vytisknout velikost písma Prvá jazda – Mini (F56): civilizácia, napriek tomu zábava

Medzi prvými sme si mali možnosť vyskúšať novú generáciu kľúčového modelu značky Mini.
Prvá jazda – Mini (F56): civilizácia, napriek tomu zábava
Zoznam kapitol
  1. Mini z roku 2014
  2. Na ceste
  3. Fotogaléria (živé snímky z Talianska)

Mini z roku 2014

Vyplnil sa predpoklad, že väčšinu nasledujúcich riadkov by sme boli schopní napísať aj z tepla domova a podľa oficiálnych údajov a fotografií. Samozrejme nadnesene. Začnime teda trochu od konca. (Konečne) úplne nová generácia novodobého Mini stojí na podlahovej plošine spoločnej novej generácie vozidiel BMW s motorom uloženým priečne pred prednou, poháňanou nápravou, pričom už od prvých informácií bolo jasné, že oproti svojmu predchodcovi bude nové Mini väčšie a komfortnejšie, aj keď prevezme štylistický jazyk obvyklý od vozidiel Mini.

IMG_3107.JPGIMG_3117.JPGIMG_3081.JPG
Nové Mini v prevedení Cooper so samočinnou prevodovkou a osemnásťpalcovými kolesami

To sa potvrdilo. Už od pohľadu je to jednoducho "Mini" a s ničím iným si ho nepomýlite. Kolesá až v rohoch karosérie, chrómovaná lišta okolo vozidla výrazne oddelený pás bočného zasklenia, nízke a len minimálne sklonené okná vpredu aj vzadu alebo elipsovité predné svetlomety prestupujúce cez výrezy v kapote, to je len niekoľko tých základných prvkov dizajnu karosérie.

Vnútri je o niečo viac miesta ako doteraz, dojem zo základnej koncepcie palubnej dosky a posed za volantom je ale veľmi podobný ako doteraz. Napríklad dvere už netreba zatvárať mohutným rozptylom za výrazného kovového klapnutia, nové Mini (F56) skrátka dospelo. Ale nie je to trochu škoda...?

IMG_3065.JPGIMG_3068.JPGIMG_3070.JPGIMG_3073.JPGIMG_3074.JPGIMG_3077.JPG
Pre prezentáciu novej generácie Mini výrobca zvolil niekdajší protiatómový kryt severne od Ríma

Z tohto posunu ale ťažia najmä tí, ktorí sa radi nechávajú rozmaznávať modernou výbavou. V závislosti na stave svojho bankového konta môžu priplácať napríklad za svetlomety LED (statické, či adaptívne), adaptívny tempomat, samočinný parkovací asistent, dynamickú reguláciu tuhosti tlmičov, farebný head-up displej so širokým výklopným štítkom alebo on-line konektivitu Mini Connected umožňujúcu nielen prístup na niektoré internetové aplikácie a počúvanie internetových rádií, ale aj podporu od roku 2015 povinného núdzového volania eCall.

Stredu palubnej dosky stále dominuje rozmerný kruhový štít, ktorý ale už neslúži rýchlomeru, ale predovšetkým audiosústave, navigácii a komunikačnému rozhraniu s TFT s uhlopriečkou 4 palca štandardne a až 8,8 palca za príplatok. Čo sa ergonómie rozmiestnenie kontrolných a ovládacích prvkov týka, aj tu je zrejmý príklon Mini k súčasným vozidlám BMW a konvenčným zvyklostiam. Napríklad tachometer sa presťahoval priamo pred volant do spoločného segmentu s otáčkomerom.

IMG_3094.JPGIMG_3095.JPGIMG_3096.JPGIMG_3097.JPGIMG_3099.JPGIMG_3100.JPG
Pracovisko vodiča pôsobí učesanejším dojmom, niektoré ovládacie a kontrolné prvky majú nové umiestnenie; štartuje sa páčkou na stredovej konzole

Ovládanie vonkajšieho osvetlenia už nie je v ľavej páčke pod volantom, ale na bežnom paneli vľavo na palubnej doske. Je síce trochu "od ruky", ale vo verziách so samočinným prepínaním medzi denným svietením a stretávacími svetlami na neho aj tak prakticky nie je potrebné siahať. Ovládanie okien a zrkadiel bolo premiestnené do dverí a ovládací panel Mini Controller vedľa páky ručnej brzdy nie je ničím iným než iDrive od BMW.

IMG_3236.JPGIMG_3237.JPGIMG_3246.JPG
IMG_3238.JPGIMG_3239.JPGIMG_3247.JPG
IMG_3240.JPGIMG_3241.JPGIMG_3248.JPG
IMG_3242.JPGIMG_3243.JPGIMG_3249.JPG
IMG_3244.JPGIMG_3245.JPGIMG_3250.JPG
Kompletné technické údaje všetkých piatich verzií, výrobcom označované ako predbežné

S ohľadom na použité mechanické skupiny platformy UKL neprekvapí ponuka ponúkaných pohonných jednotiek. Tá sa opiera o nový rad vznetových (1 496 ccm) a zážihových (1 233 ccm) trojvalcov BMW, ale downsizing v tomto prípade čiastočne dorovnáva aspoň najsilnejšej verzie Mini Cooper S s dvojlitrom namiesto doteraz používanej tisícšestovky. Základné prevedenie Mini One má zážihový trojvalec s výkonom 102 koní (75 kW) a krútiacim momentom 180 Nm, nasleduje Mini Cooper s rovnakým motorom, ale výkonom 136 koní (zhodné vyhotovenie poháňa aj BMW 218i Active Tourer). Špičkový Mini Cooper S má štvorvalcový dvojliter s výkonom 192 koní (141 kW) a diesely Mini One D a Mini Cooper D majú trojvalce vo výkonových verziách 95 a 116 koní.

Hoci sa stvárnením svojho interiéru nové Mini trochu priblížilo konvenčným riešeniam, na pocit z pobytu za volantom to prekvapivo výraznejší vplyv nemá. Najviac sme ale boli zvedaví na jazdné vlastnosti a výkony, najmä potom na prejavy nových trojvalcových motorov. Preto sme krátko vyskúšali verzia Mini Cooper s automatickou a Mini Cooper D s manuálne radenou prevodovkou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY