vytisknout velikost písma Renault 16 (1965): reformátor v českom prospekte

Budúci rok oslávi polstoročie voz, ktorý zmenil trendy v konštrukcii automobilu ako máloktorý iný. Zakladateľa moderných hatchbackov si pripomenieme na dobovom prospekte vydanom pre zákazníkov v Československu.
Renault 16 (1965): reformátor v českom prospekte
Zoznam kapitol
  1. Dodnes rezonujúca revolúcia, Originálne poňatie, Videá
  2. Nad dobovým prospektom, Progresívna koncepcia, Technické údaje
  3. Prospekt R16
  4. Fotogaléria R16

Dodnes rezonujúca revolúcia

Oficiálnu premiéru si nový Renault 16 odbil na marcovom autosalóne v roku 1965, ale už v priebehu predchádzajúcich mesiacov automobilka Renault masírovala zvedavosť odbornej i laickej verejnosti postupným uvoľňovaním "špionážnych" snímok a "uniknutých" informácií. Tie pôvodne hovorili o novom modeli "Renault 1500", no už podľa rozsahu tejto kampane bolo jasné, že sú si v Renaulte veľmi dobre vedomí hodnoty toho, čo pripravili...

R16 (1).jpgR16 TL 1974 (2).jpgR16 TS (3).jpg
Renault 16 vo všetkých verziách, vpravo varianty TL a TS

V rokoch 1965 až 1980 bolo vyrobených takmer 1,9 milióna vozidiel Renault 16. Väčšina z nich uzrela svetlo sveta vo francúzskych továrenských Flins a Sandouville, v licencii však produkcia prebiehala aj v Austrálii. Je zbytočné skúmať, či bol Renault 16 skutočne tým prvým zástupcom danej kategórie, celkom iste bol aspoň jedným z prvých, a určite tým najúspešnejším z nich.

R16 TL 1974 (1).jpgR16 TS (1).jpgR16 TX 1973 (1).jpg
R16 TL, TS a špičkový TX z rôznych fází produkcie

Verejnosť bola ohromená. Termín "hatchback" vtedy ešte samozrejme neexistoval, a tak žurnalisti hovorili najčastejšie o "priestrannom rodinnom aute na pomedzí cestovného sedanu a kombi". Svojimi vlastnosťami si Renault 16 právom vyslúžil titul Auto roka 1966, pričom išlo o prvého francúzskeho víťaza tejto dnes najvýznamnejšie odbornej ankety svojho druhu v jej (vtedy ešte celkom mladých) dejinách.

Originálne poňatie

Odozva bola skutočne búrlivá. Legendárny a rešpektovaný britský pretekár Stirling Moss, vicemajster seriálu Grand Prix v rokoch 1955 až 1958, v roku 1970 povedal: "Renault 16 je nepochybne tým najšikovnejšie skonštruovaným automobilom, s akým som sa kedy stretol, a myslím si, že by si každá Anglická automobilka mala jeden kúpiť preto, aby videla, ako sa to robí. "

R16 (6).jpgR16 (3).jpgR16 TS (4).jpg
Renault 16 bol prevratom a predznamenaním moderných päťdverových hatchbackov

Renault 16 bol päťdverovým hatchbackom s priestrannou, variabilnou a bohato presklenou karosériou. Všetky kolesá boli uložené nezávisle a poháňané boli tie predné, a aj keď motor ešte spočíval pozdĺžne za prednou nápravou, ide o skutočný predobraz receptu, podľa ktorého sa dodnes varia predajne najúspešnejšie osobné automobily v Európe, ale zďaleka nielen tu.

22.jpg23.jpg24.jpg
R16 vynikal na svoju dobu bezkonkurenčnou variabilitou priestoru pre cestujúcich a batožinu

R16 sa v obmedzených počtoch dovážal aj do Československa a pamätníci si ho iste pamätajú ako obľúbený voz vtedajších vyvolených. A keďže máme k dispozícii zachovalý prospekt, ktorý pre Československo Renault pripravil priamo v češtine, pripomenieme si tento model práve nad jeho stránkami. Ostatne podobne sme to urobili napríklad už minulý týždeň s prospektom k Fordu Cortina (1964).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY