vytisknout velikost písma PRVÁ JAZDA: Octavia s litrovým trojvalcom. Jazdí lepšie, než si myslíte

V rámci aktualizácií pre modelový rok 2017 prekonal najpredávanejší model značky Škoda niekoľko drobnejších zmien a jednu takmer revolučný: namiesto motora 1.2 TSI 81 kW teraz Škoda ponúka Octaviu s trojvalcom 1.0 TSI.
PRVÁ JAZDA: Octavia s litrovým trojvalcom. Jazdí lepšie, než si myslíte

Tú správu ste už čítali aj u nás: Škoda Octavia dostala litrový trojvalec. Ten po novom figuruje v ponuke namiesto doterajšej jednotky 1.2 TSI, ktorá mala obvyklú štvorvalcovú konfiguráciu. Octaviu 1.0 TSI sme prvýkrát krátko vyskúšali pri novinárskych jazdách v okolí Prahy.

Škoda sa v komunikácii veľmi sústredí na to, že nový motor má napriek menšiemu zdvihovému objemu priaznivejšie parametre ako predchádzajúca jednotka. Pre prehľadnosť ich zhrňujeme do tabuľky: 

Škoda Octavia 1.2 TSI vs. 1.0 TSI
Motorizácia 1.2 TSI 81 kW (2016) 1.0 TSI 85 kW (2017)
Krútiaci moment (Nm min-1) 170/1400-4000 200/2000-3500
0-100 km/h (s) 10,9 9,1
Max. rýchlosť (km/h) 199 202
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9 4,5

"My nechápeme trojvalcový motor ako nejakú obeť," zdôraznil na tlačovej konferencii vedúci vývoja motorov Matthias Benz.

Šedivá je ale teória, zelený strom reálnej prevádzky. Nebude sa trojvalec v rozložení liftbacku na pomedzí kompaktnej a strednej triedy trápiť?

Litrové trojvalce majú aj iní

Najmä pri konzervatívnej tuzemskej klientele značky Škoda môže predstava tak malého motora v tak veľkom aute budiť značné pochybnosti, ale v roku 2016 sa nejedná o nič extra výnimočné. Ford montuje svoj 1.0 EcoBoost asi do 11 modelov vrátane veľkého Mondea, podobnú jednotku majú v ponuke aj Opel, Hyundai-Kia a ďalšie. Pravda, koncern Volkswagen je zatiaľ opatrnejší a jednotku 1.0 TSI doteraz ponúkal len v menších modeloch ako Polo či Ibiza.

Použité technické riešenia zodpovedajú tomu, čo už zaviedla a vyskúšala konkurencia: zberné potrubie integrované do hlavy valcov, chladiaci systém rozdelený na dva okruhy, variabilné časovanie ventilov, priame vstrekovanie common-rail so vstrekovacím tlakom 250 barov. Motor je rozmerovo kompaktný a veľmi ľahký, čo z princípu prospieva spotrebe paliva aj jazdným vlastnostiam každého modelu, do ktorého bude namontovaný.

4-Octavia_1_0TSI.jpg

Trojvalec 1.0 TSI patrí do konštrukčného radu EA211

Hneď po naštartovaní je zrejmé, že vývojári Škody si boli dobre vedomí vrodenej necnosti trojvalcových motorov: nevyváženého chodu. Vibrácie aj charakteristická akustika sú potlačené naozaj dôsledne, takže motor na voľnobeh ani pri rozjazde neobťažuje posádku hrubým chodom. Obzvlášť citlivé chodidlá cestujúcich vpredu postrehnú v podlahe drobné stopy vibrácií, ale iba v miere sotva viditeľné a rozhodne nie rušivé. Podobne ako iní výrobcovia okrem Opela si aj Škoda (respektíve VW) trúfla vynechať v trojvalci vyvažovací hriadeľ. Kľukový hriadeľ je vyvážený tak, aby vrodene nepravidelný chod motora s nepárnym počtom valcov eliminoval sám.

Auto, s ktorým sme sa odviezli, malo sedemstupňovou dvojspojkovú prevodovku DSG. Tá z princípu schová niektoré tušené nedostatky maloobjemového motora, najmä väčšie nároky na šikovnosť vodičovej ľavej nohy pri rozjazde a neochotu pozbierať sa z veľmi nízkych otáčok. V kombinácii s automatom pôsobí 1.0 TSI agilným dojmom, pretože na akékoľvek iné ako veľmi opatrné zošliapnutie plynu reaguje DSG nenápadným podradením. 

4-Octavia_MY_2017_001.jpg

Motor 1.0 TSI sa dodáva so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-st. automatom DSG

Akcelerácia s plynom zarazeným do podlahy vám samosebou dych nevyrazí, auto však nikdy nepôsobí nepríjemne pomalým dojmom - a to sme v ňom pri testovacej jazde išli traja, samí dospelí muži nijako drobného vzrastu.

Predbiehanie je úplne bezproblémové, na diaľnici auto nonšalantne drží krok s okolitou prevádzkou a ani vo vyššom tempe alebo pri plnej akcelerácii nepôsobí utrápene. Naopak, vo vyšších otáčkach pod plnou záťažou sa ozýva príjemným zvukom, ktorý trochu pripomína motocyklové trojvalce - tu však v oveľa utlumenejšom podaní.

A v konštantnom tempe o trojvalci doslova neviete. Či už idete päťdesiat mestom, stovkou po štátnej ceste alebo na diaľničnom limite, motor je prakticky nepočuteľný. Dokonca aj v tempe zodpovedajúcemu nemeckej diaľnici je aerodynamický a valivý hluk výraznejšie ako tiché vrčanie malého motora.

Na diaľnici vie ísť za päť litrov

Ako je u preplňovaných benzínových motorov obvyklé, spotreba paliva dramaticky závisí od štýlu jazdy. Ak môžeme veriť palubnému počítaču, pri jazde povolenou rýchlosťou po rovinatej diaľnici možno reálne ísť za 5,1 až 5,3 l, za citlivú jazdu v meste sa motor odmení hodnotou okolo 6,5 l/100 km.
Ale keď sa poženiete rýchlosťou, akou jazdia veľké nemeckej sedany ľavým pruhom nemecké diaľnice, ste v tom za trinásť ako nič. 
4-Octavia_MY_2017_037.jpg

Octaviu s trojvalcom možno najlacnejšie zaobstarať za 14-tisíc eur

Octavia 1.0 TSI samozrejme nie je určená zákazníkom typu obchodných cestujúcich, ktorí najazdia extrémne porcie kilometrov a podstatnú časť z toho na diaľniciach. Správna otázka znie, v čom je horšia než doterajšia tisícdvestovka, a naša krátka skúsenosť naznačuje, že odpoveď znie: v ničom. Ak sa vám do Octavie nezdal slabý motor 1.2 TSI 81 kW, s litrom žiadny problém mať nebudete.
Nový motor je zďaleka najvýznamnejšou, ale nie jedinou novinkou Octavie modelového roku 2017. Škoda obdarila svoj najpredávanejší model niekoľkými drobnými vylepšeniami, ako je zadná kamera s ostrekovačom, schránka na dáždnik pod sedadlom spolujazdca alebo rozšírenie infotainmentu Amundsen o Wi-Fi modul. A do Octavie možno konečne objednať adaptívne tlmiče pruženia DCC. Technicky príbuzné modely Audi A3, Seat Leon a VW Golf ich môžu mať už dlho, Octaviu však zostávali doteraz upreté. Charakteristiku tlmičov DCC možno meniť voľbou niektorého z jazdných režimov (Comfort, Normal, Sport) a k dispozícii sú pre motorizácie s výkonom 110 kW a vyšším. 
Ďalšie novinky modelového roku 2017: adaptívne tlmiče s prepínateľnými režimami, dáždnik pod sedadlom spolujazdca či Phonebox so zosilňovačom signálu a bezdrôtovým dobíjaním kompatibilných telefónov
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY