vytisknout velikost písma Renault 4 (1961-1994): Quatrelle

Renault 4 bol nástupcom slávnej "korytnačky" 4CV, ktorá sa predávala aj u nás. Je dodnes najpopulárnejším francúzskym vozidlom a jeho výroba trvala vyše tridsať rokov.
Renault 4 (1961-1994): Quatrelle
Zoznam kapitol
  1. História a technika
  2. Vo svete; užitkové a špeciálne verzie
  3. Fotogaléria

Po druhej svetovej vojne zoštátnený Renault sa u svojich malých vozidiel rýchlo preorientoval na motory vzadu. Návrat ku koncepcii "všetko vpredu" prišiel až s typom 4, pôvodne dokonca R4, úhlavným konkurentom "kačice", teda Citroënu 2CV. Vývoj projektu 112, ktorý trval od jari 1956, spustil samotný šéf Pierre Dreyfus. R4 bola predstavená domácim novinárom 28. augusta 1961, širokej verejnosti sa ukázala po prvýkrát až 21. septembra na autosalóne vo Frankfurte. Autíčko to bolo naozaj v mnohých smeroch revolučné, malo totiž okrem štvorice bočných dverí aj výklopnú zadnú stenu, takže sa dozadu ľahšie nakladala batožinu. Môžeme ho pokojne považovať za hatchback...

Pre všetkých bez rozdielu

Základným motorom bol kvapalinou chladený štvorvalec OHV objemom 747 cm3 s výkonom 17 kW (23 k), ktorý konštruktéri uložili pozdĺžne za prednú nápravu. Ako novinku predstavil uzavretú chladiacu sústavu, inak vychádzal z "korytnačky". Kapota sa vyklápala smerom dopredu aj so svetlami, čelné sklo, pod ktorým sa nachádzala vetracia klapka, bolo prakticky kolmé, bočné okienka zase posuvné a nie sťahovacie.

1961ult 4 (1961) -04.jpg1961ult 4 (1961) -08.jpg1961wp.ru_renault_4_23.jpg
1967ult 4 (1967) -04.jpg1962ult 4 (1962) -03.jpg1967ult 4 model 1968 (1967) -05.jpg
Renault 4 vyznával koncepciu "všetko vpredu", mal motory pred nápravou a polosamonosnú karosériu, mäkký podvozok toho zniesol veľa

Sympaticky oblá R4 so základnými rozmermi 3,67 x 1,49 x 1,55 m bola síce ľudovým, ale vlastne aj viacúčelovým automobilom jednoduchej a robustnej konštrukcie, ktorý zvládol aj ľahší terén. Poslúžila mu k tomu nízka hmotnosť, vážil totiž zhruba 600 kg. Podvozok mal nerovnaký rázvor náprav na oboch stranách (2,40 m vľavo, 2,44 m vpravo). Predná náprava s lichobežníkovými závesmi bola odpružené pozdĺžnymi skrutnými tyčami, zadná kľuková priečnymi, ale pozdĺžne presadenými. Polosamonosná karoséria sa upevňovala k plošinovému rámu. Mäkké pérovanie poskytlo dostatok pohodlia, rovnako ako sedadlá.

19618_HD_ren2010Renault4_13565B6A Renault 3 1961.jpg1966ult 4 (1966) -05.jpg1961ult 4 (1961) -07.jpg1967ult 4 (1967) -02.jpg
Lacnejší Renault 3 (vľavo) sa nepresadil, štvorka s praktickými výklopnými piatymi dverami sa stala bestsellerom

Automobil mohol slúžiť ako osobný aj úžitkový, bol určený všetkým: ženám, mužom, živnostníkom aj poľnohospodárom, policajtom, rodinám na výlety a aj do mestskej premávky. Vysoká karoséria poskytovala dosť priestoru posádke i batožine, zadnú lavicu bolo možné sklopiť. Minimalistická, až sparťanská prístrojová doska sa počas dlhého života menila celkom trikrát, z nej trčiaca radiaca páka najskôr trojstupňové priamo radenej prevodovky jej ale vždy zostala. Spojka bola mimochodom suchá.

Trojka

Vedľa R4 sa ponúkala ešte slabšia a lacnejšia R3, poháňaná štvorvalcom 603 cm3/17 kW, Vyrábala sa však len jeden rok (do októbra 1962) a kúpiť si ju mohli iba Francúzi. Nemala napríklad tretí pár bočných okien, výbavou však nedisponovala skoro žiadnu a preto sa s počtom 2.571 exemplárov na konte nepresadila.

Kompletné presklenie nemala ani najlacnejšia štvorka, ale iba luxusnejšia 4L (odtiaľ francúzska prezývka Quatrelle). Tá sa v roku 1962 dočkala silnejšieho motora 845 cm3/20 kW (27 k) z okrúhlej Dauphine. Základ volil málokto, drahšie, ale komfortnejšie "elko" jasne prevažovalo...

Priebežné modernizácie

V polovici 60. rokov zmizlo písmeno R oficiálne z označenia, miliónty automobil bol vyrobený 1. februára 1966. Spolu s prvým faceliftom v auguste 1967 prišla prevodovka štvorstupňová. Nová hliníková maska ​​chladiča nahradila chrómovanú a pretiahla sa, obopínala už aj svetlomety. Dostala aj vodorovnú lištu a logo sa presunulo z jej stredu doľava. Ročná produkcia sa vyšplhala na 370-tisíc kusov. Zásah do čierneho, žiadne iné francúzske auto sa v tej dobe nepredávalo tak dobre...

Renault však nezaspával na vavrínoch a svoj bestseller priebežne cizeloval, šesťvoltovú elektroinštaláciu nahradila dvanásťvoltová (1970) v sedemdesiatomtreťom nasledovali okrem nového prevodového ústrojenstva aj účinnejšie brzdy, hoci stále iba bubnové.

1968autowp.ru_renault_4_2Renault 4 '1967.jpg1975ult 4 (1975) -04.jpg1977ult 4 (1977) -01.jpg
Najvýraznejšie štylistické zmeny prerobil Renault 4 v rokoch 1967 a 1974, od začiatku sezóny 1978 sa objavili plastové lišty po bokoch

O rok neskôr na jeseň sa opäť zmenil predok, vozidlá dostali obdĺžnikovú masku z čierneho, prípadne šedého plastu podľa verzie. V roku 1976 pod ňou našli miesto obdĺžnikové smerové svetlá. Umelá hmota sa na prelome rokov 1977 a 1978, kedy do sveta vyšiel päťmiliónty voz, objavila aj na bokoch. Lišty mali aj ochrannú funkciu, ale dôležitejší bol pri modeli so skratkou GTL výkonnejší štvorvalec 1108 cm3/25 kW (34 k).

1983 1520_HD_ren1982R4006.jpg1984 24149_HD_ren2010Renault4_4099B848.jpg1992autowp.ru_renault_4_bye_bye_1.jpg
Renault 4 GTL ročníku 1983, o rok mladší biely voz a finálna verzia palubnej dosky (rozlúčková séria Bye Bye, 1992)

Drobné zmeny pokračovali aj v rokoch osemdesiatych, tou najväčšou technickou bola nesporne inštalácia predných kotúčových bŕzd (1982). Oceľové nárazníky následne nahradil plast a na ten predný sa presunula registračná značka, teda zostalo miesto pre ďalšiu vetraciu mriežku pod maskou. V sezóne 1986 sa skončila osemstopäťdesiatka, ktorú vystriedal motor 956 cm3, konštrukčne prakticky iba zmenšený 1,11 l.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

včera | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY