vytisknout velikost písma Renault Espace (1984): zakladateľ európskej tradície

Oficiálne prvé skutočné MPV v Európe tento rok oslavuje svoje tridsiate narodeniny. Bol to automobil mimoriadne progresívny, ktorý otvoril cestu novým druhom osobných automobilov...
Renault Espace (1984): zakladateľ európskej tradície
Zoznam kapitol
  1. Divoké zákruty, Aerodynamický prieborník, Kúzelný interiér, Videá
  2. Plastová karoséria, Športový podvozok, Technické údaje

Divoké začiatky

Rad médií v uplynulých dňoch prerozprával tlačovú správu Renaultu pripomínajúcu 30. výročie zavedenia modelového radu Espace, ktorý dodnes zostáva symbolom počiatkov európskej kategórie MPV. Pozrime sa teraz ale podrobne na prvé prevedenie Espace. S odstupom času býva niekedy práve prvá generácia modelu Espace hodnotená ako odpoveď na americký Dodge Caravan z roku 1984, a aj keď bol Caravan (u nás známejší ako Voyager) predstavený už na prelome roku 1983, Renault Espace sa zrodil na úplne iných základoch.

1984 Espace 1.jpg1984 Espace 2.jpg
Renault Espace zapôsobil v roku 1984 v Európe ako zjavenie. Jeho vývoj však prebiehal približne desať rokov...

Už od počiatku dejín automobilu sme sa priebežne stretávali s vozidlami, ktoré by bolo možné považovať za "prvé MPV", no išlo väčšinou o individuálne stavby, štúdie a prototypy, a tak zrejme tým naozaj prvým, do sériovej výroby zavedeným MPV v Európe bol známy Fiat 600 D Multipla z roku 1956 s karosériou bez provy a sedením pre šesť cestujúcich v troch radoch.

30 2.jpg30 4.jpg30 5.jpg
Modelová rada Renault Espace tento rok oslavuje svoje 30. narodeniny

Na začiatku osemdesiatych rokov mali už autá s jednopriestorovú karosériu v ponuke väčšina japonských automobiliek, pripomeňme aspoň aj z našich ciest známy Nissan Praire. V Európe rozmach vozidiel MPV predznamenal pozoruhodný Renault Espace, ktorý bol predstavený presne pred tridsiatimi rokmi. Na tomto vozidle pracoval už v sedemdesiatych rokoch u britskej divízie koncernu Chrysler Fergus Pollock, ktorý sa preslávil najmä vozidlami radov Jaguar XJ a XK.

Aerodynamický prieborník

V turbulentnej atmosfére britského automobilového priemyslu na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov mal byť Espace spočiatku predávaný ako Talbot, neskôr ako Simca (všimnite si podobne riešené predné časti karosérie ako pri type Simca 1307!), po prevzatí britského Chrysleru francúzskym koncernom PSA bol projekt prevedený pod značku Matra. Predstavenstvo PSA sa však v prípade odvážne strihaného vozidla bálo prijatia verejnosti, a tak bol projekt Espace predaný konkurenčnému Renaultu, Espace sa napriek tomu vyrábal v modernej, plne automatizovanej továrni Matry v Romorantine.

1984 2000 GTS 1.jpg1984 Espace 05.jpg1984 Espace 06.jpg
Lepšie vybavené verzie 2000 TSE a Turbo DX mali v prednom nárazníku spojler a hmlovky

Už na prvý pohľad Renault Espace vynikal rýdzo účelnými tvarmi s ostrými prechodmi medzi plochami, tenkými stĺpikmi, ohromnou zasklenou plochou (presahovala neuveriteľné 4 m2!) a zvislou zadnou výklopnou stenou. Espace bol o plných 140 mm kratší ako Renault 18 a v porovnaní s Renaultom 25 bol rovnako široký, ale o 260 mm vyšší. V porovnaní s vtedajšími vozidlami s podobnou prepravnou kapacitou, ale konštrukciou odvodenou z úžitkových dodávok, bol Espace napriek tomu výrazne nižší, pričom konštruktérom sa podaril husársky kúsok: aerodynamický odpor bol charakterizovaný hodnotou Cx = 0,32, teda hodnotou zodpovedajúcou najlepším osobným autám svojej doby! Svoj leví podiel na tom malo vysoké čelné okno nadväzujúce v zhodnom uhle na krátku prednú kapotu.

Interiér by pohodlne prístupný štvoricou dlhých bočných dverí a vďaka prekvapivo nízkym prahom, prístup k priestoru pre batožinu bol zaistený vysokou výklopnou stenou zasahujúcou do zadného nárazníka a siahajúci do úrovne podlahy. Mimoriadne objemný a komfortný priestor pre cestujúcich bol skutočným tromfom Renaultu Espace, ktorým vozidlo v Európe nemalo obdobu. V štandarde boli vozidlá vybavené piatimi samostatnými sedadlami, dvomi vpredu a tromi v rade za nimi, pozdĺžne posuvnými v rozmedzí 80 mm.

Kúzelný interiér

Všetky tieto sedadlá boli úplne konzistentné, takže ponúkali širokú škálu regulácie vrátane vpred i vzad sklopných operadiel, tie zadné bolo možné samostatne vyberať. Na želanie sa úplne vzadu dodávala ďalšie dve sedadlá, takže prepravná kapacita vozidla narástla na sedem pasažierov. Renault Espace bol spočiatku dodávaný v zážihových verziách 2000 GTS a 2000 TSE a vznetových variantoch Turbo D a Turbo DX, pričom drahšie TSE a DX ponúkali vo svojej dobe neuveriteľne širokú škálu konfigurácie interiéru.

1984 Espace 02.jpg1984 Espace 03.jpg1984 Espace 01.jpg1984 Espace 4.jpg1984 Espace 04.jpg1984 Espace 10.jpg
Zvlášť u lepšie vybavených verzií a v príplatkovom sedemmiestnom usporiadaní ponúkal Espace nepreberné množstvo konfigurácií sedadiel
1984 2000 GTS.jpg1984 2000 TSE.jpg1984 Espace 08.jpg
Espace mal priestor aj štýl...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY