vytisknout velikost písma Renault 16 (1965): reformátor v českom prospekte

Budúci rok oslávi polstoročie voz, ktorý zmenil trendy v konštrukcii automobilu ako máloktorý iný. Zakladateľa moderných hatchbackov si pripomenieme na dobovom prospekte vydanom pre zákazníkov v Československu.
Renault 16 (1965): reformátor v českom prospekte
Zoznam kapitol
  1. Dodnes rezonujúca revolúcia, Originálne poňatie, Videá
  2. Nad dobovým prospektom, Progresívna koncepcia, Technické údaje
  3. Prospekt R16
  4. Fotogaléria R16

Dodnes rezonujúca revolúcia

Oficiálnu premiéru si nový Renault 16 odbil na marcovom autosalóne v roku 1965, ale už v priebehu predchádzajúcich mesiacov automobilka Renault masírovala zvedavosť odbornej i laickej verejnosti postupným uvoľňovaním "špionážnych" snímok a "uniknutých" informácií. Tie pôvodne hovorili o novom modeli "Renault 1500", no už podľa rozsahu tejto kampane bolo jasné, že sú si v Renaulte veľmi dobre vedomí hodnoty toho, čo pripravili...

R16 (1).jpgR16 TL 1974 (2).jpgR16 TS (3).jpg
Renault 16 vo všetkých verziách, vpravo varianty TL a TS

V rokoch 1965 až 1980 bolo vyrobených takmer 1,9 milióna vozidiel Renault 16. Väčšina z nich uzrela svetlo sveta vo francúzskych továrenských Flins a Sandouville, v licencii však produkcia prebiehala aj v Austrálii. Je zbytočné skúmať, či bol Renault 16 skutočne tým prvým zástupcom danej kategórie, celkom iste bol aspoň jedným z prvých, a určite tým najúspešnejším z nich.

R16 TL 1974 (1).jpgR16 TS (1).jpgR16 TX 1973 (1).jpg
R16 TL, TS a špičkový TX z rôznych fází produkcie

Verejnosť bola ohromená. Termín "hatchback" vtedy ešte samozrejme neexistoval, a tak žurnalisti hovorili najčastejšie o "priestrannom rodinnom aute na pomedzí cestovného sedanu a kombi". Svojimi vlastnosťami si Renault 16 právom vyslúžil titul Auto roka 1966, pričom išlo o prvého francúzskeho víťaza tejto dnes najvýznamnejšie odbornej ankety svojho druhu v jej (vtedy ešte celkom mladých) dejinách.

Originálne poňatie

Odozva bola skutočne búrlivá. Legendárny a rešpektovaný britský pretekár Stirling Moss, vicemajster seriálu Grand Prix v rokoch 1955 až 1958, v roku 1970 povedal: "Renault 16 je nepochybne tým najšikovnejšie skonštruovaným automobilom, s akým som sa kedy stretol, a myslím si, že by si každá Anglická automobilka mala jeden kúpiť preto, aby videla, ako sa to robí. "

R16 (6).jpgR16 (3).jpgR16 TS (4).jpg
Renault 16 bol prevratom a predznamenaním moderných päťdverových hatchbackov

Renault 16 bol päťdverovým hatchbackom s priestrannou, variabilnou a bohato presklenou karosériou. Všetky kolesá boli uložené nezávisle a poháňané boli tie predné, a aj keď motor ešte spočíval pozdĺžne za prednou nápravou, ide o skutočný predobraz receptu, podľa ktorého sa dodnes varia predajne najúspešnejšie osobné automobily v Európe, ale zďaleka nielen tu.

22.jpg23.jpg24.jpg
R16 vynikal na svoju dobu bezkonkurenčnou variabilitou priestoru pre cestujúcich a batožinu

R16 sa v obmedzených počtoch dovážal aj do Československa a pamätníci si ho iste pamätajú ako obľúbený voz vtedajších vyvolených. A keďže máme k dispozícii zachovalý prospekt, ktorý pre Československo Renault pripravil priamo v češtine, pripomenieme si tento model práve nad jeho stránkami. Ostatne podobne sme to urobili napríklad už minulý týždeň s prospektom k Fordu Cortina (1964).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY