vytisknout velikost písma Renault pripomína 30. výročie modelu Espace [fotogaléria]

Renault pripomína 30. výročie modelu Espace [fotogaléria]

Renault Espace tento rok oslavuje presne tridsať rokov od svojej premiéry. Tá prebehla v júni 1984. Od tej doby sa postupne predstavili štyri generácie a francúzska automobilka dohromady vyrobila viac ako 1 245 000 kusov. V súčasnosti sa očakáva príchod novej generácie, ktorá bude nasledovať koncept Initiale Paris.

Prvý Renault Espace vyrábaný od roku 1984 do roku 1991 má na svojom konte 191 674 kusov. K dispozícii bol dvojlitrový benzínový motor (103 k, 110 k, 120 k) a dvojlitrový diesel s maximom 88 koní. Neskôr dorazil ešte benzínový motor s objemom 2165 ccm a nechýbala ani verzia s pohonom všetkých kolies označená ako Quadra.

V Ženeve 1991 sa ukázala druhá generácia modelu Espace, ktorého sa do roku 1996 predalo 316 518 kusov. Okrem väčšieho benzínového motora (2165 ccm) a naftového dvojlitra (88 k) bola pridaný tiež šesťvalcový variant schopná ísť až 195 km/h. V meste si ale povedal o 15,4 l/100 km. Záujemcovia mohli siahnuť opäť po štvorkolke alebo po vzduchovom odpružení zadnej nápravy.

Rok 1994 priniesol asi najzaujímavejší Espace vôbec. Svetlo sveta uzrel extrémny variant osadený motorom z F1. Maximálka presahovala hranicu 300 km/h, z nuly na 200 km/h sa vozidlo rozbehol za 6,9 s.

Tretia generácia dorazila v roku 1996, pričom jej rozmach sa skončil o šesť rokov neskôr. Renault eviduje 365 200 vyrobených kusov. Ponuka motorov sa ďalej rozširovala. Dvojlitrový benzín sa predstavil vo verziách s výkonom 115 ka 140 k, nechýbal trojlitrový šesťvalec (170 k, 194 k, 204 k) a naftové jednotky 1,9 dTi (100 k), 2.2 dT (110 k) a 2.2 dCi (115 k , 130 k).

Aj k tejto generácii sa vzťahuje jedna špeciálna verzia. V roku 1998 vznikla varianta Spider.

Aktuálne dosluhujúca štvrtá generácia prišla v roku 2002. Do konca roka 2013 bolo vyrobených 372 692 kusov.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY