vytisknout velikost písma PRVÉ DOJMY: Jaguar F-Type SVR na Red Bull Ringu - tri kolá so šelmou

Jaguar F-Type SVR je najvýkonnejší sériový Jaguar v histórii. Red Bull Ring meria na dĺžku 4,318 km a má 10 zákrut. Od Prahy je vzdialený približne 440 km a cesta zaberie päť hodín
PRVÉ DOJMY: Jaguar F-Type SVR na Red Bull Ringu - tri kolá so šelmou

Jaguar sa činí. Už pri predstavení divízie Special Vehicle Operations bolo jasné, že sa máme na čo tešiť, pretože automobilka túto sekciu zameranú na rôzne špeciality uviedla naozaj štýlovo. Prvým dielom bol Jaguar Project 7. Išlo o dôkladne prepracovaný F-Type, ktorý dostal motor s výkonom 423 kW (575 k), pozmenený podvozok, skrátené čelné sklo a karbónové diely karosérie. Tie okrem vylepšenia aerodynamiky tiež trochu upravili vzhľad, takže výsledok pripomína legendárne pretekárske špeciály D-Type, ktoré sa preháňali po trati Le Mans.

Problémom Projectu 7 bola skutočnosť, že vzniklo iba 250 kusov. A ako to už v podobných prípadoch chodí, okamžite sa po nich zaprášilo. Mimochodom, dva exempláre z tejto série skončili v susednej Českej republike! Ostatní záujemcovia sa môžu utešovať tým, že možno niekedy neskôr Jaguar niečo podobné zopakuje, lenže automobilka samotná sa do týchto špecialít príliš púšťať nemieni. Chce sa totiž sústrediť na vrcholné verzie sériových modelov, označované SVR. Takže ak vám utiekol Project 7, môžete ako náhradu vziať F-Type SVR. Síce nedostanete takú porciu exkluzivity, ale v každom prípade budete mať skvelé auto. Tak skvelé, že mu stačili iba tri ostré kolá na Red Bull Ringu na to, aby ma o svojich kvalitách presvedčilo.

DSC3132-1.jpgDSC3134.jpgDSC3141-1.jpg

Project 7 daroval motor

Od špeciality Project 7 sa F-Type SVR líši v niekoľkých dôležitých ohľadoch. Po prvé má v podstate sériovú karosériu, podruhé si ho môžete kúpiť aj vo verzii Coupé (Project 7 bol dostupný len ako roadster) a hlavne má pohon všetkých kolies. Vo finále je teda klasické SVR o niečo ťažšie, ale toho si pri výkone 423 kW (575 k) vážne nevšimnete.

Predovšetkým ide ale o prekvapivo univerzálny automobil. Jaguar chce, aby aj verzie SVR boli bez problémov schopné plniť každodenné úlohy, pretože si dobre uvedomuje, že aj taká raketa ako F-Type SVR bude viac času tráviť v normálnej prevádzke. A SVR naozaj univerzálnejšie je. Okrem pohonu všetkých kolies sa Project 7 totiž musel v rámci úspory kilogramov vzdať sťahovacej strechy a na jej miesto prišlo niečo, čo zo všetkého najviac pripomína stan. Dá sa s tým ísť, ale podľa niektorých zákazníkov do auta zateká. Jeden človek napríklad problém s netesniacou strechou v Projecte 7 údajne vyriešil tak, že si túto špecialitu nechal na slnečné dni a na tie ostatné si kúpil F-Type SVR s karosériou kupé.

Lenže okrem rozdielnych vecí sú tu aj spoločné záležitosti, a vôbec nie nepodstatné. F-Type SVR používa motor pôvodom z Projectu 7. Samozrejme ide o všetkým dobre známy kompresorom preplňovaný päťliter, ktorý ale tiež prešiel radom úprav. Výsledné parametre berú dych. Maximálny výkon 423 kW (575 k), vrchol krútiaceho momentu 700 Nm, stovka pod štyri sekundy a maximálna rýchlosť ďaleko cez 300 km/h.

DSC3142.jpgDSC3150.jpgDSC3155.jpg

V boxovej uličke

Akcia na Red Bull Ringu ponúkla možnosť odviesť sa po okruhu aj s inými modelmi, napríklad s crossoverom F-Pace, čo bolo síce zaujímavé, ale naša pozornosť jednoznačne patrila F-Type SVR, a tak som čakanie v boxovej uličke strávil skôr prehliadaním tejto britskej mačky. Veľmi divokej šelmy.

Zmeny na karosérii nie sú príliš radikálne. Väčší karbónový spojler vpredu, iné kolesá, veľký difúzor vzadu a to je v podstate všetko. Avšak keď k tomu pridáte jasne oranžovú alebo modrú farbu, vyzerá SVR skvele. V čiernej naopak všetky detaily zaniknú, takže je toto takmer šesťstokoňové auto dosť nenápadné. Aj to môže byť pre niekoho zaujímavé. Ale ono je vlastne jedno, akú farbu zvolíte, pretože hlavným prvkom na upútanie pozornosti je zvuk. SVR znie hrubo, výhražne buble, búši do titánového výfuku, skrátka robí regulérny hluk. Zvukový prejav je veľmi hrubý a emotívny. To sa nám páči.

Interiér môžeme preskočiť. Okrem toho, že sa helmou do neho takmer nevojdem a z auta príliš dobre nevidím, nestojí za zmienku takmer nič, pretože SVR vnútri vyzerá rovnako ako ostatné varianty. Samozrejme až na logá SVR. Tie tu slúži ako jemná pripomienky skutočnosti, že ste nejakých 25 00 eur navyše oproti o 25 koní slabšiemu R AWD nevyhodili z okna len tak pre nič za nič.

DSC3169-2.jpgDSC3188-1.jpg

Pozícia za volantom je však vynikajúca, ergonómia jednoduchá, materiály napríklad v porovnaní s Porsche trochu lacnejšie. Veď to poznáte z ostatných Jaguarov. Takže štartujeme...

SVR a Red Bull Ring

Red Bull Ring je pekný okruh. Je poznať, že sem výrobca okrídlených plechoviek nasypal obrovské množstvo peňazí. Len tak na okraj, Red Bull okrem okruhu kúpil aj prakticky všetky hotely v okolí. To aby miestne ubytovanie malo patričnú úroveň, že áno. Lenže okruh má jednu nevýhodu. Leží v horách a to v septembri znamená trochu nestabilné počasie. Takže áno, od rána prší. Keď idete necelých 500 km z Prahy, aby ste si trikrát obišli závodný okruh s F-Type SVR, a ono musí práve pršať, trochu vás to naštve...

DSC3192-1.jpgDSC3195-2.jpgDSC3198-1.jpg

Hneď ráno, keď je na okruhu veľa vody, dostávame možnosť odviesť sa s profesionálnym vodičom na mieste spolujazdca. Opäť upozorňujem svojho vodiča, ako to robím vždy v týchto prípadoch, nech sa rozhodne nebojí a poriadne autu naloží. Prekvapenie na seba nenechá dlho čakať. Už prvá ostrá zákruta (respektíve zákruta číslo 2), ktorá po výjazde z boxov leží na kopci, ukazuje, že SVR má aj v týchto nehostinných podmienkach veľa priľnavosti. Pripadá mi, že ideme na brzdy dosť neskoro vzhľadom k tomu, ako je mokro, F-Type to ale nerozhodí, do zákruty sa púšťa celkom svižne a na výjazde ukáže výhody pohonu všetkých kolies.

Ja sám sadám za volant trochu neskôr dopoludnia, kedy už našťastie prestalo pršať a prevádzka na okruhu postupne takmer vysušila ideálnu stopu. Aspoň že tak. Ako prvý ide inštruktor, my za ním. Celkom rovná pasáž za výjazdom z boxov vedie do kopca a SVR prezentuje elán svojho motora v maximálnej možnej miere. Kompresorovému osemvalcu možno trochu chýba v najvyšších otáčkach "Grande Finale" v štýle šesťvalca z 911, ale inak je záťah regulárne brutálny.

Pod plným plynom do vás motor v spolupráci s výfukmi vybavenými tou dobou už otvorenými klapkami napchávajú hrubý zvuk pod tlakom, po preradení osemstupňového automatu to s vami šklbne, SVR sa na vlhkom povrchu trochu zavlní a pokračujeme ďalej. Ostrá brzda a prehupnúť sa cez roh tejto vrcholovej zákruty na dvojku a ešte pred výjazdom zase prikúriť. Od tohto bodu už ideme až na cieľovú rovinku stále z kopca.

Povedzme si otvorene, že SVR nie je žiadny ľahký drobček. Obrovský motor, prevodovka, štvorkolka, to všetko niečo váži a aj keď sa Jaguar pýši kompletne hliníkovým základom, rovnako je k hranici dvoch ton celkom blízko (oproti R AWD je ale o 25 až 50 kg ľahší podľa toho, či si priplatíte za karbón-keramické brzdy a karbónovú strechu). A preto nevychádzam z údivu, ako vozidlo drží v tiahlych zákrutách. Red Bull Ring má presne takú v strednej pasáži, kedy idete na trojku, v prvej fáze na plný plyn doľava v miernom oblúku, ktorý sa nakoniec zatvára do celkom ostrej ľavotočivej zákruty. Inštruktor sa nám tu trochu vzďaľuje, tak zrýchľuje. Osobne by som asi na stále trochu mokrej vozovke tak rýchlo nešiel, ale SVR nevyzerá, že by ho to nejako rozhodilo. Keď potom ľahko preženiem nájazd do záverečnej časti tejto zákruty, na chvíľku sa objaví nedotáčavosť, ale stále hnaná zadná náprava v kombinácii s plynom a elektronicky riadeným diferenciálom problém ihneď vyrieši.

Divízia SVO si skrátka dala na podvozku F-Type SVR veľmi záležať. Upravené sú tlmiče, zadný stabilizátor je silnejší, iná je aj elektronika, pneumatiky sú širšie a inžinieri siahli aj do samotnej konštrukcie zadnej nápravy. Celkovo je podvozok výrazne tuhší.

Nasleduje ďalší rovinatý úsek, kedy ideme na plný plyn a na chvíľku mizne z dohľadu okolostojacim, pretože okolo tejto časti rastú pomerne veľké stromy. Záver Red Bull Ringu som si rýchlo obľúbil, pretože všetko končí prudkým klesaním a celkom ostrou, no širokou pravotočivou zákrutou Red Bull Mobile. Inštruktor je v tomto mieste trochu opatrný, ja mu nechám trochu náskok a pošlem SVR pekne cez apex vo vysokom tempe na rovinku, aby som sa nechal vyniesť až na kraj vozovky. Je to ako na horskej dráhe. Rovinku potom Jaguar zvládne v podobnom štýle ako náš večne hladný kokeršpaniel plátok šunky. Na konci máme niečo vyše 200 km/h, čo je taká príjemná cestovná rýchlosť, kedy SVR ešte stále vykazuje veľa chuti k akcelerácii. Ostrá brzda, prichádza kolo číslo 2...

Jaguar F-Type SVR je zážitok

Bolo to krátke. Veľmi, veľmi krátke, ale intenzívne. Každopádne aj tie tri kolá jasne ukázali, že F-Type SVR je neuveriteľne zaujímavé auto, ktoré však stojí trochu mimo hlavný prúd. Napríklad oproti takému Porsche 911 Turbo nie je tak precízne. Som si stopercentne istý tým, že na Red Bull Ringu by 911 Jaguaru utiekli, rovnako ako napríklad Audi R8, ale podľa automobilky samotnej to nevadí. Bežní zákazníci chcú rýchlosť a tu sa pohybujeme už na takej úrovni, že ju rovnako drvivá väčšina bežných ľudí označí slovami ako "ide to príšerne rýchlo", ale sotva rozozná, či je toto auto o pol sekundy lepšie alebo horšie. Svojou určitou nedokonalosťou dáva F-Type viac priestoru vodičovi, takže nakoniec môže byť zábavnejšia.

F-Type SVR nie je dokonalá raketa, ktorá by vám umožnila lietať po okreskách spôsobom, kedy by vás nechytil ani policajný vrtuľník, SVR má pobaviť aj v relatívne nízkych rýchlostiach a ja by som povedal, že sa mu to darí. Týmto svojím celkovým nastavením možno nie je najrýchlejšie, aj keď má brutálny výkon, ale o to viac je pre vodiča zaujímavejšie.

Máte o F-Type SVR záujem? V tom prípade si nachystajte minimálne 142-tisíc eur na Coupé, respektíve 148-tisíc eur na Roadster.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY