vytisknout velikost písma Range Rover Velar nadchne už svojim vzhľadom (prvé dojmy)

Range Rover Velar vypĺňa medzeru medzi modelmi Evoque a Sport. Je takmer rovnako dlhý a široký (a drahý) ako RR Sport, ale výrazne nižší. Technicky má Velar blízko k Jaguaru F-Pace, ale nie je len jeho prekarosovaným klonom. Infotainment Touch Pro Duo očarí na prvý dojem, v praktickej použiteľnosti má ale rezervy. Velar presvedčí nielen svojím vzhľadom, ale tiež pri jazde - a to ako na ceste, tak v teréne. Základný model stojí 57-tisíc eur, vrcholný dvakrát toľko.
Range Rover Velar nadchne už svojim vzhľadom (prvé dojmy)

Do Nórska sa jazdí hlavne za prírodnými krásami. Strmé úbočia fjordov rýchlo vystupujú z hladiny mora a po ráne odhaľujú svoje vrcholky do nízkej oblačnosti tvorenej stúpajúcim oparom. Na zelených stráňach pod brezovými hájmi sa pasú kravy a ovce. A medzi tým všetkým sú vo veľkorysých rozostupoch nasadené drevené domčeky prísne regulovaných tvarov, farieb a veľkostí. Realita predčí svojou malebnosťou aj tú najgýčovejšiu pohľadnicu, ktorú ste kedy z najbohatšej škandinávske krajiny videli. Nie je ľahké predstaviť si ľudský výtvor, ktorý by mohol fotogénickej nádhere nórskej krajiny konkurovať. A predsa sa taký našiel. SUV, ktoré si ľudia budú vyberať hlavne kvôli tomu, ako vyzerá. Za ktorým sa otáčajú hlavy. Ktoré si do produkčnej reality prinieslo dramatickosť proporcií vyhradenú spravidla len konceptom. Range Rover Velar.

Za volant Velar sme sa mohli po prvýkrát posadiť práve v Nórsku, kde prémiová sekcia značky Land Rover usporiadala zoznamovacie jazdy pre novinárov z celého sveta. Model vznikol s cieľom vyplniť až príliš veľkú medzeru, ktorá doteraz v ponuke zívala medzi malým Evoque a Range Roverom Sport. Velar však nestojí presne medzi nimi. "Nechceli sme robiť Matriošky," vysvetľuje vehicle programme director David Doody.

"Nepostupoval sme tak, že by sme vzali rozmery Evoque, rozmery Range Roveru Sport a vydelili rozdiely dvoma." Velar má pôdorys nie príliš vzdialený Sportu, ale oveľa nižšiu siluetu. Podľa Doodyho by mal k značke prilákať aj zákazníkov, ktorí doteraz jazdí v Audi A6 alebo BMW radu 5 a Range Rover Sport pôsobí na ich vkus už príliš masívne.

Výsledkom je SUV neobvyklých proporcií. Dlhé a široké, takže sa zdá celkom veľké, ale priemerne urastený muž mu vidí cez strechu. Dizajnéri opäť uplatnili osvedčený sloh, ktorý dáva súčasnej modelovej rade Range Rover tak dramatický výzor. Vysoko posadená maska ​​v spojení s útlymi, do bokov zabiehajúcimi svetlometmi vytvára pri pohľade spredu dojem majestátnej robustnosti, zdôraznený nízko k zemi spusteným nárazníkom.

Range-Rover-Velar-First-Edition-00046.jpgRange-Rover-Velar-First-Edition-00111.jpg

Z profilu je kľúčovým prvkom kombinácia kratučkého predného a veľkorysého zadného previsu v spojení s dlhou kapotou a dozadu posadenou kabínou. Auto vďaka tomu vyzerá dynamicky, ale bez kulturistickej napumpovanosti najmä nemeckých konkurentov. Pre Range Rover je charakteristická aj úplne horizontálna línia spodnej hrany bočného presklenia. Kúsok pod ňou sa od predných svetlometov až k zadným lampám tiahne rovnobežný prelis, ktorý plní trojakú funkciu. Šikovne skrýva škáru kapoty; zdôrazňuje dĺžku profilu; a slúži ako deliaca priamka, od ktorej dizajnéri - povedané ich vlastnými slovami - "zavesili" dekoračné prvky okolo celého vozidla, počnúc maskou a končiac čiernou lištou s nápisom Range Rover medzi zadnými svetlami. Prezrite si fotky, na nich je to vidieť celkom dobre.

Ďalším typickým prvkom je efekt "visutej" strechy, dosiahnutý čiernymi stĺpikmi karosérie. A samozrejme veľké kolesá. V prípade verzie First Edition, s ktorou sme v Nórsku jazdili, dvadsaťpalcové.

Range-Rover-Velar-First-Edition-00038.jpgRange-Rover-Velar-First-Edition-00039.jpg

Range-Rover-Velar-First-Edition-00040.jpgRange-Rover-Velar-First-Edition-00041.jpg

Nie som si celkom istý, či je dizajn tak minimalistický, ako návrhári tvrdia (napríklad bronzové detaily na štylizovaných ventilačných otvoroch verzie First Edition sú učebnicovým príkladom samoúčelne dekoratívneho stylingu), ale výsledkom je bezpochyby jedno z najatraktívnejších SUV na trhu. Snáď s jedinou výnimkou. Pri pohľade priamo zozadu vyzerá Velar kvôli vysokému "difúzoru" a blízko k sebe posadeným koncovkám výfuku úzko a akosi vajcovito. Inak je to však paráda. Najviac mu pristane trojštvrťový pohľad. Predný, ale najmä zadný, kedy naplno vynikne kombinácia dlhej kapoty a minimálneho predného previsu.

Interiérom, konštrukcií a technológiami Velar sa dnes budeme zaoberať len stručne, pretože ich podrobne opísal Lukáš Dittrich už pri statickej premiére modelu tento rok na jar.

Tak teda len stručne, ako sadneme za volant. Velar využíva rovnakú hliníkovú architektúru ako ostatné modely značky Range Rover. Technicky má blízko k Jaguaru F-Pace, ale Dave Doody hovorí, že konštrukčne sa obe autá líšia asi zo 60 percent. Základ palety motorizácií tvoria štvorvalce Ingenium, ale budete si môcť objednať aj šesťvalcové motory. Prevodovka je vždy osemstupňová automatická z dielní ZF. Šesťvalce majú štandardne vzduchové vankúše, pričom adaptívne tlmiče pruženia sa dodávajú sériovo do všetkých verzií vrátane štvorvalcov. Úplný prehľad o motoroch vám dá nasledujúca tabuľka:

Range Rover Velar: Technické údaje

  D180 D240 D300 P250 P380
Zdvihový objem valcov (cm3): 1999 1999 2993 1999 2995
Najvyšší výkon (kW/min-1): 132/4000 177/4000 221/4000 184/5500 280/6500
Najvyšší krútiaci moment (Nm/min-1): 430/1500 500/1500 700/1500-1750 365/1200-4500 450/3500-5000
Prevodovka 8-stupňová automatická 8-stupňová automatická 8-stupňová automatická 8-stupňová automatická 8-stupňová automatická
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 8,9 7,3 6,5 6,7 5,3
Najvyššia rýchlosť (km/h): 209 217 241 217 250
Spotreba paliva kombinovaná (l/100 km): 5,4 5,8 6,4 7,6 9,4

V Nórsku sme postupne vyskúšali oba trojlitrové šesťvalce, kompresorom preplňovaný benzínový aj turbodiesel. Jednoznačnejšie závery o dynamike a vlastne aj jazdných vlastnostiach si však necháme až na jazdu v domácom prostredí. Kolektivistické Nórsko je krajina vhodná na radu aktivít. Menovite nordic walkingu. Budovanie socializmu. Poprípade, ako vieme z literatúry, páchania obzvlášť beštiálnych sériových vrážd. Tie vám tu môžu dlho prechádzať, ak má detektív Harry Hole práve jedno zo svojich alkoholických období, ale s rýchlou jazdou príliš nepochodíte. Limity sú nízke, cesty zámerne úzke, krajina obývaná riedko, no skoro všade, a tolerancia miestnych k bezuzdnému vyčíňaniu na ceste nulová. Pričom bezuzdným vyčíňaním sa tu očividne myslí čokoľvek iného ako veľmi pokojná, ustálená jazda rýchlosťou okolo 70 km/h.

Range-Rover-Velar-First-Edition-00116.jpg

V takých podmienkach nie je divu, že sa zážihový motor javí ako márnivá zbytočnosť. Za menej ako dvanásť litrov jazdiť nevie. Diesel ide za sedem a je dôsledne odhlučnený, takže nedráždi jemnocit cestujúcich charakteristickým bručaním. Navyše má enormnú silu od najnižších otáčok. Velar s burácajúcim kompresorovým osemvalcom, to by bola iná pesnička, ale kým sa to nestane, je motorizácia D300 jasnou voľbou. Tým skôr, že nastavenie podvozku nie je tak športové, ako by si niekto mohol podľa dramaticky štylizovaného exteriéru myslieť.

Pneumatický podvozok v kombinácii s adaptívnymi tlmičmi samozrejme auto podrží, keď sa ponoríte rýchlo do zákruty alebo skúsite prudkú zmenu smeru. Velar je ale nastavené tak, aby pri bežnej jazde pérovalo relaxovanie a nepokúšalo vodiča k razantnej jazde. Alebo to bol len podvedomý strach z pobytu v (pravda, vyhlásenú komfortným) nórskom väzení? Každopádne sme sa až na niekoľko krátkych úsekov ochotne podriadili miestnym zvyklostiam a radšej si užívali pobyt v honosne poňatom interiéri.

Range-Rover-Velar-First-Edition-00130.jpg

Range-Rover-Velar-First-Edition-00125.jpg

Priestor pre cestujúcich je ďalším dizajnérskym majstrovstvom Velara. A možno ešte väčším ako exteriér. Výrazné horizontálne linky, kontrast svetlých a tmavých plôch, príjemné mäkčené povrchy a hlboký čierny lak navodzujú atmosféru moderného luxusu, podčiarknutú absenciou tlačidiel. Velar vo veľkom vsádza na displeje. Dva má vodič priamo v zornom poli - priehľadový ( "head-up") nad čelným oknom a ďalší namiesto tradičného prístrojového štítu. Širokouhlý displej infotainmentu uprostred palubnej dosky dopĺňa ďalšia dotyková zobrazovacia plocha v prechode medzi palubnou doskou a stredovou konzolou. Hovoria tomu Touch Pro Duo. Systém pôsobí moderne, o tom niet sporu. Počas hodín usporiadanej jazdy sme však mali veľa času objavovať drobné nelogickosti ovládacieho rozhrania.

Range-Rover-Velar-First-Edition-00065.jpg

Napríklad prehrávanie hudby z externého zdroja. Na spodnom displeji sa nachádzajú veľké kontextové tlačidlá (prehrať/pozastaviť, späť, vpred), podkreslenie bookletom práve prehrávaného albumu cez celú plochu displeja. Je to krásne, lenže keď chcete z playlistu vybrať inú pesničku, musíte ísť na hornej displej a preklikať sa cez niekoľko úrovní menu.

Range-Rover-Velar-Touch-Pro-Duo-00001.jpgRange-Rover-Velar-Touch-Pro-Duo-00006.jpg

Klimatizácii je dole venovaná celá jedna obrazovka, ale nastavenie intenzity ochladzovania na nej nenájdete. To sa z nejakého dôvodu ako jediné schováva v menu Settings/Climate. Alebo zobrazovanie podporných systémov jazdy v teréne. Tie majú dole zase vlastnú obrazovku s krásnou grafikou, ale po kliknutí na ikonu hôr na dolnom displeji musíte prejsť na horný displej, tam voľbu najprv potvrdiť a potom si z dlaždíc vybrať požadovanú možnosť.

V praxi na nás systém Touch Pro Duo pôsobil dojmom, že dizajnéri sa najprv nadchli pre myšlienku elegantného tmavého displeja namiesto panela tlačidiel a až potom začali vymýšľať, čo na neho dať. Uvedomujem si, že navrhovať prehľadné, úplne logické a intuitívne grafické rozhranie je obtiažna disciplína, v ktorej nie vždy uspejú aj tie najlepšie technologické spoločnosti. Nieto automobilky, pre ktoré je táto oblasť stále ešte úplne nová.

Výsledné riešenia vo Velare každopádne kladú na pozornosť vodiča ešte vyššie nároky, pretože ho nútia presúvať pozornosť medzi dvoma zobrazovacími plochami. A stále platí naša fundamentálna námietka, že triafať sa za jazdy prstom do dotykových tlačidiel bez reliéfu a haptickej spätnej väzby je ergonomický krok späť. Ľudia z automobiliek radi hovoria, že zákazníci sú na dotykové ovládanie zvyknutí z mobilov a tabletov. Lenže auto nie je iPad. A nestane sa ním, kým sa nebude riadiť úplne samo. A to ani Velar zatiaľ nedokáže, hoci má adaptívny tempomat, systém udržiavania v pruhu (na nórskych cestách bol ale prakticky nepotrebný, pretože nerozoznával krajnice) a dokonca aj systém, ktorý vám pomôže zacúvať s prívesom.

Range-Rover-Velar-v-Norsku-00061.jpgRange-Rover-Velar-v-Norsku-00092.jpg

To sme si v Nórsku nevyskúšali, zato sme mohli dosýta spoznať terénne schopnosti Velara. Hoci nízky, hliníkový a s viacprvkovou zadnou nápravou Integral Link, je to predsa stále Range Rover. Off-road parametre Velar síce nie sú tak pôsobivé ako vo veľkom RR, ale medzi porovnateľnými SUV patrí k najlepším. Výrobca udáva nájazdové uhly 28,9° vpredu a 29,5° vzadu, prechodový uhol 23,5 stupňa a svetlú výšku 213 mm. Tá ale platí len pre základné modely so štvorvalcovými motormi a oceľovými pružinami. Pneumatické odpruženie umožňuje zvýšiť svetlosť v off-road režime na 251 mm a zaručí brodivosť 650 mm.

Tím Land Rover Experience pre nás pripravil niekoľko umelých prekážok, nejaké to šplhanie lesnými cestami rozjazdenými od traktorov a najmä impozantný výjazd pozdĺž zjazdovky v lyžiarskom areáli Strandafjellet. Rozbitá cesta plná veľkých kameňov a ostro zalomených serpentín s veľkým prevýšením nás priviedla až k hornej stanici lanovky s dychberúcimi výhľadom na časť 110 km dlhého fjordu Storfjord. Velar zvládol výstup s nadhľadom typickým pre všetky Range Rovery. Nebyť nadhadzovania na väčších kameňoch, v opulentnej sedačke so zapnutou masážnou funkciou by človek ľahko zabudol, že ide celkom náročným terénom. Jazdu mimo asfalt uľahčuje funkcia ATPC, ktorá automaticky udržuje nastavenú rýchlosť v intervale 3,6 až 30 km/h. Ovláda sa rovnako ako tempomat.

Range-Rover-Velar-First-Edition-00097.jpgRange-Rover-Velar-v-Norsku-00037.jpg

V terénnom režime sa na priehľadovom displeji zobrazuje uhol natočenia predných kolies spolu s priečnym aj pozdĺžnym náklonom vozidla. Na stredovom displeji si ale stále môžete vyvolať (stlačením tlačidla na spodnom displeji) zobrazenie systému 4×4 a v reálnom čase sledovať, ako pérujú kolesá a ako inteligentná elektronika plynule otvára a uzatvára stredový aj zadný diferenciál.

Prednosti pohonu všetkých kolies však oceníte aj na starej ceste. Range Rover Velar dostal systém s lamelovou medzinápravovou spojkou a reťazovým pohonom prednej nápravy. V predvolenom stave sú poháňané iba zadné kolesá. To Velaru dáva porciu prirodzené agility, ktorú postrehnete, aj keď sa nesnažíte prejsť každú zákrutu na krv. Systém IDD plynulo rozdeľuje hnaciu silu, a to ako preventívne, tak reaktívne. Šesťvalce môžu mať naviac ešte aktívny zadný diferenciál, ktorý prenáša vektorový krútiaci moment na vonkajšie koleso. Ale ako už bolo povedané, Velar nie je naladený tak, aby pôsobil športovo. Je "len" predvídateľný, primerane presný a obratný a dokáže vodičovi navodiť pocit príjemného vodičského zážitku, ako to vedia autá ladená podľa anglickej školy. Keby sme si chceli rýpnúť (k čomu máme od prírody sklony), mohli by sme napísať, že v navrhovaní podvozkov má Jaguar Land Rover zjavne oveľa väčší kompetenciu ako v navrhovaní užívateľských rozhraní palubnej elektroniky. Ale radšej to nenapíšeme, aby sa na nás nenahnevali.

Range-Rover-Velar-First-Edition-00102.jpg

Na slovenskom trhu možno nový Range Rover Velar objednávať už dnes. Štandardný cenník začína sumou 59-tisíc eur za motorizáciu D180 v základnej výbave S (19" kolesá, LED svetlomety, el. veko kufra, kožené čalúnenie, navigácia, parkovacia kamera, atď.). Šesťvalec D300 v tejto špecifikácii vyjde na 70-tisíc eur. Opačný pól ponuky predstavujú varianty First Edition s unikátnym stylingom a všetkou mysliteľnou výbavou od aktívneho zadného diferenciálu cez karbónové dekory a head-up displej až po sedadlá s odvetrávaním a masážnou funkciou. Range Rover Velar D300 First Edition stojí 115-tisíc eur, za benzínový P380 dáte dokonca pár tisíc viac. Pre zaujímavosť: Range Rover Sport s motorom SDV6 a najvyššou výbavou Autobiography Dynamic stojí aktuálne 101-tisíc eur. Aj z toho je vidieť, že chápať Velar ako predel napoly cesty medzi Evoque a Sportom by bola chyba. Je to skrátka ďalší Range Rover. Dychberúci, štýlovo čistý, prekvapivo funkčný. A drahý. Takže niečo ako samotné Nórsko.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY