vytisknout velikost písma Prvé SUV automobilky BMW, model X5, oslavuje 15. narodeniny

Prvé SUV automobilky BMW, model X5, oslavuje 15. narodeniny
Zoznam kapitol
  1. 15 rokov BMW radu X
  2. Fotogaléria: 15 rokov BMW radu X

Modely kategórie SUV sú pre automobilky zlatou baňou. Tým skôr pre tie, ktoré boli inak živené z predaja skôr exkluzívnych a športovo zameraných vozidiel. Za všetky menujme Porsche, ktoré sa vďaka SUV Cayenne postavilo na nohy a skoro ovládlo celý koncern Volkswagen.

P90166349_highRes.jpgP90166350_highRes.jpgP90166351_highRes.jpgPrvá X5 sa od vtedajších SUV líšila predovšetkým tým, ako jazdila - ako obyčajné auto. Pre automobilku to bol prelomový model, ktorý existenciu SUV v portfóliu značky obhájil

Aj pre automobilku BMW boli (a sú) vozidlá SUV výnosným podnikom. A práve teraz oslavuje pätnáste narodeniny zakladateľ rodu - BMW X5. Na trh prišlo v roku 1999 a vyrába sa v Spojených štátoch, čo je tiež kľúčový trh. Vo svojej dobe sa jednalo o jedno z najlepšie jazdiacich SUV na trhu. Skutočne, prvá X5 jazdila ako normálny osobák. 

Niektorým nadšencom do tradičnej koncepcie vozidiel BMW samozrejme ležia všetky ďalšie aplikácie modelov s označením X v žalúdku, najmä potom čudná X6, ktorá vlastne doteraz nemá na trhu konkurenciu. No o predajnom úspechu sa skutočne nedá diskutovať. 

K autám BMW radu X patrí neodmysliteľne aj pohon všetkých kolies označovaný ako xDrive, aj keď prvé modely BMW X5 nemali systém s elektronicky ovládanou rozvodovkou a prerozdeľovaním krútiaceho momentu, ako ho poznáme teraz. Pohon obstarával klasický centrálny diferenciál s pevným rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy. 

BMW X5 sa dnes vyrába už v tretej generácii. O pohon sa prvýkrát stará aj štvorvalec a môžete mať aj čisto zadokolku - je ľahšia a teda papierovo úspornejšia. Z ďalších modelov pripomeňme už spomenutú X6, menší model X3, na nej založenú novú X4 a najmenšiu X1. Údajne má prísť ešte model X2 a stále sa špekuluje o veľkom BMW X7, ktoré má byť predovšetkým luxusnou alternatívou k Range Roveru.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY