vytisknout velikost písma Prvé povojnové Volvo PV444 dnes oslavuje 70 rokov

Prvé povojnové Volvo PV444 dnes oslavuje 70 rokov

Presne pred sedemdesiatimi rokmi bolo predstavené Volvo PV444, ktoré pomohlo naštartovať povojnovú históriu švédskej automobilky aj vďaka exportu do USA. Model PV444 ale nie je zaujímavý len tým, že vznikol. Priniesol aj niekoľko technických noviniek a priekopníckych riešení, ktoré v tom čase neboli vôbec obvyklé. 

Ešte sa zastavme pri tom výročí. Možno si hovoríte, prečo sa nejaká automobilka púšťa do predstavovania nového auta v roku 1944, kedy v Európe vrcholil jeden z najhorších konfliktov histórie (ktorý mimochodom začal na deň presne pred 75 rokmi)? Švédsko si totiž zachovalo neutralitu a bohatlo na exporte kvalitnej ocele, predovšetkým do Nemecka. 

V septembri 1944 ešte nebolo Volvo PV444 úplne hotové, ale tím niekoľkých konštruktérov a inžinierov chcel verejnosti ukázať, že je pripravený po vojne, ktorej výsledok bol už prakticky istý, motorizovať Európu a svet. Prototyp predstavený verejnosti vtedy dokonca ani nejazdil. 

Sériová výroba začala v marci 1947 Volvo PV444 prišlo s nie ešte tak obvyklou samonosnou karosériou a úplne novým štvorvalcovým motorom 1,4 l s rozvodom OHV, čo bola pre Volvo novinka. V roku 1947 dával tento karburátorový motor výkon 40 koní. To nie je vôbec zlá hodnota. 

Volvo plánovalo vyrobiť 8000 kusov modelu PV444, ale do roku 1958, kedy sa výroba modelu PV444 skončila, zišlo z montážnej linky celkom 200 000 áut. Ak pridáme aj modernizovaný model PV544, celkové číslo sa v roku 1965 zastavilo na hodnote 440 000 vozidiel. 

V auguste 1955 sa Volvo začalo voziť aj do USA a v roku 1956 sa stalo druhým najpredávanejším importovaným autom v Kalifornii. Celkovo sa Volvu podarilo exportovať okolo 160 000 vozidiel a model PV444 úspešne naštartoval novodobú históriu švédskej automobilky ako rešpektovaného výrobcu.

volvo-pv444-01-1.jpgvolvo-pv444-02-1.jpgvolvo-pv444-03-1.jpg

volvo-pv444-04-1.jpgvolvo-pv444-05-1.jpgvolvo-pv444-06-1.jpg

volvo-pv444-07-1.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY