vytisknout velikost písma Retro: Ford Mustang prežil aj zlé časy. A dnes je to úplný rebel

Ford Mustang sa bez prestávky vyrába od roku 1964. Aktuálna generácia sa oficiálne predáva aj v Európe. Mustang je najúspešnejšie auto svojej kategórie, predalo sa ho niekoľko miliónov. V 80. rokoch ho skoro nahradila kompaktná prednokolka.
Retro: Ford Mustang prežil aj zlé časy. A dnes je to úplný rebel

Po svete jazdí len veľmi málo áut, na ktoré ukáže aj absolútny neznalec a bezpečne ich spozná. Volkswagen Chrobák a Porsche 911 sú presne tým prípadom a Ford Mustang tiež. Z tohto auta sa stala ikona. Ako jediný bežný osobný model z ponuky americkej automobilky sa od uvedenia na trh v roku 1964 vyrába bez prestávky. Prežil aj ropnú krízu, ekonomický útlm a zmeny chutí zákazníkov. A tak, podľa hesla "čo ťa nezabije, to ťa posilní", sa aktuálne môžeme aj na našom trhu tešiť z jeho šiestej generácie. S osemvalcom a manuálom, navzdory moderným nízkoemisným a downsizingovým trendom.

Tento článok nemá za cieľ podrobne zmapovať všetky verzie, motorizácie, karosérie a pozadie ich vzniku v populárnom Forde, na to by bola potrebná celá kniha. Proste chceme len Mustanga rámcovo pripomenúť širokej verejnosti.

Ford-Mustang-1964-5.jpgFord-Mustang-GT-2005-1.jpg

Ford sa začal myšlienkou revolučného moderného športového vozidla kompaktnej veľkosti zaoberať už na začiatku 60. rokov. Jedným z hlavných propagátorov myšlienky takého vozidla bol Lee Iacocca, ktorý od roku 1960 zastával v koncerne Ford vyššej funkcie a na projekt dohliadal ako riaditeľ divízie Ford. Vývoju zadal predbežné požiadavky v septembri 1962, do 18 mesiacov mal byť automobil hotový.

Iacocca chcel kompaktné štvormiestne auto, ktoré malo byť maximálne 180 palcov (4572 mm) dlhé a jeho hmotnosť nemala prekročiť 2500 libier (1125 kg). Zároveň malo vozidlo stáť maximálne 2 500 dolárov, ponúkať niekoľko motorových variantov a luxusných prvkov výbavy.

Návrh vozidla dostali na starosť dizajnéri Joe Oros, David Ash a Gale Haldeman. Joe Oros chcel predovšetkým auto, ktoré bude navrhnuté podľa európskeho elegantného strihu. Malo viac pripomínať Ferrari alebo Maserati, nie vtedajšie opuchnutá a okázalé americké autá plné chrómu. Aby sa ušetrili náklady, ako technický základ poslúžila platforma Fordu Falcon a Fairline. Pretože sa počítalo aj s kabrioletom, Ford potrebovať vyriešiť problém s torznou tuhosťou a zároveň udržať pod kontrolou hmotnosť. Vývoj prišiel s originálnym riešením výstuh rámu a karosérie, pre ktorý sa vžilo označenie "torque box". Mustang ich dostal ako prvé sériové auto na svete a značne to prispelo k zlepšeniu ovládateľnosti.

Ford Mustang I (1964 - 1973)

Ford Mustang prvej generácie sa predával ako kabriolet, dvojdverový sedan (alebo ak chcete kupé) a ako dvojdverový Fastback, ktorý pôvodne v pláne vôbec nebol, ale nakoniec boli jedny z návrhov dizajnu tak pôsobivé, že Ford rozhodol o výrobe tejto tretej varianty. Pod kapotou mohol byť radový šesťvalec 2,8 alebo 3,3 l, prípadne osemvalec 4,3 alebo 4,7 l. Základné Mustangy mali trojstupňový manuál, predával sa aj trojstupňový automat. Najrýchlejšie boli osemvalce s štvorstupňovým manuálom.

Ford-Mustang-1964-1.jpgShelby-GT500-1967-5.jpg

Prvý Mustang bol uvedený na trh v roku 1964 a vyrábal sa do roku 1967, kedy prišla prvá modernizácia. Auto sa zväčšovalo, spolu s ním aj motory. Vrcholom bol osemvalec Cobra Jet s objemom 7,0 l, výkonom 340 koní a krútiacim momentom 600 Nm. Práve prvá modernizácia Mustangu je asi najslávnejšia vďaka modelu Fastback z filmu Bullittov prípad. Prvý facelift vydržal na trhu dva roky, ďalšia modernizácia prišla s modelovým rokom 1969.

Druhý facelift pridal výbavu, priniesol dizajnové úpravy, Mustang sa o trochu zväčšil a pribral vďaka bohatšej výbave na váhe. Tretia modernizácia prišla s modelovým rokom 1971 a vozidlo zase narástlo a pribralo na váhe. Už bol o viac ako 400 kg ťažší ako prvý Mustang. Na veľkosť už sa sťažovali aj zákazníci, ktorí chceli menšie auto. Celkovo sa vyrobilo 1,3 milióna Mustangov prvej generácie.

Ford Mustang II (1973 - 1979)

Druhá generácia Fordu Mustang sa možno neteší tak ikonickému statusu, ale pre automobilku to bol ohromný obchodný úspech. Na svet prišla totiž mesiac pred vypuknutím ropnej krízy v októbri 1973. Vozidlo stálo na technickom základe kompaktného Fordu Pinto a stačil mu štvorvalec 2,3 l. Takže zatiaľ čo konkurenčné modely, ktoré sa snažili Mustanga dohnať a ťažiť z jeho úspechu, zase vypratali so svojimi veľkými a žravými motormi polia, Mustang sa znovu predával, a to po stovkách tisíc kusov.

Ford-Mustang-II-1.jpgFord-Mustang-II-3.jpg

Ford si mohol dovoliť nasadiť na Mustanga konkurencieschopnú cenu, takže sa druhá generácia dobre predávala aj v čase ekonomickej recesie a drahého benzínu. Začali riešiť emisné normy a viac sa myslelo na to, čo auto vypúšťa z výfuku. Ford preto prvýkrát nasadil k vybraným motorizáciam napríklad katalyzátory. Mustang sa tiež musel vysporiadať s kompaktnou konkurenciou z Európy a Japonska v podobe novej generácie športových áut. Druhej generácie Mustangu sa vyrobilo cez milión kusov.

Ford Mustang III (1979 - 1993)

Tretia generácia Fordu Mustang sa vyrábala od roku 1979 do roku 1993 a celkovo zažila dve väčšie modernizácie v rokoch 1982 a 1987. Ide zrejme o najťažšie roky pre tento model. V osemdesiatych rokoch automobilka kvôli klesajúcim predajom zvažovala, že Mustang nahradí úplne novým kompaktným športiakom s pohonom predných kolies.

Ford-Mustang-GT-1987-1.jpgFord-Mustang-SVT-Cobra-1993-2.jpg

Ford dokonca začal vývoj na prednokolkovej platforme od Mazdy, ale fanúšikovia bombardovali automobilku listy a tá nakoniec rozhodla o zachovaní koncepcie. Pre vyvíjanú predokolku potom použila meno Ford Probe a v ponuke sa usadil nový model, ktorý nahradil podobne koncipované kupé Ford EXP.

Ford Mustang IV (1993 - 2004)

Štvrtá generácia Fordu Mustang sa vyrábala od roku 1993 do roku 2004 a model sa zase začal vracať k skoršej sláve. Pod kapotu sa po dlhej dobe dostali silnejšie motory s vrcholným kompresorom preplňovaným osemvalcom s výkonom až 390 koní. Šesťvalcový základ bol ale o poznanie skromnejšie s výkonmi od 140 do 195 koní.

Ford-Mustang-GT-1996-1.jpgFord-Mustang-GT-1998-6.jpg

Mustang bol modernizovaný s ohľadom na prísnejšie bezpečnostné normy a v roku 1995 sa pod kapotu dostal aj nový osemvalec Modular V8, ktorý mal rozvod OHC alebo DOHC. Nahradil staršie osemvalce Windsor s rozvodom OHV.

Ford Mustang V a VI (2004 - 2014 / od 2014)

Piata generácia Fordu Mustang sa predstavila v roku 2004 a pokúšala sa zviesť na retro vlne, ktorá bola vtedy v móde. Dizajn vozidla, aj keď išlo o moderné auto, sa inšpiroval v pôvodných modeloch Mustang z 60. rokov. Veľkej modernizácie sa tento Mustang dočkal v roku 2009 pre modelový rok 2010. Prišli nové motory a ostrejší dizajn.

Aktuálnu generáciu predávaú od roku 2014 veľmi dobre poznáme. Vozí sa totiž po dlhej dobe oficiálne do Európy. Ford značne modernizoval konštrukciu, preč je napríklad tuhá zadná náprava (tú si však môžete objednať, ak chcete s autom jazdiť preteky v šprinte).

Pre Ford Mustang je historicky najúspešnejší rok 1966, kedy sa predalo v USA 607 568 kusov. Naopak najhoršie sa mu na domácom trhu darilo v krízovom roku 2009, kedy sa predalo len 66 623 áut.

Ford Mustang je tiež obľúbená filmová hviezda, skladajú sa o ňom piesne a hovoria sa o ňom vtipy. Stal sa z neho symbol svojej doby, prežil zlé časy a nevyzerá to, že by sa mu chcelo do penzie. Má svoj okruh fanúšikov a aj keď to nikdy nebude taká vzácnosť ako niektoré malosériové Ferrari, o svoj ikonický status určite nepríde.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY