vytisknout velikost písma Renault 30 TS (1975): od vojny prvýkrát so šesťvalcom; anabáza PRV

V marci roku 1975 bol predstavený Renault 30 TS, jedno z najmodernejších áut vyššej strednej triedy svojej doby. Oslnivým komerčným úspechom sa ale nestal...
Renault 30 TS (1975): od vojny prvýkrát so šesťvalcom; anabáza PRV
Zoznam kapitol
  1. Búrlivý rozvoj, Stavba okolo motora PRV, Renault 30 TS s šesťvalcom PRV štartuje
  2. Moderná konštrukcia, Bohatá výbava, Variabilné usporiadanie, Technické údaje

Búrlivý rozvoj

Na jesennom autosalóne v Paríži v roku 1975 bola predstavená lacnejšia verzia Renaultu 20, ktorá sa od "tridsiatky" na prvý pohľad líšila použitím páru obdĺžnikových svetlometov namiesto zdvojených okrúhlych svetiel verzie R30. Po technickej stránke však išlo o viac-menej identické vozidlá, Renault 30 bol samozrejme rýchlejší a lepšie vybavený.

Renault 20 TL 1975 1.jpgRenault 20 TL 1975.jpgRenault 20 GTD.jpg
Renault 20 bol lacnejšou verziou luxusného šesťvalce Renault 30. Pôvodná verzia 20 TL z konca roka 1975, vpravo potom neskoršie vznetové prevedenie GTD

Základný Renault 20 bol najprv ponúkaný len s motormi 1,6 l, ktoré boli pre takto veľký voz slabé, šesťvalec Renault 30 bol potom príliš drahý. Dvadsiatka mala oproti tridsiatke vzadu bubnové brzdy, menšie ráfiky a palivovú nádrž s objemom zníženým na 60 l.

Vozidlá radu Renault 20/30 boli vyrábané do roku 1983, teda až do nástupu trónu modelu Renault 25, a aj keď postupne prichádzali s radom zlepšení, komerčným úspechom pre Renault nakoniec neboli. V oboch spriaznených radoch sa objavoval rad stupňov výbavy, čo v tej dobe nebolo práve bežné, a do výbavy pribúdali zážihové motory so vstrekovaním, päťstupňovou prevodovkov aj posilňovačom riadenia, to však nemohlo nepriaznivú tendenciu zvrátiť.

Renault 20 TS 1975 1.jpgRenault 20 TL 1975 2.jpg
Priehľadné kresby vozidla 20 TL naznačujú štruktúru skeletu modelu 30 TS

Renault 20 sa v obmedzených sériách vyrábal aj v Rumunsku pod označením Dacia 2000, avšak tieto vozy boli vyhradené komunistickým pohlavárom a aparátu tajnej polície. Verzií radu R20/30 bola celá rada, ale my sa teraz sústredíme na šesťvalcové prevedenie Renault 30 TS, ktoré bolo z celej tejto rady predstavené ako prvé.

Stavba okolo motoru PRV

Pri vývoji radu R20/30 hral významnú úlohu motor. A nešlo o nič menšieho, než o legendárny zážihový vidlicový šesťvalec PRV (Peugeot / Renault / Volvo). Ak si myslíte, že rozsiahla spolupráca konkurenčných automobiliek na vývoji a výrobe kľúčových motorov a komponentov je doménou posledných rokov, mýlite sa. Firmy Peugeot a Renault uzavreli už v roku 1969 dohodu o spoločnom vývoji dielov, známu dnes ako FM (La Française de Mécanique).

K tejto dohode o dva roky neskôr pristúpilo aj švédske Volvo a všetky tri automobilky spoločne založili novú spoločnosť PRV, v ktorej každá z nich držala tretinový podiel. Pre túto novú firmu bola v severofrancúzskom Douvrine postavená motoráreň, ktorá mala vyvíjať a vyrábať motory V6 a V8.

Renault 30 TS 1975 01.jpgRenault 30 TS 1975 02.jpgRenault 30 TS 1975 03.jpg
Renault 30 TS vo svojom pôvodnom prevedení z jari roku 1975

Z osemvalcov nakoniec zišlo, avšak jednotky PRV V6 (niekedy prezývané Douvrin) sa postupom rokov presadili pod kapotami neuveriteľne širokej škály vozidiel od Alpine A310 (už na prelome roku 1976!). Cez fantastický DeLorean DMC-12, americký Dodge Monaco (1990), stroje Venturi a väčšinu väčších vozidiel Peugeot, Renault, Citroën a Volvo poslednej štvrtiny dvadsiateho storočia až po modely Peugeot 605, Renault Safrane, Volvo 780 alebo Lancia Thema, v ktorých sa ich výroba preniesla až hlboko do deväťdesiatych rokov.

Renault 30 TS so šesťvalcom PRV štartuje

Prvým modelom, ktorý sa nového agregátu PRV dočkal, bolo už na prelome roku 1974 Volvo 264, nasledované ešte v tom istom roku dvojdverovým verziami kupé a kabriolet z radu Peugeot 504. V druhej polovici roka 1975 potom do sveta vletel úplne nový veľký sedan Peugeot 604, avšak rovnako ako spomínané Volvo išlo o automobil klasickej koncepcie, teda s pozdĺžnou zástavbou motora a pohonom zadných kolies.

Renault 20 TX 1982.jpgRenault 20 TX 1983.jpgRenault 20 Turbo Diesel 1979.jpg
Menší Renault 20 TX, vpravo prevedenie so vznetovým motorom

Renault 30 TS však oproti nim vynikal uložením tohto motora naprieč pred poháňanou prednou nápravou, takže sa stal po športovom Citroëne SM s motorom Maserati vôbec najväčším európskym automobilom s touto koncepciou! Vtedy zrejme jediným ešte väčším automobilom s predným pohonom bol americký Oldsmobile Tornado. Ale nebola to len použitá koncepcia pohonného ústrojenstva, čo z Renaultu 30 TS robilo jedno z najinovatívnejších vozidiel svojej doby.

Nutné dodať, že dnes s prehľadom najpoužívanejšia koncepcia s motorom naprieč pred prednou nápravou bola u "tridsiatky" skôr z núdze cnosťou. Ani mimoriadne kompaktný šesťvalec PRV s uhlom rozovretia radov valcov nie 60, ale 90 stupňov (pre zachovanie prijateľnej stavebnej výšky) a hmotnosťou kompletne vystrojeného agregátu len 150 kg by sa totiž do vtedy obvyklej zástavby za prednou nápravou nevošiel (nezostalo by skrátka miesto pre pedále a nohy cestujúcich na predných sedadlách).

Renault 25 V6 Turbo 1984.jpgRenault 25 V6 Injection 1988.jpgRenault 25.jpg
Model Renault 30 bol v roku 1984 nahradený modelom Renault 25

Avšak už vtedy si motoristická tlač na tridsiatke všímala jej značnej nedotáčavosti danej preťaženou prednou nápravou. Renault 30 TS do kategórie vyššej triedy preniesol praktickú päťdverovú karosériu s výklopnou zadnou časťou z úspešnej "šestnástky", pričom ani podvozok sa nemal za čo hanbiť. Samonosná karoséria mala predné kolesá zavesené na lichobežníkových polonápravách (podobné riešenie ako v menšom Renaulte 12) a zadné na trojprvkových sústavách pozdĺžnych a priečnych ramenách.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY