vytisknout velikost písma Prvé povojnové Volvo PV444 dnes oslavuje 70 rokov

Prvé povojnové Volvo PV444 dnes oslavuje 70 rokov

Presne pred sedemdesiatimi rokmi bolo predstavené Volvo PV444, ktoré pomohlo naštartovať povojnovú históriu švédskej automobilky aj vďaka exportu do USA. Model PV444 ale nie je zaujímavý len tým, že vznikol. Priniesol aj niekoľko technických noviniek a priekopníckych riešení, ktoré v tom čase neboli vôbec obvyklé. 

Ešte sa zastavme pri tom výročí. Možno si hovoríte, prečo sa nejaká automobilka púšťa do predstavovania nového auta v roku 1944, kedy v Európe vrcholil jeden z najhorších konfliktov histórie (ktorý mimochodom začal na deň presne pred 75 rokmi)? Švédsko si totiž zachovalo neutralitu a bohatlo na exporte kvalitnej ocele, predovšetkým do Nemecka. 

V septembri 1944 ešte nebolo Volvo PV444 úplne hotové, ale tím niekoľkých konštruktérov a inžinierov chcel verejnosti ukázať, že je pripravený po vojne, ktorej výsledok bol už prakticky istý, motorizovať Európu a svet. Prototyp predstavený verejnosti vtedy dokonca ani nejazdil. 

Sériová výroba začala v marci 1947 Volvo PV444 prišlo s nie ešte tak obvyklou samonosnou karosériou a úplne novým štvorvalcovým motorom 1,4 l s rozvodom OHV, čo bola pre Volvo novinka. V roku 1947 dával tento karburátorový motor výkon 40 koní. To nie je vôbec zlá hodnota. 

Volvo plánovalo vyrobiť 8000 kusov modelu PV444, ale do roku 1958, kedy sa výroba modelu PV444 skončila, zišlo z montážnej linky celkom 200 000 áut. Ak pridáme aj modernizovaný model PV544, celkové číslo sa v roku 1965 zastavilo na hodnote 440 000 vozidiel. 

V auguste 1955 sa Volvo začalo voziť aj do USA a v roku 1956 sa stalo druhým najpredávanejším importovaným autom v Kalifornii. Celkovo sa Volvu podarilo exportovať okolo 160 000 vozidiel a model PV444 úspešne naštartoval novodobú históriu švédskej automobilky ako rešpektovaného výrobcu.

volvo-pv444-01-1.jpgvolvo-pv444-02-1.jpgvolvo-pv444-03-1.jpg

volvo-pv444-04-1.jpgvolvo-pv444-05-1.jpgvolvo-pv444-06-1.jpg

volvo-pv444-07-1.jpg

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY