vytisknout velikost písma Renault v Československu v roku 1991 (prospekt)

V predstavovaní zaujímavých archívnych materiálov pokračujeme československým prospektom k modelovej rade Renault aj s príslušnými dobovými cenníkmi.
Renault v Československu v roku 1991 (prospekt)

Aj keď si väčšina čitateľov tú dobu pamätá, je to už kus histórie. Zamatová revolúcia prebehla len pred niekoľkými mesiacmi, žili sme v spoločnej, Českej a Slovenskej Federatívnej republike a desiatkami rokov komunistickej diktatúry poznamenané prostredie sa začalo blížiť tomu trhovému, ku ktorému u nás s nemým úžasom vzhľiadli celé generácie. Kupná sila väčšina Čechoslovákov bola s ohľadom na výšku platu minimálna a ceny dovezených výrobkov od západných susedov boli zaťažené najrôznejšími clami a poplatkami, no i tak Renault pripravil celkom reprezentatívny farebný prospekt ponúkajúci prierez modelovými radami.

obrázek00078.jpgobrázek00079.jpgobrázek00112.jpgobrázek00113.jpg
Obálka katalógu Renault Československo pre modelový rok 1992

Priložená brožúrka vznikla v októbri 1991 pod hlavičkou Renault Československo so sídlom Na můstku 9, Praha 1, a heslom „Renault – umenie žiť“ a zahŕňala pohľad na typovú radu osobných Renaultov modelového roku 1992. A ako na tom vtedy Renault bol? Prakticky jediným skutočne novým modelom bolo Clio, ktoré predstavili v júni roku 1990 a získalo titul Auto roku 1991 (COTY).

obrázek00080.jpgobrázek00081.jpgobrázek00082.jpgobrázek00083.jpg
obrázek00084.jpgobrázek00085.jpgobrázek00086.jpgobrázek00087.jpg
Renault Clio a Renault 5

Snáď preto tento prospekt začíná práve mimoriadne úspešným Cliom prvej generácie a až na ďaľších stránkach figuruje lacnejší, avšak už dosluhujúcí Renault 5. Jeho výroba vo chvíli odhalenia Clia, čo tento model čiastočne nahrádzalo, bola presunutá do Slovinska, kde v menších počtoch vznikal až do roku 1996, kde pozíciu najlacnejšieho Renaultu konečne nahradilo Twingo.

obrázek00088.jpgobrázek00089.jpgobrázek00090.jpgobrázek00091.jpg
obrázek00092.jpgobrázek00093.jpgobrázek00094.jpgobrázek00095.jpg
Renault 19 a Renault 19 Chamade

Ďalším v rade modelov ponúkaných Renaultom československým spotrebiteľom v modelovom roku 1992 bol Renault 19 vo svojom pôvodnom prevedení, v ktorom sa v Európe vyrábal do roku 1996, avšak už v kalendárnom roku 1992 prešiel modernizáciou, ktorá vylepšila nielen vzhľad karoséria zvonka i zvnútra, ale takisto ponuku moderných motorov. V rovnaký moment bolo zrušené samostatné meno Chamade, pod ním sa ešte v tomto prospekte skrýva Renault 19 ako štvordverový sedan.

Nasleduje Renault 21 ako sedan a kombi (Nevada) strednej triedy. Jeho výroba vteda bežala už od roku 1986, avšak na stránkach tohto prospektu sa samozrejme prezentuje jeho modernizované prevedenie. Kombi Nevada na svojej palube usadil až 7 cestujúcich a do roku 1994 celkovo vzniklo viac než 2 mil. týchto vozidiel, kedy radu 21 plne nahradila prvá generácia Renaultu Laguna.

obrázek00096.jpgobrázek00097.jpgobrázek00098.jpgobrázek00099.jpg
obrázek00100.jpgobrázek00101.jpgobrázek00102.jpgobrázek00103.jpg
Renault 21 a Renault 21 Nevada

Vlajkovou loďou Renaultu bol v roku 1992 Renault 25, s ktorým vtedy jazdila väčšina franúczskej politickej reprezentácie vrátane prezidenta. Vo svojej dobe sa vyznačoval v tomto segmente nie príliš obvyklou 5-dverovou karosériou liftback a jeho kvality ho v roku 1984 vyniesli na druhé miesto v súťaži Auto roka 1985 (COTY). Rok 1992 bol pre Renault 25 tým posledným a v predaji ostala už len verzia s štvorvalcovými motormi do objemu 2,1 l. Napokon prišla náhrada v podobe modelu Renault Safrane.

obrázek00104.jpgobrázek00105.jpgobrázek00106.jpgobrázek00107.jpg
obrázek00108.jpgobrázek00109.jpgobrázek00110.jpgobrázek00111.jpg
Renault 25 a Renault Espace

Záver katalógu patrí modelu Renault Espace, ktorý sa stal v Európe pionierom v segmente MPV. Na snímkoch vidíte druhú generáciu predstavenú v roku 1991, avšak išlo vtedy skôr o rozsiahl facelift generácie prvej z roku 1984. Okrem Clia je Espace jediným modelom v ponuke Renaultu, ktorý sa dožil aj súčasnosti.

obrázek00114.jpgobrázek00115.jpgobrázek00116.jpgobrázek00117.jpg
Cenník a zoznam výbavy vozov Renault z júla 1991

Pre dotvorenie celej situácie prikladáme taktiež kompletný cenník Renaultu z júla 1991. V ňom nájdete okrem osobných modelov aj úžitkové vozy Rapid, Trafic a Master, štandardnú a príplatkovú výbavu všetkých typových rád a ceny, ktoré sú ale ešte uvedené v nemeckých markách.

Cenik 1992 1.jpgCenik 1992 2.jpgCenik 1992 3.jpgCenik 1992 4.jpg
Cenník vozov Renault zo septembra 1992, konečné ceny v Kčs

A aby ste ich nemuseli zložito prepočítavať, pohľadali sme pre vás ešte cenník Renaultu s platnosťou k 1. septembru roku 1992. Pochádza z katalógu 92/93 vydavateľstvo MOTO-PRESS. Sú to konečné ceny v Kčs a medzi vtedy ponúkanými modelmi nájdete všetko v uvedenom prospekte, avšak s výnimkou špičkového Renaultu 25, ktorý sa vtedy striedal so Safranom. 

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY