vytisknout velikost písma Prvé SUV automobilky BMW, model X5, oslavuje 15. narodeniny

Prvé SUV automobilky BMW, model X5, oslavuje 15. narodeniny
Zoznam kapitol
  1. 15 rokov BMW radu X
  2. Fotogaléria: 15 rokov BMW radu X

Modely kategórie SUV sú pre automobilky zlatou baňou. Tým skôr pre tie, ktoré boli inak živené z predaja skôr exkluzívnych a športovo zameraných vozidiel. Za všetky menujme Porsche, ktoré sa vďaka SUV Cayenne postavilo na nohy a skoro ovládlo celý koncern Volkswagen.

P90166349_highRes.jpgP90166350_highRes.jpgP90166351_highRes.jpgPrvá X5 sa od vtedajších SUV líšila predovšetkým tým, ako jazdila - ako obyčajné auto. Pre automobilku to bol prelomový model, ktorý existenciu SUV v portfóliu značky obhájil

Aj pre automobilku BMW boli (a sú) vozidlá SUV výnosným podnikom. A práve teraz oslavuje pätnáste narodeniny zakladateľ rodu - BMW X5. Na trh prišlo v roku 1999 a vyrába sa v Spojených štátoch, čo je tiež kľúčový trh. Vo svojej dobe sa jednalo o jedno z najlepšie jazdiacich SUV na trhu. Skutočne, prvá X5 jazdila ako normálny osobák. 

Niektorým nadšencom do tradičnej koncepcie vozidiel BMW samozrejme ležia všetky ďalšie aplikácie modelov s označením X v žalúdku, najmä potom čudná X6, ktorá vlastne doteraz nemá na trhu konkurenciu. No o predajnom úspechu sa skutočne nedá diskutovať. 

K autám BMW radu X patrí neodmysliteľne aj pohon všetkých kolies označovaný ako xDrive, aj keď prvé modely BMW X5 nemali systém s elektronicky ovládanou rozvodovkou a prerozdeľovaním krútiaceho momentu, ako ho poznáme teraz. Pohon obstarával klasický centrálny diferenciál s pevným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy. 

BMW X5 sa dnes vyrába už v tretej generácii. O pohon sa prvýkrát stará aj štvorvalec a môžete mať aj čisto zadokolku - je ľahšia a teda papierovo úspornejšia. Z ďalších modelov pripomeňme už spomenutú X6, menší model X3, na nej založenú novú X4 a najmenšiu X1. Údajne má prísť ešte model X2 a stále sa špekuluje o veľkom BMW X7, ktoré má byť predovšetkým luxusnou alternatívou k Range Roveru.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY