasických "švihadel". Auto má ale originálne autorádio a dokonca niečo, čo by bolo možné označiť za palubný počítač. Nechýba ani centrálne zamykanie.

Opel-Astra-F-35.jpgOpel-Astra-F-38.jpg

Pozícia za volantom je trochu zvláštna, ale dá sa na ňu zvyknúť a akonáhle sa rozbehnete, ani nebudete vnímať, že auto nemá posilňovač riadenia. So zatvorenými oknami je potom Astra pomerne kultivovaná, motor je pokojný a oprostený od vibrácií. Toto je prekvapivo veľmi slušné a príjemné auto aj na dnešné pomery a je z neho krásne vidieť, čo uľahčuje manévrovanie v hustej premávke. Vo svojej dobe bola Astra na špičke kategórie C v Európe a naša skúsenosť to len potvrdzuje. Proti vtedajším Favoritom sa muselo jednať o obrovský kvalitatívny skok.

Už vodiča tak nestraší pri rýchlej jazde. A naučí ho riadiť!

Od tisícštyristovky s výkonom 60 koní nemožno čakať zázraky, ale rýchlosť vozidlo naberá ochotne, aj za 120 km/h sa pozrie rád a nemá problém takú rýchlosť udržiavať aj v miernom stúpaní. Proti niektorým súdobým autám je veľkým prekvapením to, že sa v Astre ani v normálnej rýchlosti nebojíte. Niektoré autá z polovice 90. rokov dávajú pocítiť, že aj 70 km/h je už rýchlosť smrteľná. Astra je stabilná, dobre ovládateľná a skutočnú rýchlosť vie maskovať podobne dobre ako moderné autá.

Na zatočenej ceste sa ale bez posilňovača nadriete a mäkký podvozok vám ukáže, čo to znamená "masívna nedotáčavosť". Je potrebné byť trpezlivý, do zákrut si viac pribrzdiť (a že sa o ten pedál musíte oprieť!) A nebáť sa pracovať s prevodovkou. A od predných kolies dostanete cez volant taký príval informácií, že sa vlastne pozeráte na ideálny nástroj pre autoškolu. ABS alebo kontrola trakcie? Zabudnite... Toto auto vás naučí šoférovať!

Opel-Astra-F-1.jpgOpel-Astra-F-7.jpg

Príliš času sme na staručkú Astru s nájazdom necelých 37 000 km nemali. Hlavne sme nechceli na jej konto pridávať ďalšie a ďalšie "novinárske" kilometre. Napriek tomu bolo veľmi príjemné sa vrátiť v čase do doby, keď autá ešte boli jednoduché a vyžadovala si od vodiča maximálne sústredenie a rešpekt.

Doba sa ale posunula. Keď už nemusíte mať luxusné funkcie a prípojku na iPhone, tak aspoň rozsiahla bezpečnostná výbava moderných áut má skutočne svoju cenu.

Opýtajte sa každého, kto mal v modernom aute vážnu nehodu. Hoci mala testovaná Astra airbag vodiča, o následkoch prípadnej kolízie s nejakým moderným SUV si vôbec nerobíme ilúzie. Moderné autá sú možno škaredšie, ťažšie a menej zábavné. Ale sú neporovnateľne bezpečnejšie, kultivovanejšie, pohodlnejšie a proste lepšie. A tiež relatívne lacnejšie.

Opel Astra F: Verdikt

Takže je 2 tisíc eur za dvadsať rokov starú Astru "v základe" veľa? Ako sa to vezme. Je potrebné vziať do úvahy naozaj nízky kilometrový nájazd a skutočnosť, že auto je v originálnom stave a nezasiahnuté tunerom. Ak sa ho ujme niekto starostlivý a trpezlivý, bude mať raz slušnú hodnotu.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY