vytisknout velikost písma Retro: Lamborghini LM002 mal byť pôvodne stíhací off-road pre armádu

Lamborghini LM002 bol pôvodne projekt pre americkú armádu. Z niekoľkých typov si ale vojaci nakoniec vybrali "Humvee". V rokoch 1986 až 1993 vzniklo len 328 kusov modelu LM002. Za príplatok ste mohli mať aj lodný dvanásťvalec 7,2 l.
Retro: Lamborghini LM002 mal byť pôvodne stíhací off-road pre armádu

Že talianska automobilka Lamborghini vyrábala šialený luxusný off-road LM002, nie je pre väčšinu automobilových fanúšikov tajomstvom. Ale jeho história a dôvody vzniku už tak známe nie sú. A pretože tento týždeň Lamborghini predstavilo svoje nové športové SUV Urus, je to dobrá príležitosť si legendárny off-road Lamborghini LM002 pripomenúť.

Aj keď sa terénne Lamborghini LM002 vyrábalo v rokoch 1986 až 1993, prvé plány sa datujú až do prvej polovice sedemdesiatych rokov. Americká armáda vtedy hľadala univerzálneho nástupcu jeepov a ľahkých nákladiakov. Potrebovala viacúčelové ľahké vozidlo, ktoré by odviezlo niekoľko vojakov s ich technikou a mohlo slúžiť aj ako stíhač. A pretože malo Lamborghini finančné problémy, zákazka od americkej armády by bola vítaným zdrojom peňazí.

Áno, my dnes také auto poznáme ako HMMWV čiže Humvee. Ale jedným z uchádzačov o funkciu "exportéra západného spôsobu života" do krajín, kde o neho nikto nestojí, bolo práve Lamborghini. To kontaktovala spoločnosť Mobility Technology International, ktorá sa práve uchádzala o armádnu zákazku. Lamborghini pre ňu podľa zadaných kritérií zostavilo prvý prototyp prezývaný Cheetah.

Lamborghini-Cheetah-2.jpgLamborghini-Cheetah-3.jpg

Ten sa predstavil v roku 1977 na autosalóne v Ženeve a ihneď vyvolal spory so spoločnosťou FMC, ktorá pre armádu vyrábala experimentálne vozidlá XR311. Lamborghini totiž vyzeralo ako kópia a dokonca to zamierilo až k súdu. Prototyp Cheetah bol zostavený v Kalifornii a až potom zamieril k Lamborghini do Talianska, kde bol dokončený. Hoci vyzerá ako priamy predchodca neskoršieho LM002, v skutočnosti má úplne inú koncepciu a motor.

Pohonná jednotka pochádzala totiž od Chrysleru. Bol to osemvalec 5,9 l s výkonom 190 koní, spojený s trojstupňovým automatom. Ba čo viac, motor bol umiestnený vzadu. Karoséria bola vyrobená z laminátu a otvorené auto poskytovalo dostatok miesta pre päť vojakov s výstrojou. Dynamické skúšky ale nepriniesli očakávané výsledky. Ťažký motor vzadu sa negatívne odrazil na jazdných vlastnostiach, aj keď v teréne malo auto dostatok trakcie. Na viac ako dve tony ťažký stroj bol ale výkon 190 koní málo, navyše s rastúcou nadmorskou výškou výkon motora rapídne klesal.

Americká armáda nakoniec projekt zamietla a zákazku pridelila univerzálnejšiemu stroju od spoločnosti AM General. Tak vzniklo Humvee a jediný prototyp Lamborghini Cheetah zamieril do USA, kde žije v jednej v súkromnej zbierke dodnes. Po zrušení projektu sa ťažká finančná situácia Lamborghini len prehĺbila. S tým súvisí aj zrušenie spoločného projektu s automobilkou BMW na superšporte M1, ktorý si potom BMW muselo dokončiť samo.

Lamborghini ale myšlienku, Clarke pre armádu neopustilo. Čiastočne z toho dôvodu, že o vozidlo prejavila záujem súkromná klientela. Predovšetkým z USA a arabských krajín. Prototyp LM001 sa predstavil na autosalóne v Ženeve v roku 1981 a od projektu Cheetah sa líšil inú karosériou a niekoľkými detailmi. Motor bol stále vzadu, ale osemvalec 5,9 l pochádzal od AMC a mal znížený výkon 180 koní. Avšak ten bol v prototype len preto, aby sa mohol hýbať.

Lamborghini-LM001-15.jpgLamborghini-LM001-8.jpg

Lamborghini plánovalo použiť dvanásťvalec z modelu Countach, avšak čoskoro bolo rozhodnuté, že motor sa musí presunúť dopredu. Rozloženie hmotnosti bolo mizerné a hoci mal vozidlo dostatok trakcie v teréne, na ceste sa veľmi zle ovládalo. Prakticky ihneď začalo Lamborghini pracovať na kompletnej prestavbe celého prototypu. Asi o tri roky vznikli prvé testovacie exempláre s dvanásťvalcom Countach. Predsériový prototyp označený ako Lamborghini LM002 sa predstavil v Bruseli v roku 1986.

Voz vzbudil úplnú senzáciu. Hoci dizajnové prvky pôvodných prototypov boli zachované, išlo o úplne nový model s úplne novým šasi práve kvôli motoru vpredu. Tým bol dvanásťvalec 5,2 l z modelu Countach so šiestimi karburátormi. Firma udávala výkon 313 kW (426 k) v 6800 min-1 a krútiaci moment 500 Nm v 4500 min-1. Prenos hnacej sily na všetky kolesá zaisťoval päťstupňový manuál, nechýbala ani redukcia.

Lamborghini-LM002-15.jpgLamborghini-LM002-18.jpg

Sériový voz mal bohatú luxusnú výbavu a vážil 2692 kg, aspoň podľa oficiálnych údajov. Na 100 km/h akcelerovalo Lamborghini LM002 za 8,2 sekundy a išlo maximálne 201 km/h. Spotrebu výrobca neudával, ale o apetíte motora niečo napovie príplatková nádrž na 290 litrov benzínu. Najväčšia, ktorá sa kedy v produkčnom vozidle objavila. Štandardne malo LM002 nádrž na 167 litrov. Dobové testy hlásili bežnú spotrebu 35 litrov na 100 km mimo mesto.

Komu bol štandardný dvanásťvalec málo, mohol si objednať dokonca aj špeciálnu verziu s motorom Lamborghini L804, čo bol dvanásťvalec 7,2 l pre motorové člny. Výkon tohto motora dosahoval približne 600 koní.

Veľkou zaujímavosťou sú pneumatiky. Plášte Pirelli Scorpion boli vyvinuté špeciálne pre tento model a jedná sa o jedny z prvých moderných runflatov. Lamborghini ponúkalo univerzálnu vzorku pre cesty a ľahký terén alebo špeciálne pre jazdu v piesku a použitie v extrémnych podmienkach.

Lamborghini sa skoro dostalo s továrenskou podporou aj na slávny Dakar, ale nakoniec vznikol len jeden prototyp s výkonom 600 koní a zníženou hmotnosťou. Investorovi ale došli peniaze a nezohnal sponzorov. Vozidlo tak štartovalo len na súťažiach v Egypte a v Grécku.

Lamborghini-LM001-3.jpgLamborghini-LM002-29.jpg

Automobilka nikdy nemala v pláne vyrábať offroad LM002 vo veľkých počtoch. V roku 1991 ale prišla modernizácia, vynútená predovšetkým prísnejšími emisnými predpismi. Motor dostal vstrekovanie a jeho výkon sa znížil. Pracoval však spoľahlivejšie a nebol tak náročný na nastavenie a údržbu. Normovaná spotreba bola 25,0/26,4/35,7 l/100 km pri 90/120 km/h/v meste. Modernizovaný model dostal nové prvky výbavy a vážil teraz skoro 3,1 tony.

Oficiálne bolo vyrobených len 328 kusov tohto výnimočného luxusného off-roadu. Vzniklo aj niekoľko kusov na špeciálnu objednávku. Podobný automobil samozrejme nemohol chýbať v legendárnej zbierke presláveného brunejského sultána, ktorý si nechal v dielni u Salvatora Diomanteho v Turíne zostrojiť jedinečný kombík. Jeden voz LM002 mal aj Uday Hussein, najstarší syn irackého diktátora. V roku 2004 ale jeho auto zničila americká armáda pri testoch účinkov nástražnej nálože.

Ako nové stálo Lamborghini LM002 v roku 1986 zhruba 130 000 dolárov, ale dnes sa draží za zhruba 300 000 dolárov a viac.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY