vytisknout velikost písma Ram 1500 Ecodiesel: Voľba rozumu?

Kúpiť si v Európe americký pickup bývalo všetkým, len nie rozumnou voľbou. S naftovým motorom Ecodiesel by sa to ale mohlo zmeniť - výrobca sľubuje spotrebu pod 9 litrov. Bude ale obrí truck s malým dieselom skutočne uspokojivo fungovať?
Ram 1500 Ecodiesel: Voľba rozumu?
Zoznam kapitol
  1. Ram 1500 Ecodiesel
  2. Ram 1500 Ecodiesel: Fotogaléria

Článok bol so súhlasom autora prevzatý z portálu Autíčkář.cz

Americká záľuba v používaní ľahkých nákladiakov namiesto osobných áut je obľúbeným terčom vtipov zo strany Európanov. Dvojnásobne to platí, pokiaľ ide o Európanov ostrovného typu, navyknutých na úzke cesty, s volantom na zlej strane a vybavených vrodeným dešpektom voči "kolonistom".

A úprimne povedané, rozumných dôvodov k posmeškom nie je práve málo. My, milovníci starého amerického železa, budeme samozrejme argumentovať tým, že rámová konštrukcia vydrží večne, rovnako ako osemvalec s rozvodom OHV, že benzín vlastne nie je tak drahý a že prestavba na LPG neuberie pick-upu na praktickosti nijako zásadne. A potom sa vysmeje "osahávačom plastov".

clanky-4750.jpgclanky-4751.jpg
Ram Ecodiesel je poháňaný trojlitrovým naftovým šesťvalcom, ktorý ale dosahuje podobného výkonu a krútiaceho momentu ako tradičné V8 v 90. rokoch

Lenže v kútiku duše budeme vždy chápať, že "nákladiak" s plastovým interiérom a spotrebou 15+ litrov na sto vlastne nie je úplne ideálne riešenie pre európske podmienky, a že cena za prevážania korby plnej vzduchu nie je práve malá.

Ale svet sa mení a nie je dobré súdiť veci podľa toho, ako vyzerali pred dekádou. Aj americkým automobilkám už dochádza, že vziať pracovný nákladiak, potiahnuť jeho sedačky lacnou kožou, napísať na jeho bok honosne znejúce meno a predávať to celé rozhazovačným Texasanom už nestačí. A tak sa snažia približovať sa svojimi truckmi európskym autám.

Zbližovanie kontinentov

Asi najvýraznejším príkladom tohto trendu je Ram 1500 Ecodiesel. Ako výsledok spojenia upadajúcej americkej automobilky s upadajúcou európskou automobilkou kombinuje moderné poňatie amerického trucku s moderným poňatím európskeho turbodiesela.

Ram 1500 prešiel podobnými zmenami, ako zvyšok koncernu Chrysler - teda tým, o čom mnoho kolegov motoristických novinárov (pravdepodobne mylne) tvrdí, že ide o "európsky vplyv". V skutočnosti ide skôr o uvedomenie si, že odporné plastové interiéry, známe napríklad z minulej generácie Chargera alebo ešte skôr z neobyčajne nenávideného Calibra, už si nenájdu kupca ani na americkom trhu. To, že sa zároveň s poslednou vlnou faceliftov objavili aj európske verzie mnohých modelov, je pravdepodobne do značnej miery náhoda.

Ale nech už došlo k zmene akokoľvek, faktom zostáva, že Ram 1500 (aspoň vo vyšších verziách, ako testovaný Laramie Limited - stále si môžete kúpiť "robotnícky" Tradesman) má interiér približne na rovnakej úrovni, ako faceliftovaný Chrysler 300, známy tiež pod svojím európskym pseudonymom Lancia Thema. Inými slovami, vtipy na kvalitu a spracovanie interiéru si tentoraz budete musieť odpustiť, pretože táto vec vnútri vyzerá porovnateľne s európskymi autami. A zmizol aj ďalší typický problém amerických áut a nákladiakov - že zvnútra zvyčajne nie sú tak veľké ako zvonku.

Zmena prístupu sa ale dotkla aj toho, ako dnešná Ramka jazdí. Výsledok je samozrejme ovplyvnený tým, že sme testovali takmer najvyššiu možnú verziu na vzduchovom odpružení, ale aj štandardne montované štvorprvkové zavesenie zadnej nápravy s vinutými pružinami citeľne pomôže - ani čo do jazdných vlastností už nemáte pocit, že sedíte v nákladiaku. Skôr to pripomína naozaj veľké, možno len trochu ťažkopádne SUV. Samozrejme nemôžete čakať cit a odozvu v riadení, precízne vyváženie alebo perfektnú reakciu na plyn. Ale na druhú stranu sa necítite ani trochu ako v nákladiaku - posed a volant zodpovedajú veľkému SUV, rovnako ako jazdné vlastnosti. A pri pohybe bežnými rýchlosťami celá tá vec pôsobí vlastne aj celkom stabilne.

Nie sú tri litre málo?

No stále visí vo vzduchu otázka, čo na to vlastne motor? Intuitívne úvaha smeruje k tomu, že trojlitrový turbodiesel je na auto, štandardne osadzované šesťlitrovým benzínovým osemvalcom alebo takmer sedmilitrovým naftovým šesťvalcom, jednoducho málo. Čo so sebou logicky musí niesť nadmerné vytáčanie, neustály beh pod plným plynom a teda aj mizernú životnosť a spotrebu úplne inú, než akú nájdete v tabuľkách.

V reáli je ale zaujímavé predovšetkým jedno porovnanie. Trojlitrový Ecodiesel má takmer identický výkon (240 koní v 3 600 ot./min) a krútiaci moment (567 Nm v 2 000 ot./min) ako mal na začiatku 90. rokov benzínový osemvalec 454 cu. in. (7,4 litra) od Chevroletu. A navyše má osemstupňový automat ZF, známy napríklad z nových BMW alebo Jaguarov.

clanky-4757.jpgclanky-4759.jpgclanky-4760.jpg
Ovládateľnosťou Ram pripomína veľké SUV; brzdou prevádzky s ním nebudete

Výsledok? Nebudem vám nahovárať, že je Ram 1500 rýchle auto. Zrýchlenie 0-100 tesne pod 9 sekúnd a 240 koní skoro na tri tony - ak ste zvyknutí na poslednú generáciu supermoderných dieselov v európskych SUV (predstavte si napríklad X5 35d), budete mať pocit, že sa plazíte. Pokiaľ ale prechádzate z nejakého "normálneho" auta - povedzme neprémiového stredného SUV so štvorvalcovým dieselom - nebudete mať pocit veľkej zmeny. Brzdou premávky rozhodne nebudete ani na križovatkách, ani v zákrutách.

A ak máme veriť údajom výrobcu a americkým aj európskym testom, zdá sa, že ani spotreba nebude drasticky odlišná od európskych naftových SUV. Pod 9 litrov mimo mesto sa pravdepodobne dostanete len s extrémnym sebazaprením, ale čísla okolo 10 budú zrejme dosiahnuteľné bez väčších problémov. Keď k tomu pridáte cenu okolo 60 tisíc eur s daňou za auto napchaté výbavou, vrátane bezkľúčového vstupu a štartovania, navigácie, vyhrievaných sedadiel vpredu aj vzadu, ventilovaných sedadiel, Bluetooth pripojenia, strešného okna, vzduchového podvozku, cúvacej kamery a ďalších viac či menej nevyhnutných záležitostí, začína to vyzerať zaujímavo.

Verdikt

Americké pick-upy bývali v Európe voľbou extravagantných milionárov alebo tých, ktorí z nejakého dôvodu potrebovali ťahať extrémne ťažké prívesy, a nezáležalo im na spotrebe. Dieselový Ram ale zásadne mení situáciu - nevýhody oproti veľkému SUV klesajú na minimum, či už ide o spotrebu, jazdné vlastnosti alebo komfort a spracovanie. Hlavnou otázkou, ktorú si musíte položiť, už tak zostáva len to, či skutočne chcete skoro päť a pol metra dlhý kolos s korbou miesto kufra. Ak je vašou odpoveďou "áno", tak nie je dôvod váhať...

O autorovi

Vojta Dobeš je šéfredaktorom magazínu Autíčkář.cz, ktorý sa snaží pozerať na nové i staré autá z neobvyklých uhlov pohľadu. Už viac než desať rokov nakupuje zvláštne staré autá, ktoré svojho času tiež dovážal z USA.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY