vytisknout velikost písma Prvá masová Tesla prejde až 498 km, štvorkolka príde budúci rok

Viac ako rok po oficiálnom predstavení Tesla konečne odovzdala prvé sériové exempláre Modelu 3. Tesla Model 3 je prvý masovo vyrábaný automobil značky. Štandardná verzia prejde 352 km, prevedenie s dlhým dojazdom zvládne takmer 500 km na jedno nabitie. Ak si objednáte Model 3 teraz, budete čakať viac ako rok.
Prvá masová Tesla prejde až 498 km, štvorkolka príde budúci rok

Tesla predstavila Model 3 v apríli minulého roka. Od tej doby si zákazníci objednali cez pol milióna exemplárov. Automobilka však začala s výrobou až tento rok začiatkom júla, prvým zákazníkom slávnostne odovzdala sériová autá v sobotu skoro ráno nášho času. Konečne tak vieme, čo vlastne tento dlho očakávaný elektromobil ponúkne.

Model 3 je pre Teslu veľmi dôležitý. Na rozdiel od väčšieho Modelu S a crossoveru Model X pôjde o relatívne lacný automobil. Samotná automobilka ho označuje za prvú masovo vyrábanú Teslu. Ambície pritom nie sú malé. Zatiaľ síce produkcia zahŕňa pár desiatok exemplárov mesačne, avšak v decembri by to malo byť už päť tisíc kusov každý týždeň a začiatkom nového roka dokonca dvakrát toľko. Cena lacnejšieho prevedenia bude začínať približne na sume 29-tisíc eur, za variant s dlhším dojazdom si priplatíte zhruba 8-tisíc eur. Elon Musk ale bude najprv vyrábať práve prevedenie Long Range.

Hoci Tesla zverejnila ďalšie podrobnosti, presnú kapacitu akumulátorov nepoznáme. Štandardný variant prejde na jedno nabitie až 352 km, verzia Long Range zvládne maximálne 498 km. Zatiaľ sa bude vyrábať výhradne zadný náhon. Tešiť sa môžete na akceleráciu 0-96 km/h za 5,6 s, respektíve 5,1 s. Maximálna rýchlosť dosahuje hodnoty 209 km/h pri bežnej variante a 225 km/h pri výkonnejšom prevedení.

Tesla Model 3 meria 4694 mm na dĺžku, 1849 mm na šírku a 1443 mm na výšku. Rázvor náprav má hodnotu 2875 mm. Vozidlo využíva dvojité lichobežníkové zavesenie vpredu a viacprvkovú nápravu vzadu. Ako bolo povedané už skôr, v interiéri máme očakávať nadpriemerný priestor, celkový objem batožinového priestoru je 423 litrov.

Novinka automobilky Tesla prináša tiež niekoľko odvážnych prvkov. Tak napríklad voz nebude využívať žiadny kľúčik ani nejaký vlastný ovládač, jediná potrebná vec slúžiaca na identifikáciu používateľa je smartfón vybavený príslušnou aplikáciou. Vďaka nemu sa vozidlo odomkne a bude možné ho "naštartovať".

Ešte odvážnejšie riešenie predstavuje interiér. Na palubnej doske totiž nenájdete nič iné ako obrieho displeju veľkosti 15". Tesla Model 3 nemá ani prístrojový štít, ani head-up displej. Toto riešenie je tu údajne preto, že by užívatelia vozidlá mali v budúcnosti v nemalej miere využívať systém autonómneho riadenia, takže prístrojový štít nebudú potrebovať. Model 3 síce hardware pre jazdu bez vodiča už má, ale čas, kedy si budete môcť za volantom naozaj pospať, je ešte dosť ďaleko. Aktuálne sa majitelia musia zmieriť s nie práve prívetivou ergonómiou. Súdiac podľa objednávok to ale nikomu príliš nevadí.

Aktuálne Tesla vyrába verziu Long Range, výroba lacnejšieho základného prevedenia bude zahájená tento rok v novembri. Budúci rok na jar potom chce Elon Musk začať vyrábať aj verziu s pohonom všetkých kolies a o dva roky by sa malo začať vyrábať prevedenie s pravostranným riadením. Ak si teraz Teslu Model 3 objednáte, budete si musieť dosť dlho počkať, pretože je pred vami ďalších 500-tisíc záujemcov. V lepšom prípade dostanete svoj voz do konca budúceho roka, ale reálnejší je rok 2019.

Na priloženom videu si môžete pozrieť záznam zo slávnostného odovzdania prvých sériových exemplárov Teslu Model 3.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY