vytisknout velikost písma Renault pripomína 30. výročie modelu Espace [fotogaléria]

Renault pripomína 30. výročie modelu Espace [fotogaléria]

Renault Espace tento rok oslavuje presne tridsať rokov od svojej premiéry. Tá prebehla v júni 1984. Od tej doby sa postupne predstavili štyri generácie a francúzska automobilka dohromady vyrobila viac ako 1 245 000 kusov. V súčasnosti sa očakáva príchod novej generácie, ktorá bude nasledovať koncept Initiale Paris.

Prvý Renault Espace vyrábaný od roku 1984 do roku 1991 má na svojom konte 191 674 kusov. K dispozícii bol dvojlitrový benzínový motor (103 k, 110 k, 120 k) a dvojlitrový diesel s maximom 88 koní. Neskôr dorazil ešte benzínový motor s objemom 2165 ccm a nechýbala ani verzia s pohonom všetkých kolies označená ako Quadra.

V Ženeve 1991 sa ukázala druhá generácia modelu Espace, ktorého sa do roku 1996 predalo 316 518 kusov. Okrem väčšieho benzínového motora (2165 ccm) a naftového dvojlitra (88 k) bola pridaný tiež šesťvalcový variant schopná ísť až 195 km/h. V meste si ale povedal o 15,4 l/100 km. Záujemcovia mohli siahnuť opäť po štvorkolke alebo po vzduchovom odpružení zadnej nápravy.

Rok 1994 priniesol asi najzaujímavejší Espace vôbec. Svetlo sveta uzrel extrémny variant osadený motorom z F1. Maximálka presahovala hranicu 300 km/h, z nuly na 200 km/h sa vozidlo rozbehol za 6,9 s.

Tretia generácia dorazila v roku 1996, pričom jej rozmach sa skončil o šesť rokov neskôr. Renault eviduje 365 200 vyrobených kusov. Ponuka motorov sa ďalej rozširovala. Dvojlitrový benzín sa predstavil vo verziách s výkonom 115 ka 140 k, nechýbal trojlitrový šesťvalec (170 k, 194 k, 204 k) a naftové jednotky 1,9 dTi (100 k), 2.2 dT (110 k) a 2.2 dCi (115 k , 130 k).

Aj k tejto generácii sa vzťahuje jedna špeciálna verzia. V roku 1998 vznikla varianta Spider.

Aktuálne dosluhujúca štvrtá generácia prišla v roku 2002. Do konca roka 2013 bolo vyrobených 372 692 kusov.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY