vytisknout velikost písma Prvé SUV automobilky BMW, model X5, oslavuje 15. narodeniny

Prvé SUV automobilky BMW, model X5, oslavuje 15. narodeniny
Zoznam kapitol
  1. 15 rokov BMW radu X
  2. Fotogaléria: 15 rokov BMW radu X

Modely kategórie SUV sú pre automobilky zlatou baňou. Tým skôr pre tie, ktoré boli inak živené z predaja skôr exkluzívnych a športovo zameraných vozidiel. Za všetky menujme Porsche, ktoré sa vďaka SUV Cayenne postavilo na nohy a skoro ovládlo celý koncern Volkswagen.

P90166349_highRes.jpgP90166350_highRes.jpgP90166351_highRes.jpgPrvá X5 sa od vtedajších SUV líšila predovšetkým tým, ako jazdila - ako obyčajné auto. Pre automobilku to bol prelomový model, ktorý existenciu SUV v portfóliu značky obhájil

Aj pre automobilku BMW boli (a sú) vozidlá SUV výnosným podnikom. A práve teraz oslavuje pätnáste narodeniny zakladateľ rodu - BMW X5. Na trh prišlo v roku 1999 a vyrába sa v Spojených štátoch, čo je tiež kľúčový trh. Vo svojej dobe sa jednalo o jedno z najlepšie jazdiacich SUV na trhu. Skutočne, prvá X5 jazdila ako normálny osobák. 

Niektorým nadšencom do tradičnej koncepcie vozidiel BMW samozrejme ležia všetky ďalšie aplikácie modelov s označením X v žalúdku, najmä potom čudná X6, ktorá vlastne doteraz nemá na trhu konkurenciu. No o predajnom úspechu sa skutočne nedá diskutovať. 

K autám BMW radu X patrí neodmysliteľne aj pohon všetkých kolies označovaný ako xDrive, aj keď prvé modely BMW X5 nemali systém s elektronicky ovládanou rozvodovkou a prerozdeľovaním krútiaceho momentu, ako ho poznáme teraz. Pohon obstarával klasický centrálny diferenciál s pevným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy. 

BMW X5 sa dnes vyrába už v tretej generácii. O pohon sa prvýkrát stará aj štvorvalec a môžete mať aj čisto zadokolku - je ľahšia a teda papierovo úspornejšia. Z ďalších modelov pripomeňme už spomenutú X6, menší model X3, na nej založenú novú X4 a najmenšiu X1. Údajne má prísť ešte model X2 a stále sa špekuluje o veľkom BMW X7, ktoré má byť predovšetkým luxusnou alternatívou k Range Roveru.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY