vytisknout velikost písma Priemerné emisie CO2 z nových áut klesli o 2,6% pod plánovaný limit

Európski zákazníci sú ekologicky uvedomelí a kupujú si úsporné autá s nízkymi emisiami CO2.
Priemerné emisie CO2 z nových áut klesli o 2,6% pod plánovaný limit

Európska Únia si dala za cieľ znížiť priemerné emisie CO2 z nových áut predaných v roku 2015 na 130 g/km CO2. Lenže to sa podarilo splniť už v roku 2013 a aj v minulom roku priemerné emisie ďalej klesali, ukázala štúdia Európskej agentúry pre životné prostredie (EEA).

Priemerné emisie v roku 2014 dosahovali na 123,4 g/km CO2. Napriek tomu Európska Únia neplánuje poľavovať vo svojich represáliách a na rok 2021 stanovila cieľ 95 g/km CO2, aby sa zachránila planéta pred globálnym oteplením a ľadové medvede pred utopením.

Čo možno neviete o CO2

  • Oxid uhličitý nie je toxický
  • Priemerný človek vydýcha za deň necelý 1 kg CO2
  • Doprava, vrátane námornej a leteckej, sa podieľa na celosvetových emisiách CO2 z 20 %
  • V porovnaní s prírodnými procesmi vyprodukuje ľudská činnosť len necelé 4 % CO2

Autá s najnižšími normovanými emisiami CO2 nakupovali zákazníci v Holandsku, Portugalsku a Grécku, najmenej zodpovední sú zákazníci v Estónsku, Lotyšsku a Bulharsku. Na tieto deštruktívne živly si určite ešte EÚ poriadne posvieti!
Agentúra EEA sa obávala, že priemerné emisie nových áut vzrastú spolu s nárastom predajov a zlacnením pohonných hmôt na konci roka 2014. Trh EÚ sa totiž spamätal z prepadu po roku 2007, kedy bolo predaných 15,5 milióna nových automobilov. V roku 2014 trh rástol o 6% na 12,5 milióna nových áut.
Napriek tomu ľudia kupovali ekonomickejšie a ekologickejšie autá.

Automobilkám sa totiž darí zrážať normované emisie dole aj pri veľkých autách a zákazníci využívajú toho, že môžu mať relatívne slušné auto s nízkymi emisiami, čo ich vo väčšine krajín určujúcich dane podľa emisií CO2 radí do najnižších daňových sadzieb. Dnes už aj veľká časť vozidiel kategórie C dokáže zraziť emisie pod 120 g/km CO2.

Najmenej emisií vedľa zatiaľ niepríliš populárnych hybridoch vypúšťajú malé downsizované turbodiesle. Tým teraz ale jednotlivé štáty čoraz viac šliapu na krk, pretože sa "zrazu ukázalo", že malé diesely vlastne nie sú tak ekologické...

Skutočnosť ale bude trochu iná a EEA sa obáva, že skutočné emisie zodpovedajúce nie nepresnej norme NEDC, ale reálnej prevádzke, budú odhadom o 20 až 30 percent vyššie. Aj zákazníci hlásia v rôznych anketách priemer nových áut asi 6,5 l/100 km, zatiaľ čo priemerná hodnota kombinovanej spotreby sa pohybuje okolo piatich litrov na sto kilometrov.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY