vytisknout velikost písma Protikolízne systémy sa možno stanú povinnosťou. Teraz ich chcú zaviesť v USA

Protikolízne systémy sa možno stanú povinnosťou. Teraz ich chcú zaviesť v USA

Systém, ktorý vie núdzovo zabrzdiť auto pred prekážkou a tým zabrániť nehode alebo aspoň znížiť jej následky, by sa mohol čoskoro stať povinnou výbavou. Volá po tom americká Národná rada pre bezpečnosť dopravy (NTSB) a tvrdí, že ročne tieto systémy zachránia 1700 životov a zabránia pol miliónu vážnych zranení.

Protikolízny systém má zabrániť predovšetkým nárazom zozadu. NTSB kritizuje predstaviteľa NHTSA (sleduje bezpečnosť v doprave a predkladá návrhy reguláciou), že nepodnikol príslušné kroky, aby sa systém dostal aspoň do osobných áut a dodávok.

Podľa NTSB by sa mal prednárazový systém stáť povinnou výbavou. "Za bezpečnostné pásy si tiež nepriplácate," povedal denníku Automotive News Christopher Hart, šéf NTSB. "Nemali by ste tiež priplácať za systém, ktorý vám zabráni havarovať," dodal.

Teraz bude prebiehať predovšetkým diskusia a príprava prípadnej legislatívy, takže Američania sa protinárazového systému v povinnej výbave dočkajú až o pár rokov. V Európe však majú aspoň automobilky motiváciu ho začať montovať kvôli prísnejšiemu hodnoteniu nárazových testov, kde dokáže protikolízny systém priniesť plusové body.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY