vytisknout velikost písma Renault pripomína 30. výročie modelu Espace [fotogaléria]

Renault pripomína 30. výročie modelu Espace [fotogaléria]

Renault Espace tento rok oslavuje presne tridsať rokov od svojej premiéry. Tá prebehla v júni 1984. Od tej doby sa postupne predstavili štyri generácie a francúzska automobilka dohromady vyrobila viac ako 1 245 000 kusov. V súčasnosti sa očakáva príchod novej generácie, ktorá bude nasledovať koncept Initiale Paris.

Prvý Renault Espace vyrábaný od roku 1984 do roku 1991 má na svojom konte 191 674 kusov. K dispozícii bol dvojlitrový benzínový motor (103 k, 110 k, 120 k) a dvojlitrový diesel s maximom 88 koní. Neskôr dorazil ešte benzínový motor s objemom 2165 ccm a nechýbala ani verzia s pohonom všetkých kolies označená ako Quadra.

V Ženeve 1991 sa ukázala druhá generácia modelu Espace, ktorého sa do roku 1996 predalo 316 518 kusov. Okrem väčšieho benzínového motora (2165 ccm) a naftového dvojlitra (88 k) bola pridaný tiež šesťvalcový variant schopná ísť až 195 km/h. V meste si ale povedal o 15,4 l/100 km. Záujemcovia mohli siahnuť opäť po štvorkolke alebo po vzduchovom odpružení zadnej nápravy.

Rok 1994 priniesol asi najzaujímavejší Espace vôbec. Svetlo sveta uzrel extrémny variant osadený motorom z F1. Maximálka presahovala hranicu 300 km/h, z nuly na 200 km/h sa vozidlo rozbehol za 6,9 s.

Tretia generácia dorazila v roku 1996, pričom jej rozmach sa skončil o šesť rokov neskôr. Renault eviduje 365 200 vyrobených kusov. Ponuka motorov sa ďalej rozširovala. Dvojlitrový benzín sa predstavil vo verziách s výkonom 115 ka 140 k, nechýbal trojlitrový šesťvalec (170 k, 194 k, 204 k) a naftové jednotky 1,9 dTi (100 k), 2.2 dT (110 k) a 2.2 dCi (115 k , 130 k).

Aj k tejto generácii sa vzťahuje jedna špeciálna verzia. V roku 1998 vznikla varianta Spider.

Aktuálne dosluhujúca štvrtá generácia prišla v roku 2002. Do konca roka 2013 bolo vyrobených 372 692 kusov.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY