vytisknout velikost písma Priemerné emisie CO2 z nových áut klesli o 2,6% pod plánovaný limit

Európski zákazníci sú ekologicky uvedomelí a kupujú si úsporné autá s nízkymi emisiami CO2.
Priemerné emisie CO2 z nových áut klesli o 2,6% pod plánovaný limit

Európska Únia si dala za cieľ znížiť priemerné emisie CO2 z nových áut predaných v roku 2015 na 130 g/km CO2. Lenže to sa podarilo splniť už v roku 2013 a aj v minulom roku priemerné emisie ďalej klesali, ukázala štúdia Európskej agentúry pre životné prostredie (EEA).

Priemerné emisie v roku 2014 dosahovali na 123,4 g/km CO2. Napriek tomu Európska Únia neplánuje poľavovať vo svojich represáliách a na rok 2021 stanovila cieľ 95 g/km CO2, aby sa zachránila planéta pred globálnym oteplením a ľadové medvede pred utopením.

Čo možno neviete o CO2

  • Oxid uhličitý nie je toxický
  • Priemerný človek vydýcha za deň necelý 1 kg CO2
  • Doprava, vrátane námornej a leteckej, sa podieľa na celosvetových emisiách CO2 z 20 %
  • V porovnaní s prírodnými procesmi vyprodukuje ľudská činnosť len necelé 4 % CO2

Autá s najnižšími normovanými emisiami CO2 nakupovali zákazníci v Holandsku, Portugalsku a Grécku, najmenej zodpovední sú zákazníci v Estónsku, Lotyšsku a Bulharsku. Na tieto deštruktívne živly si určite ešte EÚ poriadne posvieti!
Agentúra EEA sa obávala, že priemerné emisie nových áut vzrastú spolu s nárastom predajov a zlacnením pohonných hmôt na konci roka 2014. Trh EÚ sa totiž spamätal z prepadu po roku 2007, kedy bolo predaných 15,5 milióna nových automobilov. V roku 2014 trh rástol o 6% na 12,5 milióna nových áut.
Napriek tomu ľudia kupovali ekonomickejšie a ekologickejšie autá.

Automobilkám sa totiž darí zrážať normované emisie dole aj pri veľkých autách a zákazníci využívajú toho, že môžu mať relatívne slušné auto s nízkymi emisiami, čo ich vo väčšine krajín určujúcich dane podľa emisií CO2 radí do najnižších daňových sadzieb. Dnes už aj veľká časť vozidiel kategórie C dokáže zraziť emisie pod 120 g/km CO2.

Najmenej emisií vedľa zatiaľ niepríliš populárnych hybridoch vypúšťajú malé downsizované turbodiesle. Tým teraz ale jednotlivé štáty čoraz viac šliapu na krk, pretože sa "zrazu ukázalo", že malé diesely vlastne nie sú tak ekologické...

Skutočnosť ale bude trochu iná a EEA sa obáva, že skutočné emisie zodpovedajúce nie nepresnej norme NEDC, ale reálnej prevádzke, budú odhadom o 20 až 30 percent vyššie. Aj zákazníci hlásia v rôznych anketách priemer nových áut asi 6,5 l/100 km, zatiaľ čo priemerná hodnota kombinovanej spotreby sa pohybuje okolo piatich litrov na sto kilometrov.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY