vytisknout velikost písma Prvé povojnové Volvo PV444 dnes oslavuje 70 rokov

Prvé povojnové Volvo PV444 dnes oslavuje 70 rokov

Presne pred sedemdesiatimi rokmi bolo predstavené Volvo PV444, ktoré pomohlo naštartovať povojnovú históriu švédskej automobilky aj vďaka exportu do USA. Model PV444 ale nie je zaujímavý len tým, že vznikol. Priniesol aj niekoľko technických noviniek a priekopníckych riešení, ktoré v tom čase neboli vôbec obvyklé. 

Ešte sa zastavme pri tom výročí. Možno si hovoríte, prečo sa nejaká automobilka púšťa do predstavovania nového auta v roku 1944, kedy v Európe vrcholil jeden z najhorších konfliktov histórie (ktorý mimochodom začal na deň presne pred 75 rokmi)? Švédsko si totiž zachovalo neutralitu a bohatlo na exporte kvalitnej ocele, predovšetkým do Nemecka. 

V septembri 1944 ešte nebolo Volvo PV444 úplne hotové, ale tím niekoľkých konštruktérov a inžinierov chcel verejnosti ukázať, že je pripravený po vojne, ktorej výsledok bol už prakticky istý, motorizovať Európu a svet. Prototyp predstavený verejnosti vtedy dokonca ani nejazdil. 

Sériová výroba začala v marci 1947 Volvo PV444 prišlo s nie ešte tak obvyklou samonosnou karosériou a úplne novým štvorvalcovým motorom 1,4 l s rozvodom OHV, čo bola pre Volvo novinka. V roku 1947 dával tento karburátorový motor výkon 40 koní. To nie je vôbec zlá hodnota. 

Volvo plánovalo vyrobiť 8000 kusov modelu PV444, ale do roku 1958, kedy sa výroba modelu PV444 skončila, zišlo z montážnej linky celkom 200 000 áut. Ak pridáme aj modernizovaný model PV544, celkové číslo sa v roku 1965 zastavilo na hodnote 440 000 vozidiel. 

V auguste 1955 sa Volvo začalo voziť aj do USA a v roku 1956 sa stalo druhým najpredávanejším importovaným autom v Kalifornii. Celkovo sa Volvu podarilo exportovať okolo 160 000 vozidiel a model PV444 úspešne naštartoval novodobú históriu švédskej automobilky ako rešpektovaného výrobcu.

volvo-pv444-01-1.jpgvolvo-pv444-02-1.jpgvolvo-pv444-03-1.jpg

volvo-pv444-04-1.jpgvolvo-pv444-05-1.jpgvolvo-pv444-06-1.jpg

volvo-pv444-07-1.jpg

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY